سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یزدی خواه در صحن مجلس:

طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی محدود کننده فضای مجازی نیست

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی محدود کننده فضای مجازی نیست بلکه این طرح حق مالکیت معنوی اثرات تولید شده را به رسمیت می‌شناسد.

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سید علی یزدی خواه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در موافقت با اعمال اصل ۸۵ قانون اساسی درباره طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی فضای مجازی گفت: وقتی این طرح در تیرماه سال ۹۹ به کمیسیون فرهنگی ارجاع داده شد، با کمک نمایندگان دستگاه‌های اجرایی اعم از وزارت اطلاعات، ارتباطات، ارشاد، ارتش، سپاه ، پلیس فتا، مراکز پژوهشی  و نمایندگانی از حوزه قضایی بالای ۱۵۰۰ ساعت کار کارشناسی این طرح را بررسی و بعد طبق ماده ۱۴۲ آیین نامه داخلی مجلس تقدیم مرکز پژوهش‌های مجلس کردیم.

وی افزود: حدود سه ماه مرکز پژوهش‌های مجلس کار کارشناسی درباره این موضوع انجام داد و سعی کرد طرح را به بلوغ برساند؛ این طرح اشکالات زیادی دارد به دلیل است که ما می‌گوییم باید اعمال اصل ۸۵ شود تا در کمیسیون مشترک اشکالاتش برطرف شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بیان کرد: در کمیسیون مشترک ما می‌توانیم نماینده دولت، نماینده صنف‌های فعال و صاحب نظر را دعوت کنیم تا نظراتشان را دهند؛ ضمن اینکه مشکلات مردم در حال حاضر مسئله گرانی و اقتصاد است قطعاً  دو، سه ماه وقت مجلس را خواهد گرفت.

یزدی خواه با اشاره به وقت‌گیر بودن بررسی این طرح اظهار کرد: این طرح دارای ۳۷ ماده است و قطعاً سه ماه وقت مجلس را خواهد گرفت؛ به دلیل عدم ورود به این حوزه شاهد یک ولنگاری در این فضا هستیم همچنین ما برای حمایت از جوانان و شرکت‌های دانش بنیان نیاز به این طرح داریم.

وی ادامه داد: ما چه چیزی از طراحان کلاب هاوس، اینستاگرام و پلتفرم‌های دیگر کم داریم؛ ما می‌توانیم شبکه‌های داخلی خود را در سطح حوزه کشور‌های مقاومت، کشور‌های اسلامی و قاره ای تقویت کنیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه این طرح محدود کننده فضای مجازی نیست تصریح کرد: این طرح حق مالکیت معنوی اثرات تولید شده را به رسمیت می‌شناسد و هرکسی که محتوایی را بارگذاری می‌کند به تعداد کلیک‌ های که می‌خورد یک ترافیک داده‌ای تولید می‌کند که موجب درآمدزایی می شود؛ صاحبان شبکه‌های اجتماعی باید سهم تولید دهنده را پرداخت کنند؛ از خانم خانه دار تا متخصص دانشگاهی می‌توانند در این حوزه اشتغال زایی کند.

یزدی خواه با تاکید بر اینکه در این طرح هیچ شبکه‌ای مسدود نمی‌شود اظهار کرد: تا زمانی که پلتفرم‌ داخلی دقیقاً مشابه نمونه خارجی نباشد، هیچ شبکه مسدود نمی‌شود؛ دولت موظف است برای اقتصاد‌های دیجیتال و فضای مجازی به مجلس لایحه بفرستد.

وی افزود: چون مردم موضوعات اصلی شان بر روی زمین مانده است ما می‌گوییم مجلس این فرصت را ندارد که در صحن علنی درباره این طرح بحث انجام دهد, انتقاداتی به این طرح وجود دارد ما از افکار عمومی برای اینکه این طرح خوب تبیین نشده است، عذرخواهی می‌کنیم، این طرح در حال حاضر پیش نویس است و قابل تغییر؛ اگر شما نمایندگان قبول کردید که این طرح شامل اصل ۸۵ شود آن وقت در عرصه عمومی تبیین صورت می‌گیرد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بیان کرد: تمام دنیا به شهید سلیمانی ادای احترام می‌کنند اما رفتار اینستاگرام را ببینید که یک اسم از شهید سلیمانی بیاورید فورا حذف می‌کند؛ باید یک پلتفرم داخلی داشته باشیم تا بتوانیم موضوعات را آزادانه در آن بارگذاری کنیم.

یزدی خواه ادامه داد: مرکز پژوهش‌های مجلس آذر ماه این طرح را به کمیسیون تحویل داد، اما چون درگیر بودجه بودیم به بعد از عید نوروز موکول شد بعد از آن هم گفتند اگر این طرح‌ها بیاورید متهم می‌شوید که می‌خواهید انتخابات را مهندسی کنید؛ قطعا کمیسیون مشترک در اختیار هیئت رئیسه است و از همه کمیسیون‌ها می‌توانند در آن نماینده داشته باشند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Ragnar
۲۰:۲۳ ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
هفت پله سقوط در سرعت اینترنت در رنکینگ جهانی

ما نخوایم از برنامه های شما که امنیت ندارند استفاده منیم کی رو بابد ببینیم من نمیخوام با نامزدم عکس میگیرم به خانوادم مبدم صد نفر دیگه از برنامه سازان ایرانی اون عکسو ببینند چون امنیت تضمین شده ندارید
ناشناس
۰۰:۱۳ ۱۰ مرداد ۱۴۰۰
این طرح درستی هست و زیر ساخت سایبری کشور ارتقا میابد
ناشناس
۱۹:۴۸ ۰۸ مرداد ۱۴۰۰
گفتن که: باید یک پلتفرم داخلی داشته باشیم تا بتوانیم موضوعات را آزادانه در آن بارگذاری کنیم.

اگرم میخواید همچین کاری رو بکنید اشکال نداره
چرا باید پلتفرم های دیگه مسدود بشن؟
رضا
۰۸:۵۸ ۰۸ مرداد ۱۴۰۰
دقیقا همین کارهای باعث مهاجرت و اغتشاش د شلوغی در ایران خواهد شد که بازهم ضربه رو خوده مردم خواهند خورد.
مسئولین بی کفایت ما فقط نگاه.
بی‌کفایتی تا کی آخه
ناشناس
۲۲:۵۶ ۰۶ مرداد ۱۴۰۰
مردم ازبی واکسنی وابتلا به کرونا دارند پرپر میشوند خوزستان درحال پژمرده شدن سیستان درحال دست وپنجه با مرگ کرونایی نمایندگان انقلابی وجهادی بدنبال محدود سازی اینتر نت فضای مجازی