بابک لارتی مدیرعامل شرکت ساخت آزادراهها در قرارگاه خاتم الانبیا در گفتوگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه آزادراه اراک - خرم آباد از سمت اراک به سمت خرم آباد و به طول ۱۳۴ کیلومتر در ۴ قطعه اجرا شده است، گفت: این قطعات اجرایی به صورت مجزا قابلیت عبور ترافیک را دارند، و عمده قسمت موثر در مسیر که کاهش زمان سیر و طول مسیر را دارد، مربوط به قطعه ۲، ۳ و ۴ است.
او با اشاره به اینکه طول قطعات ۲، ۳ و ۴، ۶۷ کیلومتر است، افزود: این ۶۷ کیلومتر در مقایسه با راه موجود، ۳۲ کیلومتر طول مسیر را کاهش میدهد، ضمن اینکه زمان سفر را نیز ۴۳ دقیقه کاهش خواهد داد.
مدیرعامل شرکت ساخت آزادراهها در قرارگاه خاتم با اشاره به اینکه آزادراه در قطعات ۲، ۳ و ۴، ۶ لاینه است، اضافه کرد: در سه قطعه اجرایی که حدود ۶۵ درصد کل پروژه است، ۷.۵ کیلومتر تونل دوقلو اجرا شده که بلندترین آن ۳ هزار و ۳۰۰ متر است. این تونلهای طولانی و عریضترین تونلهای آزادراهی کشور هستند. بالاترین عرض مسیرهای رفت و برگشت در این آزادراه ساخت شده است.
لارتی با تاکید بر اینکه با ساخت آزادراه خرم آباد-اراک دو گردنه برفگیر و حادثهخیز مسیر حذف میشود، گفت: گردنه رازان در سمت درود و گردنه زاغه در محدوده خرم آباد گردنههایی هستند که با بهرهبرداری از آزادراه خرمآباد-اراک حذف خواهند شد.
او با اشاره به نقش مهم این آزادراه در کریدور شمال-جنوب، اظهار کرد: این آزادراه یکی از قسمتهای مغفول مانده بود که باعث سکته در ترافیک ترانزیتی شمال-جنوب میشد. خوشبختانه با بهرهبرداری از این آزادراه گره مذکور به نوعی از بین میرود و ترافیک روان میشود.
لارتی بیان کرد: با بهرهبرداری از این آزاد راه ۳.۵ میلیون تن آلایندگی هوا کاهش مییابد، چون مسیر بهینه و شیب حداکثر در طول مسیر ۵ درصد است و با توجه به آنکه شعاع قوسها حداکثر ۵۰۰ متر است و خودرو میتواند به صورت ایمن با سرعت ۱۰۰ کیلومتر حرکت کند و حادثه روی ندهد.
مدیرعامل شرکت ساخت آزادراهها در قرارگاه خاتم با یادآوری اینکه از سال ۹۲ در آزادراه خرمآباد-اراک به طور متوسط ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر به صورت مستقیم مشغول بودند، تصریح کرد: عدد هزینه شده برای بهرهبرداری از ۶۷ کیلومتر حدود ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده که برای انجام کارهای تکمیلی به حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان افزایش مییابد.
لارتی با اشاره به عوارض حدود ۱۵ هزار تومانی عبور وسایل نقلیه سواری از آزادراه خرمآباد-اراک، گفت: این عدد به نسبت ابنیه و تونل، معقول است.
او بیان کرد: برای تملک اراضی در این پروژه حدود ۶۰ میلیارد تومان به قیمت سال ۹۵ هزینه شده که به قیمت روز حدود ۳۰۰ میلیارد تومان برآورد میشود و ارزش روز آزادراه خرم آباد-اراک حدود ۶ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.
لارتی با تاکید بر اینکه آزادراه خرمآباد به بروجرد یک قطعه از کریدور آزادراهی شمال به جنوب کشور است که بندر انزلی را به بندر امام(ره) متصل میکند، افزود: آزادراه خرم آباد – بروجرد یک حلقه میانی از این کریدور است که با احداث آن مسیر کریدور کامل میشود.
او گفت: فردا ۶۷ کیلومتر از این آزادراه به افتتاح میرسد که با بهرهبرداری از این آزادراه، مسیر فعلی و موجود، حدود ۳۲ کیلومتر کاهش پیدا میکند.
مدیرعامل شرکت ساخت آزادراهها در قرارگاه خاتم تاکید کرد: گردنههای سخت برای تردد خودروهای سنگین و سبک در مسیر خرم آباد به بروجرد حذف میشود؛ بنابراین حدود یک ساعت و ۳۰ دقیقه زمان سفر در این مسیر را کوتاه میکند. همچنین مدت زمان سفر تمام کسانی که در این کریدور حرکت میکنند و خودروهایی که در استانهای لرستان و منطقه خرم آباد به سمت مرکز و شمال کشور در حال تردد هستند، بیش از یک ساعت کوتاه میشود.
لارتی با بیان اینکه قطعا کاهش مدت زمان حرکت باعث کاهش هزینههای حمل و نقل میشود، ادامه داد: با بهرهبرداری از این آزادراه و تردد از آن، سالیانه ۷۵ میلیون لیتر مصرف سوخت کاهش پیدا میکند که اگر این میزان سوخت را با نرخ صادراتی فوب خلیجفارس حساب کنیم، به نرخ قابل توجه سالانه ۷۰۰ میلیارد تومان میرسیم.
مقام مسئول در قرارگاه خاتم الانبیا در پایان گفت: قطعه بعدی از این آزادراه از بروجرد تا اراک ادامه دارد که عملیات اجرایی این ۶۶ کیلومتر آزادراه اخیرا شروع شده است.
انتهای پیام/