سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی خبرداد ؛

خریداری چهار هزار راس دام از عشایر خراسان شمالی

محمدرضا قلی پور گفت: تاکنون حدود چهار هزار راس دام در قالب خرید تضمینی از عشایر خراسان شمالی خریداری شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، محمدرضا قلی پور مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی با اشاره به اینکه وجه خرید دام های خریداری شده از عشایر  هنوز پرداخت نشده است ؛ خواهان سرعت دادن به خرید تضمینی و پرداخت وجه خرید دام از سوی شرکت  پشتیبانی امور دام جهاد کشاورزی استان شد.

او با بیان اینکه خراسان شمالی دومین استان در خرید دام زنده در قالب طرح خرید تضمینی دام عشایر است گفت : رویکرد دولت در این اقدام حمایتی، افزایش قیمت دام زنده در بازار است و تاکنون موثر بوده است.


بیشتر بخوانید 


مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی با اشاره به اینکه خشکسالی و گرانی نهاده‌ها از دلایل اصلی روی آوری عشایر به فروش دام مازاد است گفت: طرح خرید تضمینی دام عشایر به علت پایین بودن ظرفیت تنها کشتارگاه صنعتی استان در بجنورد با کندی پیش می‌رود.

او گفت: براساس برنامه ریزی حدود ۲۰۰ هزار راس دام عشایر استان که یک سوم تمام دام‌های موجود این دامداران را تشکیل می‌دهد، به دلیل خشکسالی و کمبود نهاده‌ها در طرح تضمینی خرید قرار گرفت که با روند فعلی برآورد می‌شود حداقل ۱۰ درصد از این برنامه نیز محقق نشود.

او اضافه کرد: استان خراسان شمالی با وجود داشتن هشت شهرستان دارای یک کشتارگاه صنعتی در شهر بجنورد است که ظرفیت این واحد صنعتی نیز روزانه بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ راس دام است که سالانه صرفا می‌تواند ۱۰ هزار راس دام را کشتار کند.

قلی پور گفت : اگرچه با خرید تضمینی ۱۰ تا ۱۵ درصد در روز‌های اولیه قیمت دام در این استان افزایش و تا حدودی دست دلالان از این بازار کوتاه شد، ولی عدم تحقق تمام و کمال برنامه خرید تضمینی می‌تواند بار دیگر دلالان را به این بازار برگرداند و این بار ضرر و زیان بیشتری به عشایر وارد کند.

مدیرکل امور عشایری استان خراسان شمالی افزود : روند کند خرید دام از سوی شرکت پشتیبانی امور دام استان به عنوان متولی خرید تضمینی باعث نگرانی عشایر شد و شرکت پشتیبانی امور دام باید برای سرعت بخشیدن به این کار از ظرفیت برخی از کشتارگاه‌های سنتی استان نیز بهره بگیرد.

انتهای پیام/ه 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.