سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

از موفقیت جهاددانشگاهی کشور در درمان سرطان‌های پیشرفته تا چند نکته اساسی در خصوص انتخاب رشته آگاهانه برای دانشگاه

دانشگاه‌ها در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی همراه بودند.

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، دانشگاه‌ها در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی مانند «موفقیت جهاددانشگاهی کشور در درمان سرطان‌های پیشرفته»، «واکسیناسیون دانشجویان سخت‌تر از کارکنان دانشگاهی است»، «به رتبه شدن فکر نمی‌کردم/ توصیه رتبه یک تجربی به داوطلبان کنکوری»، «ظرفیت پذیرش دانشجو برای سال جدید در دانشگاه علم و صنعت اعلام شد/ آغاز واکسیناسیون استادان از هفته آینده»، «چند نکته اساسی در خصوص انتخاب رشته آگاهانه برای دانشگاه» همراه بود.

موفقیت جهاددانشگاهی کشور در درمان سرطان‌های پیشرفته

محمد رضا پورعابدی معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره فعالیت جهاددانشگاهی در حوزه سلول درمانی اظهار کرد: جهاددانشگاهی تقریبا از یک دهه قبل پیش بینی کرد که دنیا در حال گذر از دارو درمانی به سلول درمانی است.

او افزود: در پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی، بحث سلول‌های بنیادی را که تاثیر مستقیم و بسزایی در درمان سرطان دارد را شروع کرده ایم.

پورعابدی تصریح کرد: امروزه توانسته ایم بحث سلول‌های عصبی، سلول‌های قلبی، سلول‌های مربوط به قرنیه و سلول‌های مربوط به پوست را تولید کنیم. در حال حاضر کارآزمایی‌های بالینی این موارد انجام می‌شوند.

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی کشور ادامه داد: امیدوار هستیم طی یک سال الی دو سال آینده، درمان به صورت وسیع در تمامی مراکز درمانی جهاددانشگاهی مورد استفاده قرار بگیرد. به شدت روی بحث سلول درمانی کار می‌کنیم.

پورعابدی گفت: از طرح‌های جدید جهاددانشگاهی، استفاده از سلول‌های درمانی در درمان سرطان‌های پیشرفته به خصوص سرطان‌های مغز و سرطان‌های پستان در بانوان است که دو عدد از شایع‌ترین سرطان‌ها را در کشور ما شامل می‌شوند.

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی کشور ادامه داد: دولت، مجلس، معاونت علمی و فناوری و سایرنهاد‌ها در حد توان خود کمک‌های مالی زیادی را به جهاددانشگاهی کرده اند و طی دو سال گذشته هم ۳۰ میلیون یورو به جهاددانشگاهی کمک شده است و همین عامل باعث ارتقای توسعه فناوری‌ها شده است.

پورعابدی تاکید کرد: هرچه قدر بتوانیم از منابع بیشتر فناوری‌ها و توسعه آن‌ها در بالین و کمک به بیماران استفاده کنیم، صد درصد سرعت درمان سرطان‌ها هم افزایش خواهد یافت.

او گفت: کمبود منابع هیچ زمانی در جهاددانشگاهی از ابتدای فعالیت تا کنون عاملی نبوده است که باعث دلسردی ما از انجام فعالیت‌ها شود، بلکه بیشتر سعی کرده ایم تا با کوشش و تلاش خود مسائل و مشکلات را حل کنیم.

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی کشور اضافه کرد: هر زمانی که به جهاددانشگاهی نگاه ویژه تری شده، بیشتر توانسته ایم سرعت دستیابی خود را به فناوری افزایش دهیم.

پورعابدی ادامه داد: مهم‌ترین وظیفه جهاددانشگاهی کشور از بدو تاسیس، الگو سازی فعالیت‌های پژوهشی و فناورانه با استفاده از شعار «ما می‌توانیم» بوده است.

او افزود: جهاددانشگاهی همواره تلاش کرده تا با نگاه به توان داخلی و توجه به تجربیات و متخصصان و دانش پژوهشان ایرانی بتواند مشکلات دانش بنیان‌ها و دیگر معضلات موجود در جامعه را با راه حل‌های علمی و منطقی پیدا کند.

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی کشور گفت: مقام معظم رهبری مجموعه فعالیت‌های انجام شده از سوی جهاددانشگاهی طی ۴۰ سال اخیر را همیشه به عنوان فعالیت‌های نوین در حوزه پژوهش و فناوری علمی و آموزشی و فرهنگی مطرح کرده اند.

واکسیناسیون دانشجویان سخت‌تر از کارکنان دانشگاهی است

 علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص واکسیناسیون دانشگاهیان اظهار کرد: واکسیناسیون دانشگاهیان شامل استادان، دانشجویان و کارکنان دانشگاه هاست.

او افزود: آموزش های سال تحصیلی جدید به صورت حضوری مطرح شده و چند ماهی می شود که واکسیناسیون دانشجویان از طرف وزارت علوم و وزارت بهداشت در حال پیگیری است.

خاکی صدیق تصریح کرد: علی رغم تجربه ای که در آموزش های الکترونیکی طی ۳ ترم گذشته به علت شیوع ویروس کرونا داشته ایم، باید گفت که حضور فیزیکی دانشجویان در کلاس درس یک نعمت بزرگ است و آثار مثبتی از نظر آموزشی دارد که با آموزش الکترونیکی حاصل نمی شود.

او ادامه داد: از ترم گذشته برنامه ریزی شده بود که بتوانیم بخشی از آموزش ها یا کلاس های عملی را به صورت حضوری داشته باشیم، اما به علت غیر قابل پیش بینی بودن شرایط بیماری و طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا نتوانستیم حتی امتحاناتمان را هم به شیوه حضوری برگزار کنیم. اما طبق برنامه ریزی های وزارت علوم اگر در چنین شرایطی به سر ببریم بخشی از آموزش ها در مهر حضوری می شوند.

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: اولویت وزارت علوم سلامتی دانشجویان، استادان و کارکنان دانشگاه هاست؛ بنابراین هر سیاستی منوط به حفظ سلامتی و ایمنی تمام خانواده دانشگاهی هاست. بنابراین حضوری شدن بخشی از آموزش ها نباید اختلالی در عملکرد و سلامت دانشجویان داشته باشد.

او گفت: با وزارت بهداشت توافق کرده ایم که در مهر ماه استادان و کارکنان دانشگاه ها و تمامی موسسات آموزش عالی واکسینه شوند، گفتنی است که تعداد آنها کم بوده و به همان مراتب سختی واکسینه شدنشان هم کم خواهد بود. بنابراین این افراد در دسته اول یعنی مرداد ماه واکسینه می شوند؛ بنابراین لیست اسامی قشر دانشگاهی جهت دریافت واکسن به وزارت بهداشت ارسال شده است.

خاکی صدیق تصریح کرد: در هر استانی دانشگاه علوم پزشکی که مسئولیت واکسیناسیون دانشگاهیان را بر عهده دارد، مطابق برنامه ریزی ها باید به انجام واکسیناسیون بپردازند، البته فرآیند این کار در برخی دانشگاه ها انجام شده اما به صورت فراگیر شکل نگرفته است.

معاون آموزشی وزارت علوم اضافه کرد: قول داده اند که تا پایان مرداد واکسیناسیون استادان تمام دانشگاه ها انجام شود و هم اکنون منتظر تکمیل این فرآیند با توجه به هماهنگی های انجام شده هستیم.

خاکی صدیق با بیان اینکه واکسیناسیون دانشجویان نسبت به استادان و کارکنان سخت تر است، تاکید کرد: تعداد دانشجویان بیشتر از کارکنان دانشگاهی است و آن ها در سراسر کشور پراکنده هستند که همین عامل باعث شده تا واکسیناسیون دانشجویان سخت تر باشد.

او ادامه داد: فرآیند واکسیناسیون ابتدا با دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری آغاز می شود. پیشنهاد وزارت علوم این بود که واکسیناسیون دانشجویان کارشناسی ارشد که ورودی ۹۸ به قبل هستند در اولویت قرار گیرد. با محاسبه انجام شده تعداد دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد ورودی های ۹۸ به قبل تقریبا با تعداد واکسن های وزارت بهداشت که قرار است در شهریور به دانشجویان تزریق کنند، برابر است.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: اگر وضع واردات و تولیدات واکسن کرونا در کشور مراحل خوبی را طی کند، طبیعتاً اولویت بندی های دیگر در خصوص واکسیناسیون دانشجویان صورت می‌گیرد اما در حال حاضر طبق سخنان رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا برنامه های خود را جهت واکسیناسیون دانشجویان تنظیم می کنیم، به اینصورت که واکسینه شدن دانشجویان از شهریور تا پایان آذر انجام می شود.

خاکی صدیق با بیان اینکه دانشگاهیان برنامه ریزی های خود را جهت واکسینه کردن دانشجویان انجام داده اند، تاکید کرد: دانشگاهیان کلاس هایی را مطابق برنامه ریزی برای آن دسته از دانشجویانی که واکسینه شدند، برگزار خواهند کرد، اگر واکسیناسیون انجام نشود، اصراری بر حضوری شدن آموزش ها نخواهیم داشت. بنابراین شرط لازم برای حضوری شدن آموزش ها این است که سلامت تمامی قشر دانشگاهی یعنی استادان و دانشجویان و کارکنان حفظ شود و این موضوع تضمینی برای ما باشد تا بتوانیم اجازه ورود آن ها را به دانشگاه ها دهیم.

معاون آموزشی وزارت علوم اضافه کرد: درباره دانشجویان مسئله سخت‌تر است چراکه تعدادشان بیشتر بوده و در سراسر کشور پراکنده هستند. چون نمی‌خواهیم دانشجویان برای واکسیناسیون سفری برون‌شهری داشته باشند برنامه‌ریزی‌شده که واکسیناسیون دانشجویان در نزدیک‌ترین محل انجام شود که در این زمینه پیش‌بینی‌شده که آنها با ارائه کارت دانشجویی واکسینه شوند.

شرط حضوری شدن دانشگاه‎ ها واکسیناسیون دانشجویان است

خاکی صدیق گفت: دانشگاه‌ها به‌نوبت کلاس‌های آموزشی را حضوری خواهند کرد. دانشجویانی که واکسن دریافت نکنند، آموزش مجازی خواهند داشت. پس شرط حضوری شدن آموزش‌ها انجام واکسیناسیون است.

معاون آموزشی وزارت علوم بیان کرد: دانشگاه‌ها اعلام آمادگی کردند که واکسیناسیون در محل دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی صورت گیرد و استادان و کارکنان و دانشجویان می‌توانند برای واکسیناسیون در دانشگاه‌ها حضور پیدا کنند.

او در پاسخ به اینکه دانشجویان جدید از بهمن‌ماه می‌توانند آموزش‌های حضوری را آغاز کنند، گفت: ورودی‌های جدید در بهترین حالت می‌توانند از ترم بهمن آموزش حضوری داشته باشند البته اگر همه دانشجویان واکسینه شوند و شیوه نامه ها رعایت شود . از طرفی باید بگویم اولویت کنونی حضور فیزیکی نیست، بلکه سلامت دانشجویان مهم است.

خاکی صدیق درباره نوع واکسنی که به دانشجویان تزریق می‌شود، ادامه داد: درباره نوع واکسن وزارت بهداشت تصمیم می‌گیرد این برای همه است و فرقی هم نمی‌کند.

معاون آموزشی وزارت علوم درباره ورود دانشجویان خارجی به کشور گفت: دانشجویان خارجی با گواهی واکسن می‌توانند وارد کشور شوند. آن تعداد از دانشجویان خارجی که امکان واکسیناسیون در کشور خود را ندارند باید ابتدا قرنطینه شوند و بعد واکسینه شوند. تعداد این دانشجویان زیاد نیست بنابراین می‌توانیم آن‌ها را واکسینه کنیم.

او درباره کافی بودن دریافت دوز اول واکسن برای آموزش حضوری بیان کرد: وزارت بهداشت در این باره باید نظر کارشناسی دهد و ما تابع نظر کارشناسی این وزارتخانه هستیم و تصمیم‌گیری در این باره فردی نخواهد بود.

استادان دانشگاه تهران واکسینه می‌شوند

سعیدحبیبا معاون دانشجویی دانشگاه تهران درباره واکسیناسیون استادان دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: مطابق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا قرار بود در کنار واکسیناسیون عمومی، تمامی اعضای هیئت علمی و استادان، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و کارکنان واکسینه شوند.

او افزود: قرار است که تا پایان شهریورماه واکسیناسیون تمامی استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی به پایان برسد و تا پایان آذر ۱۴۰۰ همه دانشجویان تمامی مقاطع تحصیلی واکسینه شوند.

حبیبا تصریح کرد: از سه شنبه هفته گذشته واکسیناسیون استادان در دانشگاه تهران آغاز شده و از آن جایی که نیرو‌های خدماتی و انتظامات بیشتر در معرض تماس و ارتباط با سایر افراد بودند؛ بنابراین واکسیناسیون این افراد انجام شده است. 

معاون دانشجویی دانشگاه تهران ادامه داد: از روز شنبه، یعنی ۹ مرداد ۱۴۰۰ واکسیناسیون تمامی استادان در هر رده سنی متناسب با مجوز ستاد ملی مقابله با کرونا آغاز شده است. همچنین، کارکنان و خانواده‌های استادان دانشگاه تهران بر اساس رده سنی اعلام شده می‌توانند از طریق سایت مربوط به واکسیناسیون، ثبت نام کنند و بعد از نوبت دهی برای فرآیند تزریق واکسن آماده شوند.

حبیبا گفت: مطابق مذاکرات انجام شده، امیدواریم بتوانیم تمام اعضای هیئت علمی و کارکنان را واکسینه کنیم و سپس واکسیناسیون دانشجویان را آغاز کنیم. گفتنی است که واکسیناسیون استادان و کارکنان بالای ۵۸ سال در مرکز بهداشت و درمان دانشگاه تهران انجام می‌شود.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران اضافه کرد: دانشگاه‌هایی که مرکز بهداشت داشته باشند با هماهنگی با دانشگاه علوم پزشکی منطقه خود می‌توانند واکسیناسیون اساتید و کارکنان را انجام دهند، دانشگاه تهران نیز با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران این کار را انجام داده است.

وی ادامه داد: روزسه شنبه هفته گذشته ۱۰۰ نفر و روز چهارشنبه هفته گذشته ۱۱۰ نفر از اساتید و کارکنان واکسینه شدند و این روند به همین صورت درحال انجام است.

به رتبه شدن فکر نمی‌کردم/ توصیه رتبه یک تجربی به داوطلبان کنکوری

نیما ابوالحسنی رتبه یک کنکور سراسری تجربی ۱۴۰۰ در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره رتبه برتر شدن کنکور اظهار کرد: برای کنکور سراسری در پایه دهم ۶ ساعت، پایه یازدهم ۸ ساعت و در پایه دوازدهم ۹ تا ۱۲ ساعت مطالعه داشتم.

او افزود: در عید ۹ ساعت مطالعه داشتم. در زمان کنکور تفریحاتی داشتم، اما نمی‌گذاشتم ادامه دار باشد و دغدغه ذهنی ایجاد کند. برای مثال، با دوستانم فوتبال بازی می‌کردیم یا فیلم تماشا می‌کردم و ۴۰ دقیقه روزانه در صفحات مجازی بودم و تمامی این روند‌ها را در زمان استراحت طی می‌کردم.

ابوالحسنی تصریح کرد: در زمان کنکور خانواده حامی بنده بودند و اگر اهالی خانه نتوانند آرامش روحی ایجاد کنند، قطعا دانش آموز کنکوری ضربه می‌بیند.

رتبه یک کنکور سراسری تجربی ۱۴۰۰ ادامه داد: در مدرسه تیزهوشان دولتی تحصیل می‌کردم که استعداد درخشان بود. فکر می‌کردم که رتبه بین یک تا سه تجربی را کسب کنم، اما به هیچ عنوان انتظار رتبه یک را نداشتم.

ابوالحسنی گفت: در آزمون‌های آزمایشی هم شرکت می‌کردم و در آن از بین ۱۵ آزمون، در ۶ آزمون رتبه‌های تک رقمی به دست می‌آوردم.

رتبه یک کنکور سراسری تجربی ۱۴۰۰ اضافه کرد: در دانشگاه علوم پزشکی تهران رشته پزشکی یا دندانپزشکی قصد ادامه تحصیل دارم.

ابوالحسنی اضافه کرد: به علت رتبه‌های تک رقمی که در کنکور به دست می‌آوردم بورسیه علمی می‌شدم و در طول ۳ سال دبیرستانم ۱۵ میلیون تومان هزینه کردم.

او ادامه داد: همیشه علاقه داشتم کار خود را انجام دهم و به رتبه شدن فکر نمی‌کردم و هم اکنون از این بابت بسیار خوشحالم.

رتبه یک کنکور سراسری ۱۴۰۰ تصریح کرد: همه داوطلبان کنکوری کتاب‌های مدرسه و کمک درسی را دارند، اما نکته متفاوت در این است که اگر آن‌ها در یک آزمونی رتبه خوبی را به دست نیاوردند نباید نگران آزمون‌های بعدی باشند و دلسرد شوند، بلکه باید به آینده درخشان خود فکر کنند.

ابوالحسنی بیان کرد: بنده همیشه از اشتباهاتم الگو می‌گرفتم و به دانش آموزان کنکوری ۱۴۰۱ هم توصیه می‌کنم که در صورت شکست خوردن حتما تحت هر شرایطی ادامه دهند.

ظرفیت پذیرش دانشجو برای سال جدید در دانشگاه علم و صنعت اعلام شد/ آغاز واکسیناسیون استادان از هفته آینده

ابوالفضل واحدی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آمادگی دانشگاه برای بازگشایی حضوری اظهار کرد: طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا اگر شرایط حضوری آموزش‌ها فراهم شود، حتما طبق آن برنامه ریزی خواهیم کرد.

او افزود: به علت تعویق آزمون کارشناسی ارشد، دانشجویان تحصیلات تکمیلی اواخر مهر یا اوایل آبان در دانشگاه‌ها پذیرش می‌شوند که به اینصورت ترم تحصیلی جدید برای ما فشرده خواهد بود.

واحدی تصریح کرد: به احتمال‌های گوناگون آمادگی حضوری برگزار کردن کلاس‌ها را به صورت کامل یا ترکیبی، یعنی حضوری و مجازی داریم، اما این موضوع زمانی محقق می‌شود که فرآیند واکسیناسیون دانشجویان تکمیل شود و ستاد ملی مقابله با کرونا هم اجازه حضوری شدن آموزش‌ها را صادر کند.

آغاز ثبت نام دانشجویان نوورود از اواخر شهریور

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: مطابق تقویم آموزشی دانشگاه علم و صنعت از هفته آخر شهریورماه ثبت نام دانشجویان نورود را انجام خواهیم داد.

واحدی درباره اضافه شدن رشته‌های جدید به مقاطع کارشناسی و ارشد گفت: برای سال تحصیلی جدید تمامی رشته‌های مقطع کارشناسی همانند سال‌های گذشته بوده و هیچ رشته‌ای به آن اضافه نخواهد شد، اما برای مقطع تحصیلات تکمیلی دکتری رشته طراحی صنعتی، دکتری مهندسی فناوری ماهواره، مهندسی دریایی و بنادر، مهندسی فناوری عصبی و شناختی اضافه خواهند شد و برای سال تحصیلی جدید به صورت بار اول برای آن‌ها پذیرش دانشجو داریم.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به ظرفیت مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در پذیرش دانشجویان جدید الورود اظهار کرد: ظرفیت دانشگاه علم و صنعت در ترم تحصیلی جدید برای پذیرش دانشجویان کارشناسی ۹۰۰ نفر در ۱۱ دانشکده و برای دانشجویان کارشناسی ارشد ۱۶۰۰ نفر در ۱۵ دانشکده است.

او گفت: لازم است تمامی رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌ها متناسب با نیاز‌های موجود آموزش داده شوند تا فارغ التحصیلان بعد از ورود به بازار کار دچار مشکل نشوند، همچنین امروزه باید به رشته‌های میان رشته‌ای به شدت توجه شود تا نتایج موفق آمیز آن را در جامعه شاهد باشیم و بتوانیم به اینصورت آمار بیکاری را کاهش دهیم.

واحدی درباره واکسیناسیون استادان دانشگاه علم و صنعت گفت: مطابق برنامه ریزی‌های صورت گرفته از هفته آینده نیرو‌های دانشگاه علوم پزشکی طی دو روز واکسیناسیون اعضای هیئت علمی (۴۵۰ نفر) و کارکنان دانشگاه علم و صنعت را انجام خواهند داد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علم و صنعت اضافه کرد: برای واکسیناسیون دانشجویان از دانشگاه علم و صنعت در خواست اعلام اسامی کرده اند که ما آن‌ها را ارسال کرده ایم و مطابق صحبت‌های گفته شده منتظر انجام واکسیناسیون دانشجویان در اواخر مرداد تا اوایل شهریورماه هستیم.

چند نکته اساسی در خصوص انتخاب رشته آگاهانه برای دانشگاه

شروین مسیح مشاور برتر کنکور  در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره انتخاب رشته آگاهانه داوطلبان سراسری کنکور ۱۴۰۰ اظهار کرد: امسال، تعداد انتخاب رشته برای داوطلبان سراسری کنکور ۱۴۰۰ افزایش یافته است.

او افزود: دانش آموزان امکان انتخاب رشته‌های زیادی را در تمامی دانشگاه‌هایی که مجاز شده اند، دارند تا بتوانند در دانشگاه قبول شوند.

مسیح تصریح کرد: انتخاب رشته دقیقا باید متناسب با علاقه صورت بگیرد. برخی داوطلبان آشنایی کافی با رشته‌های دانشگاهی و آینده کاری آن‌ها در جامعه ندارند و تنها اسم آن رشته را شنیده اند؛ بنابراین لازم است تا این افراد حتما مطالعه زیادی از تمامی رشته‌ها داشته باشند و اطلاعات خود را در آن خصوص افزایش دهند تا بتوانند متناسب با علاقه و استعدادهایشان انتخاب رشته کنند.

این مشاور برتر تحصیلی ادامه داد: اگر فردی انتخاب رشته کند و در آن زمینه درس بخواند دیگر نمی‌تواند رشته را ترک کند و تا انتها باید آن را مطالعه کند؛ بنابراین اگر افراد در زمینه تحصیلی خود علاقه داشته باشند به طرز وحشتناکی در زمینه تحصیلی و شغلی خود پیشرفت می‌کنند.

مسیح گفت: اساس اولیه انتخاب رشته باید متناسب با علاقه صورت بگیرد و ترتیب آن‌ها هم باید بر اساس علاقه باشد نه اینکه فقط براساس رتبه و نمره قبولی صورت گیرد.

انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.