سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کارشناس آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری:

دشت‌های چهارمحال و بختیاری حال خوشی ندارند

کارشناس آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری گفت: از ۱۰ دشت اصلی استان ۶ دشت ممنوعه و چهار دشت ممنوعه بحرانی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، سید هاشم فاطمی کارشناس آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری با هشدار نسبت به مرگ آبخوان‌های این استان اظهار داشت: دشت‌های ممنوعه بحرانی این استان سالانه با حدود سه سانتی‌متر فرونشست مواجه است.

او افزود: طبق استاندارد‌های جهانی، وقوع سالانه ۲ میلیمتر فرونشست در دشت‌ها نشان‌دهنده وضعیت بحرانی است که این میزان در استان ما به سه سانتی‌متر رسیده که به شدت نگران‌کننده است.


بیشتر بخوانید


فاطمی با بیان اینکه از ۱۰ دشت اصلی استان ۶ دشت ممنوعه و چهار دشت ممنوعه بحرانی است، اضافه کرد: یکی از معیار‌ها برای ممنوعه بحرانی شدن دشت‌ها، فرونشست زمین است که در حال حاضر دشت‌های شهرکرد، خانمیرزا، بروجن- فرادنبه و سفیددشت ممنوعه بحرانی است و فرونشست زمین در این دشت‌ها در حال پیشروی است.

او ادامه داد: اگرچه اعلام دقیق میزان فرونشست رخ داده در دشت‌های استان نیازمند پایش‌های علمی است، اما بر اساس مطالعات انجام شده و مشاهدات ناشی از افت سطح آب چاه‌ها، فرونشست در دشت خانمیرزا ۹۰ سانتی‌متر و در دشت شهرکرد ۲۰ سانتی‌متر برآورد می‌شود.

فاطمی، برداشت بیش از حد از منابع آب زیرزمینی، وقوع خشکسالی‌های ۱۲ سال اخیر و تغییر بارش‌های از برف به باران را از عوامل وقوع بحران در دشت‌های استان برشمرد و گفت: هم اینک وابستگی تامین آب شرب استان به منابع آب زیرزمینی ۸۵ درصد، تامین آب صنعت ۹۷ درصد و تامین آب بخش کشاورزی بیش از ۸۵ درصد است.

او، ضخامت آبخوان‌های استان را بین ۵۰ تا ۶۰ متر اعلام کرد و افزود: این موضوع سبب شده تا با وجود فرونشست زمین در دشت‌های استان، فروچاله به وجود نیاید و همین موضوع سبب می‌شود تا مرگ آبخوان‌ها و فرونشست زمین به صورت خاموش شکل گیرد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ف

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.