سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ترویج ولنگاری فرهنگی در فضای مجازی/ ویترین‌های مجازی ترمز ازدواج را کشیده‌اند!

جهیزیه‌های لاکچری و میلیاردی یا خانه ۵۰۰ متری در بهترین نقطه شهر این روزها موجب سنگ‌اندازی در امر ازدواج ساده و حتی افزایش تجردگرایی شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ازدواج و مراسم عروسی با همه زیبایی‌هایی که دارد، با تغییرات در سبک زندگی و بالا رفتن توقع برخی جوانان و خانواده آنها، با تجملاتی همراه شده که حتی بعضی از آن‌ها به عنوان رسم و رسوم، برای جوانان دست و پاگیر شده و عروسی‌های دهه ۶۰ آمال بسیاری از افراد شده است. با این وجود، تأخیر نینداختن در امر ازدواج نکته مهمی است که در روایات مختلف به آن تأکید شده است؛ تا جایی که بر اساس احادیث حتی فقر هم نباید مانع ازدواج شود.

بر اساس آخرین سرشماری در کشورمان که در سال ۹۵ صورت گرفت، جمعیت ایران ۷۹ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۲۷۹نفر است که ۵۱ درصد را آقایان و ۴۹ درصد را بانوان تشکیل می‌دهند. همچنین بر اساس آمارها، ۴ میلیون و ۴۲۳ هزار و ۲۲۵ دختر مجرد در سن ازدواج (۱۵ تا ۲۹ سال) و ۵ میلیون و ۳۷۲ هزار و ۹۸۹ پسر در سن ازدواج (۲۰ تا ۳۴ سال) در کشور داریم؛ یعنی حدود ۱۰ میلیون نفر مجرد که در سن ازدواج هستند!

همیشه شغل، مسکن و هزینه‌های زندگی به عنوان ترمز‌های ازدواج به شمار می‌رفتند، اما اکنون با توسعه فضای مجازی و نشان دادن زندگی‌های لاکچری، سطح توقع جوانان نیز بالا رفته و دیگر بسیاری به حداقل‌های رضایت نداده و به فکر دستیابی به بهترین‌ها برای آغاز زندگی مشترک هستند. جهیزیه‌های لاکچری و میلیاردی یا خانه ۵۰۰ متری در بهترین نقطه شهر که توسط بلاگر‌ها به نمایش در می‌آید، این روز‌ها موجب سنگ‌اندازی در امر ازدواج ساده شده است. آغاز زندگی مشترک با برگزاری چندین مراسم آن هم در شرایط کرونا، عکس‌های لاکچری در عمارات و کنار ساحل، رفتن به کشور‌های اطراف برای فیلمبرداری عروسی و ... مشکلاتی است که این روز‌ها خانواده‌ها را درگیر کرده است.

ویترین‌های مجازی که به جان زندگی حقیقی ما افتاد

بر همین اساس، نمی‌توان از تأثیر شبکه‌های اجتماعی و زرق و برق‌های زندگی لاکچری بلاگر‌ها در افزایش تجردگرایی یا حتی کاهش ازدواج ساده چشم‌پوشی کرد. هر روز بسیاری از افراد جامعه با شبکه‌های اجتماعی همراه هستند و ساعاتی را در آن سپری می‌کنند. روز به روز هم بر تعداد بلاگر‌ها افزوده می‌شود؛ افرادی که با دریافت هزینه‌های بالا تبلیغ کالا‌هایی را می‌کنند و ویترینی از زندگی خود را به نمایش می‌گذارند.

در همین باره تقی آزاد ارمکی با اشاره به افزایش مصرف‌گرایی در جامعه می‌گوید: شبکه‌های اجتماعی، سبک زندگی جوامع را تغییر داده و جوانان را آرمان‌گرا کرده‌اند. وقتی جوانی در شبکه‌های اجتماعی ویترین زندگی یک بلاگر را می‌بیند، طبیعتا می‌خواهد که خانه و وسایلی مانند آن بلاگر داشته باشد. بر همین اساس، هر روز مصرف‌گرایی و تجملات بیش‌تر شده و حتی برخی جوانان که توان تأمین آن وسایل را ندارند، سرخورده شده و دیگر برای زندگی مشترک و تشکیل خانواده تلاشی نمی‌کنند و انگیزه خود را از دست می‌دهند. به همین دلیل ناامیدی هم در بین افراد تزریق می‌شود.

شبکه‌های اجتماعی ذائقه بصری جوانان را تغییر داده‌اند

وی با بیان اینکه تبلیغات زندگی لاکچری در شبکه‌های اجتماعی به الگویی برای جوانان تبدیل شده است، می‌افزاید: هر روز در شبکه‌های اجتماعی کاربران با دنبال کردن بلاگر‌ها سبک زندگی آن‌ها را پیگیری می‌کنند. فرهنگ غربی روز به روز بیش‌تر در بین جوانان رواج پیدا کرده و از این طریق بر نهاد خانواده اثرات مخربی گذاشته است؛ تا جایی که بسیاری از جوانان با مشاهده رفتار، سبک زندگی و چهره افراد با فیلتر‌های مختلف دیگر زندگی خود را در فضای مجازی می‌بییند و حتی شاید چهره‌های افراد در دنیای واقعی برای آن‌ها جذاب نباشد. غافل از اینکه بیش‌تر این بلاگر‌ها و افراد تأثیرگذار در فضای مجازی نه تنها زندگی اصلی خود بلکه حتی چهره واقعی خود را نیز طوری دیگر به نمایش می‌گذارند و بسیاری هم فریب این فیلتر‌ها را می‌خوردند؛ بنابراین شاید به راحتی همسر ایده‌آل خود را در فضای حقیقی پیدا نکرده و در جست‌وجوی شاهزاده‌ای بر اسب سپید قصه‌ها هستند.

به مرور زمان سبک زندگی بلاگر‌ها یا حتی حجاب استایل‌هایی که همچون مدل‌های غربی هستند که فقط یک روسری بر سر دارند، به ایده‌آل‌های جوانان تبدیل شده و افراد جذب صفحات مجازی و زندگی لاکچری آن‌ها می‌شوند و با آن‌ها زندگی می‌کنند. صبح که از خواب بیدار می‌شوند پیگیر آن صفحه و بلاگر هستند و هر لحظه خود را حتی جای او می‌گذارند.

امان‌الله قرائی مقدم، جامعه‌شناس نیز می‌گوید: اوایل این افراد با حس آرامش از حس مثبتی که به آن‌ها انتقال می‌یابد، جذب صفحات بلاگر‌ها می‌شوند، اما کم‌کم این شادی به یأس و ناامیدی و از همه بدتر حسرت تبدیل می‌شود. از نوع پوشش و سفر و تفریحات و حتی غذا‌هایی که می‌خورند، همه و همه در این صفحات اجتماعی، طوری به نمایش گذاشته می‌شود که کاربران هر روز بیش‌تر مشتاق دنبال کردن آن می‌شوند. اما از طرف دیگر هر روز زندگی واقعی خود را با زندگی مجازی بلاگر‌ها مقایسه می‌کنند و دیگر به داشته‌های خود قناعت نمی‌کنند. همین امر هم در بسیاری از موارد موجب شده تا توقع جوانان بالا رود و تن به ازدواج ندهند. از سویی دیگر هم افراد متأهل از زندگی مشترک خود رضایت نداشته و با خودآزای یا دگرآزاری حتی زندگی بسیاری از افراد به طلاق ختم شود.

ترویج ولنگاری فرهنگی در فضای مجازی

البته این نوع ترویج سبک زندگی و پوشش در فضای مجازی در بین خانواده‌های سنتی هم دیده می‌شود. خانواده‌ای که شاید حتی عکس پروفایل خود را بدون پوشش در صفحات اجتماعی قرار نمی‌داد، حالا به بهانه تبلیغ برندی خاص از محصولات حجاب، از مانتو و روسری گرفته تا حتی چادر‌های مختلف که شاید بیش‌تر باعث جلب توجه شود، تا اینکه به عنوان پوشش مناسب بانوی ایرانی باشد، نوعی پوشش خاص را به جوانان القا می‌کند.

قرائی مقدم با بیان اینکه این نوع سبک زندگی در بین قشر مذهبی هم ریشه دوانده است، می‌افزاید: قشر مذهبی هم با نوع پوشش و استفاده از برند‌های خاص و حتی تبلیغ کالا‌هایی که شاید مورد پذیرش خانواده‌های سنتی نباشد، به میدان آمدند و در برخی موارد هم گوی سبقت را از سایر افراد ربوده‌اند! فضای مجازی همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند باید امیدآفرین باشد، اما متأسفانه با نبود نظارت در این فضا، هم‌اکنون مکانی برای تبلیغ ضدفرهنگ شده و جوانان در فضای افسارگسیخته با تهاجم فرهنگی همراه شدند و به جای مقابله با آن، خواسته یا ناخواسته در حال ترویج ولنگاری فرهنگی هستند.

در جوامع گذشته مجرد ماندن یک رفتار ناهنجار به شمار می‌رفت، اما به مرور زمان و غلبه فرهنگ غربی و سکولار بر جوامع اسلامی، ذائقه اجتماعی و فرهنگ جوامع نیز تغییر کرد و اکنون شاهد هستیم در برخی جوامع، افراد از ازدواج سر باز زده و حتی تشکیل خانواده و زندگی مشترک را مانعی برای آزادی و نشاط خود می‌دانند و همین نوع تفکر موجب شده تا علاوه بر بالا رفتن سن ازدواج، مشکلاتی همچون ارتباط غیرمتعارف دختر و پسر و افزایش ازدواج سفید، کاهش جمعیت و تمایل نداشتن به فرزندآوری، ناتوانی در پذیرش مسؤولیت، ولنگاری فرهنگی و حتی وسواس در انتخاب همسر و بالا رفتن سن ازدواج در کشور پدیدار شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۴
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۰:۵۱ ۲۳ تير ۱۴۰۰
شما اگر قرآن و تورات رو بخونید فقط یک جمله رو متوجه میشید
ایمان و شرف و عزت و خوب بودن و پاکی هیچ ربطی به ثروت و فقر نداره.
به ولله نداره.
قوم حضرت موسی یک مشت برده بودند
قوم حضرت صالح فقير و بی چیز بودند
قوم حضرت يعقوب و يوسف هم در فقر بودند
اما از نظر انسانیت بهترین انسان ها بودند.
الان هم تو جامعه کم نمیبینم افرادی که هیچ پولی ندارند اما با شرف ترین افراد توی جامعه هستند.
اینایی که میگن عزت به پوله و این چرت و پرت ها
قارون و فرعون و هامان و نمرود هم همین حرف رو زدند
بعدش هلاک شدند
ناشناس
۱۳:۰۵ ۲۳ تير ۱۴۰۰
کی الان ازدواج میکنه همه
ناشناس
۲۱:۵۵ ۲۲ تير ۱۴۰۰
اول که خانوما خیلی توقعشون رفته بالا
بعدشم بابا خیلی از این ازدواج نکردنام واسه وضع بد اقتصادی هستش
واینکه کی ی فردی که تأثیر گذاره رو آوردید تو تلویزیون که درمورد واقعیت زندگی حرف باورپذیر بزنه
شما یکاری بکنید زندگی های شکل گرفته ازهم نپاشه نمیخواد بفکر ازدواج مجردا باشید
ناشناس
۱۱:۲۲ ۲۳ تير ۱۴۰۰
بابااا چیه هر چی میشه میگین خانما توقعشون رفته بالا خب اینهمه دختر خانم برو یکی بگیر که توقعش پایین باشه .بخدا تو شهر ما پر از دختر خانمایی هست که فقط میخوان شوهرشون یه کار داشته باشه که بتونه خانواده رو در یه سطح خیلی معمولی تامین کنه .دور و برما هرکی ازدواج میکنه مستاجره.ماهی هم بین دو تا چهار میلیون حقوق میگیره دارن زندگی میکنن بچه هم دارن.آقا پسرا جسارت تشکیل زندگی و قبول مسئولین ندارن
ناشناس
۱۷:۵۵ ۲۳ تير ۱۴۰۰
اولش پاینه وقتی از پل رد شدن شروع میکنند
ناشناس
۱۹:۰۵ ۲۲ تير ۱۴۰۰
مانع اصلی ازدواج مشکل اقتصادیه.
ناشناس
۱۶:۲۶ ۲۲ تير ۱۴۰۰
مرگ بر آمریکای جنایتکار

فقط کافیه بیدار باشیم

همگی،
تیز بینانه تر.. و آگاهانه تر..
* متوجه انواع جنایت های زشت و زیبای اینا... ((برای انواع مختلف نفوذ... )) ، باشیم.

که فریبکارانه ، برای تضعیف استقلال... و اصالت های قشنگ ایرانی مون هست .

یا حق
هر روزمون مبارک و شاد
ناشناس
۱۶:۱۷ ۲۲ تير ۱۴۰۰
ترمز ازدواج را سایت های همسریابی کشیده‌اند
ناشناس
۱۵:۴۹ ۲۲ تير ۱۴۰۰
عالی
ناشناس
۱۵:۴۰ ۲۲ تير ۱۴۰۰
یعنی مشکل جوانها الان خونه ۵۰۰ متریه؟؟؟ شما بگین خونه ۵۰ متری میشه خرید؟؟؟ من کارمند وقتی حقوقم کفاف مخارج خودم رو نمی‌ده چطور انتظار دارید یه جوون با این شرایط جامعه ازدواج کنه یا به فکر خونه و جهاز لاکچری باشه؟؟؟
ناشناس
۱۴:۵۲ ۲۲ تير ۱۴۰۰
من واقعا نگران فرهنگ زیبای ایرانی هستم که داره لگد کوب اینجور مسائل میشه، میترسم یه روز به خودمون بیایم که دیگه خبری از اون اصالت و هویت ایرانی قشنگمون نیست و تا خرخره تو باتلاق قشنگی های ظاهری فرهنگ بیگانه فرو رفتیم
ناشناس
۱۴:۲۷ ۲۲ تير ۱۴۰۰
من پول داشتم که تو همون روستای خودمون ازدواج میکردم الان زمین دارم پول ندارم خونه بسازم ازدواج کنم پس اندازی هم داشتم گذاشته بودم بورس که یه سودی بیاد خونه رو بسازم و ازدواج کنم که دولت جناب آقای روحانی همه رو هاپولی کرد فکر نکنید جوانها همه دنبال زندگی لاکچری هستن من یه خونه یه ماشین معمولی و یه درامد مکفی برای گذران زندگی داشته باشم حتما و حتما ازدواج خواهم کرد میخواین بیام اونجا امضا و قول کتبی بدم آقاجان پول نیست برادر پول نیست هزینه ها بالاست قربونت برم یه نفر شکم خودشو سیر کنه کلاشو باید بندازه بالا نگاه نکنین به این بچه پولدارهای شمال تهران همه سیرن بیایین روستای ما همین هفته پیش یه نفر با داشتن سه فرزند از فقر و نداری خودشو دار زد و خودکشی کرد و همه بچه هاش یتیم شدن چون از لحاظ مالی خیلی تو فشار بود آهای مسئولین یه روزی باید جواب بدین پس تا دیر نشده یه فکری به اقتصاد و مردم و کشور بکنین
ناشناس
۱۴:۱۰ ۲۲ تير ۱۴۰۰
اگر شنوند و بیننده« عاقل »باشه یعنی «سلامتی و واقعیتهای زندگی‌ خودش و دیگران و جامعه براش اهمیت داشته باشه» هزار تبلیغ اون رو تقلیید گر نمی کنه « درد ایرانیان عدم تفکر و تعقل در این سی سال پیشرفت تکنولوژی در نحوه ی استفاده ی مطابق دستورات دین اسلام از علم و تکنولوژی بود چرا که اسلام دوست انسان هست که حالا با این معضلات رو به رو شده.» .
ناشناس
۱۴:۰۲ ۲۲ تير ۱۴۰۰
چرا حقوق کارمندان با تورم سالانه مطابقت ندارد چرا عدالت نیست .
ناشناس
۱۳:۵۰ ۲۲ تير ۱۴۰۰
چرا مدرسه برای ثبت نام کمک به مدرسه اجباری می گیرند،
ناشناس
۱۳:۱۹ ۲۲ تير ۱۴۰۰
فرهنگ استفاده از اینستاگرام در ایران وجود نداره. مردم هنوز باور نکردن که اتفاقات زندگیشون هیچ جذابیتی برای فالوئرهاشون نداره. از هر چیز زندگیشون پست یا استوری میگذارن.به امید دیده شدن یا جملات تکراری و کلیشه ایی شنیدن.
ناشناس
۱۳:۱۸ ۲۲ تير ۱۴۰۰
تمام مسائلی که در بالا گفته شد یک اپیدمی جهانی است که در این برهه از زمان یعنی قرن۲۱ متاسفانه اتفاق افتاده، مثل کرونا. ربطی به اقتصاد یا چشم و همچشمی جوان ایرانی نداره. باید سالها صبر کرد تا تب فضای مجازی فروکش کنه.
ناشناس
۱۲:۵۵ ۲۲ تير ۱۴۰۰
چرا این پولدار ها روز به روز پولدار تر میشن
ناشناس
۱۹:۱۰ ۲۲ تير ۱۴۰۰
در شرایط تورمی، پولدارها پولدارتر و قشر ضعیف ضعیف تر میشن.
ناشناس
۲۱:۵۸ ۲۲ تير ۱۴۰۰
چون مغزشون کار میکنه
محسن
۱۲:۵۴ ۲۲ تير ۱۴۰۰
جوری میگن ازدواج کن انگاررهن واجاره دریکسال سرجمع میشه سی میلیون تومن ازکجادربیاره بخوره پدربیامرزداداش من45سالشه صحافی بلده صحافی دیگه به کارش نیومدبخاطرمالیات وغیره تحصیلاتش سیکل هست مداوم میره فرم پرمیکنه بهش میگن بهت زنگ میزنیم فقط همین ازدواج کرده یک بچه مهدکودکی داره.ک جارفت گفتن سرایدارمیخواهیم زوج باشن بچه نداشته باشن.بعدمیگن جوان هاپیرشدن بچه ندارن ازدواج نمیکنن بیشترجاهاهم منشی تلفنی آقانمیخواهندبیشترپست هاراخانم هاگرفتن که ازآقایان کمترحقوق میگیرن.
فرزاد
۱۲:۲۵ ۲۲ تير ۱۴۰۰
جالبه کم کاری مسئولین را به گردن مردم می اندازن . این چه حرفیه یکی داره اینطوری خرج می کنه یکی نداره خوب کمتر خرج می کنه مساله این است که نمی شه ازدواج کرد. یک سوال می پرسم. مخارج یک عروسی کوچک چقد است؟ من اسم می برم و شما خودتان نرخ بگذارید. 1- خرید سرویس طلا 2- خرید حلقه ازدواج 3- خرید معمولی برای همدیگر 4- دسته گل و گل آرائی ماشین عروس 5- تالار برای حدود 400 نفر 6- آتلیه و فیلمبرداری 7- لباس عروس و آرایشگاه 8- میوه و شیرینی و کیک عروسی 9- لوازم صوتی و تصویری و ..... حالا بقیه موارد هیچ. اما جهیزیه که شمال حداق موارد باشد 1- ماشین لباسشوئی 2- یخچال و فریزر 3- گاز 4- سرویس چینی 5- ظروف غذاخوری مورد نیاز در آشپزخانه 6- آب میوه گیری و ........ 7 - فرش 8- سرویس خواب و مبلمان خیلی ارزان و موارد دیگر. اجاره خانه و دیگر موارد بماند حالا خودتان قضاوت کنید چقدر پول نیاز دارد
ناشناس
۱۲:۴۱ ۲۲ تير ۱۴۰۰
یا خدا چی خبره!؟
حاشیه از متن هم بیشتره ...
اصل رو ول کردیم به فرعیات چسبیدیم بعد میگیم اون مقصره این مقصره ...
ناشناس
۱۱:۲۸ ۲۳ تير ۱۴۰۰
تو این دوسال کرونا بیشتر اشناهای ما فقط یه عقد کردن رفتن سر خونه زندگیشون الانم بچه شون بدنیا اومده .یکیشون کارگر قراردادی معدن هست .پس دست خودمونه که چطوری زندگی کنیم.گرونی هست ولی چه اجباریه حتما فیلمبرداری باشه حتما ارکست باشه حتما باغ باشه .یا از اونور وسایلی تو جهیزیه باشه که تا اخر عمر از تو کارتن در ننیاد .چرخ گوشت و رشته بری و خیاطی و ساندویچ ساز .....‌‌‌
ناشناس
۱۲:۱۳ ۲۲ تير ۱۴۰۰
یک نقلی از دکتر رحیم ازغدی در تلویزیون شنیدم که گفتند رسانه های ما باید به چنان قدرتی برسن که در رقابت بین رسانه ها بتوانند پیام درست رو قوی بدن(وگرنه یک رسانه قوی میتونه پیام غلطی رو بواسطه قدرت خودش به مخاطب القا کنه)
فیلتر کردن و اینطور کارها راهکار واقعی نیست و گاهی حتی نتیجه معکوس میده
ناشناس
۱۲:۱۲ ۲۲ تير ۱۴۰۰
اینایی که میبینید واسه تمام دنیاس
فکر میکنم کسانیکه به ضررشونه که مردم یک زندگیه ساده با سبک عکسها داشته باشند این چیزا رو مینویسند
الان دیگه حداقلها برای زندگی همینه
ما عقب مانده ایم ....
ناشناس
۱۲:۰۵ ۲۲ تير ۱۴۰۰
واقعا با این خبر براتون متاسفم . مگه آخه چند درصد قشر جامعه حقوق بالا میگیرن که هی شما ها میرین گزارش از لاکچری بازی فقط ۴ درصد جامعه رو پخش میکنین؟ به نظر خودتونداون ۹۶ درصد دیگه میتونن از این کارا بکنن ؟
لااله الا ا...
هم وطن
۱۱:۵۴ ۲۲ تير ۱۴۰۰
لطفا مشکل اقتصاد را در اولویت قرار بدهید حجاب در مرحله دوم
ناشناس
۱۱:۴۱ ۲۲ تير ۱۴۰۰
قبول کنید که فرهنگ استفاده از اینستا گرام و فضای مجازی رو نداریم خیلی زشته که هر کاری میکنن حتی در مسائل خصوصی زندگیشون در اینستاگرام به نمایش درمیارن دیگه زندگیها حریم خصوصی نداره نه دیگه با این اوضاع غیرت برای مرداهامون مونده نه حیا برای زنهامون در کل بگم دشمن به خواستش رسید و ایران رو از درون نابود کرد هر طور که با تهدید و تحریم نتونست ولی با هدف قرار دادن حیای زنهامون و غیرت مردهامون الحق و الانصاف پیروز میدان بود
ناشناس
۱۱:۰۳ ۲۲ تير ۱۴۰۰
وزارت اطلاعات باید ورود کن و این افراد را مجازات کند .ما میخواهیم بر خورد قضایی شدید شود .این خانه مان سوزی است آتش پول دار ها که در زندگی جوانان مجردی مثل من روشن میکنن برای خوش گذرانی.
ناشناس
۱۰:۵۷ ۲۲ تير ۱۴۰۰
این خبر به درد ما جوانان نمی خوره، برای برخی مسولین پول دار جامعه کنونی ماست
یعنی که میگید اشراف گری مد شده؟؟؟؟؟
آرمان
۱۰:۳۵ ۲۲ تير ۱۴۰۰
به نظرم این سبک زندگی نمایشی و تهوع آور بیش از به تاخیر انداختن ازدواج ها ، زندگی متاهل ها رو به خطر میندازه

اما

برای به تاخیر افتادن ازدواج ها برعکس نویسنده متن خیلی از جوون ها خونه ۵۰۰ متری و ماشین میلیاردی نمیخوان


شما تو یه نقطه معمولی یا پایین شهر ، یه واحد ۷۰ متری هم بخواید بخرید باید بیش تر از ۵۰۰ میلیون هزینه کنید و یه ماشین معمولی نو بیش از ۱۰۰ میلیونه


حالا من اگر یه کارمند معمولی باشم چقدر و از چند سالگی باید کار کنم تا نزدیک ۸۰۰ میلیون پول داشته باشم برای یه واحد ۷۰ متری و یه ماشین معمولی .


خلاصه اقتصاد درست شه

خانواده مستحکم میشه

دنبال مشکل جای دیگه نگردید
ناشناس
۱۰:۳۱ ۲۲ تير ۱۴۰۰
اینا همش حرفه و پول نقش اول رو در زندگی میزنه
من ٢٣ سالمه با مدرک کارشناسی ارشد و سربازی هم رفتم
ولی حالا باید برم توی آزمون هایی مثل وکالت یا قضاوت شرکت کنم و اگه قبول بشم یه شغلی دارم
چون پول ندارم نتونستم خواستگاری دختر مورد علاقم برم و هیچی دیگه
ناشناس
۱۱:۰۴ ۲۲ تير ۱۴۰۰
تو ۲۳ سالته هم ارشد داری هم سربازی رفتی چرا چاخان میگی
ناشناس
۱۷:۰۵ ۲۲ تير ۱۴۰۰
خدایا خسته شدم دیگه به مردم جواب دادم
آقا، من لیسانس رو ٢ سال و ٩ ماهه گرفتم. ٣ ماه بعدش رفتم ارشد و ارشد رو ٢۱ ماهه گرفتم و ٢ ماه بعدش رفتم خدمت و چون کسری داشتم کلا ۶ ماه خدمت کردم
ناشناس
۱۱:۳۰ ۲۳ تير ۱۴۰۰
خب تو از خیلیا مثل ما جلوتری .ما ۳۸ سال و لیسانس و مجرد و حقوق ۸۰۰ هزار .برو شکر کن پسرم
مصطفی
۱۰:۱۹ ۲۲ تير ۱۴۰۰
انگار کسی به فکر ما جوونا نیست! ازدواج کار تحصیل، ولمون کردن بعد توقع هم از مون دارن
ناشناس
۱۰:۰۴ ۲۲ تير ۱۴۰۰
تا کور شود هر انکه نتواند دید
ناشناس
۱۰:۰۲ ۲۲ تير ۱۴۰۰
اولین مشکل اقتصاد هست من اگر در یک ماه اونقدر که بشه یه خانواده رو اداره کنم چرا ازدواج نکنم طبعا در جامعه دختر خانم که با سلیقه من جور باشه وجود داره
ناشناس
۰۹:۴۹ ۲۲ تير ۱۴۰۰
نمیگید که مخارج زیاد شده دخل با خرج نمیخونه واقعا خوب خودتون گول میزنید
بهروز
۰۹:۴۹ ۲۲ تير ۱۴۰۰
حالا که تلگرام فیلترشده،اینستاگرام هم بایدفیلترشوداثرات مخرب ولنگاری وبی بندباری رایج دراینستاگرام خیلی بیشترازچندتا پست ارزشی درون آن است طبیعی هم هست که اگربخواهیداینستاگرام را فیلترکنیدبا مقاومت شدیدو هجمه بی امان همون کسانی که این برنامه را اهداف سیاسی یا برای جمع کردن فالووریا لایک به نکبت وگندکشیده اند وحتی بعضا فعالان سیاسی فرصت طلب مواجه خواهید شد اما مسئولین نباید توجه کنندباید هرچه زودترفیلترشوداگرنگران ناامنی سیاسی وجنسی واجتماعی درجامعه هستند.
ناشناس
۱۰:۳۵ ۲۲ تير ۱۴۰۰
تا امثال شما هستند به جای حل مشکل صورت مسیله پاک میشه
ناشناس
۱۰:۵۳ ۲۲ تير ۱۴۰۰
می دونی چقدر روزیشون از طریق اینستا در میارن. چه قدر شما خودخواهی.
ناشناس
۱۳:۴۷ ۲۲ تير ۱۴۰۰
همه فیلتر رو دور میزنن دادا فایده نداره فیلتر هم بشه میشه مثل تلگرام که الان اکثرا داخلش هستن
ایران
۰۹:۰۱ ۲۲ تير ۱۴۰۰
از همه این حرفها که بگذریم کشور ما با تمام منابع نفتی و معدنی متاسفانه در منطقه خشک و کم ابی قرار دارد که با توجه به از بین رفتن همین اندک پوشش گیاهی شرایط هر سال بدتر و بدتر میشود و طبیعتا شرایط زندگی سخت و سختر میشود حالا سیاست های اشتباه ، تورم و بیکاری هم که به این وضعیت اضافه شود دیگر نه کسی شرایط مناسب برای ازدواج را خواهد داشت و نه انگیزه ای
ناشناس
۱۳:۵۷ ۲۲ تير ۱۴۰۰
توازکجامیدونی شاید زد وازسالی دیگه بارندگی بیشتر شد.کم کاری برخی مسولین ونزارید پای بارون وکم آبی
ناشناس
۰۸:۱۶ ۲۲ تير ۱۴۰۰
ترمز مافیاهای رنگانگی که امور اقتصادی مملکت را در دست دارند بکشید سایر کارها درست می شوند برای مثال ترمز آن 8 نفری را که با ارز دولتی 4200 نهاده ها و کره وارد کرده اند و حالا با آزاد شدن قیمت آن به فکر صارات همانها با ارز 24000 تومانی هستند بکشید با حرف و سخن و خطابه های آتشین نمی توان مشکلات را حل کرد
ناشناس
۰۸:۰۲ ۲۲ تير ۱۴۰۰
فرا فکنی .
در این سالها روند منفی سطح رفاه برای جوانانی که حتی با حداقلها هم نمیتوانند از پس زندگی مجردی بر بیان چه برسه به ازدواج بزرگترین علته.وگرنه چرا ملت صبور ایران نبایست با این همه ثروت خدادادی ،زندگی به اصطلاح عامه مرفه و به زعم شما لاکچری داشته باشند؟
ناشناس
۰۶:۵۷ ۲۲ تير ۱۴۰۰
من وقتی شغل و پول ندارم چطوری ازدواج کنم.برای من شخصا این افراد معروف شبکه های اجتماعی مهم نیستن دوست هم دارم ازدواج کنم ولی آخه با دست خالی؟
ناشناس
۰۶:۵۴ ۲۲ تير ۱۴۰۰
شما که می فرمایید شغل ، مسکن و هزینه های زندگی ترمز ازدواج را کشیده . چطور بدون شغل ازدواج کنیم ؟ یعنی باز هم هزینه های زندگی مشترک را پدر و مادر بپردازند؟؟؟ خودت که این خبر رو نوشتی اینطوری ازدواج می کنی؟؟؟؟
ناشناس
۰۵:۳۴ ۲۲ تير ۱۴۰۰
در آینده عقل بشریت قابلیت هضم اینهمه تکنولوژی را نخواهد داشت و مشکلات بزرگی بوجود میآید. بنده که از شبکه های مجازی فاصله گرفتم اینها حقیقت رو از انسان دور میکنند.
ناشناس
۰۵:۳۴ ۲۲ تير ۱۴۰۰
در آینده عقل بشریت قابلیت هضم اینهمه تکنولوژی را نخواهد داشت و مشکلات بزرگی بوجود میآید. بنده که از شبکه های مجازی فاصله گرفتم اینها حقیقت رو از انسان دور میکنند.
ناشناس
۰۵:۱۸ ۲۲ تير ۱۴۰۰
علی برکت ا..
ناشناس
۰۲:۵۲ ۲۲ تير ۱۴۰۰
کار نکردن خیلی بهتر از کار خراب کردن هست
اینجوری که نمیشه فرهنگ سازی کرد، همیشه فکر میکنیم رفتارهای قهریه و سرک کشیدن به اینجور چیزها، مثلا درس عبرتی میشه برای بقیه جوانان و اونا رو از انجام کار وا میداره.
به جای این حرفا بهتره فکری به حال کشور و مردمش بکنید که چندسال دیگه چیزی از ایران و ایرانی باقی نمیمونه، با این اقتصاد ناجور میخواید فرهنگ سازی بکنید، میشه توضیح بدید شکم خالی چه جوری اینجور چیزا رو بفهمه
ناشناس
۰۲:۴۳ ۲۲ تير ۱۴۰۰
خوبه والا شما میدونید سنگ چیه
ناشناس
۰۲:۰۱ ۲۲ تير ۱۴۰۰
خدا شفات بده. ما پول اجاره خونه شصت متری در جنوب تهران نداریم برای همین ازدواج نمیکنیم. اتفاقا دنبال گرفتن عروسی آنچنانی و از این قبیل چیزها نیستیم. نمیدونم شما خوابید یا جای دیگه ای از این دنیا زندگی میکنید که انقدر مطالب پرت مینویسید. این تصاویر و مطالب فقط روی یک درصد از جمعیت جامعه تاثیر میزاره. مشکل خیلی چیزای دیگه است.
ناشناس
۱۰:۳۴ ۲۲ تير ۱۴۰۰
چه جالب امریکا هم جنوب شهر تهران داره؟
ناشناس
۰۱:۳۸ ۲۲ تير ۱۴۰۰
ویترین کشور همه حرفها را میزنه اینقدر به دیگران گیر ندید مشکل از درون است نه بیرون
ناشناس
۰۸:۱۸ ۲۲ تير ۱۴۰۰
کسی منکر مشکلات داخلی نیست مشکل از امریکای جنایتکار و بیشرف که انواع توطئه ها را در حق این ملت انجام داده است نیز هست
ناشناس
۱۲:۵۹ ۲۲ تير ۱۴۰۰
فقط مشکل امریکائه؟؟؟؟عجیبه
ناشناس
۰۰:۴۲ ۲۲ تير ۱۴۰۰
اینا لاکچری نیستن زندگی نرمالی دارن طبق استانداردهای جهانی.شماها میخاید مردم و بدبخت و فلاکت زده کنید و نگهدارید
ناشناس
۱۰:۳۲ ۲۲ تير ۱۴۰۰
دقیقا همینطوره
نسیم
۰۰:۲۵ ۲۲ تير ۱۴۰۰
فقط تجرد گرایی نیست ...
اونایی هم که قبلا ازدواج کردن این ها رو می بینن احساس سرخوردگی و افسردگی می کنن
اختلاف ، درگیری بین زوجین، نارضایتی از زندگی و شاید هم طلاق
ناشناس
۰۹:۰۸ ۲۲ تير ۱۴۰۰
مرگ بر آمریکای جنایتکار