سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کمالی سروستانی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

افت وزن‌گیری مرغ منجر به کاهش عرضه در بازار شد/ توزیع روزانه ۲۰۰ تن مرغ منجمد در بازار

مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: گرمای هوا و افت وزن گیری مرغ در استان ها منجر به کاهش عرضه این محصول در تهران شد.

محمد علی کمالی سروستانی مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از کاهش عرضه مرغ در بازار خبر داد و گفت: با توجه به گرمای هوا و افت وزن گیری مرغ در بسیاری از استان ها میزان عرضه از استان های گیلان، مازندران و گلستان به تهران کاهش داشته و این موضوع اثر خود را بر بازار گذاشته است.

وی با اشاره به اینکه توزیع مرغ منجمد از سوی پشتیبانی امور دام کماکان ادامه دارد، افزود: روزانه پشتیبانی امور دام ۱۵۰ تا ۲۰۰ تن مرغ منجمد برای تعادل قیمت در بازار عرضه می کند.

کمالی سروستانی با اشاره به اینکه بازار نهاده های دامی تعریفی ندارد، بیان کرد: بنابر آمار نهاده در گمرکات دپو شده است، اما کامیون داران به سبب مسائل پشت بارنامه نهاده پشتیبانی امور دام را به سختی حمل می‌کنند که در خواست ما این است که شرکت های حمل و نقل را مکلف به حمل بار پشتیبانی امور دام کنند که امیدواریم با تمهیدات گرفته شده بارهای دپو شده در بنادر زودتر تخلیه شود.

وی با اشاره به اینکه قیمت جوجه یکروزه کماکان بالاست، بیان کرد: هم اکنون متوسط قیمت هر قطعه جوجه یکروزه ۶ هزار و ۵۰۰ تا ۷ هزار تومان است که با نرخ مصوب اختلاف دارد، درحالیکه مسئولان بر این موضوع نظارت ندارند.

کمالی سروستانی ادامه داد: علی رغم افزایش هزینه های تولید، خواستار اصلاح قیمت مصوب از سوی ستاد تنظیم بازار هستیم که متاسفانه تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

وی درباره اینکه قرارگاه ساماندهی مرغ منحل شده است یا خیر؟ افزود: با توجه به آنکه تشکل ها عضو قرارگاه نیستند، از این رو اطلاعی از تشکیل جلسات یا انحلال آن نداریم.

مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی درباره آخرین وضعیت جوجه ریزی بیان کرد: هم اکنون گله های مادر در حد ۱۱۳ تا ۱۱۴ میلیون قطعه جوجه تولید خواهند داشت که متاسفانه شرایط گرما منجر به کاهش وزن گیری مرغ شده است که با این وجود پیشنهاداتی به پشتیبانی امور دام داده ایم که با عملیاتی شدن بازار تا حدی کنترل می شود‌.

کمالی سروستانی ادامه داد: علی رغم آنکه مرغداران هر کیلو مرغ زنده را با نرخ مصوب ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان توزیع می کنند، اما مرغ با نرخ ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان در اختیار مصرف کننده قرار نمی گیرد که این امر بیانگر انحراف در شبکه توزیع بعد از کشتارگاه است.

مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه مشکلات سیستم توزیع ارتباطی به کاهش تولید ندارد، بیان کرد: بنابر آمار طی سه ماه اخیر به طور متوسط ماهانه ۱۱۴ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفته که با احتساب نگه داری ۴۵ روزه مرغ در واحدها، ۲۱۰ تا ۲۱۵ هزار تن مرغ هر ماه در بازار توزیع شده است که متاسفانه بخشی از مرغ تولیدی به صورت قطعه بندی یا مرغ کامل خارج از شبکه توزیع به دست مصرف کننده رسیده است.

وی در پایان قیمت منطقی هر کیلو مرغ زنده با احتساب ۱۲ درصد سود منطقی را ۱۹ هزار و ۹۰۰ تومان و مرغ گرم در خرده فروشی ها را ۳۰ هزار تومان اعلام کرد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.