سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آب هم در انتظار قطعی؟/ بحران کم آبی دامن استان های خشک را گرفت

سال هاست که در بسیاری از شهرهای کشور هشدار کم آبی و خشکسالی داده می شود و امسال با کاهش شدید بارندگی ها این موضوع در حال تحقق است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، متاسفانه کمبود بارش ها در سال گذشته مشکلات عدیده‌ای را برای کشور به وجود آورده است، با توجه به میزان منابع آب و سرانهٔ مصرف، ایران از جمله کشورهایی است که در گروه کشورهای مواجه با کمبود فیزیکی آب قرار دارد.

این گروه شامل کشورهایی است که در سال ۲۰۲۵ با کمبود فیزیکی آب مواجه هستند. این بدان معناست که حتی با بالاترین راندمان و بهره‌وری ممکن در مصرف آب، برای تأمین نیازهایشان آب کافی در اختیار نخواهند داشت،حدود ۲۵ درصد مردم جهان از جمله ایران مشمول این گروه است.

۳۰۴شهر ایران با کمبود آب دست و پنجه نرم می کنند

طبق گفته مسئولان برای رفع کمبود آب هشت هزار و ۴۰۵ روستا و برخی از شهرهای ایران با تانکر آبرسانی انجام می‌گیرد. 

این در حالی است که بخش خانگی و کشاورزی در استفاده همچنان با اسراف در مصرف رو به رو هستند و هشدارها هنوز هم در فرهنگ استفاده صحیح آنطور که باید اثر گذار نبوده است.

حمیدرضا جانباز، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب و حمیدرضا کشفی، سخنگوی شرکت آب و فاضلاب کشور از بحرانی شدن وضعیت کم‌آبی بی‌سابقه کشور خبر داد. 

او گفت:در قیاس با سال پیش در شش حوضه آبریز کشور حدود ۵۲ درصد بارش‌ها کاهش پیدا کرده است.

به گفته این مقام مسئول بیشترین کاهش بارش‌ها در حوزه شرق و مرکز فلات ایران با ۵۳ درصد و کمترین کاهش بارش‌ها در شمال غرب و حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۱۳ درصد بوده است.

در این ارتباط اما باید به این موضوع هم اشاره کرد که سطح آب دریاچه ارومیه با وجود کم بودن کاهش بارندگی پایین آمده است.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور، گرمای شدید امسال سبب افزایش مصرف بی‌رویه آب شده است.

کولرها در مرکز کشور، ۱۱ درصد آب مصرف می کنند

او گفت کولرها در مرکز فلات ایران طی ماه‌های گرم سال حدود ۱۱ درصد آب مصرفی را به خود اختصاص می‌دهند.

آنچه که این مقام ایرانی به آن اشاره‌ای نکرده پایین آمدن سطح آب سفره‌های زیرزمینی است که به گفته کارشناسان یکی از عوامل خشکسالی و کم‌آبی در کشور است. در نتیجه استفاده بی‌رویه از آب، به ویژه در بخش کشاورزی، سطح آب سفره‌های زیرزمینی پایین آمده است. حدود ۵۰ درصد از منابع آبی ایران در سفره‌های زیرزمینی قرار دارند.

اما متاسفانه این پایان ماجرا نیست، متاسفانه کاهش شدید بارندگی در کشور ورودی سدها را هم خالی کرده به طوری که ورودی آب سدهای کشور نسبت به سال گذشته 60 درصد کاهش بارندگی به ثبت رسیده است.

چشم ۵۰۰ شهر به منابع آبی سدهاست

حمیدرضا جانباز، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت:تامین آب شرب حدود 500 شهر وابسته به منابع آب سدها هستند و میزان ورودی آب سدها در امسال نسبت به متوسط سال گذشته 60 درصد و میزان حجم آب سدها هم 34 درصد کاهش داشته است.

جانباز افزود: در برخی از استان‌ها تابستان امسال وضعیت سختی ایجاد خواهد شد. 

مدیر عامل آب و فاضلاب کشور اضافه کرد:بر اساس ارزیابی‌های کنون، در سال 1400 بیش از 300 شهر در معرض تنش آبی هستند و از میان این تعداد 101 شهر در وضعیت قرمز تامین آب قرار دارند. 

جانباز بیان کرد:در تابستان امسال هشت هزار و 405 روستا توسط ناوگان سیار آبرسانی می‌شوند.

کاهش بارندگی در کشور به حدی رسیده است که اوضاع در برخی از استان های کشور بخصوص سیستان و بلوچستان وخیم است به طوری که در برخی از شهرهای این استان آب شرب نیست.

وضعیت برخی از شهرهای کشور وخیم است 

حمیدرضا کشفی، سخنگوی شرکت آب و فاضلاب کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: هشت هزار و 405 روستا با تانکر آبرسانی می شود. 

او ادامه داد:این عدد در سال گذشته پنج هزار و500 روستا بوده و حدود سه هزار روستای جدید به شمار روستاهایی که با تانکر آبرسانی می‌شدند افزوه شده است.

باتوجه به نقشه های هواشناسی، کارشناسان از کمبود بارش در سال گذشته هشدار داده بودند به طوری که متاسفانه علی رغم توصیه و کمبود بارش ها وزارت نیرو هیچ اقدامی برای بارورسازی ابرها انجام نداده است و در حال حاضر کشور با بحران بی آبی دست و پنجه نرم می کند. 

خشکسالی و عواقب آن تهدیدی برای امنیت غذایی است. طبق پیش بینی ها و شواهد موجود، امسال در ایران سالی کم آب و کم بارش را شاهد هستیم میزان بارش‌ها در کشور طی سال آبی زراعی جاری نسبت به‌مدت مشابه در سال گذشته 50 درصد کمتر گزارش شده است.

وضعیت کنونی ایجاب می کند که بر اساس سیاست های کلی اسناد بالا دستی مانند برنامه ششم، اقدامات موثری در جهت مدیرت این بحران احتمالی صورت بپذیرد.

در شرایط بحرانی می­ توان تلاش کرد همه چیز را تا حدودی به روز اول برگرداند اما در ورشکستگی دیگر امکان بازگشت به شرایط اول امکان ندارد. بنابراین باید بپذیریم در ورشکستگی آبی سازگاری با طبیعت از احیای آن ضرورت بیشتری می­ یابد.

کسی که به بحرانی بودن شرایط اعتقاد دارد همه منابع و اهتمام خود را صرف برگرداندن شرایط به حالت قبل می‌کند اما کسی که از ورشکستگی آبی صحبت می‌کند، ابتدا می‌پذیرد که بازگشت‌پذیری و احیا پذیری به‌طور کامل ممکن نیست بنابراین بخشی از تمرکز خود را روی احیا و بخش دیگر را روی سازگاری با شرایط می‌گذارد. 

بیشتر آب‌های زیر زمینی ایران مصرف شده اند و در آینده‌ای نزدیک اگر با این بحران مقابله نشود، اثرات منفی از خود بجای می‌گذارد، نیاز است تا هر چه سریع‌تر برای مقابله با کم آبی راه حل‌ها و تدابیری اندیشیده شود؛ بیشتر سد‌ها و تالاب‌های ایران در معرض خشکسالی هستند. 

آب هدر رفته را به جوی برگردانیم

ایران با وجود بحران آبی پیش رو، اما هدررفت زیادی را در روند انتقال و توزیع آب دارد و برای تامین آن دست به دامان منابع زیرزمینی شده است و آنقدر این بهره برداری افزایش پیدا کرده است که شاهد فرونشست زمین و از دست رفتن منابع ذخیره‌ای آب یکی بعد از دیگر هستیم.

در کنار مصرف بی رویه آب نباید بازچرخش آن را فراموش کنیم به ویژه در بخش کشاورزی که قاتل اصلی آب محسوب می‌شود و می‌توان فاضلاب تصفیه شده را برای آبیاری به کار گرفت و تاکنون محدودیت چندانی برای استفاده از این روش مشاهده نشده است.

کاهش ۲۶۷ میلیون متر مکعبی ذخایر آب در مخازن سدها 

محمد شهریاری، مدیر دفتر بهره‌برداری از تاسیسات‌ آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران اظهار می کند: در فروردین امسال در حوزه عملکرد استان تهران بی‌سابقه‌ترین و کم بارش‌ترین ماه در طول ۵۳ سال گذشته را شاهد بوده‌ایم.

شهریاری با بیان اینکه از ابتدای سال آبی جاری تا کنون، ورودی سدها با کاهش ۳۰ درصدی مواجه بودند، افزود: شرایط حاکم در فصل آبگیری سدهای استان، اثر مستقیم روی حجم آب قابل تامین و مورد نیاز در بخش‌های شرب، کشاورزی و صنعت و همچنین میزان تولید برق داشته و لزوما متناسب با میزان کاهش منابع آب در سدها، کاهش تامین آب و همچنین کاهش تولید برق را شاهد خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر مخازن سدهای تهران ۲۶۷ میلیون مترمکعب نسبت به روز مشابه سال گذشته کاهش ذخیره دارند، عنوان کرد: این کاهش ذخیره موجب کاهش تولید نیروگاه‌های برق‌آبی تهران شده است، به‌طوری که در سال گذشته برنامه‌ریزی تولید در نیروگاه‌های تحت پوشش بر مبنای حجم ذخیره آب ۱۰۸۶ میلیون مترمکعبی صورت پذیرفته بود، در حالی که امسال برنامه‌ریزی ما جهت تولید انرژی برق‌آبی بر اساس حجم ۸۱۹ میلیون متر مکعب است.

 این مقام مسئول با تاکید بر اینکه آمار بارندگی از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۲۸۴ میلی‌متر بوده است که در مقایسه با ۴۵۷ ملی‌متر مدت مشابه سال آبی گذشته، با کاهش ۳۸ درصدی میزان بارندگی‌ها مواجه هستیم، گفت: بر اساس جلسات و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته با شرکت آب و فاضلاب تهران، تلاش بر این است که با همراهی و همکاری شهروندان تا انتهای شهریورماه نیاز آب شرب تهران را با کمترین مشکل تامین کنیم که طبیعتا به همان نسبت تولید برق از نیروگاه‌های تحت پوشش نیز خواهیم داشت.

مدیر دفتر بهره‌برداری از تاسیسات‌ آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران در پایان با اعلام این هشدار که با توجه به روند شدید کاهش ورودی‌ها با کمبود جدی منابع آبی در ماه‌های آتی بخصوص در فصل پاییز مواجه خواهیم شد، خاطرنشان کرد: از همه شهروندان درخواست می‌شود که صرفه‌جویی و مصرف بهینه آب را همواره مدنظر داشته باشند تا بتوانیم بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در تابستان امسال و روزهای اوج مصرف آب، مشکلی به جهت تأمین مطمئن و پایدار آب نداشته باشیم.

مساله آب در ایران بحرانی ماندگار است. مساله­‌ای که چون اسم و برچسب بحرانی به آن خورده، محکوم است به بحرانی ماندن. مساله‌­ای که نسل­‌های بعد معلوم نیست چه بلایی سرشان می آید.

شهرهای جنوبی در تسخیر بی آبی

متاسفانه اوضاع و احوال خوزستان هم مطلوب نیست به طوری تنش آبی از یک سو و طرفی دیگر حق آبه آن هم پرداخت نشده است.

به طوری که فراز رابعی، معاون سازمان آب و برق خوزستان در تابستان امسال تامین حقابه زیست محیطی و حقابه کشاورزی، به طور کامل امکان پذیر نیست.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۶:۳۴ ۲۶ تير ۱۴۰۰
اب نیست اب دریا چرا شیرین نمیکنید برای مردم سیستان و اهوازو هرمزگان باید همیشه این مناطق اب لجن بخورن ؟
برای گرما تند باد و گرد خاک این همه کارشناسا حرف زدن عمل کردین برای اب اینقدر سد خراب زدین که خیلی از کشتزارها و گیاهان و حیواناتو نابود کردین اینقدر سیل اومد نتونستین اب ذخیره کنید مگه تو این مملکت کارشناس فهمیده ،دلسوز، ودرست وجود نداره؟

سازمان اب به جایی که قطع کنی آبو شماره بده مردم گزارش بدن تو محل ما کارواشه الحمدالله هرکی ماشین داره ماشین میشوره یکی هروز باید حیاط بشوره اب تو کوچه رونه جلو اینا رو بگرید
ناشناس
۱۶:۱۱ ۲۶ تير ۱۴۰۰
توی مملکت خشک زندگی می کنید، بعد هنوز آب شرب و آب شستشوی منازل همه اش آب تصفیه شده است!
هروقت یاد گرفتید که مثل کشورهای پیشرفته این دو تا رو در لوله کشی مجزا ارائه کنید، اونوقت مشکلات کم آبی حل میشه.
محسن
۱۵:۵۴ ۲۶ تير ۱۴۰۰
پشت سدروی آب صفحه خورشیدی بگذارین هم برق تولیدمیشه وهم جلوی تبخیرآب پشت سدگرفته میشه.یک مقدارازعقلتان استفاده کنیدبدک نیست.
عمار
۱۴:۵۰ ۲۶ تير ۱۴۰۰
بنام خداوند جان و خرد :
تا زمانی که ثروتمندان خمس و زکاتشان را به محرومین و مستضعفین بینوایان نپردازند و به دست مستحقینش نرسد و دولتهای اسلامی ثروتهای مختلف ملی ملت را به صورت عادلانه و صحیح و سخاوتمندانه و نظر بلندانه و بی منت به حساب همه یارانه بگیران مستضعفین بینوایان تقسیم نکنند و نپردازند و خشکسالی مالی در جیب و کیف و حساب بانکی یارانه بگیران مستضعفین بینوایان ادامه دارد و آه و ناله جانسوزشان به آسمان بلند شود و می رود خشکسالی هم در کل کشور ادامه خواهد داشت هر وقت دست از خساستها و بخلها و ناخون خشکیهاتون برداشتید و سخاوتمندانه جیب و کیف و حساب بانکی یارانه بگیران مستضعفین بینوایان را پر و پیمان آبیاری کردیت به لحاظ مالی و امید و شادی را به زندگیهای پر از غم و غصه شان تقدیم کردیت و آه و ناله بیچارگان به آسمان نرفت خداوند جل جلاله هم از آسمان و زمینش سخاوتمندانه از هر لحاظ نعمات مختلف سلامت و ایمنی و امنیت و رزق روزی بسیار و آب باران پاکیزه بسیار و پر و پیمانش را بر شما نازل می کند بجای بلیات و عذابهای مختلف که در این دوران داره نازل می کند . افتااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااد.
خود دانید خواه پند گیرید خواه نگیرید اگر پند نگیرد و راه و روش را خدایی اصلاح نکنید و تغییر و تحولات خداپسندانه را اجرایی و عملیاتی نکنید مداوم دودش و خسارات مختلفش به خودتان بر می گردد .
والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر قرآنی خردمندانه سخاوتمندانه نظربلندانه عادلانه خداپسندانه .
عمار
۰۲:۲۷ ۲۷ تير ۱۴۰۰
بنام خداوند جان و خرد :
گول منافقین کوردلهای غربگراها رو در داخل کشور نخورید و از ملامت ملامت کنندگان ملول نشوید و مقتدرانه و قدرتمندانه در تمامی امور امر به معروف و نهی از منکر کنید و عدالت بدون تبعیضگریهای مختلف را احیاء کنید و با تمامی مفاسد و مجرمان بدون اقماض مبارزه کنید با گران کنندگان همه اجناس و دلالان و احتکار کنندگان مبارزه بی امان کنید حق و حقوق مردم مستضعفین بینوایان را بپردازید سخاوتمندانه با نزولخوران و قماربازان و اراذلین اوباشهای خلافکار مبارزه کنید و محاکمه اسلامیشون کنید دزدان اختلاسگرا و نجومی بگیران را محاکمه کنید و با تمامی مفاسد ریز و دروشت مبارزه کنید با دشمنان خداوند جل جلاله هرگز دوستی نکنید تا درهای رحمت الهی و نعمات الهی به رویتان باز گردد و بلیات از کشور اسلامیمان رخت بربندد و برود آبها رو هم مدیریت کنید آب دریا را هم بکشید و به نقاط بحرانی بی آب شده برسانید . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر خردمندانه عادلانه مومنانه خداپسندانه .
ناشناس
۱۳:۵۱ ۲۶ تير ۱۴۰۰
ما یک همسایه داریم که هر روز شلنگ آب رو باز می کنه و حیاط و کوچه می شوره. من می گم که کنتورش رو دست کاری می کنه تا بتونه هر چقدر دلش خواست آب مصرف کنه. بی رحم هم آب می ریزند. هر روز هم ماشین می شورند.
هر وقت می بینم اینها اینقدر آب می ریزند، می گم عن قریب است که جیره بندی آب بشیم
خواهشاً سازمان آب در این مورد وارد بشه و برخورد جدی بکنه
ناشناس
۱۴:۱۹ ۲۷ تير ۱۴۰۰
معرفیش کنید به سازمان
ناشناس
۱۳:۱۲ ۲۶ تير ۱۴۰۰
ورودی سد دز قبل وبعد از ساختن سد ۲۷۰ متر مکعب در ثانیه بوده ورودی کارون حدود ۷۰۰ متر مکعب قبل وبعداز سد شهید عباسپور واورده کارون در اهواز بالای ۱۰۰۰متر مکعب بر ثانیه بوده به غیر از کرخه جراحی مارون ودیگر رودخانه های کوچک دیگر یک حساب سرانگشتی از رودخانه کارون۱۰۰۰×۶۰×۶۰×۲۴×۳۶۵=۳۱۵۶۳۰۰۰۰۰۰سی یک میلیارد متر مکعب در سال فقط ورودی اب کارون ودزبوده خودتون قضاوت کنید
ناشناس
۱۳:۰۴ ۲۶ تير ۱۴۰۰
همش تقصیر آمریکاست !
ناشناس
۱۱:۱۸ ۲۶ تير ۱۴۰۰
یکی امارات بغل گوش خودمون بدون رودو سد داره اب شرب صادر میکنه یکی ام ما

مسئولین فقط به فکر جیب خودشونن
مهدی
۱۱:۰۸ ۲۶ تير ۱۴۰۰
این کم آبی نشانه بی تدبیری مسولانه گردن مردم و قضا و قدر نندازید بیشتر 50 درصد اب صدها بخار میشه یا در مسیر رسیدن به زمین های مردم بخار میشه که میشه با قرار دادن توپ های سیاه در پشت صد ها و لوله کشی اب از سد تا زمین کشاورزان این مشکلات بی آبی رو حل کرد مصارف خانگی درصد خیلی کمی از هدر رفت ابه لطفا مردمو گول نزنید
مسولان با امضای توافق نامه محیط زیست تمامی نیرو گاههای نفتی خصوصی رو تعطیل کردن این با عث شد دولت برای تولید برق نیوگاههای برق ابی بیش از حد اب مصرف کنه که در نهایت هم باعث کمبود برق و بی آبی مردم شد ما مردم خوزستان از این بی تدبیری ها خیلی تحت فشار هسیتم
ناشناس
۱۰:۴۰ ۲۶ تير ۱۴۰۰
با این روش پیش برویم دولت باید برای 98 میلیون نفر در آینده نزدیک در تهران مسکن و آب و برق فراهم کند
علی
۱۰:۳۷ ۲۶ تير ۱۴۰۰
باسلام لطفا قبل از بحران فکری بردارین با همه حوادث دیگر میتوان مقابله کرد ولی بی آبی نه ..
رسانه ها نقش مهمی دارند .. لطفا مسئولین به فکر باشند .
ناشناس
۱۰:۳۷ ۲۶ تير ۱۴۰۰
جالبه که هشتاد درصد از منابع اب صرف کشاورزی میشه اونوقت از اسراف اب توسط مشترکین خانگی صحبت میشه کل منابع اب رو بدون مدیریت مناسب بخش کشاورزی داره هدر میده اونوقت به شرب گیر میدن درسته باید فرهنگ سازی در بخش شرب هم صورت بگیره ولی بیشتر باید رو بخش کشاورزی کار کرد که سفره های اب زیرزمینی رو بلعیدن
ناشناس
۱۰:۳۵ ۲۶ تير ۱۴۰۰
چرا روی مخابرات بندرعباس نظارت نیست نصف محلات بندرعباس سیم تلفن منزلشون قطعه هیچ کس پاسخگو نیست
ناشناس
۱۰:۳۲ ۲۶ تير ۱۴۰۰
آقا یک تحقیقی بشه که چرا سدها و رودخانه ها و سفره های زیر زمینی آبشان کم شده آیا تمامش بر اثر نباریدن بارانه و مردم و نقشی نداشتن
ناشناس
۱۰:۳۰ ۲۶ تير ۱۴۰۰
به داد خوزستان برسید
ناشناس
۱۰:۲۶ ۲۶ تير ۱۴۰۰
ایران کلا درمنطقه خشک وکم آب قرار گرفته واززمانهای قدیم، راه کارهایی رادرمقابله باکم آبی داشتند که درجهان موفقیت آمیز بود مثل حفر قنات و، آبیاری کوزه ایی(قطره ایی امروز) و..ولی امروزه حاکمان ما مخصوصا بعد ازانقلاب، توجهی به تأمین نیازها ورفع مشکلات محیطی نکردند وتمام هم وغم خود رابه مال اندوزی ودزدی ورشوه وهدر دادن منابع وبذل وبخش آن به کشورهای مفت تور منطقه وامتیاز دهی به ابر قدرتهای شرق، جهت حمایت از پایه های حکومتی بی کفایت خودوتوهمات قدرت طلبی درمنطقه وجهان و... کردند، وامروز
جامعه ایران راباصدها مشکل محیطی وانسانی روبرو ساخته!! وباعث آشفتگی وبه هم ریختگی انسانی ومحیطی شده!؟؟ ومسؤلین بی کفایت جوابی جز سرکوبی مردم راندارند!!!
ناشناس
۱۰:۱۸ ۲۶ تير ۱۴۰۰
کشور های حاشیه خلیج فارس یاد بگیرید یکم فکر مردم باشید
ناشناس
۱۰:۰۶ ۲۶ تير ۱۴۰۰
وقتی این همه تونل درست میکنن و مسیر طبیعی آب رو به واسطه مسائل سیاسی تغییر میدن باید خشکسالی و قهطی دامن نه تنها خوزستان بلکه ایران رو هم بگیره و منتظر طبعات بدتر هم باشند...
ناشناس
۱۰:۰۵ ۲۶ تير ۱۴۰۰
خیلی وقته گرفته شما خبر ندارید
بابا
۰۹:۳۶ ۲۶ تير ۱۴۰۰
سلام
اصلا کم ابی و بی ابی در ایران اصلا معنا نداره کافیه با فیزیکدانان درباره کورههای خورشیدی مشورت کنید انقدر عدسها با آیینه ها با تمرکز نور خورشید انرژی گرمایی تولید میکنه که مخازن بسیار بزرگ آب دریارو بخار کرده وبا عبور از توربینها هم برق مجانی و هم اب مجانی برای همه نقاط کشور و صادرات بدست میاد
ناشناس
۰۹:۲۹ ۲۶ تير ۱۴۰۰
سیاست های غلط در چند سال اخیر به بحران اب دامن زده وموجب فرسایش خاک شده واگر به همین صورت پیش برویم نابودی کشور خواهد بود
۷۰۰۰ هزار چاه زدن، بدون مجوز سیاست سد سازی بی رویه کشت محصولات اب بر
مثل هندوانه و حتی کاشت گندم بی رویه به بهانه خود کفایی
امروز ایران می تواند با قرارداد با کشور های اسیای میانه زمین های انها در برای کشت
گندم در اختیار بگیرد دران کشورها اب کافی وجود دارد ورسم قرارداد اجاره زمین در
دنیا رسم شده استفاده از اب شیرین کن مانند کشور عربستان با نیروی خورشیدی
الان عربستان بزرگترین اب شیرین کن دنیا را دارد حتی کشورهای امارات قطر مشکل
ما را ندارند متاسفانه کشور را به قهقرا کشاندن که باید از کشورهای عربها منطقه یاد
بگیرم
ناشناس
۰۹:۲۲ ۲۶ تير ۱۴۰۰
اگر در تولید محصولات کشاورزی خودکفا بشین و جمعیت رو هم افزایش بدین حل میشه!!؟؟؟؟ همش تقصیر مردم چه قدر مردم بدی هستیم.
تنها
۰۹:۰۰ ۲۶ تير ۱۴۰۰
میدونی مشکل چیه بزرگترینش چاه غیر مجازه از اون بزرگتر بی توجهی ونبود مدیر کاربلده
کامیار
۰۸:۴۷ ۲۶ تير ۱۴۰۰
اصلا جای دوری نرید
همین بغلتون کشور های عربی نه بارون دارند و نه قطع برق و اب
خدا کنه مدیریت باشه اینها بهانست
ناشناس
۰۸:۴۱ ۲۶ تير ۱۴۰۰
۴۰ ساله فقط دارن میچرن.میچاپن.اگه دلسوز ایران ایرانی بودن این طور نمیشد.الان هم همه چی رو گردن مردم میندازن.
ناشناس
۰۸:۳۵ ۲۶ تير ۱۴۰۰
جلگه خوزستان پرآب را خوشکاندن و شما دارید میگید با مشکل مواجه شدند مردم دارند از تشنگی میمیرند دامها مردند هر شب آشوب خوزستان بعد میگید مشکل مواجه شدیم
استان زرخیز -پرآب - پر نفت - پر گاز - اولین تولید کننده آب و برق - رگ حیات ایران و...مردمش دارند از تشنگی میکشند به خاطر چند استان
#نه به انتقال آب
#نه به تشنگی
ناشناس
۰۸:۱۹ ۲۶ تير ۱۴۰۰
خسته نباشید یه کم دیر به این موضوع پرداخت نکردید،خوزستان ،خوزستان وخوزستان
ناشناس
۰۸:۱۵ ۲۶ تير ۱۴۰۰
خوشم میاد هر حرفی که روحانی زده، مثل پیشگویی‌های نوستراداموس در واقعیت هم اتفاق افتاده، منتهی دقیقاً برعکسش...
ناشناس
۰۸:۱۴ ۲۶ تير ۱۴۰۰
علی برکت الله. 8سال زمان کمبوده برای مدیریت آب . ترامپ هم نزاشت....
ناشناس
۰۸:۱۰ ۲۶ تير ۱۴۰۰
بحران کم آبی یا بی تدبیری برخی مسئولین ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟صنایع پر مصرف آب تو دل کویر اصفهان و یزد .کشوارزی و برنج کاری و... چرا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟چون زور بیشتری دارند چون مسئولین رده بالا دارند که می تونن در تصمیم گیری ها دخالت کنند بدون توجه به عواقب گسترده آن