سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

مبارزه با فساد از عدلیه تا مجریه!

رئیس جمهور منتخب قبل از آن که کار خود را رسما در پاستور آغاز کند به بررسی اقدامات لازم برای مبارزه با فساد در دستگاه اجرایی پرداخت.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، «معتقدم که مبارزه‌ی با فساد و ریشه‌کنی فساد، بسترساز رقابت سالم اقتصادی است. معتقدم مبارزه با فساد، در درجه اوّل کار خود دولت است. مبارزه‌ی با فساد، یک جنبه‌ی اخلاقىِ محض نیست؛ اداره‌ی کشور متوقف به مبارزه‌ی با فساد است. از هر طرف میرویم، میبینیم اگر با فساد مبارزه نشود، همه‌ی کارها لنگ خواهد ماند»؛ این‌ها بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب در سال‌های گذشته درخصوص مبارزه با فساد است.

یکی از مهم‌ترین موانع رسیدن به پیشرفت و توسعه در جوامع و کشور‌های مختلف فساد است؛ بنابراین آشنایی با پدیده فساد، انواع و شاخص‌های سنجش آن و همچنین پیامد‌های منفی فساد از جنبه‌های مختلف سیاسی، اداری و اجتماعی و اقتصادی می‌تواند در بررسی راهکار‌های مبارزه با آن راهگشا باشد.

اما وقتی صحبت از مبارزه با فساد می‌شود در ذهن اکثر ما این‌طور شکل می‌گیرد که این حوزه یکی از وظایف اصلی قوه قضائیه است، درحالی که برخلاف تصور رایج در جامعه، نقش دولت در مبارزه با مفاسد اقتصادی به مراتب مهم‌تر از نقش قوه قضائیه بوده، زیرا دولت در جایگاهی قرار دارد که می‌تواند موتور ایجاد فساد را خاموش کند.

در سال‌های اخیر با توسعه فضای مجازی و الکترونیک شدن بسیاری از دستگاه‌ها دسترسی به اطلاعات نسبت به دهه‌های گذشته راحت‌تر شده و به دنبال آن کشف فساد نیز افزایش یافته است به همین دلیل در سال‌های اخیر بیش از گذشته شاهد بروز و ظهور فساد هستیم به همین منظور یکی از دغدغه‌های اصلی این روزهای تمامی مردم بحث مبارزه با فساد است.

ابراهیم رئیسی رئیس جمهور منتخب، در مدت ریاست خود در قوه قضائیه به طوری موضوع مبارزه با فساد را محور اصلی مدیریت خود قرار داد که مورد استقبال بسیاری از مردم قرار گرفت، حتی در دوره تبلیغاتش برای انتخابات ریاست جمهوری به حوزه مبارزه با فساد در دولت تاکید ویژه ای داشت. به همین منظور رئیسی قبل از آن که از ۱۴ مرداد که کار خود را به طور رسمی به عنوان هشتمین رئیس جمهور آغاز کند به بررسی اقدامات لازم برای مبارزه با فساد در دستگاه اجرایی پرداخت.


بیشتر بخوانید


رئیس‌جمهور منتخب اولین جلسه کمیته‌ای متشکل از روسای دستگاه‌های نظارتی و اطلاعاتی کشور را در ۲۲ تیرماه تشکیل داد تا پیش از زمان رسمی استقرار دولت جدید، بر اساس آسیب شناسی‌ها و تجارب پیشین خود در مبارزه با فساد، راهکار‌های اجرایی برای ایجاد تحول در سازوکار‌های فسادزای دولت و اقدامات اولویت‌دار را پیشنهاد کنند.

رئیسی در ابتدای آن جلسه با اشاره به این نکته که یکی از انتظارات مردم از دولت جدید ریشه کنی فساد است، اظهار کرد: آغاز این کار تا زمان استقرار دولت نباید به تأخیر بیفتد و زمینه‌های آن از الان باید فراهم شود تا در روز نخست تشکیل دولت، اقدامات عینی را آغاز کنیم. آسیب شناسی‌های انجام شده توسط دستگاه‌های نظارتی را ما باید به آسیب زدایی تبدیل کنیم.

رئیس جمهور منتخب با اشاره به حضور رؤسای دستگاه‌ها و نهاد‌های مختلف نظارتی در این جلسه گفت: انتظار بنده از این جلسه با توجه انباشت «تجربه مبارزه با فساد» و داشتن «آسیب شناسی خوب از دستگاه‌های اجرایی» و «شناخت قابل قبول از بستر‌های تولید فساد در دولت» این است که اولاً نتایج حاصل از آسیب شناسی دستگاه‌های اجرایی و اطلاعات خود در خصوص «بسترها»، «ریشه‌ها» و «گلوگاه‌های تولید فساد» در دولت را جمع بندی و به ما اعلام کنید.

رئیسی در ادامه با تشریح انتظارات دیگر از این کمیته افزود: برای ایجاد تحول در نظام اداری کشور به منظور خشکاندن ریشه‌های فساد، راهکار‌های مؤثر اجرایی پیشنهاد کنید تا از روز اول استقرار دولت، اقدام و عمل را بدون فوت وقت آغاز کنیم.

در آن جلسه حجت الاسلام سید محمود علوی وزیر اطلاعات، حجت الاسلام حسین طائب رئیس سازمان اطلاعات سپاه، مهرداد بذرپاش رئیس دیوان محاسبات، حجت الاسلام نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون اصل نود مجلس، فرزاد مخلص الائمه معاون سازمان بازرسی کل کشور کاظم پالیزدار دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی با اشاره به روحیه و منش ضد فساد سید ابراهیم رئیسی و اقدامات مؤثر و امید آفرین وی در قوه قضائیه، دلگرمی و چشم امید مردم به دولت جدید را مورد اشاره قرار دادند و با ارائه گزارشی از حوزه فعالیت و اقدامات نهاد متبوعه خود، پیشنهادات و راهکار‌هایی را برای برخورد جدی با بستر‌های فسادزا در دولت سیزدهم مطرح کردند.

به دنبال آن با کاظم پالیزدار دبیر ستاد هماهنگی با مفاسد اقتصادی دولت دوازدهم و یکی از اعضای حاضر در آن جلسه به گفت‌وگو پرداختیم و جزئیات جلسه با رئیس جمهور منتخب را از وی جویا شدیم.

پالیزدار گفت: آقای رئیسی در اولین جلسه بعد از دیدار با وزرا، جلسه ای با روسای دستگاه های نظارتی، ضابطان قضایی و ... داشتند در ابتدا یک گزارش از اقدامات صورت گرفته در حوزه مبارزه با فساد را درخواست کردند که مقرر شد در اختیارشان قرار گیرند، همچنین برنامه ها و راهکارهای پیشنهادی دستگاه را برای شناسایی گلوگاه‌های فساد مطالبه کردند که قرار شد این پیشنهادات در اختیار آقای رئیسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: این جلسه واکنش‌های مثبتی را به همراه داشت آقای رئیسی در گذشته یکی از اعضای ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی بودند و سال ها همکاری خوبی با قوه قضاییه در این حوزه با آقای رئیسی داشتیم  به همین دلیل با توجه به شناختی که از وی دارم اراده جدی در رئیس جمهور منتخب در بحث مبارزه با فساد می‌بینم و مطمئن هستم وی با دو رویکرد اقدامات برخوردی و پیشگیرانه به مبارزه با فساد سرعت می‌بخشند.

دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی افزود: اگر محور مبارزه با فساد را براساس فرمایشات مقام معظم رهبری از سال ۸۰ پیش ببریم تا سال ۹۲ فقط رویکرد‌ها فقط برخورد با مفسد بود و انتظار‌ها و اقداماتی که صورت می‌گرفت این بود که با مفسد برخورد شود و هیچ گاه رویکرد شناسایی محل‌های فساد در دستور کار نبود، اما از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ رویکرد تغییر کرد و تمرکز بیشتر در حوزه اقدامات پیشگیرانه شد؛ یعنی اگر مفسدی را شناسایی کردیم چه اقداماتی صورت گیرد تا دیگر شاهد چنین وضعیتی نباشیم. یقین دارم آقای رئیسی با دو رویکرد برخورد (اختیاراتی که رئیس جمهور دارد) و اقدامات پیشگیرانه وارد عمل خواهد شد و قدم‌های موثری برداشته می‌شود و مسیری که دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه اقدامات پیشگیرانه پیش رفته با سرعت بیشتری طی خواهند کرد.

وی درخصوص برگزاری جلسات دیگر با رئیس جمهور منتخب، گفت: آقای رئیسی که به شدت پیگیر هستند در جلسه اول مقرر شد گزارش‌های درخواستی وی را آماده کنیم، تا هفته آینده این گزارش‌ها را برای آقای رئیسی ارسال خواهیم کرد.

مبارزه با فساد پیش از آن که امری مهم در درون دستگاه قضایی باشد یکی از موضوعات مهم در قوه مجریه محسوب می‌شود به همین منظور در دستور کار جدی رئیسی پیش از ورود رسمی‌اش به پاستور قرار گرفته است. در واقع، تا زمانی که روی مبارزه پیشینی با فساد در دولت تمرکز نکنیم و به دنبال مبارزه پسینی با مفسدان اقتصادی در قوه قضائیه باشیم، بازی موش و گربه یا دزد و پلیس با مفسدان اقتصادی ادامه خواهد داشت و همواره نظام یک قدم عقب‌تر از آن‌ها خواهد بود. به عبارت دقیق تر، تنها راه مبارزه موثر با مفاسد اقتصادی، گرفتن فرصت از فرصت طلبان است. اگر مبارزه با فساد در درون دستگاه اجرایی و دولت به خوبی اجرا شود بار بزرگی هم از دوش قوه قضائیه برداشته خواهد شد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
اصغر
۲۳:۱۷ ۱۱ مرداد ۱۴۰۰
حتما موفق خواهید شد
فقط خدا رو از یادتون نبرید که شکست می‌خورید
ناشناس
۲۳:۲۷ ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
با تلاش جهادی تغییر مثبت ممکنه