سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین:

کاهش تولید محصولات کم آب بر ارمغان اصلاح الگوی کشت در قزوین است

خمسه گفت: با پیشبرد برنامه اصلاح الگوی کشت و اجرای برنامه‌های تدوین شده از سوی وزارتخانه، کشت محصولات پرآب شامل جالیزی و صیفی و سبزیجات در مزارع استان هم اکنون نسبت به سال ۹۲ حدود ۵۷ درصد کاهش یافته است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین، فاطمه خمسه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: اصلاح الگوی کشت کمک می‌کند تا کشاورزی پایدار و مقرون به صرفه‌ای داشته باشیم و براساس توانایی خاک و آب هر منطقه اقدام به کشت محصول نماییم.

وی با بیان اینکه خشکسالی‌ها و کاهش بارندگی‌ها به ما گوشزد می‌کند که باید شیوه‌های کشاورزی را تغییر دهیم، اظهار داشت: یکی از اهداف مهم پیشبرد اصلاح الگوی کشت کاهش سطح زیر کشت محصولات پرآب بر است چرا که منابع آبی ما محدود است و باید بیشتر زمین‌های کشاورزی خود را به کشت محصولات کم آب بر و با توجیه اقتصادی بالا اختصاص دهیم.

این مسئول خاطرنشان کرد: با پیاده سازی اصلاح الگوی کشت آسیبی به معیشت و اقتصاد کشاورزان وارد نمی‌شود بلکه به آنان کمک می‌شود تا در این راه به سود و صرفه اقتصادی بیشتری دست یابند و کشاورزی پایدار داشته باشند.

خمسه همچنین گفت: طی سال‌های اخیر هیچ برنامه‌ای برای توسعه کشت محصولات پرآب بر در استان نداشته ایم بلکه با برنامه ریزی‌های انجام شده تلاش شده تا هر سال سطح زیر کشت این محصولات کاهش یابد و با دیگر محصولات که کشت آن‌ها برای کشاورزان استان صرفه و توجیه اقتصادی داشته باشد، جایگزین کنیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی قزوین خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های مهم ما در راستای پیشبرد برنامه اصلاح الگوی کشت تقویت کشت پاییزه به جای کشت بهاره هست که ضمن بهره وری و راندمان بالاتر، به صرفه جویی در مصرف آب نیز کمک می‌کند.

خمسه ادامه داد: همچنین از طریق مراکز جهاد کشاورزی و واحد ترویج تلاش داریم تا با برگزاری دوره‌های آموزشی کشاورزان را به جای سوق دادن به کشت محصولات پرآب بر به کشت گیاهان دارویی سوق دهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اظهار داشت: در راستای پیشبرد برنامه‌های اصلاح الگوی کشت همچنین توزیع بذور گیاهان کم آب بر به کشاورزان نیز در دست اجراست و در این راستا بذر‌های مقاوم به خشکی و سرمازدگی برای تولید گیاه علوفه‌ای در اختیار کشاورزان استان قرار گرفته و تلاش داریم هر ساله این برنامه را توسعه و گسترش دهیم.

وی اضافه کرد: از دیگر فعالیت‌های مهمی که به شکل غیرمستقیم تاثیر مهمی در پیشبرد برنامه‌های اصلاح الگوی کشت داشته است، باید به توسعه سامانه‌های آبیاری نوین در اراضی کشاورزی استان اشاره کرد که در هشت سال گذشته بیش از ۲۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان به روش‌های آبیاری مدرن مجهیز شده اند.

کاهش استفاده از آبیاری غرقابی در مزارع قزوین به کمتر از ۳۰ درصد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: با ارایه آموزش‌های لازم به کشاورزان در راستای صرفه جویی در مصرف آب و بهینه سازی فعالیت‌ها در بخش کشاورزی در حال حاضر استفاده از روش سنتی غرقابی برای آبیاری مزارع در سطح این استان به زیر ۳۰ درصد کاهش یافته و کشاورزان با بینش و آگاهی ایجاد شده به سمت و سوی آبیاری تیپ رفته اند.

وی اظهار داشت: باید اذعان کرد که یکی از راه‌های مهم تحقق برنامه‌های اصلاح الگوی کشت توسعه کشت‌های گلخانه‌ای و گسترش آبیاری‌های نوین است که قزوین در این ۲ حوزه طی سال‌های اخیر کارنامه بسیار موفقی از خود به جا گذاشته است.

خمسه اظهار داشت: ایجاد شهرک گلخانه‌ای دولتی در شهرستان تاکستان و واگذاری ۷۰ هکتار از اراضی آن به سرمایه گذاران در کنار توسعه ۲۷ هزار هکتار تجهیز اراضی کشاورزی به آبیاری‌های نوین ما را به سمت تحقق اهداف اصلاح الگوی کشت برده اگر چه هنوز تا رسیدن به نقطه ایده ال فاصله زیادی پیش رو داریم.

این مسئول خاطرنشان کرد: در تجهیز اراضی کشاورزی به آبیاری‌های نوین که به مدرن کردن کشاورزی کمک می‌کند نیز به زودی از ۶۰ هزار هکتار فراتر می‌رویم که این مهم حاصل حمایت‌های دولت و همراهی‌های کشاورزان بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های مهم رسیدن به اهداف اصلاح الگوی کشت از طریق آموزش و توجیه کشاورزان است که این مهم را با تقویت برگزاری دوره‌های آموزشی و کلید زدن آموزش‌های از راه دور از طریق راه اندازی "استودیو کشاورز" دنبال و پیگیری می‌کنیم.

توسعه کشت دیم در مزارع قزوین با هدف اجرای برنامه‌های سازگاری با کم آبی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: یکی دیگر از برنامه‌های در طرح اصلاح الگوی کشت و همچنین پیاده سازی بسته برنامه‌های سازگاری با کم آبی، توسعه و استفاده از ظرفیت کشت دیم با هدف تطبیق پذیری با کم آبی است.

وی اظهار داشت: توسعه کشت دیم محصولات استراتژیکی نظیر جو و گندم در همین راستا پیگیری و دنبال شده و سال قبل شاهد توسعه کشت هشت هزار هکتاری گندم در مزارع دیم استان بودیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: در حال حاضر کشت حبوبات در سطح این استان نیز تقریبا تمامی در اراضی دیم انجام می‌شود و تلاش می‌کنیم تا با توزیع ارقام مناسب عملکرد در این حوزه را نیز ارتقا ببخشیم.

این مسئول در ادامه خاطرنشان کرد: در تشریح اهمیت کشاورزی در قزوین باید یادآور شد که این استان با برخورداری از کم‌تر از یک درصد مساحت کشور نزدیک به پنج درصد محصولات کشاورزی کشور را تامین می‌کند.

وی افزود: دشت قزوین در صورت برنامه ریزی مدون و پیاده سازی کشاورزی مدرن در آن قادر به تامین غذای ۲۰ تا ۲۵ میلیون نفر خواهد بود که این مهم قابلیت‌های مهم و منحصر به فرد این دشت در حوزه کشاورزی را گوشزد می‌کند.

خمسه یادآور شد: سالانه بیش از چهار میلیون تن انواع محصولات کشاورزی گرمسیری و سردسیری در قزوین تولید می‌شود که علاوه بر تامین نیاز‌های غذایی مردم استان بخشی از نیاز‌های مردم کشور را نیز پوشش می‌دهد و برای حفط و ارتقای این قابلیت تولیدی باید برنامه اصلاح الگوی کشت را همچنان عملیاتی کرده و پیش ببریم.

استان قزوین دارای ۴۸۹ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که از این مقدار ۷۶ هزار هکتار باغ میوه و سایر را زمین‌های زراعی تشکیل می‌دهند.

منبع ابرنا

انتهای پیام/پ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.