سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

واکنش مقامات کشور‌های مختلف به تحولات تونس

مقامات کشور‌های مختلف به تحولات و اقدامات شبه کودتایی رئیس جمهور تونس واکنش نشان دادند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد این کشور اخبار لحظه به لحظه تونس را دنبال می‌کند و نگران خطراتی است که ممکن است برای شهروندان آن رخ دهد.

خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز به نقل از وزارت خارجه این کشور نوشت: تعلیق کار پارلمان تونس که نمایانگر اراده مردمی در تونس است به شدت مارا نگران کرده است.

این وزارت خانه در ادامه ابراز امیدواری کرد که هرچه سریع‌تر مشروعیت دموکراتیک در چارچوب مفاد قانون اساسی تونس برقرار شود.

«ابراهیم کالین»، سخنگوی نهاد ریاست جمهوری ترکیه نیز در این خصوص گفت: ما تلاش‌های فاقد مشروعیت قانون اساسی و بر خلاف خواست مردمی را محكوم می‌كنیم و اطمینان داریم كه دموكراسی تونس بعد از این مسیر قویتر خواهد شد.

سخنگوی اتحادیه اروپا در مصاحبه با الجزیره نیز گفت: ما از مقامات تونس می‌خواهیم که به قانون اساسی، نهادهای آن و حاکمیت قانون احترام بگذارند.

پیشتر «خالد المشری»، رئیس شورای عالی ریاستی لیبی به عنوان نخستین مقام یک کشور آفریقایی به تحولات شب گذشته در تونس و اقدام ناگهانی قیس سعید، رئیس‌جمهور این کشور در تعلیق فعالیت پارلمان و برکناری «هشام المشیشی»، نخست‌وزیر این کشور واکنش نشان داد.
او با «کودتا» خواندن این اقدام رئیس‌جمهور تونس اعلام کرد: هرگونه کودتا علیه نهاد‌های منتخب کشور را محکوم می‌کنیم.

وزارت خارجه آلمان ضمن ابراز نگرانی از تحولات تونس اعلام کرد ما خواستار بازگشت به وضعیت قانونی هستیم.

مصطفی شنتوپ، رئیس پارلمان ترکیه هم گفت: حوادث تونس نگران کننده است. تصمیماتی که مانع فعالیت پارلمان و نمایندگان منتخب مردم شود، غیرقانونی بوده و کودتایی علیه قانون اساسی است.

مرکز حقوق بشر یورو مدیترانه‌ای تصمیمات قیس سعید را انزجار از مسیر دموکراتیک و مصادره آرا میلیون‌ها نفر دانست که نمایندگان خود را در مجلس انتخاب کردند. این مرکز اعلام کرد تمرکز قدرت در دست یک شخص در‌ها را برای اخلال در مفاد قانون اساسی باز می‌کند.

وزارت امور خارجه قطر به رویداد‌های تونس واکنش نشان داد و گفت: ما از طرفین درگیر در تونس می‌خواهیم برای غلبه بر بحران به وجود آمده؛ مسیر گفتگو را در پیش بگیرند.

اوج گیری درگیری سیاسی و تشدید اختلاف بین ریاست جمهوری، پارلمان و نخست وزیری باعث شد این اختلافات در خیابان‌های تونس نیز منعکس شود و «قیس سعید»، رئیس جمهور تونس اقداماتی شبه کودتایی انجام داده و کاخ نخست وزیری را محاصره کرد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.