سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امام جمعه شیراز:

قدرتمندی ایران در عرصه اقتصاد نیازمند ورود جدی است

امام جمعه شیراز با تأکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودند یک راه‌حل بیشتر نداریم، خودمان با اتکاء به قدرت خودمان قدرتمند شویم، گفت: قدرتمندی ایران در عرصه اقتصاد نیازمند ورود جدی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز،  آیت الله لطف الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز در خطبه‌های نمازجمعه امروز شیراز، ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی به در پیش رو بودن سالروز شهادت امام محمد تقی(ع) اشاره کرد و گفت: آن امام همام وصیت فرموده‌اند که عزاداری برای آن حضرت در منا انجام شود. منا در مکه است و شهادت آن حضرت هم مدینه رخ داده است  اما این ایام همه برای حج می‌رفتند و این است که شهادت آن حضرت در منا بنا شد که عزاداری شود.

او افزود: این سال‌ها که به واسطه شیوع کرونا از حج محروم هستیم باید توجه داشته باشیم که این فضای مملو از مراقبت‌هایی که ما باید بکنیم مثل ماسک و فاصله‌های اجتماعی و غیره تا مسائل سیاسی و مسائل دیگری که هست، مناسبت‌های دینی کمرنگ نباید شود و باید برای آن تلاش کنیم البته کار آسانی هم نیست زیرا در روزهای عادی گاهی اوقات برگزاری این مراسم‌ها مشکل بوده است و اکنون هم شرایط غیر عادی و کرونایی است.

آیت‌الله دژکام از عموم مؤمنان و متدینان خواست تا به هر شکلی این ایام را یادآوری کرده و کمک کنند تا فضای جامعه در شهادت ائمه اطهار(ع) فضایی همراه با سوگواری باشد زیرا این کار در پیشگاه خداوند متعال بسیار ارزشمند است، گفت: تمام بانوان و آقایان و مجموعه‌های مذهبی، مساجد، امامزاده‌ها در این راستا باید تلاش کنند.

امام‌جمعه شیراز با بیان اینکه گاهی اوقات کار بزرگتر از آن است که بگوییم یک گروه یا یک دسته انجام می‌دهند، گفت: در روز عرفه باز شهادت حضرت مسلم بن عقیل را داریم که ویژگی این دو شهادت و آمادگی برای محرم باید مورد توجه همه عزیزان و برنامه‌ریزان باشد و همه در حد توان اقدام کنند.

او با اشاره به وقایع دنیا از افغانستان تا لبنان اشاره کرد و افزود: وضعیت خودمان و جوان‌هایمان و نیازهایمان همه اینها را می‌بینیم. زمانی است که مرتب در سخنرانی‌ها خصوصاً برای آنکه جلب توجه شود می‌گوییم مشکلات چقدر بزرگ است و اگر اکنون ۱۰۰ بار هم مشکلات را مرور کنیم آیا تغییر رخ می‌دهد؟ به صرف گفتن و به صرف جزع و فزع کردن مسئله حل نمی‌شود باید ببینیم راه حل مسائلمان چه است و این پیدا کردن راه‌حل‌ها امروز مهم است و الا گفتن درد دل‌ها که همه درد دل دارند بعضاً حتی دشمنان ما که خودشان در ایجاد این مشکلات دخیل هستند و برنامه داشتند که وضعیت ما به اینجا برسد دلشان می‌خواهد که ما امروز این مسائل را بگوییم تا ما را شماتت کنند.

آیت‌الله دژکام اظهار کرد:  اگر ۱۰ نفر به شکل نامناسبی مشکلات را طرح کند اولین جایی که پخش می‌کنند در رسانه‌های بیگانه است زیرا می‌خواهند ما را شماتت کنند و بگویند دیدید که نتوانستید از پس حل مشکلات مردم بر بیایید؟ پس دست از آرمان‌ها و انقلاب اسلامی‌تان بردارید، بنابراین ذکر کردن مشکلات به معنی پیدا شدن راه حل‌ها نیست و همه کسانی که دلشان می‌خواهد مسائل حل شود، امروز باید دائماً در مطالعه و دقت باشند برای اینکه ببینیم چگونه می‌توان مشکل را حل کرد، این وضعیتی است که ما امروز داریم.

او با اشاره به حدیثی از امام محمدباقر (ع)، سه راهکار مورد نظر آن حضرت برای رسیدن به کمال و خیر را بیان و اولین راهکار مورد نظر را توجه و دقت در فهم دقیق و عمل درست به مسائل دینی و توصیه‌های قرآنی دانست.

امام جمعه شیراز با یادآوری اینکه قرآن میفرماید که پاسخ مسائل را در قرآن بیابید، از اینکه برخی تنها برای پُز دادن، نشان میدهند که به قرآن مراجعه می‌کنند انتقاد و اضافه کرد: ما تا به حال لزوم توجه به قرآن را شعار داده ایم، اما در حل مسائل سرمان گرم چیز‌های دیگر بوده است.

آیت‌الله دژکام با تصریح کرد: این به آن معنا نیست که قرآن گفته به سایر موضوعات مراجعه نکنید، بلکه ابتدا ببینید حکم خداوند در مورد مسائل مختلف چیست و آیا این حکم را دیگران انجام داده اند برای حل مشکلات؟

او بیان کرد: به نظر من ما مسلمانان زودتر از دیگران به راه حل مسائل و حرف‌هایی که امروز دیگران در سایر کشور‌ها و دانشگاه‌های جهان مطرح میکنند، رسیده‌اند.

امام جمعه شیراز با یادآوری اینکه متاسفانه ما به گنجینه‌ای که در اختیار داریم، بی اعتنا هستیم، گفت: آیا هنوز وقت آن نرسیده که باورمان بیاید باید به متون دینی خودمان هم مراجعه کنیم، مدام باید نگاهمان به دیگران باشد که چه راه حلی میدهند؟

آیت‌الله دژکام با طرح این توصیه که بیایید برای فهم دین بیشتر تلاش کنیم، گفت: ابتدای امسال که میلاد بابرکت امام زمان (عج) بود با توجه به اینکه در پایان سال هم این مناسبت را خواهیم داشت، گفتم که امسال را به نام قرآن و عترت بنامیم و برای آشنایی با قرآن کار کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به اهمیت خواندن و درک صحیح قرآن و مفاهیم دینی، ضمن گلایه از اینکه از قرآن فاصله گرفته‌ایم، نکته اول در حدیثی از امام محمدباقر (ع) را تلاش برای رسیدن به فهمی درست و صحیح از قرآن ذکر کرد.

او دومین نکته را داشتن صبر در برابر سختی‌ها ذکر و خاطرنشان کرد که نکته سوم مورد تاکید حضرت امام محمدباقر (ع) برای توفیق در زندگی را داشتن برنامه دقیق برای معیشت دانست.

آیت‌الله دژکام گفت: یکی از امید‌ها به دولت جوان حزب‌اللهی منتخب، توجه به نکات ذکر شده است، در خطبه دوم نماز جمعه شیراز، گفت: امامزادگان واجب‌التعظیم حقی بر گردن همه خصوصا مجاوران دارند، اگر میخواهیم نور در زندگیمان جاری باشد، باید این حق را بجا آوریم.

او به همه خصوصا مجاوران بارگاه ملکوتی حضرت شاهچراغ (ع) و دیگر امامزادگان واجب التکریم حاضر در شیراز توصیه کرد که از زیارت این اماکن مقدس و برنامه ریزی برای حضوری منظم در این اماکن، غفلت نکنند.

امام جمعه شیراز همچنین با گرامیداشت سالروز تاسیس شورای نگهبان، گفت: یکی از نهاد‌هایی که در نظام اسلامی بسیار واجب است، شورای نگهبان است، البته، چون ما تجربه قبلی نظام‌سازی نداشته‌ایم و تجربه ما ۴۲ سال است، ممکن است برخی جا‌ها نیاز داشته باشیم که نوع اقداممان را بهتر کنیم و ارتقا دهیم که این هم شورای نگهبان پیگیری می‌کند.

او بیان کرد: به عنوان مثال مقام معظم رهبری نکته‌ای فرمودند که ممکن است رأی ما با رأی آن‌ها متفاوت باشد، اما معظم‌له تأکید داشتند که باید به نظر شورای نگهبان عمل شود. اگر رهبر انقلاب حکم کردند هیچ‌کس نمی‌تواند حرفی بزند، اما رأی اینجور نیست، ممکن است یک مجتهدی بگوید فتوای خودم چیزی است، اما مردم می‌توانند به فتوای مجتهد و مرجع تقلید دیگری عمل کنند.

امام‌جمعه شیراز بیان کرد: زمانی رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند رأی من متفاوت است که رأی ممکن است متفاوت باشد، ولی حکم یکی بیشتر نیست. حکم آن است که رهبر معظم انقلاب بفرماید به عنوان، ولی امر حکم می‌کنم. اما در فتوا و رأی ممکن است متفاوت باشد. رأی را از حکم جدا کنیم. مثلاً رهبر معظم انقلاب سخنرانی می‌کنند و می‌گویند ممکن است رای ما متفاوت باشد. این رای است و رای طبیعتاً ممکن است متفاوت باشد و هیچ مشکلی هم ندارد، اما حکم چیز دیگری است، حکم رهبر انقلاب این است که باید به مسائلی که شورای نگهبان تصمیم می‌گیرد، عمل کنیم. حکم را باید از رأی تفکیک کنیم این‌ها اشتباهاتی است که در جامعه ما زیاد پیش می‌آید و بعضی از این خارج‌نشین‌ها هم که نمی‌فهمند روحانیت برای خودش اصطلاحاتی دارد این‌ها را قاطی و سوءاستفاده می‌کنند.

او همچنین به در پیش رو بودن روز عرفه اشاره کرد و گفت: برای عبور از وضعیت خطیری که داریم دست به دعا برداریم. امام سجاد (ع) می‌فرمایند اگر دعا کنید مقدرات و سرنوشت نطفه‌هایی که در شکم‌ها هست و نوزادانی که هنوز متولد نشده‌اند، بر اثر دعا تغییر می‌کند تا چه برسد به مقدرات خودمان. مقدرات ما ان‌شاءالله به خیر و خوبی تقدیر شود و از خدا بخواهیم. در روز عرفه برای دعا برنامه‌ریزی داشته باشیم.

آیت‌الله دژکام به بیان یک درس عبرت از وقایع اخیر پرداخت و گفت: تقریباً ۲۰ سال آمریکا و ناتو در افغانستان بودند و اکنون دارند فرار می‌کنند. ۲۰ سال پیش افراد بسیاری در داخل و خارج از کشور تحلیل می‌کردند که اکنون وضع افغانستان درست شد، اما با آمریکا چنین چیزی نمی‌شود و آن تحلیل‌ها اشتباه بود. دولت آمریکایی آمد و حضور نیرو‌های آمریکایی این ۲۰ سال چه شد؟ در همسایه غربی هم برخی از سران عراقی دعوت کردند تا آمریکا بیاید و مسئله‌ها را حل کند، آمریکا آمد، اما چه شد؟ پس حضور آمریکا و توسل به او راه حل مسئله نیست.

خطیب نماز جمعه شیراز تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند یک راه‌حل بیشتر نداریم، خودمان با اتکاء به قدرت خودمان قدرتمند شویم. این قدرت را در بعد نظامی الحمدلله تحصیل کردیم. امروز اگر کشتی از ایران حرکت می‌کند و به ونزوئلا می‌رود و هیچ کس نمی‌تواند متعرض آن شود برای این است که شما مردم قدرت دارید و الا کشتی ما را می‌زدند. مگر هواپیمای ما را در آسمان نزدند؟ امروز کشتی وسط دریا را می‌ترسند بزنند. این قدرت ما در بعد نظامی است و بحمد الهی با آن روز‌ها بسیار متفاوت است، اما قدرتمندی در بعد اقتصاد مهم است، آیا می‌آییم وسط میدان اقتصاد و کار را تمام کنیم یا نه؟ امروز از طرف مردم صبور و شکور ایران به رهبر معظم انقلاب و به رئیس‌جمهور منتخب می‌گوییم که اگر حرکت به سمت عزت و عظمت و غنا ایران و اسلام باشد، این مردم محکم پای حرفشان ایستاده‌اند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.