به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در سی و پنجمین اجلاس سراسری مدیران و رؤسای آموزش و پرورش پیرامون موضوع امنیت و سلامت جسمی دانشآموز، معلم و خانواده که در اردوگاه فرهنگی تربیتی شهید باهنر تهران با حضور وزیر، معاونان و مدیران حوزه ستادی و همچنین مدیران کل آموزش و پرورش استانها و رؤسای بیش از ۷۲۶ منطقه آموزش و پرورش و شورای معاونان ادارات کل استانها به صورت مجازی و در بستر شاد برگزار شد، با بیان اهداف کلان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اظهار کرد: این اهداف مبتنی بر رویکردهای مدرسه محوری، کیفیت محوری، تعمیم و گسترش عدالت ورزشی و بهداشتی، برنامه محوری، ارزش محوری، مشارکت محوری و علمی و تخصصی کردن فعالیتها است.
او خط مشی معاونت تربیت بدنی و سلامت را مدرسه محور کردن فعالیت ها، کیفیت بخشی به فعالیت ها، توسعه عادلانه و همگانی کردن فعالیت ها، برنامه محورکردن فعالیت ها، علمی و تخصصی کردن فعالیت ها، ارزش محور کردن فعالیتها و مشارکت محور کردن فعالیتها اعلام کرد.
حمیدی با اشاره به اینکه تحول ریشه دار در آموزش و پرورش از مدرسه آغاز میشود، درباره سبد پروژههای تربیت بدنی دانش آموزی، بهداشت و سلامت و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی حول محور مکتب عام توضیح داد و افزود: تربیت بدنی و سلامت را در وزارت آموزش و پرورش بخش عملی تعلیم و تربیت میدانیم و باید برنامههای تربیت بدنی وسلامت برتحقق اهداف ترویج سلامت، نشاط و ارتقا توانمندسازی جسمی و روحی دانش آموزان متمرکز کرد واین نیل به اهداف را به صورت کمی نشان داد (چیزی را که نتوان اندازه گیری کرد نمیتوان مدیریت کرد).
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: هرچه در تربیت بدنی و سلامت در سنین کودکی و نوجوانی سرمایه گذاری شود جامعهای فعالتر و سالمتر خواهیم داشت، تربیت بدنی و سلامت نقش موثری در پرورش انسان طراز سند تحول و ارتقاء شایستگیهای پایه دانش آموزان دارد.
حمیدی افزود: جایگاه تربیت بدنی و سلامت در آموزش و پرورش کنکور زده و سهم آن از محتوا و زمان برنامه و فوق برنامه به منظور متوازن سازی ساحتهای تعلیم و تربیت باید ارتقا یابد، این مهم را باید با تبدیل نیاز به تقاضا و تبدیل تقاضا به مطالبه در جامعه به پیش برد.
به گفته او، باید با گفتمان سازی، ارایه فکتهای علمی و عملکرد تحول آفرین، نگرش رهبران و مدیران آموزش و پرورش را همانند رهبران نظامات مترقی تعلیم و تربیت جهان، نسبت به این حوزه متحول کرد. باید مشارکت همه ذینفعان کلیدی مانند دانش آموز، معلم، مدیر و خانواده را در پیشبرد نهضت ترویج تربیت بدنی و سلامت همراه کرد.
معاون وزیر آموزش و پرورش به برخی از دستاوردهای این معاونت اشاره کرد و گفت: اخذ مجوز ایجاد رشته بهداشت مدارس در دانشگاه فرهنگیان از وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی، تغییر عنوان ۴۰ هزار معاون پرورشی و فرهنگی مدارس به معاون پرورشی و تربیت بدنی مدارس و اصلاح شرح وظایف آنان راه اندازی و اعزام کاروانهای ارسال وسایل ورزشی و بهداشتی به مناطق برای توزیع بین مدارس مناطق محروم طی ۵ سال گذشته، اهدای البسه معلمین تربیت بدنی و مراقبین سلامت طی دو سالهای اخیرپس از سالها توقف، تشکیل ۸ هزار کانون ورزشی درون مدرسهای، ایجاد کد ویژه مجتمعهای آموزشی - ورزشی و برقراری حق مدیریت در احکام مدیران آنها و برگزاری مجمع فدراسیون ورزش دانش آموزی و برگزاری انتخابات آن و عضویت انجمنهای ورزشی فدراسیون دانش آموزی در هیات رئیسه تمامی فدراسیونهای ملی، تدوین آیین نامه و تاسیس هیاتهای ورزشی استانهای فدراسیون ورزش دانش آموزی و افتتاح مکان و حساب بانکی آنها.
حمیدی همچنین درباره اهداف واکسیناسیون فرهنگیان در مقابله با کرونا گفت: بازگشایی ایمن مدارس، ارتقا ایمنی معلمان و کارکنان مدارس و ارتقا ایمنی عمومی جامعه مد نظر است. براساس مصوبه ستاد ملی کرونا، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است واکسیناسیون معلمان و کارکنان آموزش و پرورش و رانندگان سرویس هاس مدارس را تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۰ انجام دهد.
او افزود: شروع نمادین واکسیناسیون ۷ مرداد ۱۴۰۰ همزمان با عید سعید غدیر خم و شروع رسمی از ۹ مرداد ۱۴۰۰، حداکثرخاتمه تا ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ است. همچنین در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و مناطق روستایی از ظرفیت موجود مراکز واکسیناسیون شبکههای بهداشت و درمان استفاده شود و نیاز به ایجاد مرکز جداگانه نخواهد بود.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر با توجه به جمعیت گروه هدف در صورت لزوم نسبت به ایجاد پایگاه جدید (تجمیعی) به تعداد مورد نیاز بر اساس جمعیت گروه هدف اقدام شود.
حمیدی درباره اعضای پایگاه تجمیعی واکسیناسیون فرهنگیان اظهار کرد: مدیرپایگاه (نیروی آموزش و پرورش)، پزشک پایگاه، واکسیناتور (با مشارکت از نیروهای پرستاری، مامایی، بهیار و یا گروههای پیراپزشکی فیلد درمان)، متصدی ثبت سامانه و احراز هویت (نیروی آموزش و پرورش)، خدمات (نیروی آموزش و پرورش) و ناظرین فنی و تحویل و تحول فرایند تحویل، توزیع و بازگشت واکسن (مرکز بهداشت) هستند.
حمیدی همچنین درباره اهداف طرح ملی سواد حرکتی دانش آموزان ابتدایی گفت: سنجش و شناسایی وضعیت سواد حرکتی دانشآموزان دوره ابتدایی مدارس شهری، ارائه برنامههای مداخلهای ارتقای سواد حرکتی، توسعه ویژگیهای جسمانی و سواد حرکتی دانشآموزان دوره ابتدایی مدارس شهری و افزایش سرانه فعالیت بدنی دانش آموزان است.
انتهای پیام/