سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قانون پیمان ارزی، سد راه صادرات صنایع دستی اصفهان

رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان گفت: صادرات صنایع دستی اصفهان به کشور‌های دیگر صفر است و علت آن قانونی به نام پیمان ارزی است.

عباس شیردل رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت: نبود هیچ گونه حمایت از جانب دولت، تولیدکنندگان صنایع دستی را با چالش‌های بزرگی روبه رو کرده است.

او افزود: قبل از شیوع کرونا، ۷۰ درصد از تولید صنایع دستی کشور در استان اصفهان تولید می‌شد، اما متاسفانه حمایت نکردن دولت دوازدهم و ۳ برابر شدن قیمت مواد اولیه از جمله مس، تولیدکنندگان را در آستانه ورشکستگی قرار داده است.

رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان در رابطه با تسهیلات اختصاص داده شده به این حوزه گلایه داشت و خاطرنشان کرد: برای کمک به صاحبان تولیدی‌ها وام ۱۲ میلیون تومانی آن هم با درصد سود بالا در نظر گرفته شده است؛ اما حتی برای پرداخت حقوق کارگران نیز این مقدار کفایت نمی‌کند، با توجه به این موضوع رعایت شرط اخراج نشدن هیچ یک از کارگران برای بهره مندی از این وام، تقریبا امکان پذیر نیست.

شیردل در رابطه با صادرات صنایع دستی، گفت: میزان صادرات صنایع دستی ما به کشور‌های دیگر صفر است و علتی ندارد جز قانونی به نام پیمان ارزی که صادر کنندگان باید با توجه به این پیمان با ارز نیمایی صادرات خود را انجام دهند که متاسفانه این قانون، تبدیل به مانعی بر سر راه صادرات صنایع دستی شده است.

او در ادامه به ارائه راهکاری برای برطرف شدن مشکلات این صنف پرداخت و گفت: اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و تشکیل انجمن حمایت از هنرمندان با سرپرستی فعالان همین قشر کمک زیادی به رفع موانع خواهد کرد.

رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان در پایان اضافه کرد: مطالبه ما از دولت سیزدهم این است که معاونت صنایع دستی را بر عهده فردی سیاسی نگذارد بلکه سکان داری صنایع دستی را به دست مسئولی از جنس هنر و هنرمند بسپارد تا دغدغه‌های این قشر را به خوبی درک کند و برای آن‌ها راه حل‌های منطقی و کاربردی ارائه دهد.

انتهای پیام/ص

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.