سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گفتگوی مجازی بلینکن با اعضای انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا

پس از سال‌ها امتناع مقامات ارشد آمریکایی از حضور در جلسات «آ.سه.آن» قرار است هفته آینده وزیر امور خارجه آمریکا با سران این انجمن گفتگو کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی ان آ، یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور هفته آینده در جلسه مجازی اعضای گروه آ سه آن (انجمن ملل آسیای جنوب شرقی) تقریبا هر روز با مقامات جنوب شرقی آسیا گفتگوی مجازی خواهد داشت.

بر اساس گزارش این مقام ارشد آمریکایی، آنتونی بلینکن به مدت پنج روز متوالی در جلسات مجازی گروه آ‌سه‌آن شرکت می‌کند. این جلسات سالانه شامل گفتگوی مجازی با ۱۰ وزیر خارجه اتحادیه ملل جنوب شرقی آسیا و سایر کشور‌ها و جلسات جداگانه با مقامات کشور‌های میانمار، کامبوج، لائوس، ویتنام و تایلند است. 

به گفته این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا، واشنگتن ضمن آنکه به دنبال آن است که نشان دهد این مناطق نیز برای او در اولویت هستند در عین حال به بحران میانمار نیز می پردازد. این نشان دهنده تعهد آمریکا به منطقه است. 

گفتنی است در سال‌های اخیر مقامات ارشد آمریکا از شرکت در جلسات آسه آن امتناع و اغلب  مقامات ارشد خود را برای حضور در این  اجلاس، اعزام می‌کردند.

پیشتر، روزنامه الاخبار در مقاله ای نوشت: اقدام آمریکا در بازگشت مجدد به سیاست مهار روسیه و تلاش واشنگتن برای همسو کردن همپیمانان غربی در برابر این کشور، موجب شد تا مسکو هم در اندیشه ائتلاف‌های جدید در شرق بیفتد، راهبردی که سبب شعله ور شدن رقابت با دولت جو بایدن می‌شود که در پی تکمیل سلطه کشورش بر آسیاست. با این حساب می‌توان گفت دولت جدید آمریکا برای نفوذ به جنوب آسیا که منطقه‌ای حیاتی برای چین و سپس روسیه به شمار می‌آید، برنامه‌ریزی کرده است.

با آنکه واشنگتن در جنوب آسیا بیشتر به همپیمانان سنتی خود اتکا دارد، بسیاری از کارشناسان می‌گویند چشم‌داشت آمریکا به این منطقه نتیجه بخش نخواهد بود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.