سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اتوبوس های فرسوده در انتظار اسقاط!/ عمر مفید یک اتوبوس چقدر است؟

در کشور توان خوبی در تولید اتوبوس وجود دارد اما متاسفانه اتوبوس های تولید داخل خریداری نمی شوند.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مدتی می شود که از 2 حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران در حوالی نقده و اتوبوس سربازان در محور یزد شیراز می‌گذرد.  اتوبوس‌هایی که چندین سال پیش باید بازنشسته می‌شدند و جایشان را اتوبوس‌های نو می‌گرفت، حالا نه تنها اتوبوس‌های نو در جاده‌ها دیده نمی‌شود، بلکه اتوبوس‌های قدیمی هم تعمیر نمی‌شوند و هم مانند روال گذشته فعالیت می‌کنند.

عتیقه‌های متحرکی که چرخشان لب بوم اسقاط است اما توجهی به آنها نمی‌شود. نکته جالب اینجاست که نفس های شهر به شماره می افتد زمانی که کنار اتوبوس های قدیمی، مینی بوس‌هایی هم حضور دارند که نه تنها باعث افزایش آلودگی، بلکه باعث به خطر انداختن جان تعداد زیادی از افراد می شوند. مطلب حائز اهمیت اینجاست که چرا با وجود اینکه مسئولان ادعا دارند توان ساخت اتوبوس در کشور وجود دارد اما از این ظرفیت استفاده نمی شود؟

میزان تولید اتوبوس در کشور چقدر است؟

جواد توسلی مهر مدیر عامل ایران خودرو دیزل در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به میزان تولید اتوبوس در کشور، گفت: در کشور توان خوبی در تولید اتوبوس وجود دارد، به طوری که اگر کارخانه تک شیفت اقدام به تولید اتوبوس کند می توان هزار دستگاه در سال تولید کند و در صورتی که لازم باشد می تواند در سه شیفت اقدام به تولید کند که در این صورت ظرفیت تولید به سه هزار دستگاه افزایش می یابد. 

این مقام مسئول بیان کرد: به 30 هزار اتوبوس در کشور نیاز داریم که باید 15 هزار دستگاه تولید و 15 هزار دستگاه نوسازی شود. در صورتی که از میزان تولید اتوبوس استقبال شود، می توانیم این میزان اتوبوس را تولید کنیم اما متاسفانه اتوبوس های تولید داخل خریداری نمی شوند. 

مدیر عامل ایران خودرو دیزل  گفت: شهرداری از ما درخواست اتوبوس کرد، اما به دلیل اینکه به مشکلات منابع مالی بر خورد، هنوز اتوبوس های آماده شده را خریداری نکرده است؛ در صورتی که ارگانی درخواست اتوبوس داشته باشد، می توانیم نیاز آنها را برطرف کنیم. 


بیشتر بخوانید


تقاضای خرید اتوبوس کم است 

توسلی مهر گفت: در این هفته 50 اتوبوس به شهرداری فروختیم و 20 دستگاه دیگر سفارش دادند که در کل 70 دستگاه فروخته ایم. فروش های این روزهایمان به عبارتی مدل سوپر مارکتی است. شهرداری کرج ۵۰ دستگاه خریداری کرده و برای خرید  20 دستگاه نیز اعلام آمادگی کرده است، تعدادی از شهرداری ها هم در حال انعقاد قرارداد و تعدادی نیز در حال مذاکره برای خرید هستند.

این مقام مسئول با بیان اینکه ایران خودرو دیزل توانسته رکورد تولید محصولات تجاری را در 10 سال گذشته بشکند، گفت: از سال گذشته تاکنون ایران خودرو دیزل اقدام به تولید خودروهای تجاری جدید کرده است و امسال نیز محصولات جدید مانند کامیونت آترین به تولید انبوه می‌رسد.

او با تاکید بر اینکه ایران خودرو دیزل به دنبال ارتقا موتور از یور 4 به یور 5 است، گفت: انواع کامیون‌های تولیدی به یورو ۵ ارتقا و به بازار عرضه خواهند شد. همچنین کشنده جدید H ۵ Foton با گیربکس اتوماتیک امسال به بازار عرضه خواهد شد. ضمنا محصول کشنده جدید با نام تجاری آتومان با اتاق جدید و با استاندارد‌های روز  با موتور یورو ۵ عرضه خواهد شد.

به اسقاط اتوبوس هیچ توجهی نمی شود؟

سید امیر احمدی دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کل کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: متاسفانه چندی پیش شاهد تصادف یک اتوبوس حامل خبرنگاران بودیم که اتفاقات ناخوشایندی در آن رخ داد. متاسفانه این اتفاق در حالی رخ داد که مسئولان هیچ گونه توجهی به اتوبوس های فرسوده در سطح شهر نمی کنند. 

او بیان کرد: اگر با همین روند جلو رفتیم شاهد مرگ و میر بیشتری در سطح شهر هستیم. در حال حاضر 8 میلیون خودرو فرسوده در سطح شهر تردد می کنند که در سال 1404 سونامی خودرو فرسوده خواهیم داشت و جان مردم در خطر است. 

دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کل کشور  با بیان اینکه بحث نوسازی اتوبوس و اسقاط نداریم، ادامه داد: متاسفانه به اسقاط اتوبوس اصلا توجه نمی شود و با توجه به هزینه سنگین تولید آنها را بازسازی می کنند و به بحث معاینه فنی آنها هیچ توجهی نمی شود. متاسفانه هیچ طرح ویژه ای برای این اسقاط وجود ندارد و مورد حمایت هیچ ارگانی نیست.


بیشتر بخوانید


احمدی بیان کرد: سازمان راهداری بحث نوسازی کامیون ها را انجام می دهد و اکنون تنها تعداد اندکی از کامیون ها نوسازی شده است. مشکل اساسی که داریم مربوط به ناوگان حمل و نقل کشور است که احتیاج شدید به نوسازی دارد. هزینه نوسازی بسیار زیاد است اصولا افراد اقدام به نوسازی نمی کنند. 

دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کل کشور  تشریح کرد: باید تسهیلات ریشه ای به نوسازی کامیون و اتوبوس دهند و باید بحث معاینه فنی آنها مورد توجه قرار گیرد. اتوبوس نو بسیار کم به بازار عرضه شده است و انتظار داریم که بیش از پیش تولید آنها افزایش یابد. 

گفتنی است کاهش واردات خودرو از یک سو و افزایش قیمت خودرو از سوی دیگر مانع جدی برای اسقاط خودرو‌های فرسوده است. چرا که قیمت خودروی اسقاط شده بسیار پایین است و دارندگان این خودرو‌ها نمی‌توانند به سادگی خودروی جدیدی را جایگزین کنند.

در سه سال اخیر هیچ ناوگان جدید اتوبوسی نداشته ایم!

داریوش باقر جوان مدیرکل دفتر حمل ونقل مسافری سازمان راهداری وحمل ونقل جاده ای در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه و وزارت راه و شهرسازی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در سه سال اخیر هیچ ناوگان جدید اتوبوسی نداشته که همین موضوع باعث ایجاد مشکلاتی در حوزه ناوگان حمل و نقل عمومی ایجاد شده، اما باید روند تولید اتوبوس داخلی را در کشور برای سال آینده تقویت کنیم.

باقرجوان با بیان اینکه باید تولید اتوبوس در این بخش تقویت شود چراکه هم اکنون با جلوگیری از واردات اتوبوس باید کمبود این بخش جبران شود، افزود: در بخش سواری هم قرارداد خوبی با کارخانه های تولید کننده در این حوزه منعقد شده و دسترسی به ناوگان سواری افزوده شده و رانندگانی که دارای ناوگان فرسوده هستند می‌توانند با مراجعه به این کارخانه ها ظرف مدت دو ماه خودروی سواری خود را دریافت کنند.

باقر جوان با بیان اینکه متاسفانه در بحث تولید ون و مینی بوس این وضعیت ما جالب نیست و باید تلاش خود را در این زمینه بیشتر کنیم، افزود: البته کار مشترکی با وزارت صمت و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته که امیدواریم به مرحله عملیاتی و اجرایی توسط کارخانجات برسد.

نکته جالب توجه اینجاست که این خودروهای فرسوده نه تنها به راحتی در سطح شهر تردد می کنند بلکه برگه معاینه فنی هم دارند و هیچ ارگانی از این تردد جلوگیری نمی کند. تعداد زیادی از این وسایل نقلیه در سطح شهر تردد دارند که بهتر است برای جلوگیری از صدمات جبران ناپذیر فکری به حال آنها شود.

گزارش از فائزه شعبانی اصل

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
وحید
۰۹:۵۱ ۰۱ مهر ۱۴۰۰
سلام قرآن به نیزه کردن. معاویه را به یاد بیاورید اگر مدیریت علمی بلد بودید هر چند سال مدیر کارخانه را عوض نمیکردیدمشکل اراده شماست صد صفحه دیگر هم حرف بزنی ودلیل بیاوری عمل شما چیز دیگری است.
راننده
۱۸:۱۲ ۲۹ تير ۱۴۰۰
چقدرخوب است به فکرراننده گان مسن هم باشیم که به علت سنوات 72تا80که سه چهارسال سابقه وجوددارد وتامین اجتماعی بقیه رابه نرخ روز ازخودراننده نمی گیرد تاهشت سال کامل شود وخیلی ازراننده گان بازنشته شوند وافراد جوان سرکاربیایند
ناشناس
۱۷:۲۱ ۲۹ تير ۱۴۰۰
هر آنچه میتوانیم تولید کنیم و هر آنچه میتوانیم قطب‌ها و کانونهای خودروسازی را افزایش دهیم و هر آنچه میتوانیم قطعه بسازیم و هر آنچه میتوانیم خودرو تولید کنیم .
جهان ما جهان تولید و جهان رقابت و جهان پویایی و مانایی و پاینده و جاویدان بودن در دانش و صنعت و فناوری است.
جهان سکوت و جهان بی‌خیالی و جهان کند بودن و جهان حلزونی حرکت کردن و جهان اشتباه و به گردن دیگری انداختن کم کاری ها ،گذشته اشت.
بختیاریان
۱۷:۱۷ ۲۹ تير ۱۴۰۰
تولید خودرو در این کشور میباید به مرز بیش از ده ملیون در سال برسد و گر نه بحران فرسودگی را همچنان تا قرن‌ها داریم!!!!!!
تولید کشور خود را تنها با یک شرکت همچون تویوتا ژاپن و یا هیوندای کره ،یا بی ام دبلیو آلمان و یا فولکس واگن آلمان و یا جنرال موتورز آمریکا مقایسه کنید ،اگر با ترکیه هم مقایسه کنید می‌بینید تولید ایران یک نوع مسخره بازی و بازی کودکانه است!!!!؟؟؟
Bakhtiyari
۱۷:۱۱ ۲۹ تير ۱۴۰۰
موتور اتوبوسها برای پمپ برق و یا ژنراتور تا سالهای سال کاربرد دارند ولی این ناوگان حتما باید با همکاری وزارت نفت و شرکت گاز و وزارت نیرو ،برقی و گازی شوند.
این یک خدمت بزرگ و مانا و پایدار به مردم و کشور و این سرزمین پاک و خوب و خدایی است.
بختیاری
۱۷:۰۱ ۲۹ تير ۱۴۰۰
شاید خودرویی بتواند دویست سال هم حرکت کند ولی آلایندگی و میزان مصرف سوخت موتور یک اصل و ضرورت جهانی است.
میبایست شرکت نفت و گروه مپنا و خودروسازان و همچنین شرکت گاز برای سلامت این کشور و فرزندان خودشان هم که شده به فکر گاز سوز کردن همه ناوگان حمل و نقل شهری و همزمان و یا پس از گاز سوزن کردن خودروها ، به فکر برقی کردن ناوگان تمام سرزمین عزیزمان ایران باشند.
غیرت و تعصب یعنی کار بزرگ ،یعنی این.
ناشناس
۱۶:۵۲ ۲۹ تير ۱۴۰۰
اگر واقعا قصد خدمت دارید اول مسئولین فرسوده را از رده خارج کنید
ناشناس
۱۱:۵۴ ۲۹ تير ۱۴۰۰
اینم یکی از هزاران مسائل بی کفایتی مسولان و تولیدکنندگان که طی چندین گزارش خود صداوسیما از ساخت بی‌کیفیت استفاده در بدنه اتوبوس‌ها و متریال آنها گرده برداشتند و نشان دادند چقدر همین ماشینهای نو میتونه هزاران زندگی رو نابود کنه حال موضوع نبود استاندارد و بازرسان کیفیت و فساد گسترده های مسولان باعث شده شهرها پر از خودروهای اسقاطی و بدمنظره شهری داشته باشیم و حال اینکه حتی یک مسیر استاندارد برای گذر این خودروها و سواری‌ها در هیچ جای ایران وحتی شهرهای جدید نشدیم و اخیرا در یکی از شهرهای جدید متوجه شدم اتوبوس در میدان شهر برای گذر مجبوره ماشین خود رو عقب و جلو کنه... واقعا از این همه استعداد و تخصص متخصصین و نحوه مدیریت مسولان و خادم بودن آدم به وجد میاد. واقعا بسی خجالت آوره در کشور همسایه ترکیه که جهان سومی هم بحساب میاد دریغ از تنها و تنها( یک خودرو) فرسوده در شهر پیدا نخواهی کرد. ما بخواهیم خجل نباشیم باید بگیم این ساختار شهرها مربوط به ایران باستان میباشه..
ناشناس
۱۱:۵۴ ۲۹ تير ۱۴۰۰
عمر مفید در هر کشور استانداردش فرق داره فقط استاندارد ایران رو میدونم از جای دیگه خبر ندارم تو ایران تا راه میره خوبه
ناشناس
۱۰:۱۴ ۲۹ تير ۱۴۰۰
خواهر حجابت رو رعایت کن
ناشناس
۱۶:۵۲ ۲۹ تير ۱۴۰۰
داش پراید چند
محمد
۱۰:۰۷ ۲۹ تير ۱۴۰۰
عمر مفید در ایران 3 قرن 4 قرن 6 قرن
ناشناس
۰۹:۴۹ ۲۹ تير ۱۴۰۰
جنس بی کیفیت میندازید به مردم. اخر و عاقبتش همین میشه. اگه واردات ازاد بشه همه پژوه و سمند می مونه رو دست تون
ahmad
۰۹:۰۸ ۲۹ تير ۱۴۰۰
یه سر بیایید خط قرچ ورامین معدن اتوبوس های فرسوده است...هروز میریم سرکار عزراییل رو جلوی چشامون میبینیم....
ناشناس
۰۹:۰۱ ۲۹ تير ۱۴۰۰
در امریکا اتوبوس قدیمی را میخرند و
تبدیل به خونه میکنند
خیلی هم زیبا ِ
باید ببینید تا باور کنید .چقدر زیبا میشه
توش اتاق خواب .اشپزخانه و اتاق نشیمن درست میکنند
در یوتیوب ببینید تا باورتون بشه
کیوان
۰۷:۵۷ ۲۹ تير ۱۴۰۰
ارزون کنید بخرن