سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یاری سبز مردم و تشکل های مردم نهاد در تسهیل امور معلولین

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران در رابطه با مشارکت های مردمی و سازمان های مردم نهاد به منظور تسهیل در امور معلولین توضیحاتی داد.

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سید احمد خادم معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران در یک گفت و گوی رادیویی، در رابطه با همکاری تشکل‌های مردم نهاد در تسهیل امور معلولین اظهار کرد: ما بر اساس قوانین جاری که مصوب شد یعنی قانون جامع دفاع از حقوق معلولین، نسبت به تشکیل تشکل‌های مردم نهاد اقداماتی انجام دادیم که در حال حاضر، ۸۴موسسه و انجمن در حوزه توانبخشی داریم که اعضای آن‌ها مربوط به همان صنف خاص هستند.
 
وی بیان کرد: معمولا تشکل ها، یک گروه معلولیت خاص دارند. مثلاً نابینایان یا ناشنوایان و یا معلولان جسمی حرکتی که رویکرد جدید ما تا حدی متفاوت‌تر است؛ به طوری که ما برای این که دفاع حقوق معلولین را در تمامی جنبه‌ها داشته باشیم، دنبال تشکل‌های مردم نهاد مبتنی بر خانواده بهزیستی هستیم و به همین دلیل، افرادی که در این تشکل‌ها حضور خواهند داشت تمامی جنبه‌های موضوع را دنبال خواهند کرد.

 معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران تصریح کرد: به دنبال این موضوع، مثلا  اگر قرار است که ما مناسب سازی را دنبال کنیم فقط دنبال مناسب سازی برای یک گروه خاص نیستیم و باید به تمامی معلولین، چه در حوزه درمان و چه در حوزه مسکن و معیشت و موضوعات اجتماعی که هر انسانی از جمله معلولین با آن روبرو هستند ، توجه شود و به همین منظور، یک فراگیری خاصی را در این خصوص داریم.


بیشتر بخوانید


خادم با اشاره به افزایش ۲۷۱درصدی بودجه سازمان بهزیستی و واکسیناسیون انجام شده، گفت: در حوزه واکسن، سازمان بهزیستی بر اساس تکالیف و اولویت بندی که داشت فهرست اسامی را برای وزارت بهداشت ارسال کرده  و منتظر است که این وزارتخانه واکسن‌ها را آماده کند و در مقابل، مراکز ما هم آماده هستند که این فرایند انجام شود.

وی ادامه داد:  با توجه به این که ما یک رویکرد مردم نهاد داریم و عمده فعالیت‌های سازمان، مبتنی بر مردم، در حال انجام است یعنی اگر مردم نباشند سازمان بهزیستی در خیلی از موارد با چالش روبرو خواهد شد ما ترجیحا برای آینده به واسطه این که در سال ۱۴۳۰ دوران پیک اصلی سالمندی کشور است یک نگاه متفاوتی در سازمان بهزیستی داریم و آن هم این است که خانه‌های حمایتی را که تجلی و تلقی خانه بودن در آن جا است را دنبال می‌کنیم و بیشتر مجوزهایمان را به آن سمت سوق داده ایم که افراد در خانه‌های حداقل ۳ و حداکثر ۱۰ نفره زندگی کنند و در زندگی روزمره خود مشارکت داشته باشند نه در یک مجموعه تجمعی که در آن جا سایرین برای آن‌ها کار کنند که در حقیقت، عده‌ای متخصص مراقب و حامی هستند، اما امور مربوطه به افراد توسط خودشان انجام می‌شود که رأس این موضوع هم بیشتر به سالمندان و معلولان ذهنی خفیف برمی گردد که می‌توانند یک درک واضح تری از زندگی داشته باشند و به ویژه معلولان جسمی حرکتی که در مراکز تجمعی نگهداری کرده ایم براحتی می‌توانند در این خانه‌ها زندگی مستقل و بالنده‌ای داشته باشند.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران افزود: بدنبال این موضوع، در حال خارج شدن از این مسیر هستیم چرا که هر قدر به سمت خانه‌های حمایتی برویم مشارکت مردم هم در این موضوع بیشتر خواهد شد تا این که ما بخواهیم همه کار را در دست خودمان داشته باشیم.

وی تصریح کرد: موضوعی که الان سازمان بهزیستی دنبال می‌کند خانه است یعنی آپارتمان‌هایی که در سطح جامعه وجود دارند و قرار است که ما با یک تبلیغات گسترده‌ای که با کمک افراد جامعه خواهیم داشت مردم را به این باور برسانیم که بتوانند خانه‌های خالی خود را در اختیار قرار دهند و در حقیقت، تا این جا هم مردم در سازمان بهزیستی مشارکت بسیار زیادی داشته اند و شاید ما نتوانسته ایم این موضوع را بیان کنیم؛ به طوری که در حال حاضر و در کمتر از یک سال، ۱۰ خانه حمایتی را داریم و با همین تشکل مردم نهاد در سازمان بهزیستی، مشاوره‌ای را انتخاب کرده ایم که این مشاور، یک گروه متخصص از خود معلولین را به عنوان مشاورین ثانویه انتخاب کرده است که هر کدام در هر قسمت خاص خود حضور دارند.

خادم گفت: مردم در قسمت درمان، مشارکت خوبی با ما دارند؛ به طوری که از اسفند ماه تا کنون، حدود ۸۰ جراحی سنگین داشته ایم که همه مبالغ از طرف مردم بوده اند که حتی یک ریال آن را از طریق اعتبارات سازمان بهزیستی هزینه نکرده ایم و الان هم یک طرح دیگری به عنوان ۵۰ خانه معلولین داریم که مناسب سازی شود و این اقدام هم توسط موسسه خیریه و مردم در حال انجام است و در حقیقت، می‌خواهیم بگوییم که خود مردم مشارکت فعالی دارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خانه‌های حمایتی بسیار موضوع ارزنده‌ای است که ما می‌توانیم شئون انسانی را حفظ کنیم و یک زندگی در خانه را تجلی دهیم و از مردم دعوت می‌کنیم که کمک بیشتری کنند تا بتوانیم از خانه‌های خالی و مسکن‌هایی که به طور گسترده در حال ساخت هستند به منظور اسکان عزیزانمان به جای آسایشگاه بزرگ و تجمعی استفاده کنیم.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۵:۴۱ ۰۱ مرداد ۱۴۰۰
خواهش میکنم پیگیری کنید که اون مستمری بهزیستی که به معلولان شدید و خیلی شدید هر 3ماه یک بار پرداخت میشد چی شد؟ برای من 3بار واریز شد از عید به اینور خبری نیست نکنه که مستمری ها رو یه مقدار زیاد کردن اون رو قطع کردن اون موقع چه فرقی به حال من معلول جسمی شدید که متاهل و بیکار هستم میکنه؟از این برمیدارن میذارن رو اون یکی