سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برای اولین بار در کشور؛

صیانت هوشمند از املاک و مستغلات شهرداری شیراز

طی مراسمی با حضور شهردار شیراز و مسئولان شهری از سامانه مدیریت املاک و مستغلات شهرداری شیراز رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حیدر اسکندرپور، شهردار شیراز در آیین رونمایی و بهره برداری از سامانه املاک و مستغلات شهرداری با بیان اینکه نوع نگاه شورای شهر، شهرداری را به سمت شفافیت و سسیتمی کار کردن سوق داده است، گفت: شهرداری یک مجموعه متخصص است که باسیاست گذاری مدیران می‌تواند اقدامات بزرگ انجام دهد.

او با بیان اینکه در این دوره شهرداری جدیت برای تغییر ساختار و سیستمی کار کردن اقدامات بود، افزود: سال گذشته چهار میلیون متر مربع پروانه ساختمانی صادر شده است که نشان از همراهی شهرداری با مردم در توسعه شهر و ساخت و ساز است.

شهردار شیراز با تقدیر از نگاه سیستمی شورای شهر و مدیران در شهرداری در تقویت این رویکرد به تمکیل و راه اندازی شهرداری الکترونیک به عنوان یکی از این اقدامات یاد کرد و گفت: هر چند که در این مسیر گا‌ها صحبت‌های مبنی بر کاهش درآمد شهرداری با راه اندازی این سیستم میشد، اما اکنون گام‌های موثری برداشته است، به صورتی که آمادگی صدور پروانه پایان کار ساختمانی را الکترونیکی انجام دهیم.

اسکندرپور تاکید کرد: ۹۰ درصد پروانه ساختمانی به صورت الکترونیکی قابل صدور است.

به گفته شهردار شیراز تمام تلاش مجموعه شهردار شیراز این بود که نسبت به حقوق مردم احترام بگذاریم و از آن پاسداری کنیم وکلیت شورا و شهرداری به دنبال استقرار سلامت با سیستمی کار کردن بودند.

کسب رتبه نخست معاونت مالی و اقتصادی در ارزیابی عملکرد

سید عبدالرزاق موسوی رییس شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه در ارزیابی عملکرد معاونان شهرداری در اجرای مصوبات و تکالیف بودجه‌ای شهرداری حوزه معاونت مالی و اقتصادی رتبه نخست را کسب کرد گفت: از معاون مالی و اقتصادی شهرداری آقای هاشم پور برای اجرای مصوبات و تکالیف بودجه تقدیر می‌کنم.

او، شفافیت را تنها راه مبارزه با فساد اعلام کرد و ابراز خرسندی کرد که شورای پنجم با تشخیص صورت مساله به سمت سامانه شفافیت رفت و ایجاد سامانه شفافیت کلید واژه حل مشکل بود.

موسوی با اشاره به راه اندازی سامانه مدیریت املاک و مستغلات شهرداری شیراز و کمکی به موضوع بهره وری می‌کند گفت: سازمان‌های مختلف به دنبال بهره وری هستند که یکی از راهکار‌های بهره وری، شناسایی املاک، دارایی و امکانات است.

حذف واسطه، جلوگیری از سرگردانی مردم و تسریع در ارایه خدمات به شهروندان از جمله مواردی بود که موسوی از مزیت‌های سامانه مدیریت املاک و مستغلات شهرداری به آن اشاره کرد و گفت: رویکرد شفافیت جای خود را در شهرداری تصویب کرده است و باید کمک کنیم نظارت مردم تقویت شود و یکی از راهکار‌های اساسی شفافیت و ضابطه‌مند کردن اقدامات است.

سامانه‌ای در راستایی شعار شفافیت برنامه‌های شهرداری شیراز

محمد هادی هاشم پور معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز نیز در این آیین گفت: در کنار پروژه‌های عمرانی که در این دوره به بهره برداری رسید یکی از اقدام زیر سازی و اساسی در مجموعه شهرداری بحث حفاظت از املاک و مستغلات شهرداری بود گفت: سامانه مستغلات و املاک شهرداری حدود یک سال است که در مناطق شهرداری چهار و هفت بصورت آزمایشی راه اندازی شده است.

او افزود: رونمایی و بهره برداری از این سامانه در راستایی شعار شورای پنجم مبنی بر شفافیت برنامه شهرداری صورت گرفته است.

به گفته این معاون ارشد مالی شهرداری شیراز راه اندازی این سامانه در سال اول شورا بعنوان یکی از تکالیف کمیسیون برنامه و بودجه به شهرداری بود.

هاشم پور عنوان کرد: برنامه مدیریت املاک و مستغلات شهرداری بصورت هوشمند و برمبنای مکان مرجع املاک بدون دخالت نیروی انسانی فعالیت می‌کند.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز با اشاره به بروزرسانی و دیده شدن املاک در حوزه‌های مختلف مبنی بر تملکی، معوض و فروشی که انجام می‌شود تصریح کرد: ورود و خروج املاک شهرداری از این بعد در صورتی که در سامانه املاک بارگذاری شده باشد به هیچ عنوان پاسخ داد نخواهد شد.

هاشم پور عنوان کرد: این نرم افزار برمبنای طرح بلند مدت و برپایه GIS شهر شیراز و انطباق با طرح تفضیلی شیراز صورت گرفته است و مکاتبات و هماهنگی با سایر معاونت و سازمان‌های شهرداری انجام شده است و برای به سرانجام رساندن این سامانه با ۲۸ لایه در سال ۹۷ بعد از تصویب در کمیسیون برنامه و بودجه دارای ردیف بودجه شد همچنین در سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۰ دارای ردیف بودجه است موضوعی که باعث بهره برداری از این سامانه شد.

به گفته او درحوزه ستاد باغ‌های موضوع‌های تملکی، غارصی و مورد مسیری بعنوان یکی از لایه در این سامانه بارگذاری شده است که شفافیت را در عملکرد باغ‌ها در مناطق مختلف نشان می‌دهد.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز از سختی راه اندازی این سامانه در شهرداری گفت و اینکه مهندسان این پروژه با تلاش تمام املاک را جانمایی و بارگزاری کردند.

به اعتقاد هاشم پور با ساماندهی املاک و مستغلات شهرداری علاوه بر بر شفافیت و جلوگیری از دوباره کاری و تحمیل هزینه‌ها از فساد جلوگیری می‌شود امری که برای اولین بار در کشور در شهرداری کلان شهر شیراز رقم خورد.

شاخص‌ترین پروژه مدیریتی با پنج ضرورت راه اندازی

سینا بنی زمانی رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای پنجم نیز با بیان اینکه دو رویکرد شفافیت اطلاعات در همه زمینه‌ها و انضباط برنامه و بودجه‌ای جز اولویت‌های اصلی شورا بود گفت: سامانه املاک و مستغلات شهرداری شیراز این دو رویکرد را پوشش می‌دهد.

او با اشاره به اینکه به لحاظ قانونی یکی از تکلیف شورا شناسایی املاک شهرداری گزارش دهی به مردم است گفت: در این راستا نیازمند یک سامانه برای مدیریت املاک و دارایی نا مشهود شهرداری و گزارش به مردم بعنوان اموال عمومی هستیم. در سوی دیگر حفاظت از اموال شهرداری و جلوگیری تحمیل هزینه‌ها به دلیل تملک چند باره و شناسایی تمام املاک مدنظر بود علت سوم ضرورت راه اندازی این سامانه، برنامه ریزی و مدیریت املاک بود تا بتوان با شناسایی املاک شهرداری برای احداث پروژه‌های بزرگ مانند شهربازی یا سالن اجتماعات اقدام کرد.

انضباط بودجه‌ای چهارمین ضرورتی بود که بنی زمانی به آن درباره راه اندازی سامانه املاک و مستغلات شهرداری شیراز اشاره کرد و گفت: هزینه‌های در سنوات قبل وجود داشت که با وجود تحقق ۹۰ درصد بودجه‌ای شاهد بدهی کلان بودیم که بخش زیادی از به این دلیل بود که در مدیریت قبلی شهری قابل پیش بینی نبود موضوعی که در دوره فعلی تلاش کردیم میزان مورد نیاز برای مدیریت هزینه در اجرا پروژه‌ها، تملک مورد مسیر در نظر بگیرد.

نگهداری و اقتصادی کردن باغ‌های قصردشت پنجمین دلیلی بود که بنی زمانی به آن در خصوص راه اندازی سامانه مذکور اشاره کرد و گفت: اطلاعات کافی از میزان و نوع تملک باغ‌ها وجود نداشت که امکان تعریف کارکرد برای پهنه‌ای از باغ‌ها وجود نداشت که سامانه مدیریتی املاک و مستغلات شهرداری این امکان که نوع تملک و میزان تملک باغ‌ها را مشخص می‌کند.

ریس کمیسیون برنامه و بودجه شورای پنجم اهمیت این پروژه را در زمینه پروژه‌های مدیریتی شاخص دانست و گفت: قبول دیدگاه شورا از سوی شهردار کار را برای ما آسان‌تر کرد.

غلامعباس کاظمی مدیر کل املاک و مستغلات شهرداری شیراز گفت: خلق منابع مالی برای شهر تنها منوط به کسب درآمد نیست بلکه شناسایی دقیق املاک و تجمیع اطلاعات آن‌ها نیز یک منبع درآمدی منحصربفرد است. از این رو استقرار و بهنگام سازی پایگاه داده املاک در راستای هوشمند سازی شهر، یک موجودیت زیرساختی و ماندگار برای درآمدزایی مدیریت شهری است و در امر پایش توسعه شهر‌ها یک ابزار کلیدی محسوب میگردد. دسترسی به اطلاعات دقیق و بهنگام وضعیت املاک یکی از مهم‌ترین پیش نیاز‌های تصمیم سازان عرصه برنامه ریزی شهری است.

کاظمی تصریح کرد: مساحی و محاسبه دقیق متراژ بخش‌های عرصه و اعیان یک ملک، نوع کاربری، وضعیت بنا و مالکیت، تاسیسات زیربنایی و اطلاعات واحد‌های شغلی از جمله اطلاعاتی هستند که علاوه بر سامان دهی و توانمند سازی برنامه سازی شهری، توزیع عادلانه خدمات شهری و محاسبه عوارض نوسازی را تدقیق و تسهیل می‌کند.

کاظمی با بیان اینکه املاک شهر به نوعی خزانه شهرداری و به نوعی خط قرمز مدیریت املاک محسوب می‌شوند عنوان کرد: طرح ممیزی املاک و استقرار سامانه املاک و مستغلات شهرداری شیراز به دلیل اینکه مشارکت مستقیم مردم در افزایش درآمد‌های شهری، انتظام و ایجاد تعامل اقتصادی و اجتماعی میان شهروندان و مدیریت شهری را درپی خواهد داشت و به عنوان یک موضوع مهم زیرساختی در بحث حکمروایی شهری مطرح بوده و گامی مهم در راستای نیل به مشارکت واقعی مردم قلمداد میشود.

به گفته کاظمی از سویی این سامانه به عنوان یک داشبورد مدیریتی پایش و مدیریت بهینه بودجه تملکی طرح‌های عمرانی، مدیریت هوشمندانه اطلاعات مرتبط با املاک و مستغلات، مباحث مرتبط با سرمایه گذاری و دسترسی به آرشیو الکترونیکی املاکی و اسنادی را در اختیار مخاطبین قرار می‌دهد. این سامانه ابزاری کارآمد برای مدیران و کارشناسان حوزه املاک خواهد بود که از طریق آن تمامی موارد مربوط به خرید و فروش، تهاتر، معوض، ثبت و انتقال اطلاعات قراردادی واگذاری مسکن، اطلاعات مرتبط با شهرسازی، شبکه معابر و انهار متروکه، باغات، عقب نشینی املاک و طرح‌های مورد مسیری، انشعابات و همچنین اطلاعات مربوط به توافقات و پروانه‌های موضوعی بر مبنای پلاک ثبتی را در لحظه گزارش گیری و از اطلاعات این سامانه استفاده کنند.

انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.