سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پای مالاریا به خراسان رضوی رسید

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: چند مورد محدود بیماری مالاریا در خراسان رضوی دیده شده‌ است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمدجعفر صادقی، مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ظرف ۲۰ سال اخیر تاکنون هیچ موردی از ابتلا به بیماری مالاریا در جمعیت بومی زیر پوشش این دانشگاه در سطح خراسان رضوی مشاهده و گزارش نشده است.

او افزود: بر این اساس ایران و خراسان رضوی در مرحله حذف بیماری مالاریا قرار دارد؛ موارد مشاهده شده اخیر مربوط به دیگر استان‌های کشور همچون سیستان و بلوچستان و نیز کشور‌های همجوار پاکستان و افغانستان بوده که وارد این استان شده‌است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: مالاریا نوعی بیماری انگلی است که عامل آن عفونت تک‌یاخته‌های انگل موسوم به "پلاسمودیوم" است.

صادقی بیان کرد: این تک‌یاخته بسته به نوع عامل انگلی، انواع مالاریا را ایجاد می‌کند و انتقال انگل به انسان به وسیله نیش پشه آنوفل صورت می‌گیرد.

او تصریح کرد: مالاریا هنوز در بسیاری از کشور‌ها از مسائل مهم بهداشتی است و از مشکلات مهم کنترل مالاریا، مقاومت دارویی در این بیماری است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد تأکید کرد: علایم این بیماری به صورت تب، عرق، سرفه، اسهال، ناراحتی تنفسی و سردرد تظاهر می‌کند و با پیشرفت آن یرقان، اختلال انعقاد خون، شوک، نارسایی کبد و کلیه، التهاب حاد مغزی، آب آوردن ریوی و مغزی، اغماء و مرگ را باعث می‌شود.


بیشتر بخوانید


صادقی اظهار کرد: میزان کشندگی این بیماری در کودکان درمان نشده و بزرگسالانی که ایمن نیستند با نوسان قابل ملاحظه‌ای به ۱۰ تا ۴۰ درصد و یا بیشتر می‌رسد، اما سایر اشکال مالاریای انسانی مثل ویواکس و مالاریه معمولاً خطر مرگ ندارند.

او افزود: درمان سریع، صحیح و کامل بیماران یکی از راهکار‌های اصولی برنامه کنترل مالاریاست که به دلیل اهمیت آن در نجات جان بیماران و کنترل بیماری باید مورد توجه خاص قرار گیرد.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: شروع درمان بیمار مبتلا به مالاریا در نخستین فرصت یا ۲۴ ساعت اول پس از تشخیص، از استاندارد‌های مهم و نیازمند اهتمام ویژه و نظارت جدی است.

صادقی بیان کرد: ایران در آستانه دریافت گواهی حذف مالاریا از سازمان جهانی بهداشت است و پس از یک سری بازدید‌ها این گواهی ثبت می‌شود.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام//ر.ا

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.