رونق بازار بازیهای آنلاین و افراط در انجام این بازیها که اغلب در آن خشونت هم دیده میشود، باعث شده تا این بازیها به قاتلان خاموش کاربران بدل شوند و صدمات جبران ناپذیر و حوادث تلخی را رقم بزنند و جان افراد زیادی که درگیر بازیهای آنلاین هستند را به خطر بی اندازد.
آبان ماه سال ۱۳۹۷ بود که در یکی از خیابانهای محله ولنجک تهران، یک نوجوان ۱۵ ساله با شلیک تفنگ ساچمهای از بالکن طبقه هفتم به چندین نفر از عابران پیاده منجر به آسیب دیدگی شدید این افراد شد.
در آن زمان در تحقیقات پلیسی مشخص شد که این نوجوان تک فرزند و پدر و مادرش شاغل بوده و به ناچار ساعاتی از روز را به تنهایی سپری میکرده و بنا بر اظهاراتش، علاقه زیادی به بازیهای رایانهای داشته و روزانه بیش از چهار ساعت مشغول بازیهای رایانهای خشن بوده است و تحت تأثیر همینبازیها نیز این موضوع را در فضای واقعی اجرا کرده و با اسلحه ساچمهای پدرش به سمت عابران تیراندازی کرده بود.
با توجه به اینکه جامعه ما درگیر بیماری کووید ۱۹ است و خانه نشینی تبدیل به بخشی از زندگی این روزهای نوجوانان و جوانان شده، انجام بیش از حد بازیهای رایانهای و اعتیاد به آن، به عنوان یک تهدید جدی برای خانوادهها قلمداد میشود.
سرهنگ علی محمد رجبی رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا، در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: در دنیای رایانه، آن چه بیشتر نوجوانان را شیفته خود میکند، همان چیزی است که به آن، «بازیهای رایانه ای» میگویند؛ این بازیها با ترفندهای گوناگون چنان تأثیری بر فکر و اعصاب فرد میگذارند که در واقع خود او نیز جزئی از این مجموعه ماشینی میشود.
سرهنگ رجبی تصریح کرد: با توجه به آسیبهای بازی کردن افراطی برای کودکان و نوجوانان به والدین توصیه میشود، والدین سعی نکنند فرزندان خود را تا حد امکان از بازیهای رایانهای جدا کرده و به فعالیتهای جسمی تشویق کنند.
وی با اشاره به تاثیر عوارض بازیهای آنلاین بر رفتار فرزندان، افزود: افزایش رفتارهای پرخاشگرانه یکی از این عوارض است که میتواند بر روی رفتار افراد تاثیر سوء بگذارد. بازیهای آنلاین با استفاده از تصاویر پرتحرک و صداهای مهیج دنیایی از هیجان و خشونت را برای کاربران مهیا میکنند.
رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا با بیان اینکه انجام بازیهای آنلاین باعث شکل گیری انزوای اجتماعی در افراد میشود، گفت: نوجوانان به جای حضور در اجتماع و مراوده و بازی با همسالانشان، وقت خود را به بازیهای کامپیوتری میگذرانند و به همین دلیل از لحاظ اجتماعی منزوی میشوند.
وی با بیان اینکه انجام بیش از حد بازیهای رایانهای اثرات سوء بر سلامت جسم و روان افراد میگذارد، ادامه داد: مشغولیت زیاد به بازی آنلاین منجر به اختلال در سیستم عصبی، دردهای عضلانی، بی حسی در دستها و آسیب به شبکه بینایی چشمها به دلیل تمرکز زیاد وی بر بازی مورد نظر خواهد شد.
سرهنگ رجبی با اشاره به افت تحصیلی کودکان فعال در انجام بازیهای رایانه ای، بیان کرد: زمان زیاد و غرق شدن در بازیهای آنلاین باعث کاهش یادگیری و افت تحصیلی میشود و از طرفی لذت بردن از بازیهای آنلاین باعث تداخل زمان استراحت و بر همزدن زمان فعالیت و خواب میشود.
وی با اشاره به فعالیت و کمین شیادان سایبری برای اجرای نقشه های خود در این فضا، افزود: در کنار این مسائل این خطر نیز کاربران بازی های آنلاین را تهدید می کنند که برخی از مجرمان سایبری به بهانه فروش بازی های رایانه ای اقدام به کلاهبرداری از آنها کرده و با راه اندازی صفحات جعلی با عنوان فروش بازی های آنلاین در پی کسب منافع و سود برای خود هستد.
وی درباره اینکه انجام چه اقداماتی از سوی والدین برای حضور امن فرزندان در فضای بازیهای رایانه ای، ضروری است؛ گفت: هنگام حضور فرزندان در فضای مجازی آنها را در میان انبوهی از خطرات و آسیبها رها نکنیم؛ فضای مجازی علیرغم داشتن مزایای خود، محل مناسبی برای ارتکاب جرم است.
رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا با بیان اینکه در مورد مخاطرات این فضا به صورت شفاف با فرزندان صحبت کنیم، اظهار کرد: در فضای مجازی کودکان اغلب تحت تاثیر بعضی از مطالب قرار میگیرند که لازم است والدین بر ارتباطهای فرزندان خود در این فضا نظارت کافی داشته باشند و در صورت لزوم با مشاوران فعال در حوزه سایبر مشورت کنند تا از رسیدن آسیب به فرزندان خود جلوگیری بعمل بیاورند.
وی افزود: اعتماد بین والدین با فرزندان و پرهیز از خشونت در مقابل اعمال نامناسب آنها باعث ایجاد صمیمیت میشود، لذا به منظور پایش فعالیت فرزندان و مصونیت آنها در مقابل خطرات فضای مجازی از ابزارهای کنترلی در سیستمهای رایانهای استفاده کنیم.
در کنار مسائل مطرح شده، در این میان عدهای نیز هستند که به دلیل درک پایین خود از زندگی و یا به دلیل خشونت و یا افسردگی بیش از حد، این بازیها که ماهیتی جز سرگرمی ندارند را گاها واقعی و حقیقی پنداشته و بر پایه این بازیها دست به اعمالی میزنند که در عرف و قانون از این اعمال با عنوان جرم و جنایت نام برده میشود.
تحقیقات انجامشده درباره تاثیرگذاری بازیهای رایانهای نشان میدهد که شرکتهای تولیدکننده بازیهای رایانهای برای جذب کودکان و نوجوانان و به دنبال آن، فروش بیشتر، از عوامل هیجان کاذب و خشونت استفاده میکنند.
آشکار شدن مزایا و خطرات فضای مجازی ضرورت برنامهریزی به منظور محتواسازی دیجیتالی مناسب برای کودکان و نوجوانان و نظارت صحیح و کارآمد والدین و همچنین بهره گیری از ظرفیتهای فضای مجازی در جهت ارتقای دانش و مهارتهای کودکان را روشن میکند و از طرفی لازم است شبکههای اجتماعی و پیام رسانها و همچنین بازیهای رایانهای برای کودکان ویژه سازی شوند و ردهبندی سنی نیز همواره برای آنها در نظر گرفته شود.
بیشتر بخوانید
تله مجرمان سایبری برای کاربران/ سرقت اطلاعات خصوصی با عضویت در برنامههای خاص
تاثیر احتمالی «قمار آنلاین» در نتایج فوتبال/ معامله سرمایه و اخلاق در درگاه بانکی!
انتهای پیام/
وقت پر کنه مثلا چرا نباید پیام های آسمانی و عربی و قرآن باهم ادغام شن ۱ صفحه داستان بگو ۳ صفحه قواعد و تمارین عربی با ۱ سوره قرآن .
الان ۳ کتاب شد یکی