سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اصفهان:

مکلف به تطبیق همه طرح‌ها با سند آمایش سرزمین اصفهان هستیم

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان گفت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اصفهان بر اساس مصوبه شورای عالی آمایش سرزمین، مکلف به بررسی و تطبیق همه طرح‌ها با سند آمایش سرزمین استان است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، آمایش سرزمین شامل برنامه‌ریزی و سازمان دادن به نحوه اِشغال فضاها، تعیین کاربری مکان‌ها و مدیریت کنش‌های نظام اجتماعی و اقتصادی با در نظر گرفتن ظرفیت‌های اقتصادی، طبیعی و انسانی در هر منطقه است و توجه به آن برای توسعه استان‌ها ضروری محسوب می‌شود.

نعمت‌الله اکبری رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان گفت: بر اساس مصوبه مورخ ۱۱ اسفند سال ۹۹ شورای عالی آمایش سرزمین، استانداران و سازمان‌های مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها مکلف هستند هر طرحی را قبل از مطالعه و اجرا با نتایج و سیاستگذاری‌های سند آمایش سرزمین تطبیق دهند.

او ادامه داد: همچنین بر اساس ماده ۲۳ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی موظف است پیش از بررسی هرگونه طرح پیشنهادی از تطبیق اهداف و جانمایی آن با مفاد سند آمایش سرزمین اطمینان حاصل کند.

اکبری با بیان اینکه با توجه به مصوبه‌ها و قوانین مذکور، نمی‌توانیم اجازه دهیم طرحی که در جانمایی درست قرار نگرفته است انجام شود تاکید کرد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نمی‌تواند با طرح‌هایی که در محدوده فرونشست زمین، گسل، جهت باد غالب برای انتقال آلودگی به مناطق مسکونی و در شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان باشد و منطبق با سند آمایش سرزمین نیست موافقت کند.

او با اشاره به اینکه فرونشست زمین، شهر اصفهان را محاصره کرده است، تصریح کرد: زمانی‌که از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای جانمایی و اجرای یک طرح استعلام می‌شود باید طبق سند آمایش سرزمین نظر تخصصی خود را ارائه دهیم و اینکه آیا آن طرح در محدوده فرونشست یا گسل یا جهت باد‌های غالب برای انتقال آلودگی قرار دارد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان با تاکید بر اینکه سند آمایش سرزمین برای همه دستگاه‌های اجرایی لازم الاجراست گفت: سند آمایش سرزمین استان اصفهان در تاریخ ۱۷ تیر سال ۹۹ در کمیسیون تخصصی شورای عالی آمایش کشور به تصویب رسید و در نشست ۲۶ تیر سال ۱۳۹۹ توسط شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اصفهان ابلاغ شد.

او با اشاره به اینکه مطالعات اولیه آمایش سرزمین استان اصفهان در دهه ۸۰ توسط دانشگاه تهران و در سال‌های ۹۰ تا ۹۳ توسط دانشگاه‌های استان شامل اصفهان، صنعتی اصفهان، علوم پزشکی اصفهان و هنر اصفهان انجام شد، خاطرنشان کرد: این مطالعات در سال‌های ۹۸ و ۹۹ توسط کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه ریزی اصفهان به روز رسانی شد.

اکبری با بیان اینکه سند آمایش سرزمین استان اصفهان تا افق ۱۴۰۴ و با رویکرد علمی و تخصصی تدوین و تصویب شده است، افزود: به روز رسانی این سند در ۲ سال گذشته توسط خود سازمان مدیریت و برنامه ریزی انجام شده است و هیچ پولی بابت آن به بیرون (از سازمان) داده نشد.

در سند "آمایش سرزمین"، پس از بررسی و تحلیل وضعیت موجود، نقاط قوت و ضعف همچنین تهدیدها، فرصت‌ها و تعارض‌ها مشخص و سپس بر اساس تحلیل اهداف، چشم‌انداز و سناریو‌های توسعه به طراحی و تدوین برنامه آمایش یک منطقه و نظام مدیریت آن ختم می‌شود.

از این رو سند آمایش استان اصفهان با تاکید بر حفظ محیط زیست و بهره‌برداری از منابع و توجه به هنر، علم و فناوری، توسعه گردشگری و اقتصاد دانش‌بنیان تدوین شده است. زیرساخت‌های حمل و نقل، مدیریت صحیح منابع و مصارف آب و بهبود فضای کسب و کار از دیگر موارد مورد تاکید در سند راهبردی آمایش اصفهان است.

جمعیت استان اصفهان حدود پنج میلیون و ۲۵۰ هزار نفر در ۲۴ شهرستان است که بیشترین جمعیت معادل ۴۳.۷۳ درصد در شهرستان اصفهان و پس از آن کاشان (۷.۱۷ درصد)، خمینی شهر (۶.۲۶ درصد) و نجف آباد (۶.۲۴ درصد) است.

این استان با ۱۰۷ هزار کیلومتر مربع مساحت حدود ۶.۵ درصد از وسعت کشور را دارد و دارای ۱۱۰ شهر و یک هزار و ۶۹۹ روستا و آبادی دارای سکنه است.

اصفهان با بیش از ۹ هزار واحد صنعتی و تولیدی و ۲۵۰ هزار واحد صنفی، صنعتی‌ترین استان و یکی از قطب‌های کشاورزی کشور است و در سال‌های اخیر به‌دلایل مختلف مانند کمبود منابع آبی، خشکسالی، کاهش بارندگی، آلودگی هوا با معضلات زیست محیطی بسیاری مواجه است.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.