سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

ادامه روند کاهش عناوین کتاب در دوران شیوع کرونا

کتاب یکی از بخش‌های فرهنگی جامعه ماست که مخاطبان خاص خود را دارد و از خسارت‌های ناشی از شیوع بیماری کرونا بی نصیب نمانده است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه سفر به استان سمنان در جمع خبرنگاران با اشاره به خسارت‌های بخش فرهنگ و هنر و گردشگری ایران در دوران شیوع کرونا گفت: بخش فرهنگ و هنر ایران از اسفندماه که شاهد شیوع ویروس کرونا بودیم تا اواخر اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ افزون بر ۹۰۰۰ میلیارد تومان خسارت دیده که حجم قابل توجهی است.

کتاب یکی از بخش‌های فرهنگی جامعه ماست که مخاطبان خاص خود را دارد و از خسارت‌های ناشی از شیوع بیماری کرونا بی نصیب نماند. تعطیلی چاپخانه داران و کتابفروشان در ماه‌های ابتدایی سال ۹۹ باعث شد کتابی در فروردین ماه همان سال منتشر نشود. از سوی دیگر وضعیت اقتصادی مردم روی میزان خرید کتاب تاثیر گذاشت و اقتصاد نشر را تحت تاثیر قرار داد.

ناشران به تبع میزان تقاضای بازار برای خرید کتاب، میزان عناوین منتشرشده شان را کاهش دادند. این مسئله در موضوعات دیده می‌شود. تاحدی که از اسفند ماه سال ۹۸ که آغاز شیوع کرونا در کشور بود تا اردیبهشت ماه امسال ۱۱۳ هزار و ۳۶۷ عنوان کتاب در کشور منتشر شد. حجم قابل توجهی از این کتاب‌ها تألیفی بودند. میزان کتاب‌های تألیفی در این مدت به ۸۱ هزار و ۲۶۱ عنوان و میزان کتاب‌های ترجمه به ۳۲ هزار و ۱۰۶ عنوان رسید.

از بین آثار منتشرشده سهم ناشران تهرانی در این مدت ۸۵ هزار و ۸۸۷ عنوان و سهم ناشران شهرستانی ۲۷ هزار و ۴۸۰ عنوان کتاب بود. همچنین اکثر کتاب‌های منتشرشده در این مدت چاپ اولی بودند. در میان آثار چاپ اولی کمتر نام مولفان مشهور به چشم می‌خورد. این مسئله از سویی به شیوع کرونا و از سوی دیگر به دست به عصا بودن ناشران برای انتشار کتاب بازمی گردد. آثار برخی از مولفان مشهور در شرایط کرونایی در صف انتشار ماندند و هنوز به بازار نشر عرضه نشدند.مجموع شمارگان کتاب در دوران شیوع کرونا به ۱۴۲ میلیون و ۳۷۰ هزار و ۲۶۵ نسخه رسید. کاهش شمارگان کتاب مسئله‌ای است که پیش از شیوع بیماری کرونا در کشور وجود داشت و در این دوران ادامه پیدا کرد.

میزان کتاب‌های منتشرشده از ابتدای سال ۹۸ تا پیش از شیوع کرونا به ۹۴ هزار و ۶۶۰ عنوان می‌رسید. تنها با مقایسه میزان کتاب‌های منتشر شده در ایام شیوع کرونا و پیش از آن می‌توان به احتیاط بیشتر ناشران برای انتشار کتاب به تبع خسارات ناشی از کرونا پی برد. میزان کتاب‌های منتشر شده در یک سال و نیم گذشته تفاوت اندکی با میزان انتشار کتاب در یازده ماه نخست سال ۹۸ دارد.

۶۷ هزار و ۵۴۴ عنوان کتاب تالیفی و ۲۷ هزار و ۱۱۶ عنوان کتاب ترجمه در یازده ماه نخست سال ۹۸ منتشر شد. سهم ناشران تهرانی ۷۳ هزار و ۱۸۷ عنوان و سهم ناشران شهرستانی ۲۱ هزار و ۴۷۳ عنوان بود. ۵۱ هزار و ۴۸۶ کتاب چاپ اولی و ۴۳ هزار و ۱۷۴ عنوان کتاب تجدید چاپ در این مدت در بازار نشر عرضه شدند.

میزان شمارگان کتاب در یازده ماه نخست سال ۹۸ به ۱۳۴ میلیون و ۴۳۵ هزار و ۴۰۵ عنوان رسیده بود این مسئله نشان می‌دهد مجموع شمارگان کتاب در یک سال و نیم گذشته نسبت به یازده ماه سال ۹۸ حدود ۸ میلیون افزایش یافته است. کاهش شمارگان با میزان استقبال مخاطب از کتاب ارتباط مستقیمی دارد. البته دولت برای جبران خسارت‌های ناشی از کرونا در این مدت نمایشگاه مجازی کتاب و طرح‌های فصلی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران را برگزار کرده است.

برگزاری نمایشگاه و اجرای طرح‌ها تنها مسکنی برای اقتصاد نشر بودند و روند کاهش انتشار عناوین کتاب را متوقف نکرد و این روند در ماه‌های پس از اردیبهشت هم ادامه داشت. در یک ماه و نیم نخست امسال باوجود تعطیل نشدن چاپخانه‌ها بازهم میزان عناوین منتشرشده در این مدت کاهش یافت. افزایش قیمت ملزومات چاپ در کنار افزایش قیمت کاغذ و خارج شدن کتاب از سبد خرید مردم در این امر بی تاثیر نبود. در این مدت تعدادی از ناشران از صنعت نشر خارج شدند تعدادی هم کتاب هایشان را منتشرنکردند این به معنای تعطیلی صنعت نشر در دوران شیوع کروناست.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.