سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

راه جدایی از همسر بدون طلاق

مهریه در چه صورتی به زن تعلق نمی گیرد

در عالم حقوق برای پایان دادن به زندگی مشترک مسیری به جز طلاق پیش بینی شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، برای رهایی از ازدواج نامطلوب اولین راهی که به ذهن افراد می رسد طلاق است اما طبق قوانین ما، راه دیگری برای پایان دادن به زندگی مشترک پیش بینی شده است که آثار حقوقی خاص خود را دارد.

این روش فسخ نکاح نام دارد، در عالم حقوق به اختیار برهم زدن عقود و قرارداد ها فسخ گفته می شود اما باید بدانید برای ایجاد این حق شرایط خاصی لازم است.در واقع در صورتی که زوجین به سبب نکاح متحمل ضرر فاحش شوند این حق برای ایشان در نظر گرفته می شود و مصادیق ضرر فاحش نیز در قانون مشخص شده است .

جنون مرد یا زن در صورت استقرار از جمله مواردی است که برای طرف مقابل حق فسخ ایجاد می کند.

درصورتی که زوجه به عیوب قرن، جذام، برص، افضا، زمین گیری و نابینایی از هر دو چشم دچار باشد برای مرد حق فسخ نکاح به وجود می آید به شرطی که این عیوب هنگام عقد موجود و مرد از آن بی اطلاع بوده باشد.

در صورت ابتلا مرد به مواردی مانند عنن و خضا (بنا بر دلایل فیزیکی قادر به انجام زناشویی نباشد) برای زن امکان فسخ به وجود می آید. اگر مرد به جنون و عنن مبتلا باشد حتی اگر این عیوب بعد از نکاح ایجاد شود زن حق فسخ نکاح دارد. همچنین اگر برای یکی از طرفین صفت خاصی شرط شده و پس از عقد مشخص شود فرد آن صفت را ندارد برای طرف دیگر حق فسخ ایجاد می شود.

این صفت باید به گونه ای باشد که باعث ترغیب فرد به نکاح شده و شخص با اتکا به این صفت ازدواج کرده باشد.


بیشتر بخوانید:

خیار فسخ از جمله خیارات فوری است یعنی فرد پس از اطلاع از موردی که برای او ایجاد حق فسخ می کند باید فورا اقدام به برهم زدن نکاح کند، در غیر صورت حق فسخ او از بین می رود مگر اینکه به امکان فسخ یا فوریت آن علم نداشته باشد.

برای طلاق باید تشریفات خاصی رعایت شود و علاوه بر آن محاکم نیز سختگیری های جدی ای برای جاری کردن صیغه طلاق منظور می کنند اما رعایت این ترتیبات برای فسخ نکاح شرط نیست.

فسخ با اراده طرف و با به کاربردن لفظ یا عملی که نشان از فسخ است صورت گرفته و تنها لازم است به اطلاع شخص مقابل برسد اما در هرحال باید به دادگاه مراجعه کرد و پس از صدور حکم، فسخ در دفاتر ازدواج و طلاق ثبت شود.

همچنین در روند طلاق زوجین به داوری ارجاع داده می شوند اما دادگاه در باره فسخ نکاح، تکلیفی نسبت به ارجاع زوجین به داوری ندارد. برای وقوع طلاق لازم است دادگاه اجازه آن را بدهد اما در فسخ وظیفه دادگاه بررسی شرایط است تا ببیند حق فسخ وجود دارد یا خیر.

تفاوت دیگر فسخ نکاح با طلاق این است که در فسخ بر خلاف طلاق رجعی امکان رجوع وجود ندارد.همچنین طلاق فقط مختص عقد دائم است اما امکان فسخ نکاح در عقد دائم و موقت وجود دارد، علاوه بر این به جز حق فسخ به علت عنن، در فسخ نکاح زن حقی نسبت به دریافت مهر ندارد.

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۵:۴۹ ۰۸ مرداد ۱۴۰۰
دوباره باید همه این کلمات و لغات رو بزنیم گوگل ببینیم یعنی چی
ناشناس
۱۳:۰۱ ۰۸ مرداد ۱۴۰۰
بکار بردن معنی فارسی این لغات عربی تابو و تقریبا کریه و زشت می باشد به همین دلیل از زبان عربی کمک گرفته می شود.
ناشناس
۲۲:۵۴ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
ما که نفهمیدیم چی گفتین .این کلمات رو ترجمه کنید
mosafer
۰۹:۵۵ ۰۸ مرداد ۱۴۰۰
مگه زبان ما عربی هست که اینقدر واژه عربی در قانون بکار می رود؟
ناشناس
۲۲:۲۲ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
ای کاش زندگی کردن درست رو یاد می دادید
ناشناس
۱۸:۴۵ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
باید ساده حرف بزنید. چرا از این کلمات سنگین استفاده می کنید. همه متوجه نمی شوند.
چقدر خوب می شد که اینقدر پول داشتیم و برای خودمون وکیل می گرفتیم تا سرمون هیج جا کلاه نره
ساحل
۱۷:۲۰ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
هیچ جوری
عمار
۱۲:۰۶ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
بجای استفاده از این همه کلمات قلمبه سلمبه حوضوی و دانشگاهی که عوام الناس معنی و مفهوم هیچکدامش را نمی دانند و نمی فهمند می شد ساده و روان و شفاف با استفاده از معنی و مفهوم لغات قلمبه سلمبه فوق الذکرتان برای مردم بنویسید و بیان کنید مانند این لغات نامفهوم عجیب غریب معنیش چیست ؟ عیوب قرن، جذام، برص، افضا و خیارات فوری و خیار فسخ و طلاق رجعی و فسخ نکاح و علت عنن جناب قانون بی زحمت زیر دیپلم بنویس و حرف بزن تا همه عوام الناس بفهمن چی میگی جناب قانون افتاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااد . والسلام و صلوات التماس دعا .
حقوقدان
۱۴:۵۰ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
دوست عزیزم
شما اگر بیسواد هستی تقصیر قانون گذار نیست !
شما کمی سواد یاد بگیری حتماً متوجه می شوی که لغت " حوزوی " درسته و نه "حوضوی"
ناشناس
۱۶:۴۵ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
حوزوی درسته نه حوضوی که شما مرقوم فرمودی علامه
ناشناس
۲۲:۵۴ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
حوزه درسته
ناشناس
۲۲:۵۵ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
من لیسانسم ولی باز نفهمیدم یعنی چی
ایرانی
۰۱:۴۳ ۰۸ مرداد ۱۴۰۰
حالا چه لزومی داره که حتما از این کلمات بظاهر قلمبه عربی استفاده شود ، چرا واژه های فارسی را بکار نمی برید که بیشتر مردم متوجه شوند .
شهروند گمنام
۰۴:۳۱ ۰۸ مرداد ۱۴۰۰
در این سال ها و نیز واژه های به کاربرده شده در قانون های دهه های پیشین که هنوز هم کاربرد قانونی دارند، بیشتر عربی هستند اگرچه می توان بسیاری از آنها را با واژگان پارسی و ایرانی جایگزین و برابرسازی کرد. باید نگرش زیان آوری که در بسیاری از مردم دیده می شود که اگر واژهء بیگانه (به ویژه تازی) را در نوشتار یا گفتار خود به کار ببرند، نشان دهندهء دانش بالای آنهاست، کنار گذاشته شود.
ناشناس
۰۸:۲۷ ۰۸ مرداد ۱۴۰۰
از همش درست تر هست. برید تو سایت فرهنگستان انجا دقیقا همین کلمه را نوشته. املای فارسی را دقیقتر یاد بگیرید.
غریب
۱۹:۰۰ ۱۲ مرداد ۱۴۰۰
توجه داشته باشیم. که اگر قرار باشد تمام قوانین ما نکته به نکته ساده بیان شود دیگر نیازی یه وکیل و دانشگاه حقوق و استاد و بیش از چهارسال درس فقه و خواندن کتابهای سنگین حقوق از جزا گرفته تا قضا و .....نیازی نبود
لطفا به وکیل ها احترام بگذارید