سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مهار مخرب‌ترین آفت جنگل‌های شمال

آفت پروانه ابریشم باف ناجور در جنگل‌های مازندران منطقه ساری کنترل شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،معاون اداره حفاظت و حمایت از منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری کاهش بارش‌ها، گرمای هوا و خشکی زیاد را علت طغیان دوباره آفت پروانه ابریشم باف ناجور در جنگل‌های مازندران اعلام کرد و گفت: جمعیت این آفت یک نسل بوده و با بارش باران از بین می‌روند و درختان دوباره سبز می‌شوند که با باران یک هفته اخیر این آفت کنترل شد.

او افزود: پروانه ابریشم باف ناجور در جنگل‌های شرق استان و در محدوده نکا تا گلوگاه مشاهده شده است.

امین وطن دوست گفت: بر اساس ارزیابی‌ها و گزارش‌های محلی حدود یک هزار هکتار از جنگل‌های منطقه تحت تاثیر این آفت قرار گرفت؛ که سهم شهرستان‌های بهشهر و گلوگاه حدوده ۱۲۰ هکتار است.

او افزود: پروانه کولی یا ابریشم باف ناجور حدود ۱۲۰ هکتار از جنگل‌های رستمکلا و تیرتاش در شهرستان بهشهر و لمراسک و شهیدآباد در گلوگاه را درگیر کرده است.

وطن دوست گفت: پروانه کولی بیش از یک هزار گونه گیاهی از جمله درختان بلوط و سوزنی برگ را در جنگل‌های کشور درمعرض خطر قرار داده و لارو آن با تغذیه از برگ درختان باعث ریزش آن‌ها می‌شود.

او افزود: رنگ این لارو از زرد تا قهوه‌ای خاکستری است و نر و ماده آن در رنگ و اندازه با هم فرق دارند. آن‌ها یک نسل در سال تولید می‌کنند و در ۴ مرحله زندگی اصلی (تخم، لارو، شفیره، حشره) بالغ می‌شوند.

پروانه کولی بومی چین و خاور دور در روسیه، حدود ۵۰ سال قبل به شکل توده‌های تخم از راه‌های بین المللی و از طریق حمل و نقل محموله‌های دریایی وارد ایران شد و بتدریج گسترش یافت.
انتهای پیام/س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.