سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

راه‌آهن یزد-اقلید به بهره‌برداری رسید

راه‌آهن یزد-اقلید با دستور ویدیوکنفرانس رئیس‌جمهوری امروز به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، راه‌آهن یزد– اقلید امروز در آیین ویدیوکنفرانس با دستور از راه دور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.

عنایت الله رحیمی استاندارفارس گفت: راه آهن اقلید به یزد با هزینه بیش از ۶ هزار میلیارد تومانی احداث شده و یکی از پروژه‌های اساسی است که استان فارس را به راه آهن شمال شرق کشور متصل می‌کند.

او با بیان این که این راه آهن دارای ۲۷۰ کیلومتر طول مسیر اصلی، ۴۲ کیلومتر خطوط فرعی ایستگاهی و ۱۳ ایستگاه است، افزود: این پروژه در فاز اول انتقال مسافر از جنوب غرب کشور به شمال شرق کشور به تعداد یک میلیون نفر و حمل بار صنعتی، معدنی و کشاورزی به میزان چهار میلیون تن را بر عهده دارد.

رحیمی ادامه داد: راه آهن اقلید به یزد در فاز دوم، حمل مسافر به تعداد پنج میلیون نفر و حمل بار به میزان چهار میلیون تن را بر عهده خواهد گرفت.

او با اشاره به این که راه آهن اقلید به یزد موجب کوتاهی ۱۲۰ کیلومتر فاصله مکانی و چهار ساعت فاصله زمانی میان استان‌های فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد به استان‌های یزد، کرمان و خراسان و در واقع کاهش فاصله راه آهن شمال شرق به جنوب کشور خواهد شد، گفت: با بهره برداری از این پروژه فاصله راه آهن شمال شرق به جنوب کشور کاهش یابد که در پی آن شاهد کاهش هزینه حمل و نقل در زمینه بار و مسافر در آینده خواهیم بود.

استاندار فارس ادامه داد: فاز دوم راه آهن اقلید به یزد تکمیل مسیر‌ها و ایستگاه‌های فرعی و اتصال به استان کهگیلویه و بویراحمد خواهد بود.

مجری طرح راه آهن یزد - اقلید گفت: مسیر راه آهن یزد – اقلید، چهل ونه کیلومتر خطوط ایستگاهی دارای یازده کیلومتر ایستگاه‌های بین راهی که شامل دو ایستگاه مسافری مهریز وایستگاه تشکیلاتی ابرکوه است، هفت ایستگاه درجه سه نیز در طول مسیر به بهره‌برداری رسید.

منجمی افزود: علاوه بر جابجایی مسافر در آینده این شبکه مراکز باربری معدن اسمالون وسنگ آهن کنستانتره خاتم درکیلومتر صد و بیست را به صورت صادراتی به بندر عباس و به صورت داخلی به شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان و دیگر صنایع فولاد متصل می‌کند.

او با بیان اینکه با افتتاح این طرح سالانه نزدیک به چهار میلیون مسافر وهفت میلیون تن بار جابجا می‌شود، گفت: ایستگاه‌های ابرکوه و مهریز به عنوان ایستگاه‌های درجه یک و مسافری در استان یزد و ایستگاه اقلید تنها ایستگاه این طرح در استان فارس است.

به گفته منجمی، در مرحله نخست، میانگین فاصله ایستگاه‌ها ۴۰ کیلومتر است که در مرحله نهایی این عدد با تکمیل ایستگاه‌های جدید به ۲۰ کیلومتر کاهش پیدا می‌کند.

منجمی ادامه داد: این طرح به دلیل مجاورت با معادن بسیاری که در طول مسیر آن قرار دارد دارای توجیه اقتصادی بالایی است و در سال اول بهره برداری، قابلیت بیش از سه میلیون تن حمل بار را دارد.

منجمی با اشاره به اینکه ایستگاه اقلید حلقه اتصال کریدور ریلی شمال به جنوب و شرق به جنوب غرب کشور است، افزود: بهره برداری از این طرح سه قطب گردشگری شیراز، یزد و اصفهان را به صورت مستقیم ارتباط می‌دهد.

با بهره‌برداری از این خط ریلی، آرزوی مردم استان فارس برای سفر کوتاه‌تر به مشهد مقدس محقق شد و شهر اقلید در ۲۶۷ کیلومتری شمال شیراز حلقه اتصال این استان به خطوط ریلی شرق کشور شد.

پیش از این استان فارس در مسیر ریلی شیراز – اصفهان – تهران از موهبت خطوط ریلی برخوردار بود و مسافران مشهد مقدس ناگزیر به پیمودن مسیر اضافه بودند که با افتتاح خط ریلی اقلید – یزد، این مسیر به مدت چهار ساعت کاهش یافت.

انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.