سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون عملیات و نظارت بر بورس کالا:

بورس کالا در افزایش قیمت سیمان نقشی ندارد

جهرمی گفت: زمانی که سیمان در بورس کالا عرضه شد، قیمت‌ها متناسب شد و با توجه به شوکی که در سمت عرضه وجود دارد باید این عرضه کنترل و افزایش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، جهرمی معاون عملیات و نظارت بر بورس کالا در رابطه با معاملات سیمان اظهار کرد: امسال تا هفته گذشته مجموع معاملات در بورس کالا ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن محصول بوده است که نشان از رشد ۲۵ درصدی دارد و عمده محصولات به صنایع صنعتی و سیمانی باز می‌گردد.
 
او افزود: روند هفتگی معاملات در بورس کالا با عرضه کم شروع شد، متاسفانه در مدت هفته گذشته شاهد محدودیت برق بودیم که عرضه کاهش پیدا کرد.
 
جهرمی گفت: از خرداد ماه که عرضه سیمان شروع شد ۲.۶ میلیون تن به طور کل عرضه سیمان داشته‌ایم و ۱.۸ میلیون تن معامله شده است، یعنی بالغ بر ۷۰ درصد معامله داشته است. در ۱۴ خرداد عرضه کم بود و روند رو به رشدی تا هفته منتهی به ۱۸ تیرماه داشته‌ایم در ۱۸ تیر ماه به ۶۴۵ هزار تن رسید که ۴۷۶ هزار تن آن معامله شد. اما متاسفانه در هفته منتهی به ۲۵ تیر ماه و این هفته شاهد قطعی برق و مشکلات ناشی از آن در شرکت‌های سیمانی و به تبع آن کاهش حجم عرضه سیمانی‌ها بودیم.
 
این مقام مسئول تصریح کرد: ۳۷ شرکت در بورس کالا پذیرش شده‌اند و با خرد کردن محصولات مانع از انحصار شدند. در سیمان ۱۳۹۰ مشتری خرید کرده‌اند و این مشتریان در حال افزایش است. همچنین در راستای تسهیلات بحث‌های صورت مالی حذف خواهد شد و تسهیلاتی نیز از سوی سازمان بورس اعمال خواهد شد.
 
به گفته این مقام مسئول سیمان تیپ دو ۷۸ درصد معاملات را به خود اختصاص داده است.
 
او گفت: این کاهش عرضه موجب افزایش قیمت و ابطال برخی معاملات شد که اگر این معاملات تایید می‌شد قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کرد.

جهرمی بیان کرد: از هفته بعد شرکت‌ها تناژ را با رفع مشکل افزایش می‌دهند. بورس کالا مکانیزمی است که در آن قیمت‌ها کشف می‌شود عرضه و کف آن ابتدا از سوی سازمان صمت  تعیین می‌شود، اما بعد با توجه به معاملات و فرمول‌های دیگر تعیین می‌شود.

او گفت: زمانی که سیمان در بورس کالا عرضه شد، قیمت‌ها متناسب شد با توجه به شوکی که در سمت عرضه وجود دارد، باید این عرضه کنترل و افزایش پیدا کند و با حل مشکل برق، این موضوع مرتفع می‌شود و در برنامه‌های ما اوراق سلف وجود دارد.

جهرمی بیان کرد: تقاضای آتی را با سلف پوشش خواهیم داد. اما اگر در زمینه فولاد مشکل صادرات ایجاد شود، قطعا از لحاظ ارز مشکل خواهیم داشت.

او گفت: افزایش قیمت‌ها به بورس کالا مرتبط نیست و این افزایش به دلیل تقاضا و عرضه بوده است.

این مقام مسئول ادامه داد: از ابتدای سال با توجه به سیاست‌های رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار مقرر شد کالای تولیدی شرکت‌هایی که سهام آن‌ها در بورس و فرابورس عرضه شده، برای حمایت از سهامداران آن‌ها در بورس کالا و انرژی مورد معامله قرار گیرد. بر این اساس بررسی‌های لازم در صنایع مختلف از جمله خودرو، سیمان و محصولات بالادست صنعت فولاد و همینطور دیگر صنایعی که محصولات آن‌ها مشمول قیمت گذاری بود یا در خارج از بورس کالا و انرژی معامله می‌شد، صورت گرفت. این محصولات شناسایی و طبقه بندی لازم در مورد آن‌ها انجام شد.

این مقام مسئول گفت: رنج قیمت‌ها در بورس کالا به گونه‌ای بوده است که قابل پذیرش باشد، اما هدف این است که عرضه و تقاضا قابل قبول باشد، نکته‌ای که باید گفت این است که در بورس کالا محدودیتی وجود ندارد، اما باید الزام شود که همه عرضه‌ها‌ی سیمان در بورس انجام شود، اما هیچ الزام قانونی مانند سایر اقلام برای عرضه در بورس کالا نیست.

او افزود: این موضوع را که کاهش محدودیت برق چه میزان می‌تواند به شرکت‌های سیمانی کمک کند، باید خود این شرکت‌ها اظهار کنند.

جهرمی در ادامه بیان کرد: سیمان شستا به طور کامل در بورس کالا عرضه می‌شود و دو شرکت دیگر هم در حال طی کردن مراحل تکمیل آن هستند.

او تصریح کرد: از شنبه به شرط بسته نبودن بانک‌ها عرضه سلف سیمان را خواهیم داشت.

این مقام مسئول در پایان گفت: در هفته‌های آینده با توجه به عملکرد شرکت‌ها در معاملات و فروش‌هایی که از سوی آن‌ها صورت گرفته، تعدیل‌هایی در قیمت‌های پایه صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.