سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قیمت خودرو‌ها در تعقیب نرخ دلار!/ حذف دلار از معاملات، آب روی آتش تورم بازارها

قیمت خودرو در بازار کشور متاثر از فاکتور‌های مختلفی، چون نرخ ارز، سیاست‌های پولی، قیمت گذاری دستوری و... است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، "بازار خودرو چند وقتی است که حال و روز خوبی ندارد"، این گفته یکی از نمایشگاه دارانی است که از گرانی ها و نبود مشتری در این بازار همیشه آشفته، گله دارد. حال نه تنها بازار خودروهای داخلی، بلکه بازار خودروهای خارجی هم نوسانات عجیب و غریبی دارد.

به گفته یکی از نمایشگاه داران، این روز‌ها قیمت خودرو‌های خارجی همپای قیمت داخلی‌ها روز‌های پر فراز و نشیبی را تجربه می‌کند؛ حضور پر رنگ واسطه‌ها و دلالان و رشد نجومی قیمت‌ها از مشخصه‌های این روز‌های بازار است. این موضوع در حالی رخ داده است که چند روزی است کرکره نمایشگاه های ماشین پایین آمده و خرید و فروشی صورت نمی گیرد.

اما زمانی که به فضای مجازی برای بدست آوردن قیمت ها، سری می زنیم، متوجه تغییر قیمت روزانه این خودروها می شویم، چه خودروهای خارجی و چه داخلی!

یکی از نمایشگاه داران در شرق تهران در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه قیمت خودرو از اول سال تاکنون رشد چشمگیری داشته است، گفت: با وجود اینکه چند وقت است نرخ ارز روند کاهشی دارد و اصولا قیمت خودرو متاثر از قیمت ارز است، اما در حال حاضر با کاهش نرخ ارز، قیمت خودرو کاهش نیافته و چه بسا شاهد افزایش قیمت هم بوده ایم.

او ادامه داد:  این افزایش قیمت را بیشتر در خودروهای داخلی دیده ایم و قیمت خودروهای خارجی چند روز است، ایست کرده و شاهد نوسانی در آن نیستیم. حتی در برخی از خودروها از اول سال تاکنون شاهد کاهش قیمت هم بوده ایم، به طور مثال  رنو کولئوس ۲۰۱۸ اول سال 2 میلیارد و 80 میلیون تومان بوده و اکنون به 2 میلیارد و 50 میلیون تومان رسیده است. 

این فروشنده افزود: رنو تلیسمان ۲۰۱۸  اول سال حدود قیمت یک میلیارد و 680 میلیون تومان داشته که اکنون به یک میلیارد و 550 میلیون تومان رسیده است.  این کاهش نوسانات به دلیل کاهش قیمت ارز بوده است و اگر نرخ ارز ثابت بماند، قیمت خودروهای خارجی نیز ثابت خواهد ماند. 

معاملات خودرو تا ۵۰ درصد کاهش یافت

مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه معاملات خودرو تا ۵۰ درصد کاهش یافته است، گفت: به دلیل نوسانات نرخ ارز، قیمت معاملات خودرو تا 50 درصد کاهش یافته و  خودرویی خرید و فروش نمی‌شود. همچنین با ممنوعیت واردات خودرو حدود ۳۰ درصد نمایشگاه‌داران خودروهای خارجی به طور کلی تعطیل شدند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه قیمت خودروهای خارجی متاثر از قیمت ارز، قیمت گذاری می شود، گفت: با کاهش نرخ دلار ممکن است قیمت خودروهای خارجی کاهش یابد اما تا زمانی که واردات آزاد نشود و خودرویی وارد بازار نشود، این قیمت ها همچنان بالا خواهد ماند.

صحبت از ممنوعیت واردات خودروهای خارجی شد که چندی پیش دبیر انجمن وارد‌کنندگان خودرو از واگذاری ۱۰۰۰ دستگاه خودروی لوکس خارجی به سازمان اموال تملیکی خبر داده بود که اخیرا حدود ۸۰۰ دستگاه آن به مزایده و فروش رفت. موضوعی که با توجه به جریانی که تعیین تکلیف خودرو‌های وارداتی مانده در گمرک و سازمان اموال تملیکی طی می‌کند قابل توجه بوده، چرا که حداقل دو سالی است که سازمان‌های مربوطه و صاحبان این خودرو‌ها درگیر تعیین تکلیف آن‌ها بوده و هنوز به نتیجه نرسیده است.

قیمت خودرو در بازار کشور متاثر از نرخ ارز

مسیح فرزانه کارشناس صنعت خودرو در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در این خصوص می‌گوید: قیمت خودرو در بازار کشور ما متاثر از فاکتور‌های مختلفی، چون نرخ ارز، میزان تورم، نقدینگی موجود، تیراژ تولید، سیاست‌های پولی، قیمت گذاری دستوری و... دیگر است.

او بیان کرد: ۳ خودرو ساز کشور تا پایان آذر ۹۹ حدود ۴۳ هزار میلیارد تومان دارای زیان انباشه بوده اند و این زیان تا به امروز نیز بیشتر شده و حتی افزایش حدودا ۴ درصدی تیراژ تولید در سال گذشته (به نسبت سال ۹۸) سبب حرکت خاصی در بازار نگردیده است.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: ما همچنان شاهد این هستیم که علیرغم افزایش تولید در برهه‌هایی از زمان، اما فاصله قیمت برخی محصولات داخلی از درب کارخانه تا بازار بعضا حدود ۵۰ تا ۸۰ درصد است. متوجه شدن این امر که مصرف کننده واقعی با کاهش قدرت خرید مواجه شده کار دشواری نیست.

فرزانه تشریح کرد: اولویت خرید مصرف کنندگان نسبت به گذشته تغییر کرده و بدلیل تورم بالا و ضرر بزرگی که دوران کرونا بر کسب‌های گوناگون گذاشته و ... خودرو که به عنوان کالایی سرمایه‌ای در کشورمان مبدل شده از اولویت لیست خرید ضروری مصرف کنندگان خارج و دایره این اولویت‌ها صرفا جهت مدیریت مایتهاج روزانه و هفتگی زندگی محدود شده است.

مسیح فرزانه همچنین می‌گوید: اگریک حساب سرانگشتی انجام دهیم متوجه می‌شویم که متاسفانه قیمت امروزه خودرو‌های وارداتی نیز با دلار بیش از ۴۰ هزار تومان و حتی نزدیک به ۵۰ هزار تومان محاسبه می‌شود.

او ادامه داد: یک هیوندای سانتافه ۲۰۱۸ فول آپشن که در دنیا در حال حاضر با قیمت حدودی و میانگین ۲۰ تا ۲۲ هزار دلار فروخته می‌شود در بازار کنونی کشورمان حدود ۲ میلیارد و نیم برچسب قیمتی خورده که چنانچه شما ماخذ قیمت ارز و محاسبه قیمت خودرو‌های وارداتی را دلار ۲۵ هزار تومانی و عوارض واردات را ۱۰۰ درصد محاسبه کنید به عدد حدودی ۱ تا ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان می‌رسید.

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: چنین قیمت مضحک ۲.۵ میلیاردی این خودرو (که در هیچ کجای دنیا اتومبیل لوکس محسوب نمی‌شود و یک شاسی بلند کلاس متوسط است) یعنی در کشورمان این محصول با دلار ۵۰ هزار تومان و سپس ضرب شدن تعرفه در ۱۰۰ درصد (وحتی گاهی بیشتر) ارزش گذاری شده است.

فرزانه در ادامه می‌افزاید: با رصد کردن بازار این روز‌های خودرو و بررسی افزایش نرخ تورم و رشد نقدینگی که حاصل اخذ سیاست‌های نامناسب پولی بوده است، به نظر می‌آید چنانچه در آینده نیز همچنان همان سیاست‌های نادرست گذشته دنبال شود، نه تنها این رکود ادامه خواهد داشت بلکه سبب افزایش مجدد قیمت خودرو نیز خواهد شد.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: چنانچه افزایش قیمت‌ها تنها در یک کالا یا محصول همچون خودرو رخ داده بود با اصلاح سیاست‌های عرضه و تقاضا و افزایش تولید و... می‌شد کمک به کاهش قیمت‌ها کرد، اما وقتی این افزایش قیمت کالا و محصولات در دایره‌ای بزرگتر روی داده پس مشخص می‌شود سیاست‌های کلان اقتصادی و پولی نیازمند تجدید نظر هستند.

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: به اضافه اینکه رسیدن به توافق جدید برجامی، اصلاح فرمول قیمت گذاری دستوری خودرو و آزاد شدن واردات خودرو خود می‌توانند یک محرک بسیار مثبت در کاهش قیمت خودرو در سبد محصولات گوناگون در آینده باشند. در کل به نظر می‌آید در کوتاه مدت رخداد مثبت خاصی، همانند کاهش قیمت در بازارخودرو روی نخواهد داد.

به اعتقاد کارشناسان، در صورت تداوم این روند به‌ویژه ثابت ماندن نرخ دلار در کانال ۲۰ هزار تومانی، ریزش بیش از پیش قیمت‌ها اجتناب‌ناپذیر است و به همین دلیل هیچ کس در این روزها برای خرید اقدام نمی‌کند. این در حالی است که هنوز تکلیف برجام مشخص نیست و از این‌رو پیش‌بینی می‌شود در هفته آینده بازار خودرو نوسان دو تا پنج میلیون تومانی داشته باشد. با آن که خودرو‌های خارجی با نرخ دلار فروخته می‌شوند، اما با وجود افزایش قیمت‌ها خریدار این خودرو‌ها زیاد شد.

گزارش از فائزه شعبانی اصل

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۰:۴۱ ۳۱ تير ۱۴۰۰
اگر دولت خودش اقدام به واردات خودروهای باکیفیت ژاپنی و همچنین قیمت گذاری درست هرچند براساس دلار۲۵هزارتومان انجام دهد قیمت خودرو در بازار نصف میشود و جلوی یه عده دلال شبه دولتی گرفته میشود.
ناشناس
۱۲:۵۰ ۳۱ تير ۱۴۰۰
الان چندتا چینی بازار که با یوان قطعه میارن تو فروش به ملت ایران دلار حذف کردن ؟ تازه نظارت هم نیست دارن میتازونن
ناشناس
۱۲:۵۰ ۳۱ تير ۱۴۰۰
یه مشت دزد
ناشناس
۱۲:۴۷ ۳۱ تير ۱۴۰۰
الان ارز نیست چطور این چینی های درجه دوم و سوم توسط بهمن و کرمان موتور و خودروسازی فردا میام ، برای بی کیفیت ها هست برا با کیفیت نیست ؟ داخلی هام که همه قطعات چینی ، بخدا گریه داره تو هوندا سیویک و اکورد بخری با دلار الان ۸۰۰ تومن در کشور همسایه که ده سال خراب نمیشه و تیگو بخری یه میلیارد با دلار ۶۰ تومن اسمشم بزاری لوکس بالای یک میلیارد
ناشناس
۱۲:۴۴ ۳۱ تير ۱۴۰۰
دلار رو حذف کنین .پول ونزوئلا رو جایگزین کنین یا پول سومالی رو ..خخخخ...ننگ ب چنین مسولینی ک ماشین تو کشور تولید میکنن اما برای خود مردمشون ارزو شده اما برای کشور های همسایه مفت خور قسطی میفروشن
ناشناس
۱۲:۴۳ ۳۱ تير ۱۴۰۰
تنها راه نجات ایران حذف کامل دلارو یورو از اقتصاد ایران است.
ناشناس
۱۲:۴۲ ۳۱ تير ۱۴۰۰
تا واردات آزاد نشه اونم با تعرفه بسیار پایین و نه به روش گذشته که به چند نفر امتیازش بدن که یکیشون الان جز ده ابر بدهکار بانکی است و رقابت واقعی شکل نگیره چیزی درست نمیشه ، اون موقع خودروساز داخلی اگه ماشین فروخت میتونه ادعای خودروساز بودن کنه ،
ناشناس
۱۲:۴۲ ۳۱ تير ۱۴۰۰
الان مشکل مردم خودرو هست؟!ازپس خرید مایحتاج روزمره خودشون برنمیان چه برسه خودرو،تورم 558درصدی به اعلام خوداقایون مردم رو به فلاکت کشیده ،جناب روحانی از این همه تدبیر ممنونیم،صد رحمت به قوم مغول،ونزوئلا رو مثال میزدیم که داریم همون می شویم،یک فرغون پول ببریم یک کیلو مرغ وگوشت بخریم،الی برکت الله
ناشناس
۱۲:۱۵ ۳۱ تير ۱۴۰۰
ببینیم سید رضوی میتونه از پس مافیای خودرو بر میاد ؟ یا مثل بقیــــــــــه چک سفید امضا رو میگیره و روشو بر میگیدونه به سمت حمایت از کـارگر!!!!
ناشناس
۱۱:۲۳ ۳۱ تير ۱۴۰۰
وای دوتا پنج میلیون کاهش قیمت چقدر عالی
ناشناس
۱۱:۱۷ ۳۱ تير ۱۴۰۰
مگه قرار نبود ماشین ها برگردانید ؟؟؟ دروغ گفتید؟؟؟؟
cid
۱۱:۰۲ ۳۱ تير ۱۴۰۰
سانتافه 70 میلیونی شده دومیلیاردونیم
واقعا مضحکه
ناشناس
۱۰:۴۸ ۳۱ تير ۱۴۰۰
بس کنید مردم رو خسته کردین این از مسکن این از خودرو این از درمان این از غذا مردم گرفتار شدن خسته شدن
ناشناس
۱۳:۱۶ ۳۱ تير ۱۴۰۰
به قول زنگنه وضع همین است تا وقتی که مردم تحمل میکنن! یادتونه؟
ناشناس
۱۰:۲۵ ۳۱ تير ۱۴۰۰
چرا خودروهای داخلی رااقساطی وباقیمت خیلی ارزان (شاید هم مجانی) به کشورهای عربی صادر می کنید!! چرامردم کشورهای دیگر را به خصوص عربهای شکم پرست ومفتخور رابر مردم ایران ترجیح می دانید!؟!؟ اگر مسؤلان ما نسل شان عرب است واز ایران میخواهند به هموطنان خود کمک کنند، بهتر است به کشورهای خود بروند ومردم ایران رافدای اعراب نکنند!؟؟
ناشناس
۱۲:۲۱ ۳۱ تير ۱۴۰۰
پرت و پلا گفتن هم حد داره
ناشناس
۱۲:۴۳ ۳۱ تير ۱۴۰۰
حرف حق جواب نداره
ناشناس
۱۳:۰۳ ۳۱ تير ۱۴۰۰
واقعا حرف دل مردم زدی دست از سر ما بردارین بسه دیگه م
ناشناس
۰۹:۱۸ ۳۱ تير ۱۴۰۰
خودرو ها چند برابر قیمت تمام شده در اختیار مردم قرار میگیرند با کمترین کیفیت ممکن،یعنی خودرو سازها چندصد درصد سود از فروش هر خودرو گیرشون میاد،از طرفی خودرو ها تحویل یکساله هستند و این هم یعنی خودرو ساز از مردم پول میگیره و خودرو رو یکسال بعد با قیمت روز در اختیار مردم قرار میده،
حالا زیان هم می کنند،،،واقعا مردم رو چی فرض کردید
بختیاری
۰۸:۵۴ ۳۱ تير ۱۴۰۰
دلیل زیان خودروسازان بی عرضگی خودشان است که تولید کمی دارند و گر نه گناه مردم چیست که نباید با واردات خودرو این کمبودها و گران‌فروشی ها جبران شود ؟؟!!تولید خودرو در این کشور باید به مرز ده ملیون در سال برسد حالا اگه کسی فهمید.
ناشناس
۰۹:۲۶ ۳۱ تير ۱۴۰۰
بشین بینیم بابا ، از بس خودرو ریخته تو شهر، منظره شهر هم به هم خورده و ترافیک بیداد میکنه.
ناشناس
۱۲:۴۲ ۳۱ تير ۱۴۰۰
خودت بشین سرجات .معلومه ک از اونایکه ی زمانی رانت داشتی خدا نیدونه چن صدتا ماشین دپو کردی تو ناکجا اباد
ناشناس
۰۸:۳۳ ۳۱ تير ۱۴۰۰
والا با تعقیب دلار هم قیمت این خودروها این نیست . قیمت رو از مناطق آزاد میشه فهمید
ناشناس
۱۲:۵۰ ۳۱ تير ۱۴۰۰
دوست عزیز منطقه ازاد باز گرون هست اینجا بنز s500مدل 2012،پانزده هزاردلاره ،هامر H3،مدل2009وکارکرد190000هزارتا 13هزاردلاره کسی باور نداره بیاد براش همین الان بخرم،کمری و سونتا هم مثل همین ،چرا اونوقت اقایون راضی نیستن خودرو دست دوم ولی با کیفیت وارد ایران بشه؟!!گمرکی سنگین و تردد 20 روزه خودرو رو چرا برای خودروها اعمال می کنن؟!سوال خیلی زیاده ولی جوابی نیست چون خودرو هم مافیایی شده