سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دیپلمات آمریکایی: برای تصمیم گیری درباره برجام تا روی کار آمدن دولت جدید ایران منتظر می‌مانیم

یک دیپلمات ارشد آمریکایی می‌گوید دولت متبوعش تا روی کار آمدن دولت جدید ایران برای تصمیم گیری درباره مذاکرات وین منتظر خواهد ماند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه دیپلماتیک، یک دیپلمات ارشد آمریکایی که نامی از او برده نشده، گفته است که دولت واشنگتن منتظر خواهد بود تا ببیند دولت جدید ایران آمادگی اجرای کامل توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را دارد یا خیر.

او بدون اشاره به نقض آشکار برجام از سوی دولت آمریکا، گفت: واشنگتن منتظر خواهد ماند تا بعد از مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور منتخب ایران در هفته آینده تعیین کند که آیا ایران آماده بازگشت به اجرای کامل توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ هست یا خیر.

این مقام آمریکایی که کشورش سابقه طولانی در بهره گیری از مذاکره به عنوان اهرم فشار بر دیگر کشورها را دارد، مدعی شد: اگر تیم جدید ایرانی تصور کند می‌تواند از برنامه هسته‌ای خود به عنوان اهرم فشار برای بدست آوردن امتیازات بیشتر بهره گیرد، توهمی خطرناک خواهد بود. آن‌ها این موضوع را متوجه خواهند شد.

این دیپلمات آمریکایی ادعاهایش را اینگونه ادامه داد: اگر آمریکا تشخیص دهد که ایران آمادگی بازگشت به اجرای کامل برجام را ندارد یا برنامه هسته‌ای ایران تا حدی پیشرفت کرده که محدودیت‌های منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در توافق مجدداً قابل احیا نیست، گزینه‌هایی از جمله تشدید اجرای تحریم‌های اقتصادی را مورد بررسی قرار خواهد داد اما امیدوارم که این اتفاق نیفتد.

او افزود: ما خواهیم دید که آیا آن‌ها آماده بازگشت به برجام هستند یا نه. ما ضرب الاجل نداریم. اما زمانی فرا می‌رسد که پس از آن دیگر نمی‌توان قسمت عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای را دوباره احیا کرد. کارشناسان هسته‌ای آمریکا باید تعیین کنند که آن نقطه چه زمانی فرا می‌رسد.

این دیپلمات آمریکایی همچنین مدعی شد: ما امیدوار بوده‌ایم که بتوانیم تحریم‌ها را علیه بخش‌های انرژی و بانکی ایران از جمله نهاد‌های چینی که نفت ایران را خریداری می‌کنند در صورت توافق ایران و آمریکا برای بازگشت متقابل به توافق هسته‌ای برداریم اما اگر بازگشتی به برجام در کار نباشد و اگر ما یک دوره طولانی بدون بازگشت داشته باشیم، ابتدا سیاست اجرای تحریم‌های خود را در نظر خواهیم گرفت که البته این مسیر مطلوب ما نیست.

او همچنین ادعا کرد: پاسخ آسانی وجود دارد، به توافق بازگردید ما آمادگی داریم همه تحریم‌ها را که با توافق ناسازگار است، برداریم.

پس از پایان دور ششم مذاکرات وین، مقام‌های آمریکایی در اظهاراتی متعدد مدعی شده‌اند که برای دور جدید مذاکرات آماده‌اند و با این ادعا توپ را در زمین ایران انداخته‌اند در حالی که ایران از ابتدا خواستار لغو کامل تحریم‌ها و راستی آزمایی آمریکا در این خصوص بوده اما واشنگتن اقدام مثبتی انجام نداده است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.