سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهور؛

مرکز نوآوری مد و لباس دانشگاه فنی و حرفه‌ای افتتاح شد

نخستین مرکز نوآوری مد و لباس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در محل دانشکده دخترانه شریعتی تهران افتتاح شد.

به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، نخستین مرکز نوآوری مد و لباس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور بعد از ظهر امروز با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و مدیر کارگروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری، ابراهیم صالحی عمران رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای وهمچنین روسای استانی، روسای مراکز، مدیران و اساتید دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای سراسر کشور به صورت ویدیو کنفرانس،  در محل دانشکده دکتر شریعتی تهران افتتاح شد.

ستاری در این مراسم با عنوان اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای جهت گیری مناسبی را در زمینه اشتغال و کسب و کار انجام داده و در راستای توسعه مراکز نوآوری فعالیت‌های گسترده‌ای داشته است بیان کرد: در گذشته مسیری نبود تا دانشجویان این دانشگاه شرکت‌های خود را تاسیس کنند. در حال حاضر خرسند و خوشحالم که دانشگاه فنی و حرفه‌ای با رویکرد جدیدی که در زمینه تجاری سازی آموزش‌ها و توسعه‌ی مراکز فناوری دارد توانسته این راه را برای دانشجویان خود سهل نماید تا آینده سازان کشورمان بتوانند در کنار یادگیری مهارت، مسیر خود برای کارآفرینی ادامه دهند.

آقا محمدی نیز در این مراسم اظهار کرد: شکل گیری این مراکز، محلی برای توانمندسازی و تحول می‌باشد که می‌تواند منطقه جنوب تهران را متحول سازد، به خصوص اینکه این مرکز ویژه خانم‌ها است. دانشجویان و فارغ التحصیلان آموزش دیده‌ این مراکز، مناسبترین افراد و نیروی کار برای فعالیت‌ها به ویژه در زمینه مد و لباس هستند و می‌توانند نقش موثری را در ایجاد و گسترش فرهنگ پوشش ایران اسلامی داشته باشند.

او بر اهمیت اشتغالزایی دانشجویان و توسعه اقتصادی در برپایی نمایشگاه‌های دائمی و حمایت از طرح‌های اشتغالزایی برای اقشار کم برخوردار خصوصا دانشجویان دختر تاکید و دانشگاه فنی و حرفه‌ای را به عنوان یک دانشگاه مهارت محور فرصتی برای توسعه محور کردن کشور در شرایط کنونی قلمداد کرد.

در ادامه  صالحی عمران ضمن قدردانی از حمایت‌های مسئولین و تلاش‌های دست اندرکاران دانشکده، ضمن توضیحاتی تخصصی در خصوص شاخص‌های موفقیت موسسات آموزشی و دانشگاه‌ها گفت: دو کلمه‌ پیامد‌ها و خروجی، سالهاست که سیستم‌های عمده‌ نظام آموزشی را تحت تاثیر خود قرار داده است. در واقع پیامد‌ها و نتایج، به عنوان آثار نهایی هر سیستم و نظام آموزشی مورد توجه و مرسوم بوده است؛ اما امروزه کلمه جایگزین این دو مقوله، این است که آموزش چه آثاری را از لحاظ اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در پی داشته است و برای جدی گرفتن این پیامد‌ها اصطلاح نتیجه گرا بودن موسسات بسیار مهم تلقی شده است. در همین راستا کارکرد‌های سیستم‌های آموزشی به ویژه دانشگاه ها، یکی از بحث‌های مهم و کلیدی روز کشور‌های توسعه یافته است چراکه نتایج اقتصادی سیستم‌ها و بحث اشتغال در حال حاضر در دنیا مطرح شده و محور ارزیابی عا قرار میگیرد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای افزود: یکی از مباحث مهم دیگر در این خصوص ایجاد مراکز نوآوری و شرکت‌های دانش بنیان است که از این مقوله اقتصادی در سیستم‌های آموزشی بهره می‌گیرند. معتقدیم اقتصاد آموزشی با دانشگاه فنی و حرفه‌ای ارتباط بسیار نزدیکی پیدا می‌کند چرا که این دانشگاه ویژگی‌هایی دارد که به شدت می‌تواند در پیامد‌های گفته شده، موثر باشد.

او با بیان اینکه معتقدم اقتصادی‌ترین نوع آموزش، آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای است، گفت: طبق بررسی‌های انجام شده در آموزش عالی کشور‌های آلمان وسوئیس، ۵۰ درصد دانشگاه‌ها مهارتی هستند و در فنلاند بالای ۶۰ درصد، وارد مقوله‌های مهارتی شده اند؛  این دانشگاه‌ها فلسفه‌ای دارند که آموزش‌ها و رشته هایشان را از بازار کار دنیا و مشاغل می‌گیرند و ضرورت دیگری که برای دانشگاه‌های مهارتی ذکر می‌کنند، بحث امنیت است چرا که وجود بیکاری، عدم اشتغال و عدم کسب درآمد، منجر به اعتراضات و گرفتاری‌های اجتماعی می‌شود و آموزش‌های مهارتی در سطوح مختلف در داشتن یک کشور امن اهمیت دارد .

صالحی عمران گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای ۱۸۱ دانشکده دارد که ۵۳ مرکز ویژه دختران است و بیش از ۶۵ درصد فارغ التحصیلان وارد بازار کار می‌شوند. خوشبختانه در این دانشگاه حدود ۶۰ درصد دروس به صورت عملی ارائه می‌شود؛ درواقع در دانشگاه فنی و حرفه ای، تجاری سازی را به عنوان یک پیامد بسیار جدی گرفته ایم و از آنجا که دانشجویان این دانشگاه، خروجی‌های هنرستان‌ها هستند، پایه مهارتی بسیار خوبی دارند و با آمادگی‌های زمینه‌ای وارد دانشگاه می‌شوند که همه این‌ها نشان می‌دهد با ورود شرکت‌های دانش بنیان و کسب و کار‌های مهارتی، استارتاپ‌ها و مراکز نوآوری، می‌توان به موفقیت‌های چشمگیری در مسیر اقتصاد آموزشی رسید.


بیشتر بخوانید 


انتهای پیام /

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.