سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

موسوی:

اگر شورای نگهبان تا ۲۰ روز نظری اعلام نکند، طرح یا لایحه را تایید کرده است

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: اگر این شورا بعد از بیست روز درباره طرح یا لایحه‌ای نظر ندهد، قانون تایید شده تلقی می‌شود.

به گزارش حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، فضل الله موسوی عضو حقوقدان شورای نگهبان در برنامه صبح بخیر ایران شبکه یک سیما به مناسبت سالروز تاسیس شورای نگبان، درباره شرح وظایف شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان از منظر مردم تنها در ایام انتخابات و فرایند صلاحیت‌ها شناخته می‌شود و در ابعاد دیگر، این شورا هنوز برای مردم ناشناخته مانده است.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در ادامه به برخی وظایف شورای نگهبان اشاره و اظهار کرد: آنچه می‌توانیم درباره وظایف اساسی شورای نگهبان ذکر کنیم، بررسی مصوبات از جهت مغایرت با شرع مقدس و قانون اساسی است.

وی ادامه داد: اگر قوانینی که در شورای نگهبان مطرح می‌شود، جنبه شرعی داشته باشد تنها فقها که متخصص در این امر هستند، اظهار نظر می‌کنند ولی اگر جنبه قانون اساسی داشته باشد هر دوازده عضو مصوبه را بررسی می‌کنند و معیار تصویب قوانین نصف بعلاوه یک رای مجموع آرا مأخوذه است. 

موسوی در ادامه به روند تصویب مصوبات اشاره کرد و گفت: اگر قانونی در شورای نگهبان خلاف شرع یا قانون اساسی تشخیص داده شود، یکی از حقوقدانان به فراخور در مجلس حضور یافته و به توضیح اشکالات می‌پردازد تا قانون تصویب شود و این فرایند ممکن است چندین بار رفت و بازگشت از سوی مجلس و شورای نگهبان را به همراه داشته باشد و در نهایت اگر مجلس بر قانون اصرار داشته باشد به مجمع تشخیص مصلحت نظام جهت بررسی ارجاع خواهد شد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان همچنین درباره مهلت قانونی تصویب طرح‌ها و لوایح در مجلس اظهار کرد: قانون ده روز را برای تصویب یا عدم تصویب قانون برای شورای نگهبان در نظر گرفته است که امکان تمدید یک ده روز نیز پیش بینی شده است و در صورتی که بعد از بیست روز شورای نگهبان نظری ندهد قانون تایید شده تلقی می‌شود.

عضو حقوقدان شورای نگهبان هدف از نظارت شورای نگهبان بر انتخابات مجلس، شورای نگهبان و خبرگان رهبری را ورود افراد صالح به این مراکز حساس نظام خواند و گفت: این طور نباید باشد فردی که در یک دوره تایید صلاحیت شده تا ابد مورد تایید صلاحیت قرار گیرد، طبیعی است انسانها است در حال تغییر هستند و اگر فردی از دایره صلاحیت خارج شود، باید رد صلاحیت شود البته قوانین بررسی صلاحیت‌ها در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی متفاوت است، در انتخابات ریاست جمهوری موضوع ردصلاحیت مطرح نیست و تنها در انتخابات مجلس است که ردصلاحیت معنی دارد.

وی درباره رای گیری در انتخابات ریاست جمهوری افزود: در فرایند رای گیری که به احراز یا عدم احراز صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری صورت می‌گیرد، رأی گیری به شکل مخفی صورت می‌گیرد و هر فرد بین خودش و خدای خود و گزارش‌های حاصله رأی‌اش را می‌دهد و میزان نصف به علاوه یک آرای مأخوذه است.

موسوی خاطر نشان کرد: در انتخابات ریاست جمهوری مانند انتخابات مجلس نیست که دلایل ردصلاحیت به کاندیدا توضیح داده شود، چون قانون در این خصوص سکوت کرده است.

عضو حقوقدان شورای نگهبان به برخی دیگر از وظایف شورا از قبیل نظارت بر همه پرسی، تفسیر قانون اساسی، حضور در مجلس در مواقعی که در جلسه غیرعلنی مجلس بخواهد طرح یا لایحه‌ای را به تصویب برساند، پرداخت. 

موسوی دلیل هجمه دشمنان به شورای نگهبان را استقامت این شورا در حراست از انقلاب و نظام، پاسداری و نگهبانی از شرع مقدس، دقت نظر در صلاحیت‌ها و جلوگیری از ورود ناصالح به ارکان نظام و فصل خطاب قرار دادن منویات رهبری دانست.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۰:۵۷ ۲۷ تير ۱۴۰۰
این از نظر عقلانیت درست نیست که کسی رد صلاحیت شود و بدون دلیل باشد.و دلیلی برای آن اعلام نگردد.این یعنی دستور گرفتن از یک جای دیگر و خب اگر قانون سکوت کرده،آیا این قانون از نظر شما بررسی کنندگان قانون،قانونی درست و موافق عقل و شرع و مصالح کشور است؟اینکه دلیل رد صلاحیت را اعلام نکنند و قانونی هم نباشد که ملزم کند هر کسی را باید با صلاحیت دانست مگر اینکه خلاف آن ثابت شود و دلائل آن مشخص و اعلام کنند.اگر دستتان را برای اعمال نظر شخصی و یا بالادستی نمی بندد قانون را اصلاح کنید.قانون فوق بر هر کسی است.خودتان را مدیون نکنید.