سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برنامه ریزی برای توسعه نخلستان‌های قصرشیرین/تنش آبی در پاوه به بحران تبدیل شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قصرشیرین از برنامه ریزی برای توسعه نخلستان‌های شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، مراد محمودیان‌فرد مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قصرشیرین با بیان اینکه توسعه نخلستان‌ها در این شهرستان جای کار زیادی دارد، گفت : پارسال توسعه ۸۰ هکتاری نخلستان‌های شهرستان را داشتیم و در صورت وجود منابع اعتباری در نظر داریم نخلستان عظیم هزار هکتاری را در منطقه سومار احداث کنیم.

او گفت : در قصرشیرین ظرفیت ایجاد نخلستان‌های بزرگ دو و سه هزار هکتاری وجود دارد که اجرایی شدن این طرح‌ها منوط به تخصیص اعتبار است.

محمودیان‌فرد هزینه احداث هر هکتار نخلستان در شهرستان قصرشیرین را ۲۰۰ میلیون تومان عنوان کرد و افزود: در صورت تامین اعتبار مشکلی برای توسعه نخلستان‌های شهرستان نداریم.

او سپس با اشاره به سازگاری نخل با اقلیم شهرستان قصرشیرین، افزود: تنها شهرستان استان کرمانشاه که قابلیت توسعه نخلستان دارد، شهرستان قصرشیرین است.

او با اشاره به اقلیم گرم و خشک و سرد و خشک شهرستان قصرشیرین، گفت: برای توسعه باغات مرکبات در شهرستان باید ابتدا نخلستان ایجاد کرد و پس از آن در شرایطی که نخل‌ها با فاصله ۱۰ متری از هم کاشته شوند می‌توان در فواصل بین آن‌ها درختان مرکبات را به صورت تلفیقی کاشت که در این صورت نخل‌ها به حفاظی برای باغات مرکبات تبدیل خواهند شد.

محمودیان‌فرد ادامه داد: هم اکنون شهرستان قصرشیرین ۸۸۰ هکتار نخلستان دارد که ۷۰۰ هکتار آن مثمر است.

این مسئول ارقام خرمای قصرشیرین را شامل زاهدی، ازرق، اشرسی، خضراوی، جعفری، کبکاب، پیاروم، برحی و دیری عنوان کرد و افزود: رقم اشرسی تولیدی در استان کرمانشاه یکی از باکیفیت‌ترین ارقام خرمای تولیدی در کشور است که این رقم از خرما تنها در شهرستان قصرشیرین وجود دارد. رقم اشرسی در سالیان خیلی دور از عراق وارد قصرشیرین شده و میانگین عملکرد باغات آن دو برابر بقیه نخیلات است.

کاهش بیش از ۳۵ درصدی بارش ها

سرپرست فرمانداری شهرستان پاوه با اشاره به کاهش بیش از ۳۵ درصدی بارش ها، گفت: تنش آبی در پاوه به بحران تبدیل شده است.

جلیل بالایی افزود: شرایط جغرافیایی شهرستان پاوه به گونه‌ای است که باید برای شهر‌ها و روستا‌های پاوه متناسب با شرایط منطقه تصمیم گیری کرد و تأمین منابع آب از طریق مخازن و پمپاژ از چشمه‌ها توسط خطوط انتقال صورت می‌گیرد.

او افزود: تنش آبی در شهرستان پاوه به بحران تبدیل شده و بر اساس آمار شهرستان پاوه با کاهش بیش از ۳۵ درصدی بارش‌ها مواجه است که میزان بارش را به ۴۵۰ میلی متر کاهش داده.

سرپرست فرمانداری شهرستان پاوه ادامه داد: بارش‌ها در شهرستان پاوه عمدتاً سیلابی بوده و عدم توانایی مخازن برای ذخیره طولانی مدت آب و پراکندگی روستا‌ها از علل کم آبی پاوه محسوب شده و بیشتر، بارش برف منجر به تقویت منابع زیرزمینی و چشمه‌ها می‌شود.

بالایی با اشاره به بازدید میدانی صورت گرفته از تمام نقاط شهرستان پاوه گفت: در ۱۰ روز گذشته از تمام شهر‌ها و روستا‌ها بازدید میدانی صورت گرفته و مشکلات کم آبی از طریق خطوط انتقال، بهسازی چشمه‌ها و آبرسانی سایر در حال رفع شدن است.

او افزود: بیشتر جمعیت شهرستان پاوه در شهر پاوه متمرکز بوده و با انجام خط انتقال هانی کوان در شهر پاوه مشکل کم آبی وجود ندارد و از پنج شهر پاوه تنها یک شهر بانه وره به دلیل عدم اطمینان منبع آب با مشکل مواجه است و شهر‌های نوسود، نودشه و باینگان نیز دارای مسئله حاد تأمین آب نیستند.

سرپرست فرمانداری شهرستان پاوه گفت: هم اکنون شهر بانی وره به همراه ۱۰ روستا دیگر از طریق تانکر‌های منطقه آبرسانی می‌شوند و تعدادی دستگاه پمپاژ برای روستا‌های جدید شهرستان پاوه نصب و برای روستا‌های چورژی، خانقاه و دوریسان خط انتقال جدید تعریف شده است.

بالایی با اشاره به مشکل تأمین آب باغات پاوه افزود: باغات پاوه سرمایه اقتصادی، طبیعی و معیشتی شهرستان محسوب می‌شوند و تأمین آب برای باغات در اولویت قرار گرفت که امروز با انتقال آب چشمه بل به باغات نودشه بخشی از نگرانی مردم کاسته شد و تأمین آب روستا خانقاه خط انتقال پساب تصفیه خانه در نظر گرفته شده و در حال طی مراحل پایانی است.

او ادامه داد: از مجموع چهار هزار هکتار باغات پاوه نزدیک به ۲ هزار هکتار به روش‌های قدیمی در حال آبیاری است.

سرپرست فرمانداری شهرستان پاوه گفت: مشکلات آبی شهرستان پاوه احصا و راهکار‌های آن مشخص شده و باید اقدامات در نظر گرفته شده با جدیت دنبال شود و مردم شهرستان پاوه نیز همکاری خوبی با مسئولان داشته و خود مردم در حال مدیریت منابع آبی در بخش مصرف خانگی و کشاورزی هستند .

تزریق بیش از ۱۰ هزار دُز واکسن کرونا در سنقر و کلیایی

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان سنقر و کلیایی از تزریق بیش از ۱۰ هزار دُز واکسن کرونا در این شهرستان خبر داد.

احسان مهری افزود: تاکنون ۱۰ هزار و ۶۰۲ دُز واکسن کرونا برای افراد بالای ۶۵ سال در شهر و افراد بالای ۶۰ سال در روستا‌های شهرستان سنقر و کلیایی تزریق شده است.

او با بیان اینکه در نوبت نخست هفت هزار و ۳۲۹ دُز و در نوبت دوم سه هزار و ۲۷۳ دُز واکسن کرونا در شهرستان سنقر و کلیایی تزریق شده است، افزود: افراد واجد برای دریافت دُز دوم واکسن سینوفارم سه شنبه ۲۲ تیرماه ۱۴۰۰ به مرکز واکسیناسیون مراجعه کردند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان سنقر و کلیایی گفت: برای تکمیل و ایمنی در برابر کرونا در واکسیناسیون، باید حتماً دُز دوم واکسن کرونا تزریق شود، در غیر این صورت شرایط ابتلاء، بستری و احیاناً خطر مرگ باقی می‌ماند.

مهری گفت: امروز تزریق ۹۰۰ دُز واکسن کرونا شامل ۴۰۰ دُز مرحله نخست و ۵۰۰ دُز مرحله دوم با رعایت فاصله گذاری اجتماعی انجام می‌شود.

انتهای پیام/د

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.