سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ایمن سازی ۶۷۰ هزار دام علیه بیماری‌های مشترک با انسان در اصفهان

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی اصفهان گفت:۶۷۰ هزار و ۳۰۰ رأس دام از ابتدای امسال تاکنون در استان اصفهان علیه بیماری‌های قابل انتقال به انسان، ایمن‌سازی شده اند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، علیرضا ادیبان معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به اهمیت کنترل بیماری‌های مشترک انسان و دام گفت: ۸۳ هزار و ۶۲۵ رأس دام سبک و سنگین از ابتدای امسال تاکنون برای مقابله با بیماری مشترک تب مالت، سه هزار و ۸۵۰ قلاده سگ علیه بیماری هاری و ۴۰۱ هزار و ۳۲۱ راس دام علیه بیماری شاربن ایمن‌سازی شدند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه واکسیناسیون این دام‌ها با رویکرد مقابله با بیماری‌های مشترک بصورت هدفمند در استان انجام شد، ادامه داد: واکسیناسیون حیواناتی نظیر سگ و گربه علیه هاری که در منزل نگهداری می‌شوند توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد.

به گفته او، در امسال بیش از پنج میلیون مترمربع جایگاه دام و بیش از۳۵۰ هزار رأس گوسفند و بُز و بیش از ۱۷ هزار و ۵۰۰ رأس گاو و گوساله در استان سم‌پاشی شدند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی اصفهان با اشاره به اینکه معضل خاصی در باره سل گاوی در استان وجود ندارد اظهار کرد: سل گاوی برای سازمان دامپزشکی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که عملیات تست در گاوداری‌های صنعتی استان بصورت هر ۶ ماه یا یکسال یکبار انجام می‌شود و در صورت منفی بودن پاسخ، گواهی پاک بودن گله‌ها صادر می‌شود.

او اضافه کرد: امسال خونگیری از ۵۱ هزار و ۹۰۰ راس گاو در استان اصفهان برای بررسی و جلوگیری از تب مالت انجام شد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان افزود: بیماری تب مالت یا بروسلوز در اصفهان نسبت به میانگین کشوری خیلی کمتر است و این بیماری تحت کنترل قرار دارد و مشکل خاصی از این نظر در استان وجود ندارد و تب کریمه کنگو هم که همیشه در منطقه وجود داشته، تاکنون گزارش نشده است.

او افزود: افزایش پوشش واکسیناسیون دام‌ها علیه بروسلوز از جمله عوامل کاهش این بیماری در استان بوده و امید است با تامین امکانات و اعتبارات مورد نیاز، این روند در سال‌های آتی نیز ادامه داشته باشد.

ادیبان خاطرنشان کرد: مشمشه بعنوان یکی دیگر از بیماری‌های خطرناک بین انسان و دام محسوب می‌شود که در امسال این تست بر روی حدود ۴۰۰ راس انجام شد که همگی منفی بود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان بیان کرد: تب برفکی یا طاعون نشخوارکنندگان کوچک، آبله و لمپی اسکین هم از دیگر بیماری‌های مشترک بین انسان و دام محسوب می‌شود.

او گفت: بیماری‌های دیگر مشترک هم از حد معمول خود خارج نشده‌اند و اوضاع در این استان طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد.

ادیبان اظهار کرد: استان اصفهان از سه سال گذشته تاکنون عاری از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است.

او ادامه داد: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بعنوان یکی از بیماری‌های نگران کننده است که در سال‌های ۹۵، ۹۶ و نیمی از سال ۹۷ واحد‌های مرغ تخمگذار و بوقلمون استان را درگیر کرد و ویروس این بیماری بصورت بالقوه امکان انتقال به انسان و ایجاد فاجعه در این زمینه را دارد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان اضافه کرد: تمام پرندگان تخمگذار بصورت سالیانه ۲ مرحله زیر پوشش واکسیناسیون آنفلوآنزای فوق حاد قرار می‌گیرند که هزینه سنگینی را به  صنعت طیور کشور وارد می‌کند.

او اقدامات پیشگیرانه و مبارزه‌جویانه در برابر بیماری‌های مشترک از برنامه‌های اولویت دار اداره کل دامپزشکی استان اصفهان اعلام کرد.

ادیبان گفت: آموزش و آگاهی بخشی به بهره‌برداران در سطح روستا‌ها و دامداری‌های سنتی و صنعتی، آموزش چهره به چهره، توزیع دست نوشته و بروشور و ارسال پیامک از دیگر اقدامات این اداره کل برای مقابله با بیماری‌ها مشترک بین انسان و دام بوده است.

اصفهان رُتبه نخست تولید گوشت مرغ و بوقلمون، رُتبه چهارم تولید گوشت قرمز، رُتبه دوم تولید تخم مرغ و رُتبه نخست تولید شیر خام و رُتبه سوم تولید عسل کشور را داراست.

استان اصفهان دارای بیش از ۵۰۰ هزار راس گاو و گوساله (دام سنگین) و سه میلیون و ۶۰۰ هزار راس گوسفند و بز (دام سبک) است که این منطقه را به یکی از قُطب‌های تولید فرآورده‌های دامی در کشور تبدیل کرده است.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.