سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

بقاء موسیقی اصیل ایرانی، وام دار مداحی و مداحان ایرانی در زمان های گذشته

مداحی که یک در یک شب مداح شود به جایی نمی رسد ، یک مداح خوب نیازمند استادی آشنا با فنون و سبک های اصیل است.

سید علی سادات رضوی مداح پیشکسوت و پیرغلام اهل بیت (ع) در گفت و گو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: درخصوص نواها و سبک های مرسوم در بین اشخاصی که در وادی مداحی وارد می‌شوند این ایراد مطرح است که کمتر در مقابل اساتید فن شاگردی کرده  و در مقابل از نوارها و فیلم های آموزشی استفاده می‌کنند.

منسوخاتی نابجا در مداحی

وی افزود :  در گذشته هر شخصی که شروع به نوحه خوانی می‌کرد ، استاد داشت. این اساتید دروس مختلفی که در رأس آن‌ها، درس اخلاق و تقوا بود را یاد داده و پس از آن به اصول و فنون مداحی می‎‌پرداختند و تا چند سال مداح اجازه خواندن نداشت تا استاد به او اجازه دهد که متاسفانه امروزه این مسئله منسوخ شده است. استادی که خط قرمز ها را می‌شناسد و آن خط قرمزها را به شاگردانش  انتقال می دهد و باعث رشد و نمو شاگرد خویش می شود! گلی که تربیت از دست باغبان نگرفت/ اگر به قله خورشید هم رسد خودرو است.

جذب، به روش های صحیح

وی با اشاره به غنی بودن موسیقی ملی که جزو قدرتمندترین موسیقی های دنیا بوده و خیلی از موسیقی ها را تحت الشعاع قرار می‌دهد، گفت: برخی برای جذابیت بخشیدن به نوحه ها از سبکها و نواهایی  استفاده می‌کنند که زیبنده شأن اهلبیت (ع) نیستند. شارع مقدس خط قرمزی برای همه امور از جمله نواها، سبک ها و آهنگها ترسیم کرده. این در حالی است که می‌توان، به روش‌های مختلف اما صحیح جاذبه ایجادکرد.

حفظ موسیقی اصیل، مرهون مداحان ایرانی است

سادات رضوی با بیان اینکه حفظ موسیقی ملی، اصیل و سنتی ما در برخی برهه ها وام دار مداحی و خوانندگان مذهبی است، تصریح کرد: درطول تاریخ ، علت های مختلف، مانند: فتواها، حضور اقوام غیر ایرانی، جنگ ها و حاکمیت ها باعث حمله به موسیقی ملی ما بوده و در این میان این خوانندگان مذهبی بودند که توانسته اند موسیقی ملی را حفظ کنند. درگذشته یکی از مسائلی که مادحین و وُعّاظ می‌بایست، با آن آشنا می‌شدند؛ شناخت ردیف های موسیقی سنتی و حلال بوده است.

تَنَزُّل مرتبه‌ معنایی شعر ها به مرور زمان

وی اظهار کرد : ذائقه جوان ها در مداحی و شعر مانند تغییر ذائقه آن ها در غذا نسبت به قدیم بوده و جوانان را به سمت راهی بردنند که با حرکاتی، بعضا ریشه در تصوف داشته، غیرشرعی و صرفا تخلیه انرژی است. در زمان های قدیم عموم افراد شرکت کننده در مجالس از قصائد بزرگانی مثل حافظ، کمپانی و میرزا یحی مدرّس با وجود ثقیل و عالمانه بودن، آن ها را تجزیه و تحلیل می‌کردند. الان کسی که حتی در رشته ادبیات هم تحصیل کرده، شاید از این کار ناتوان باشد و متأسفانه سطح دانش مستمع ما هم پایین آمده است .

در بعضی اشعار، اهانت به حضرات معصومین دیده می‌شود !

سادات رضوی ادامه داد : به همین دلیل شاهد تنزل مرتبه معنایی  در شعر ها هستیم تا جایی که در آن ها مضامینی دیده می‌شود که متاسفانه اهانت به حضرات معصومین (ع) است. واین مانند این اشعار به ندرت مشاهده می‌شود؛ زهی ز عرش خدا درگه رفیع تو ارفع/ ز حد فکرت ما دامن جمال تو اوسع، زکائنات پس از مصطفی تو از همه اتقی / ز ممکنات پس از مرتضی تو از همه اورع . ممکن است جوان امروزی خیلی با این جور شعر ها نتواند ارتباط برقرار کند در حالی که جوان قدیم این اشعار را درک می‌کردند. 

هنوز هم شاعر خوب وجود دارد ...

این مداح اهلبیت (ع) با اشاره به اینکه همه شعرا و مادحین اینطور نیستند ، گفت: متاسفانه امروزه هر کسی با هر وضعیتی بدون محدودیت شعر می‌گوید و آن را انتشار می‌دهد. البته در این میان شاعران جوانی هستند که ساده شعر می‌گویند ولی بسیار زیبا که می توان به سید حمیدرضا برقعی، احمد بابائی، قاسم صرافان در این مورد اشاره کرد .

وی در پایان گفت :  باعث مسرّت است که می‌توان گفت از زمان به وجود آمدن آیین مداحی در طول تاریخ، از مناقبیان تا بعد از آن، در هیچ دوره ای حتی صفویه که تشیّع بسیار گسترده بوده، مانند حال، مداحی رواج نیافته است. ولی بدون استاد و سر مشق، مداحی  را شروع کردن، اتفاقات بدی را رقم زده که امروزه شاهد آن هستیم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.