سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

از انسداد شریانی مهم تا لنگ شدن پای صادرات/ جاده نهبندان به شهداد نیازمند تحقق وعده های مسئولان

جاده نهبندان به شهداد بعد از گذشت ۸۰۰ روز همچنان مسدود است و مسئولان هنوز اقدامی برای بازگشایی این محور انجام نداده اند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، ۲۵ فرودین‌ماه سال ۹۸ بارندگی‌های وسیع و بی‌سابقه، کویر شهداد را فراگرفت و با تخریب‌های فراوان عملاً راه دسترسی و استفاده از این جاده را بست در حالی که این جاده برای مردم خراسان‌جنوبی یکی از جاده‌های شریانی و حساس بود و از طرف دیگر جاده شهداد به نهبندان از میان تنها اثر طبیعی ثبت جهانی ایران یعنی کویر لوت می‌گذرد.

بسیاری از معدن‌کاران و صاحبان صنایع معتقدند مسدود شدن این محور کار حمل و نقل کالا‌های صادرات محور به بندرعباس را مشکل کرده چرا که مسیر نهبندان به شهداد راه رسیدن به بندر را کوتاه‌تر می‌کند که مزایای زیادی داشت.

از آن زمان تاکنون قول و وعده‌های بسیاری برای بهسازی این جاده داده شده و به طور مثال در تاریخ یک آذر ماه ۹۹ معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از آغاز طرح مطالعاتی محور شهداد - نهبندان که بر اثر سیل سال ۹۸ تخریب شده بود، خبر داد.

پیگیری‌های گذشته برای ترمیم جاده

همچنین در دوم آذر ماه ۹۹ نخعی نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس با اشاره به اینکه این جاده مراکز صنعتی مرکز کشور در استان‌هایی، چون اصفهان را به بازارچه‌های مرزی خراسان‌جنوبی، چون دوکوهانه و ماهیرود می‌رساند، گفت: نهبندان از جمله مراکز مهم معدنی شرق کشور است که رونق بسیاری از کسب و کار‌های مرتبط با آن به این جاده ارتباط دارد.

او افزود: در سیل ابتدای سال ۹۸ این جاده مانند بسیاری دیگر از جاده‌های کشور در شمال و غرب تخریب شد ولی تاکنون برای بازسازی آن اقدامی صورت نگرفته است.

وقتی کار به سوال از وزیر رسید

نخعی نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی  با اشاره به اینکه مجموع این عوامل منجر به تذکر کتبی ما به عنوان نمایندگان مردم در این زمینه به وزیر راه شد، گفت: از آنجایی که پاسخ‌های وزیر برای ما قانع کننده نبود، طرح سوال از وزیر را مطرح کردیم.

او افزود: بیش از ۲۰ نفر از نمایندگان طرح سوال از وزیر راه را امضا کرده‌اند و این طرح توسط هیئت رئیسه مجلس نیز اعلام وصول شده و در نوبت کمیسیون است.

اما بسیاری از فعالان اقتصادی خراسان‌جنوبی هنوز در انتظار بازگشایی این جاده استراتژیک هستند و بهسازی این جاده را در دسترسی سریع‌تر به بنادر جنوب نقش آفرین می‌دانند.

پروین نایب رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی بیرجند گفت: جاده نهبندان به شهدا عملاً راه دسترسی و ارسال بخش عمده‌ای از محصولات معادن نهبندان به بندرعباس است و محصولات صادرات محور برای ارسال به بندرعباس از این مسیر می‌گذرد.

اهمیت جاده نهبندان- شهداد برای معدن‌کاران نهبندان

پروین نایب رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی بیرجند گفت: وقتی که این مسیر بسته باشد ما مجبور می‌شویم که از بیرجند بار خود را به کرمان و از آنجا به بندرعباس بفرستیم و افزایش ۴۰۰ کیلومتری مسافت حمل، طبیعتاً افزایش هزینه‌های کرایه را برای ما به همراه دارد.

او افزود: این مسئله درباره حمل مواد معدنی به یزد و اصفهان نیز صدق می‌کند که مسیر جایگزین مسافت را افزایش می‌دهد.


بیشتر بخوانید


کریم پور رئیس انجمن صنفی کارفرمایان شرکت‌های حمل و نقل کالای بیرجند نیز گفت: مسیر نهبندان به شهداد مسافت نهبندان و خراسان‌جنوبی به استان‌های جنوبی و بندرعباس را کوتاه‌تر می‌کند و از این جهت برای ناوگان حمل و نقل بسیار ارزشمند است.

او افزود: البته قسمتی از محور که به واسطه سیل تخریب شده در محدوده جغرافیایی استان کرمان است، اما پارسال نماینده مردم نهبندان و سربیشه در این زمینه رایزنی‌هایی داشته‌ که منجر به حضور مسئولان مرتبط کشوری برای بازدید از این محور شده است.

محوری که راه رسیدن به استان‌های جنوبی را کوتاه می‌کرد

کریم پور رئیس انجمن صنفی کارفرمایان شرکت‌های حمل و نقل کالای بیرجند با اشاره به اینکه طول زیادی از جاده را آب و سیل تخریب کرده که بازسازی آن هزینه زیادی دارد، گفت: اگر بتوان شرایط استفاده مجدد ناوگان حمل و نقل از این مسیر را فراهم کرد بی شک مسافت ما را کاهش داده و سوخت کمتری نیز مصرف خواهد شد.

فرهادی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی نیز در این زمینه گفت: بر اثر بارندگی‌های پارسال جاده نهبندان به شهداد مسدود و به نوعی ارتباط نهبندان با استان کرمان را تحت الشعاع قرار داد.

او افزود: پیگیری‌های متعدد انجام شده اما به نظر می‌رسد که به علت مسائل اعتباری تاکنون اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداده است.

جلال‌زاده مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه قسمت تخریب شده محور بیشتر در حوزه استان کرمان است، گفت: پنج کیلومتر از این محور تبدیل به باتلاق و دریاچه شده است.

۲۴۰ میلیارد تومان برای بهسازی جاده نهبندان-شهداد نیاز است

جلال‌زاده مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان‌جنوبی با بیان اینکه پارسال ۶ میلیارد تومان برای مطالعات این محور در نظر گرفته شد، گفت: این جاده ابنیه بسیار سنگینی دارد و اینکه اعتبار مورد نیاز احداث این بخش از جاده، ۲۴۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

او افزود: براساس آخرین اطلاعات طرح برای دریافت اعتبار به وزارتخانه و سازمان برنامه و بودجه ارسال شده است ولی این اعتبار به طور طبیعی به گونه‌ای نخواهد بود که سریعا اختصاص یابد.

جلال زاده اظهار کرد: مکاتباتی با امضای استاندار وقت خراسان‌جنوبی و استاندار فعلی برای پیگیری انجام شده است ولی باید در نظر گرفت حجم بارندگی و سیل و تخریب در آن منطقه در طول ۱۲۰ سال گذشته بر اساس اطلاعات گرفته شده از محلی‌های آن منطقه بی سابقه بوده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان‌جنوبی بیان کرد: شاید استان کرمان اولویتی فراتر از این محور دارد و ترجیح بر هزینه کردن در آن محور‌ها و اولویت‌ها داشته باشند ولی در هر حال همکاران من در استان کرمان نیز پیگیر این پروژه هستند اما محدودیت‌های اعتباری برای آنان مشکلاتی ایجاد کرده است.

پنج کیلومترِ اعتبار بر

جلال زاده مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: ۶ میلیارد تومانی که ما گفتیم برای مطالعات این محور در نظر گرفته شده برای کمترین حالت ممکن است و ۲۴۰ میلیارد تومان نیز هزینه اجرای تنها این پنج کیلومتر است.

او افزود: البته همکاران در دو استان خراسان‌جنوبی و کرمان تا می‌خواهند برای آن محور کاری بکنند باز یک بارندگی رخ می‌دهد و به عنوان مثال طبق اطلاعات گرفته شده بارندگی‌های اخیر در استان کرمان در آن منطقه نیز تأثیر منفی و تخریبی داشته است.

در هر حال آنچه مسلم است فراهم کردن شرایط استفاده مجدد ناوگان حمل و نقل از این محور نیاز به رایزنی بیشتر دو استان کرمان و خراسان‌جنوبی و تخصیص اعتبارات ملی برای آن دارد. به امید آنکه این موضوع در دولت جدید محقق شود.

منبع : مهر

انتهای پیام/ س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.