به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، انتقام، توهم، کسب منفعت، ترحم، حسادت، دفاع از خود و ... انگیزههای اغلب قتلهای خانوادگی است. دلایل قتل خانوادگی میتواند بسیار بیشتر از صرفا «بیماری روانی» قاتل باشد، اما با این وجود اغلب اوقات وقتی صحبت از قتل خانوادگی به میان میآید یکی از اولین توضیحات و ترجیحات برای تفسیر مساله این است که بگویند «قاتل بیمار روانی است».
احتمال بیماری روانی بخصوص درباره پدر و مادر بابک خرمدین بارها مطرح شده است. هر چند انتظار نمیرود آدمهایی که توانسته باشند اقلا سه نفر را به قتل برسانند و تکهتکه کنند و بعد تکهها را مخفی کنند از درجه قابل قبولی از سلامتی روان برخوردار باشند، اما معیار سلامت روان برای دارا بودن مسئولیت جزایی در قانون با معیارهای عمومی سلامت روان تفاوتهایی دارد.
ماده ۱۴۹ قانون مجازات اسلامی مصوب ۹۲ میگوید: «هر گاه مرتکب در زمان ارتکاب جرم دچار اختلال روانی بوده به نحوی که فاقد اراده یا قوه تمییز باشد مجنون محسوب میشود و مسئولیت کیفری ندارد.» به زبان ساده همین که فرد به قبح عمل خود واقف است و مثلا میداند که قتل یک عمل مجرمانه و دارای مجازات است، یعنی سلامت روانی برای بار کردن مسئولیت کیفری بر او وجود دارد، اما مفهوم سلامت روانی از نظر سازمان جهانی بهداشت (WHO) چیزی فراتر از نبود اختلالهای روانی و شامل خوببودن ذهنی، ادراک خودکارآمدی، استقلال و خودمختاری، کفایت و شایستگی، وابستگی میاننسلی و خودشکوفایی توانمندیهای بالقوه فکری و هیجانی است. اختلال رفتاری - روانی عبارت است از حالات قابل توجه بالینی که با تغییر در تفکر، خلق، هیجان یا رفتار مشخص و با ناراحتی و تشویش شخصی یا اختلال کارکرد زندگی همراه باشد. این تغییرات در گستره هنجار جامعه قرار نمیگیرند و به صورت واضح غیرعادی و بیمارگونه و مداوم یا عودکنندهاند.
دکتر کیانا کولایی متخصص پزشکی قانونی در اینباره میگوید: «از نظر حقوقی همین که فردی بداند کاری که انجام میدهد قتل است، یعنی نسبت به آن کار آگاهی داشته است و نمیتواند با ادعای جنون از زیر بار مسئولیت عملی که انجام داده فرار کند»؛ بنابراین اقلا اکبر خرمدین که متهم به مباشرت در قتل داماد، دختر و پسرش بین سالهای ۹۰ تا ۱۴۰۰ است، نمیتواند ادعا کند که به دلیل بیماری روانی مرتکب این قتلها شده است.
با این حال هنوز نحوه قتل عجیب است. کولایی میگوید: «مثلهکردن مقتول توسط قاتل یا قاتلان رواج چندانی ندارد. هر چند آماری وجود ندارد که چند درصد قتلها ختم به مثلهسازی میشود، اما به هر حال من میتوانم بگویم که در دوران حرفهای خودم اجساد مثلهشده زیادی ندیدهام».
او البته میگوید که تکهتکه کردن جسد چندان کار دشواری هم نیست: «مثلهکردن جسد آنطور که انتظار دارید احتیاج به یک اره برقی یک متری یا ساتور و چیزهایی مانند آن ندارد. اگر کسی با آناتومی بدن آشنایی داشته باشد میتواند با یک چاقوی پنج سانتیمتری هم یک جسد را مثله کند و هدف آن هم این است که پیدا نشود». با نگاهی به همین پرونده قتل در خانواده خرمدین به نظر میرسد چنین ترفندی چندان هم بیثمر نیست وقتی بدانیم که از سه قتلی که آقای خرمدین و بانو مرتکب آن شدهاند، دو قتل تا پیش از دستگیری و اعتراف آنها فاش نشده بود و دو جسد دیگر هم پیش از اینکه از محل قتل بیرون برده شوند مثله شده بودند.
منبع:ایسنا
انتهای پیام/
دفاع از حق مظلوم
قصاص مناسب ظالم
عبرت و بازدارندگی از تکرار جنایت
برقراری امنیت
اگر اینها دلیل اجرای احکام الهی و تعزیرات است پس چرا باید دفاع از خون این کارگردان جوان مسلمان به عنوان فرزند این آب و خاک با اجرای حکم قصاص پدر ،صورت نپذیرد؟؟؟
کشتن فرزند و مثله کردنش باید حکمی این اندازه سبک داشته باشد؟؟
بابک قربانی عدم تناسب مجازات قاتلش با جرمی این اندازه بزرگ نیز هست...روحش شاد.
بابک وقتی از انگلستان برگشت هرگز باور نکرد که فرامرز خودش رفته و برنگشته،او بارها وبارها و به هر طریق ممکن پیگیر نبودن فرامرز شد تا اینکه او هم دروغهای پدرش را باور کرد.
خانواده فرامرز تقاضای قصاص دارند.شاید در ظاهر خون بابک ناحق نشود ولی قانون هم باید متناسب با قتل عمد فرزند به روز شود.
برنمیگشتی...
ایرانی جماعت فقط چوب احساسات غلیظش رو میخوره
همین دلتنگی و محبت و از خودگذشتگی برای کسایی که اتفاقا کمترین لیاقت و دارن
در صورتیکه برای قاضی و حاکم شرع مسجل بشود،پدر در حین ارتکاب قتل جنون نداشته و به قتل و جنایت بودن عمل خود اشراف داشته است.
در صورتیکه با نیت قبلی و از روی عمد مرتکب قتل فرزند شود.
در صورتیکه این جنایت بازتاب وسیعی داشته باشد و باعث جریحه دار شدن جامعه اسلامی شود و متناسب نبودن مجازات با جرم انجام شده،خود منجر به تکرار این حوادث و ریتختن قبح جنایت شود و ظلم بر مقتول با خلا قانونی،مجوز پیدا کند و موجه نشان داده شود،با اینکه حکم قصاص تغییر ناپذیر است در خصوص پرونده هایی مثل بابک خرم دین،باید مصلحت عمومی را در نظر گرفت و حکم قصاص برای پدر اجرا شود.
و یک دیدگاه که از همه جالب تر بود در این برنامه دیدم،اگر اشتباه نکنم آقای سروش محلاتی گفته بودند: با نگاه موشکافانه وقتی جستجو درباره حکم قصاص پدر فرزندکش در تاریخ اسلام مینگریم،هیچ "دستور صریحی" از جانب شخص پیامبر اکرم ص درباره اینکه پدر نباید قصاص شود وجود ندارد،بلکه در این خصوصرد پای تصمیم و حکم " خلیفه دوم" دیده میشود که پدر نباید به خاطر کشتن فرزند قصاص شود!
دیگه خیلی دیره،اگه بود فیلمه فقط شرافت داشته باشی غیر قانونی دانلود نکنی
حکم کیفری مجازات اسلامی را در مورد این دو هیولای سفاک بی رحم بی مروت لامذهب که اسم خودشان را پدر و مادر گذاشتند که حیف نام والای پدر و مادر که به این دو هیولا بگویند هر چه عادلانه و قرآنی و خردمندانه هست اجرا کنید این دو می توانستند مشکلاتشان را با یک تماس تلفنی به پلیس 110 قبل از این همه جنایات هولناک سفاکانه در جریان بگذارند و از هزار طریق می تونستند با پلیس 110تماس بگیرند ولی نکردند و مخفی کاری کردند و جنایت کردند مادر می تونست با هزار روش پلیس را در جریان بگذارد چرا پلیس را خبر نکرد؟!!! در این همه مدت طی 10 سال ؟!!! . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر خردمندانه عادلانه خداپسندانه .