سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رونمایی از قباله‌های تاریخی ازدواج در مرکز اسناد آستان قدس رضوی

مجموعه‌ای از قدیمی‌ترین قباله‌های ازدواج متعلق به درباریان صفویه و افشاریه هم زمان با روز ازدواج در مرکز اسناد آستان قدس رضوی رونمایی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، الهه محبوب رئیس اداره اسناد آستان قدس رضوی در مراسم رونمایی از قدیمی‌ترین قباله‌های ازدواج متعلق به درباریان صفویه و افشاریه گفت: قدیمی‌ترین قباله ازدواج موجود در گنجینه رضوی که در موزه آستان قدس نگهداری می‌شود قباله‌ای است که از دوره صفویه به جا مانده و مربوط به عقدنامه حمزه میرزای صفوی، پسر شاه محمد خدابنده برادر بزرگ شاه‌عباس صفوی با رقیه بیگم دختر میرزاسلمان جابری اصفهانی، سیاستمدار و شاعر دوره صفوی و وزیر شاه اسماعیل دوم و شاه محمد خدابنده است.


او با بیان این که کاتب این عقدنامه احتمالا میرزا احمد نیریزی است، افزود: تاریخ عقد در این سند، روز چهارم ماه دوم سال۹۹۰ هجری قمری درج شده و عاقد آن، شیخ بهاءالدین محمد عامِلی است.


بیشتر بخوانید


رئیس اداره اسناد آستان قدس رضوی با بیان اینکه عقدنامه آقا محمدشریف خان، متولی و ملاباشی آستان قدس رضوی با سلطان خانم، دختر بیگلَر بیگی با مهریه ۵۰۰ درهم یکی دیگر از قدیمی‌ترین قباله‌های ازدواج موجود در این مرکز است، ادامه داد: این قباله متعلق به دوره افشاریه است و در سال ۱۱۷۷ هجری قمری تنظیم شده است.

محبوب با اشاره به یکی از مشهورترین نکاح‌نامه‌های این مجموعه بیان کرد: سند ازدواج گوهرشاد سلطان بیگم دختر سلطان شاهرخ افشار، سومین شاه سلسله افشاریه با امیر محمدخان یکی از قدیمی‌ترین و مشهورترین عقدنامه‌های این مرکز است.

او تصریح کرد: تاریخ عقد در این سند ۱۱۹۵ هجری قمری ذکر شده است و این قباله به شکل لوله‌ای، سرشار از آرایه‌های ادبی و نثری دشوار است و در آن هنر‌هایی نظیر خطاطی، نقاشی و تذهیب نیز جلوه‌گری می‌کند.

رئیس اداره اسناد آستان قدس رضوی از وجود۶۰۰ قباله ازدواج در این مرکز خبر داد و تاکید کرد: از این تعداد، ۱۲ قباله مربوط به دوره‌های صفویه، افشاریه و زندیه است.

 

انتهای پیام//م.ب

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.