سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رسیدگی به بیش از ۱۸۸ هزار پرونده در شورا‌های حل اختلاف کرمان

رئیس شورا‌های حل اختلاف استان کرمان گفت: تعداد ۱۸۸ هزار و ۹۴۶ فقره پرونده طی پارسال در شورا‌های حل اختلاف استان کرمان مورد رسیدگی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، مهدی تقی زاده معاون قضایی رئیس کل دادگستری و رئیس شورا‌های حل اختلاف استان کرمان ضمن گرامیداشت هفته قوه قضاییه، گفت: یکی از اقدام‌های نیک انسانی که حتی پیش از قانونگذاری مدون در کشور صورت می‌گرفت، حل اختلاف از طریق ریش سفیدان و متنفذین محلی بوده است و از این رو در سال ۱۳۸۰ تشکیل نهادی تحت عنوان شورای حل اختلاف در قوانین کشور پیش بینی شد و یک سال بعد نیز آئین نامه اجرایی آن تائید و شورای حل اختلاف با همکاری مردم در سراسر کشور شروع به فعالیت کرد.

او با اشاره به اینکه وظیفه اصلی شورا‌های حل اختلاف، رسیدگی به اختلاف مردم بر پایه صلح و سازش است، تاکید کرد: شکل گیری این نهاد باعث کاهش آمار پرونده‌های ورودی به مراجع قضایی و اطاله دادرسی شده است و در این زمینه آنچه که از شورای حل اختلاف انتظار می‌رود، اصلاح ذات البین، هدایت مردم و نهادینه کردن فرهنگ ناب صلح و سازش است.

معاون دادگستری کل استان کرمان، با اشاره به فعالیت ۳۱۷ شعبه شورای حل اختلاف در استان کرمان، تصریح کرد: در حال حاضر یک هزار و ۴۴۴ نفر در این شورا‌ها عضویت دارند که از این تعداد ۲۸۴ نفر در شهرستان کرمان و یک هزار و ۱۶۰ نفر در شهرستان‌ها مشغول فعالیت هستند.

تقی زاده افزود: در حال حاضر یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اصلی در کشور بحث آمار بالای زندانیان است که شورا‌های حل اختلاف می‌توانند به عنوان نهاد بالنده به این موضوع کمک کنند،؛ به طوری که تاکنون در استان کرمان ۱۲ شورای حل اختلاف ویژه زندان راه اندازی شده و موفق شده اند که طی پارسال، تعداد ۸۶۹ زندانی را از زندان‌های استان آزاد کنند.

او بیان کرد: تشکیل نهاد‌های داوری و میانجی گری و ستاد صبر از جمله اولویت‌های کاری طی امسال در معاونت شورا‌های حل اختلاف است که در دست انجام است.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری و رئیس شورا‌های حل اختلاف استان کرمان گفت: شورا‌های حل اختلاف، نهادی موثر در کاهش موجودی و ورودی پرونده‌ها به محاکم دادگستری، به حداقل رسیدن وقت‌های رسیدگی و جلوگیری از اطاله دادرسی است و حاکم ساختن فرهنگ صلح و سازش و هدایت مردم به صلح و سازش و نهادینه کردن این فرهنگ در بین مردم می‌تواند به عنوان اهداف عالی و بلند این شوراهادر برنامه‌های آتی و فعلی مد نظر قرار گیرد.

تقی زاده با بیان اینکه حل اختلاف ارباب رجوع و ایجاد سازش بین آن‌ها در راس فعالیت‌های شورا‌های حل اختلاف به شمار می‌رود، ابراز امیدواری کرد: در صورت نهادینه شدن فرهنگ گذشت در جامعه و احترام طرفین به حقوق یکدیگر بسیاری از اختلافات با صلح و سازش مختومه شود.

انتهای پیام/ب

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.