سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

راه اندازی دبیرخانه استانی رصد آسیب‌های اجتماعی در کردستان

معاون امور پیشگیری بهزیستی کردستان گفت: دبیرخانه استانی رصد آسیب‌های اجتماعی بهزیستی با همکاری دستگاه‌های خدمات‌رسان و سازمان بهزیستی و با هدف کنترل و بررسی آسیب‌های اجتماعی در کردستان راه اندازی شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج،ناصر کریمیان معاون امور پیشگیری اظهار داشت: سامانه رصد آسیب‌های اجتماعی کشور (سراج) یکی از طرح‌های مهمی است که به همت دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور و با هدف سنجش وضعیت آسیب‌های اجتماعی و تعیین کننده‌های آن‌ها اجرا می‌شود.

کریمیان افزود: این دبیرخانه ضمن جمع آوری و تحلیل داده‌های مرتبط با حوزه آسیب‌های اجتماعی در زیر مجموعه‌های سازمان و اطلاعات قابل دسترسی در کشور در قامت رصدخانه آسیب‌ها خواهد بود و این طرح حالت پیمایشی و بررسی مولفه‌های موثر در آسیب‌های اجتماعی را دارد.

او با بیان اینکه این طرح سال ۱۳۹۶ برای نخستین بار در کردستان اجرا شد اضافه کرد: امسال چهارمین سال اجرای طرح بوده و در قالب آن شیوع برخی از آسیب‌های اجتماعی مانند همسرآزاری، روابط برون ازدواجی، روابط پیش ازدواجی، فساد، اعتیاد و تعیین کننده‌های آن‌ها شامل سلامت روانی، رضایت زناشویی، تکانشگری، اعتماد به نفس، حمایت خانوادگی، رفتار ضداجتماعی و مصرف مواد رصد می‌شود.

معاون امور پیشگیری بهزیستی کردستان بیان کرد: در کردستان علاوه بر مرکز استان، یک شهرستان کم آسیب و یک شهرستان پرآسیب به صورت تصادفی انتخاب و از هر کدام از این سه شهر، سه روستا نیز با پراکندگی جغرافیایی در نظر گرفته شده است.

کریمیان یادآور شد: روش نمونه گیری این پیمایش در هر شهرستان به صورت سهمیه‌ای و متناسب با حجم بر اساس ترکیب سنی و جنسی انجام شده است و رده سنی مورد مطالعه هم ۱۵ تا ۶۰ سال تعیین شده است.

او اظهار داشت: در سال ۱۳۹۹ این پیمایش با توزیع پرسشنامه در بین ساکنان شهر‌های هدف، با تعداد بیش از ۱۲ نفر پرسشگر و استفاده از ظرفیت تعاملات بین بخشی و برون دستگاهی و رایزنی و مشورت با صاحبنظران و اساتید حوزه علوم اجتماعی و روانشناختی اجرا شد.

معاون امور پیشگیری بهزیستی کردستان گفت: خروجی این پیمایش مبنای مهمی در اجرای طرح‌ها و برنامه‌هایی در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در استان خواهد شد چرا که پژوهش محوری گام درست و اصولی در این زمینه به شمار می‌رود.

۱۱۰ هزار نفر از جمعیت یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفری کردستان زیر پوشش خدمات بهزیستی قرار دارند که معادل هفت درصد جمعیت استان است.

انتهای پیام/ک

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.