سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

المپیک ۲۰۲۰؛

هشت سال سرمایه بی حاصل برای احسان حدادی/ ناکامی فصیحی در المپیک توکیو

احسان حدادی و فرزانه فصیحی، نمایندگان کشورمان در رشته دو و میدانی وداع زود هنگامی با المپیک توکیو داشتند.

به گزارش خبرنگار  گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، مسابقات المپیک توکیو در حالی پس از شیوع گسترده کرونا در حال برگزاری است که احسان حدادی و فرزانه فصیحی، نمایندگان دو و میدانی کشورمان در مرحله مقدماتی حذف شدند و از گردونه رقابت‌ها کنار رفتند.

حدادی  پرافتخارترین دونده ایران نتوانست در المپیک توکیو کار خاصی انجام بدهد و همانند المپیک ریو وداع زودهنگامی از گردونه مسابقات داشت. حدادی در شرایطی در بزرگترین آوردگاه جهانی شرکت کرد که به زعم بسیاری از منتقدان و کارشناسان این احتمال وجود داشت که او به دلیل آسیب دیدگی که با آن دست به گریبان است، در المپیک موفق نشود.

به هر حال با توجه به تعویق المپیک در سال گذشته، شرکت نکردن حدادی در مسابقات معتبر و بین المللی، ابتلای این ورزشکار به ویروس کرونا و همچنین بالا رفتن سن او، خیلی از کارشناسان سرمایه گذاری گسترده کمیته  ملی  المپیک و فدراسیون دو و میدانی را برای این ورزشکار اشتباه می‌دانستند و معتقد بودند که با این پول می‌توان زیر ساخت‌های دو ومیدانی را درست کرد و جوانان بسیاری را در این رشته پایه و مادر  کشف کرد تا آن‌ها بتوانند در آینده برای  دو و میدانی کشورمان افتخار آفرینی کنند.  

اصرار مسئولان ورزش برای حضور حدادی در المپیک مشخص نشد 

پس از این که احسان حدادی به اردوی آماده سازی آمریکا رفت تا در مسابقات بین المللی زیر نظر مربی آمریکایی اش شرکت کند، در آن جا با مصدومیت مواجه شد و خیلی سریع برای درمان خود به ایران بازگشت. در حالی که حضور حدادی در المپیک توکیو در هاله‌ای از ابهام قرار داشت و او در لیگ دو و میدانی هم نتیجه ضعیفی گرفته بود، اما مشخص نیست چرا مسئولان اصرار داشتند که حدادی در المپیک شرکت کند و در نهایت این ورزشکار با کسب عنوان چهاردهمی به کار خود پایان بدهد.

به هر حال این نتیجه نشان داد که دوران اوج حدادی به سر رسیده و مسئولان نباید بی گدار برای ورزشکاری که دچار مصدومیت است، این همه هزینه کنند.

علاوه بر این، قرارداد مک ویلکینز مربی آمریکایی حدادی امروز به پایان می‌رسد و باید دید مسئولان فدراسیون دو و میدانی حاضر هستند که همانند المپیک در بازی‌های آسیایی هم هزینه هنگفتی برای حدادی صرف کنند یا نه!

فرزانه فصیحی دونده سرعتی کشورمان با وجود این که  در ایران در ماده ۱۰۰ متر رکورد دار ملی نیست، اما  با سهمیه یونیورسالیتی جواز حضور در المپیک توکیو را به دست آورد و در این رقابت‌ها شرکت کرد.

به هر حال  این سوال پیش می‌آید که چرا مجید کیهانی رئیس سابق فدراسیون دو و میدانی  از حق مسلم  ورزشکاری همانند ریحانه مبینی که خیلی از کارشناسان معتقدند حق ورود به المپیک را داشت، چشم پوشی می کند و برای کسی که رکورد دار ماده ۶۰ متر است، حضور در المپیک را فراهم کند.

ناکامی فصیحی در اولین تجربه اش در المپیک 

با توجه به این که در دور قبل از مرحله مقدماتی دوندگان ضعیفی حضور داشتند این پیش بینی می‌شد که فرزانه فصیحی خیلی راحت بتواند به مرحله مقدماتی صعود کند، اما در مرحله مقدماتی دوندگان قدرتمندتری حضور داشتند و مشخص بود فصیحی شانس چندانی برای صعود به نیمه نهایی ندارد و در نهایت او در جایگاه هشتمی قرار گرفت.

به هر حال شواهد نشان می‌دهد که از ابتدا اعزام فصیحی به المپیک کار اشتباهی بوده و مسئولان، ورزشکاری که تازه در اوج پختگی خود قرار دارد به این رقابت‌ها نفرستادند تا در کنار بزرگان دو و میدانی کسب تجربه کند و هم نتیجه‌ای را به ثبت برساند.

اکنون هم کسانی که زمینه حضور فصیحی را در المپیک فراهم کردند باید پاسخگو باشند که چرا چنین اتفاقی را رقم زدند و شرایط را برای حضور ورزشکاری به این رقابت‌ها فراهم کردند که شانس حضور در نیمه نهایی را نداشت.

حصیبی: کمیته ملی المپیک در حق حدادی ظلم کرد 

ایرج حصیبی کارشناس دو و میدانی درباره ناکامی حدادی و فصیحی دوندگان کشورمان در المپیک توکیو گفت: این موضوع از اول هم مشخص بود که دوندگان کشورمان در المپیک موفق نمی‌شوند. فصیحی اولین حضورش در المپیک بود و با توجه به رکوردش انتظاری از او برای کسب مدال نداشتیم. اما حدادی تجربه حضور در المپیک را داشت. به نظرم کمیته ملی المپیک در حق حدادی ظلم کرد و باید این ورزشکار را زودتر برای درمان به آلمان می‌فرستاد تا دوران نقاهت را طی کند.

او ادامه داد: حدادی سنش بالا رفته است و ۲ هفته پیش هم در لیگ دو و میدانی بیشتر از ۵۷ متر پرتاب نکرد و مشخص بود که در المپیک هم نمی‌تواند رکورد بالاتر از ۶۰ متر پرتاب کند. علاوه بر این، شیوع کرونا باعث شد که وقفه‌ای در حضور حدادی در مسابقات معتبر برای کسب آمادگی به وجود آورد. کمیته ملی المپیک هم فقط می‌خواست بگوید که کار خود را به درستی انجام داده و توپ را به زمین دیگران بیندازد.

حدادی ارزش خود را در المپیک پایین آورد 

حصیبی درباره اظهارات حدادی مبنی بر این که به احترام المپیک به توکیو رفته و قرار است در بازی‌های آسیایی حضور یابد، گفت: با توجه به این که سطح پرتاب دیسک در آسیا پایین است، این احتمال وجود دارد که حدادی در این مسابقات یک مدال بگیرد، اما احتمال کسب طلا در این رقابت‌ها کم است. به نظرم ورزشکار باید در اوج از دنیای ورزش کنار برود. حدادی با حضور در المپیک ارزش خود را پایین آورد و حقش نبود که در این رقابت‌ها حضور یابد. در مجموع حرف‌های حدادی منطقی و معقول نیست.

رکورد فصیحی در سطح آسیا نیست 

کارشناس دو و میدانی درباره عملکرد فصیحی در المپیک توکیو گفت: رکورد فصیحی اصلا در سطح آسیا هم نیست و اگر او در بازی‌های آسیایی شرکت کند باز هم احتمال حضورش در بین ۸ نفر نهایی وجود ندارد. البته فصیحی جوان است و وقت دارد تا رکورد خود را بهبود ببخشد. دو و میدانی ورزش رکوردی است و قبل از مسابقات ۹۵ درصد وضعیت ورزشکاران در کاغذ مشخص می‌شود. امیدوارم فصیحی در بازی‌های آسیایی عملکرد بهتری داشته باشد.


بیشتر بخوانید

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۷:۳۴ ۰۹ مرداد ۱۴۰۰
متاسفانه اینقد ورزشکاری که بتونه فقط کسب سهمیه المپیک کنه کم داریم که هر کسی سهمیه بگیره اعزام میشه و مسئولین برای آمار سازی کارنامه خودشون هیچ اهمیتی به هزینه های بیهوده اعزام ورزشکاران بدون شانس مدال نمیکنن.
محمد
۱۰:۰۰ ۰۹ مرداد ۱۴۰۰
فدراسیون دومیدانی بجای هزینه کردن برای تمرینات احسان حدادی ( آسیب دیده)طی این چهار سال ، میتونست چند تا جوان با اسنعداد رو در رشته های پرتابی تربیت کنه که پشتوانه خوبی برای دو و میدانی ما باشند.
کسی که آسیب دیدگی داره و شانسی برای کسب مقام نداره با کدام منطق به مسابقه المپیک اعزام میشه؟؟