به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اخیرا وزارت بازرگانی آمریکا طی اطلاعیهای اعلام کرد اسامی ۳۴ شرکت از جمله بیش از ۱۰ شرکت مستقر در چین را به فهرست سیاه همکاریهای اقتصادی این وزارتخانه اضافه کرده است. چین پیش از این اتهامات حقوق بشری آمریکا را رد کرده است. یک سخنگوی وزارت خارجه چین روز جمعه گفت: «چین، تمامی اقدامات لازم را برای محافظت از حقوق و منافع مشروع شرکتهای چینی اتخاذ خواهد کرد و تلاشهای آمریکا برای دخالت در امور داخلی چین را رد میکند.»
شرکتهایی که در لیست سیاه وزارت بازرگانی آمریکا قرار میگیرند از انجام هرگونه تجارت با شرکتهای آمریکایی، مگر در صورت کسب مجوز از دولت فدرال آمریکا منع میشوند. آمریکا علاوه بر این، چند شرکت را به بهانه کمک به نیروهای مسلح چین، ایران و روسیه در فهرست سیاه همکاریهای اقتصادی قرار داد.
وزیر بازرگانی آمریکا در بیانیهای اعلام کرد که از میان ۳۴ شخص حقیقی و حقوقی که در فهرست سیاه همکاریهای اقتصادی قرار گرفتهاند ۸ شخص حقیقی و حقوقی به دلیل تسهیل صادرات اقلام آمریکایی به ایران در این فهرست قرار داده شدهاند. وزیر بازرگانی آمریکا در این بیانیه مشخص نکرده این شرکتها در کدام کشورها مستقر هستند. در اطلاعیهای که پیشتر روی وبسایت وزارت بازرگانی قرار گرفته بود آمده ۲ شخص حقیقی و حقوقی که مستقر در ایران هستند نیز در این فهرست سیاه قرار گرفتهاند. در آن اطلاعیه نام شرکت «شیمی طب سینا» و مدیر عامل آن در فهرست سیاه قرار گرفته است.
وزیر بازرگانی آمریکا گفته ۶ شرکت دیگر به دلیل کمک به برنامههای نظامی روسیه در این فهرست قرار گرفتهاند. وزیر بازرگانی آمریکا گفته واشنگتن به استفاده از قوانین مربوط به کنترل صادرات جهت پاسخگو کردن دولتها، شرکتها یا اشخاصی که اقلام آمریکایی را به کشورهایی مانند چین، ایران و روسیه انتقال میدهند ادامه خواهد داد. دولت آمریکا در راستای اهداف خصمانه خود علیه جمهوری اسلامی اسلامی ایران و پیشبرد جنگ اقتصادی علیه این کشور تحریمهایی را به بهانههای مختلف وضع کرده است. واشنگتن شرکتهای آمریکایی و شرکتهای مستقر در کشورهای ثالث را به تبعیت از این تحریمها ملزم میکند.
«دفتر تروریسم و اطلاعات مالی» وزارت خزانهداری یا «FTI» که در سال ۲۰۰۴ به عنوان یکی از نهادهای وزارت خزانهداری آمریکا ایجاد شده مرکز طراحی جنگ اقتصادی این کشور علیه کشورهای مخالف با سیاستهای کلان واشنگتن به شمار میرود. «دفتر تروریسم و اطلاعات مالی» مأموریت ادعایی خود را «اجرای راهبردهای دولت آمریکا برای مبارزه با تأمین مالی تروریسم در سطح داخلی و بینالمللی، تدوین و اجرای راهبردهای ملی در خصوص مبارزه با شبکههای پولشویی و تأمین مالی تروریسم» اعلام میکند. این دفتر شامل چهار زیرمجموعه است؛ دفتر کنترل داراییهای خارجی (اوفاک)، دستیار وزیر در امور اطلاعات و تحلیل، دستیار وزیر در امور تأمین مالی تروریسم و شبکه اجرای قوانین مربوط به جرائم مالی.
البته که خبر تحریمهای آمریکا دیگر تازگی ندارد، اما اینطور تصور می شد که جو بایدن سیاست متفاوت تری از از دونالد ترامپ در پیش بگیرد، اما چندی پیش بود که زمزمه هایی شنیده شد مبنی بر قصد آمریکا در راستای همگرایی با متحدان خود برای به کارگیری برنامه جدیدی در خصوص تحریم کشورهایی که به آنها برچسب متخاصم زده است؛ بر همین اساس گزینه بکارگیری تحریمهای تنبیهی علیه کشورهایی همچون ایران مطرح است.
دولت جو بایدن در حال بازبینی استفاده از اهرم تحریمهای اقتصادی علیه کشورهای متخاصم، در راستای هماهنگی بیشتر با شرکای خود به جای اتخاذ رویکرد یکجانبه و جلوگیری از خسارتهای اقتصادی است. سند اجرایی بازبینی شده سیاست تحریمهای آمریکا تقریبا تکمیل شده است و انتظار میرود تا پایان تابستان امسال رونمایی شود.
این اتفاقات در حالی مطرح می شود که جو بایدن چهل و ششمین رئیس جمهور آمریکا با اینکه ادعا میکرد رویکرد متفاوت تری نسبت به رئیس جمهور پیشین آمریکا در پیش میگیرد، اما اکنون به نظر می رسد قصد دارد برای فشار بر ایران از سلاح و فشارهای همان دولت قبلی علیه ایران استفاده کند. موضوع دیگری که در این میان مطرح است، مذاکرات احیاء برجام است. به گفته کارشناسان واشنگتن قصد دارد از این مذاکرات به عنوان اهرم فشار بر ایران برای رسیدن به خواسته ها و امتیازاتش بهره بگیرد، اما ایران زیر بار حرف زور نمی رود.
وانگ ونبین سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به این سوال که آیا پکن از قرار گرفتن نام ١٠ شرکت چینی در لیست سیاه آمریکا به دلیل نقض حقوق بشر و نظارتهای گسترده بر منطقه شین جیانگ گفت: چین به شدت با این اقدام مخالف است و تمام اقدامات لازم را برای محافظت از حقوق و منافع مشروع و قانونی شرکتهای چینی و مقابله با تلاشهای آمریکا برای مداخله در امور داخلی چین به کار میگیرد.
پارلمان اروپا ۱۷ تیرماه با تصویب یک قطعنامه از شورای اروپا خواست برخی مقامات ایرانی را به بهانههای حقوق بشری هدف تحریمهای هدفمند قرار دهند. در این قطعنامه پارلمان اتحادیه اروپا از شورای اورپا خواست تا «تحریمهایی هدفمند علیه برخی مقامات ایران، به شکل مسدود کردن داراییهای آنها، و همچنین تحریمهایی علیه برخی نهادهای ایران، اعمال کند.
در این قطعنامه ادعا شده است این مقامات ایرانی در «بازداشت خودسرانه و صدور حکم اعدام برای اتباع اتحادیه اروپا نقش داشتهاند. چارلی ویمرز نماینده سوئدی پارلمان اروپا، نیز در پیامی توییتری در این باره نوشت: «خوشحالم که پارلمان اروپا از درخواست تحریم علیه مقامات ایرانی حمایت کرد.
همچنین نمایندگان پارلمان اروپا از رئیسجمهور ایران خواستند حکم اعدام احمد رضا جلیلی استاد ایرانی مقیم سوئد، را متوقف کند. جلیلی سال ۱۳۹۵ بهدلیل ارتباط با سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) بازداشت و به اعدام محکوم شده است. در بخشی از این قطعنامه در این باره آمده است: «پارلمان اروپا از ایران میخواهد که در دوران ریاست جمهوری (حجتالاسلام) سید ابراهیم رئیسی حکم اعدام احمدرضا جلیلی متوقف شود. این قطعنامه در بخشی دیگر مدعی شده است: «ایران برای باج گرفتن از دولتهای خارجی، اتباع خارجی را زندانی میکند؛ تاکنون حداقل ۱۲ تبعه از اروپا در زندانهای ایران بازداشت شدهاند.
در ادامه نیز ادعا شده است: «ایران بهطور خودسرانه شهروندان خود را نیز بازداشت میکند. همچنین غالبان حق محاکمه عادلانه، مشاوره حقوق، دیدار سازمانهای بشردوستانه و مقامات کنسولی از آنها سلب میشود.» وانگ ونبین سخنگوی وزارت امورخارجه چین در نشست خبری هفتگی خود به اقدام روز جمعه دولت آمریکا برای قرار دادن نام ٣٤ شرکت و نهاد در لیست سیاه به بهانه همکاری با ایران، روسیه و چین واکنش نشان داد.
البته این موضوع تازگی ندارد و در بیستم اسفند ماه سال گذشته هم به وضح وزیر خارجه آلمان به آن اشاره کرد؛ هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان گفت که شرکای اروپایی و آمریکایی باید با هم از منافع و ارزشهای مشترک خود دفاع کنند و در عین حال، فقدان اقدامی هماهنگ را در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا مورد انتقاد قرار داد. اکنون با روی کار آمدن جو بایدن، به عنوان رئیس جمهوری آمریکا این فرصت پیش آمده که روابط بهبود بخشیده شوند.
وزیر خارجه آلمان در جریان نشست موسسه بروکینگز گفت: امیدوارم که بتوانیم به موضع مشترک اروپایی و آمریکایی برای اعمال تحریمهای هدفمند برگردیم؛ مسئلهای که در چهار سال گذشته از آن بی نصیب بودیم.
برخی از تحلیلگران بر این باورند که تن ندادن ایران به خواستههای آمریکا و ندادن امتیاز در مذاکرات احیاء برجام موجب شده که بایدن هم مانند ترامپ دست به فشار و تحریم علیه تهران بزند.
امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا میگوید بایدن همان خواستههایی را از ایران دارد که ترامپ در زمان ریاستجمهوریاش از ایران مطرح میکرد. تفاوت آنها، این است که ترامپ و پمپئو، بیادبانهتر، خشنتر و یکجانبهگرایانهتر خواستههایشان را میگفتند، اما بایدن و بلینکن، مودبانهتر، آرامتر و شکیلتر آن خواستهها را مطرح میکنند.
به گفته این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی، اگر ایران میخواست به این خواستهها تن دهد، در همان زمان ترامپ با درخواستهای آمریکا موافقت میکرد. حال که ایران به ترامپ جواب مثبت نداد، دلیلی ندارد که بخواهد با بایدن توافق کند.
وی درباره درخواست ایران برای گرفتن تضمین از آمریکا عنوان کرد: منظور از تضمین مشخص نیست. نه حقوق بینالمللی و نه قوانین داخلی آمریکا تضمینکننده باقی ماندن این کشور در توافق نیست چراکه دولت آمریکا، هم از بسیاری از توافقهای بینالمللی همانند برجام که از حمایت قطعنامه الزامآور شورای امنیت برخوردار است، خارج شده و هم از بسیاری از معاهداتی که در کنگره به تصویب رسیده، خارج شده است.
ابوالفتح با اشاره به ضرورتهای حیات هر توافقی گفت: حیات هر توافقی به دو چیز بستگی دارد؛ نخست آنکه منفعت طرفین در ادامه توافق باشد یا یکی از طرفین هزینه خروج از توافق را آنقدر بالا بداند که حاضر به دادن آن هزینه نباشد.
انتهای پیام/
...........حالا بزرگوارانی که فرهنگشان را به غرب گره زدند خودشان بروند در بغل دوستان غربیشان
آمریکا هیچ غلطی که چه عرض کنم هیچ ..... نمیخورد
8 سال همه چیز کشور رو در کنار هستهای دادیم رفته
غرب، هیچ چیز نه به ما میدن و نه میخوان بدهند
من الان تو محیط دانشگاه میبینم آبخوری دانشگاه رو تصفبه آبش پرچم ساخت امریکا هست پنجره دوجداره دانشگاه ساخت امریکا هست سی پی یوهای اتاق ای تی هم ساخت امریکا بعد دم در پرچم امریکا لگد میکنند
باید ضمن (احیای) توافق نامه برجام قید شود که در صورت خروج یک جانبه هر یک از کشور های 5+1 ایران این امتیاز را به دست می اورد که به هر میزانی که بخواهد غنی سازی کند و یا حتی قید شود که ایران در صورت خروج یک جانبه هر یک از طرفین میتواند اقدام به ساخت بمب هسته ای کند . بعد اون ببینم کدوم کشوری میتونه از این توافق خارج شه ؟!
1- هدف امریکاه از مذاکره لغو تحریم ها نیست بلکه ساختار آن باقی مانده وتحریم اساساً وسیله و ابزاری است برای اینکه از ایران درهمه زمینه ها ازجمله درموضوعات هسته ای،حضورمنطقه ای،موشکی و حقوق بشرامتیاز گرفته بلکه اگر بتواند پیشرفت کشور را درهمه علوم به سراشیبی سقوط بکشاند.
2- آمریکا اگر کوچکترین امتیازی به ایران بدهد با بدعهدی و بد قولی زیر تعهدات می زند و با عمل نکردن به آن ،ایران چند باره رکب خورده و بازگشت کامل کشور به برجام یعنی پس ازطی هزینه سنگین راه اندازی غنی سازی 60درصدی نابودی آن دستگاه ها وممنوعیت توسعه و تحقیقات هسته ای و عقب گرد وعقب ماندگی نسبت به کشورهای دارای علوم و فنون پیشرفته هسته ای.
3- عبرت های تاریخی مثل اعتماد دکتر مصدق به امریکا و سقوط دولت او،اعتمادو مذاکره معمر قذافی در زمینه های هسته ای ،موشکی و تجاری با امریکا وغرب ،یافتن تمام نقشه های نظامی وغیر نظامی آن و در پی آن نابودی برنامه هسته ای و موشکی لیبی و سرانجام به خاک سیاه نشاندن اقتصادلیبی و معمرقذافی توسط امریکا و اروپا ،اعتماد صدام جنایتکاربه بازرسان سازمان ملل و یافتن تمام نقشه های نظامی و غیر نظامی عراق ودادن اطلاعات آن به امریکا و پس از آن جنگ راحت امریکا و متحدانش علیه صدام و شکست او. مذاکره تحویل دیپلمات های امریکایی در لبنان در زمان مرحوم هاشمی وعدم آزاد شدن پول های بلوکه شده ایران توسط آمریکا،معاهده سعد آباد مبنی بر قبول داوطلبانه تعلیق غنی سازی و پروتکل الحاقی توسط روحانی در دولت خاتمی با سه کشوراروپایی وعدم اجرای تعهد توسط آن سه کشوراروپایی و آمریکا.ومعاهده برجام مبنی برممنوعیت حدود صد نوع فناوری هسته ای ایران با1+5 خروج از برجام توسط امریکاواضافه شدن بیش از 1500 نوع تحریم قبلی وجدیدعلیه ایران .
4- اساس، انگیزه و داستان وضع تحریم ها ازطرف دشمن به طمع فشارهمه جانبه برملت و دولت وسپس گشودن باب مذاکره بوده و انگیزه و هدف مذاکره هم از طرف غرب راهی برای به حراج دادن مولفه های قدرت ایران یکی پس از دیگری و جری شدن دشمن و باج خواهی های مضاعف از کشورو مردم ودر ادامه تغییر رفتار نظام و در نهایت تقییر رژیم است.
5- غرب صرفاً با تله وحیله مذاکره می تواند اهرم های حیاتی قدرت را با نیرنگ از ایران بگیرد درصورتیکه بجز مذاکره هیچ راهی برای به زیر کشیدن قدرت ایران ندارد مانند ممنوعیت صد نوع فناوری هسته ای در برجام وموارد ذکر شده بند های این موارد.
6- درصورت بازگشت به برجام وعضویت در آن از طرف آمریکا، به هر بهانه ای دوباره می تواند از مکانیزم ماشه یا همان اسنب بک استفاده کرده وتحریم ها را ازطریق قطعنامه های شورای امنیت به بکباره برگرداندوایران را ذیل بند 7 منشور ملل متحد ببرد.
7- در صورت مذاکره موشکی و منطقه ای و به باد دادن توان موشکی ،قدرت دفاعی و منطقه ای کشور، امریکا ، اروپا و حتی کشورهای مثل عربستان و اسرائیل می توانند امنیت ایران را نابود کرده وکشور و ملت رامثل لقمه ای چرب خودغارت کرده یا داعش و سایرگروهای تروریستی خون آشام را به جان،مال و ناموس ملت بیاندازند.
8- مشکلات اقتصادی به هیچ وجه با مذاکره قابل حل نیست زیرا ساختار کلی وپایه اصلی تحریم ها همچنان حفظ شده وآمریکا به تعهدات خود عمل نکرده و آنرا بطور کامل لغو نمی کند زیرا هر تحریمی بابرچسب های گوناگون هسته ای ، موشکی و منطقه ای و حقوق بشراست.اگر یک موضوع از تحریم را بردارد سایر برچسب های تحریم باقی می ماند و این یعنی لغو تحریم ها کاملاً بی خاصیت و دروغ بوده وایران در گرداب،تله و دور بی حاصل موضوعات متعدد تحریم و مذاکره برای باج دادن مولفه های قدرت یکی پس از دیگری قرار می گیرد.
9- در صورت عدم لغو تحریم ایسا ( ممنوعیت سرمایه گذاری خارجی درایران) وتحریم یوترن( گردش مالی آزاد ایران از طریق دلار باجهان) که متاسفانه هیچکدام در برجام توسط تیم مذاکره کننده ایرانی از امریکا درخواست لغو نشده است برداشتن تحریم ها بدون لغو این دو بی معنی،مضحک و بی خاصیت است .
10- با تکیه بر توانمندی های و ظرفیت های عظیم داخلی اثرو نقش تحریم هارا باید بی خاصیت وخنثی کرده و ازبین برد و امریکا را از حربه تحریم و سپس مذاکره مایوس کرداز جمله راهکارها:استفاده درهمه حوزه های علمی،فنآوری و تولیدی ازجوانان نخبه ، شرکتهای دانش بنیان و دانشگاهای برترصنعتی،استفاده از قرار گاه سازندگی و شرکت مپنا به عنوان تجربه موفق وراهگشای خنثی سازی تحریم ها، ،جذب سرمایه عظیم ایرانیان مقیم خارج ،برنامه ریزی بودجه سالانه بدون کسری بودجه توسط دولت وعدم چاپ بی پشتوانه اسکناس وعدم افزایش پایه پولی بدون پشتوانه افزایش تولید، اصلاح نظام بانکی و کنترل تورم تک رقمی ،ممنوعیت قطعی هرگونه تعطیلی واحد ها وشرکت هایی تولیدی از طرف بانک ها،اعطای تسهیلات قرض الحسنه و بسیار کم بهره به واحد ها ی تولیدی متوسط و کوچک ، تک نرخی کردن ارز وحذف قطعی ارز 4200 تومانی که این ارز رانت زا و فساد آفرین بوده و باعث نابودی تولید کشور امی شود،استفاده ازظرفیت معادن بصورت غیر خام فروشی ، برنامه ریزی مدون علاوه بر خود کفایی دارای اهداف صادراتی برای تولیدات گسترده صنعتی وکشاورزی ( کالاهای اساسی ونهاده های دامی)، برنامه ریزی صادرات به همسایگان ازمیزان2درصد کنونی به 20 درصد طی برنامه 4 ساله یعنی رسیدن به حدود 200میلیارد دلارصادرات به 15 کشورهمسایه، حمایت همه جانبه از تولید داخل با کیفی سازی وبا وضع تعرفه باز دارنده کالاهای خارجی مبازره هدفمند با قاچاق و فساد، پیمان های پولی دو وچند جانبه با کشورها ، ممنوعیت وقطع همیشگی فروش نفت خام وتبدیل آن به مواد پتروشیمی در صنایع با محوریت صادرات محصولات آن به همسایگان، اخذ مالیات عادلانه از ثروتمندان و عایدی سرمایه، خانه خالی و ماشین های لوکس واخذ مالیات از گردش حساب های بانکی ،تکمیل زنجیره پروژه های آزاد راهی، ریل وراه آهن برای دریافت حق ترانزیت از کشورهای همسایه، داخلی سازی با کیفیت خودرو با پلتفرم پیشرفته کاملا ایرانی و بومی، داخلی سازی با کیفیت و صادرات محورلوازم خانگی و لوازم ساختمانی ،استفاده از ظرفیت عظیم بسیج و نیروهای جهادی در تمام این مراحل برنامه ریزی پیشرفت و توسعه کشوروعدم اجازه ورود مجدد به شرکت هایی عهد شکن مانند توتال ،پژو ،سامسونگ ، ال جی و... که به بهانه تحریم کشور را ترک کرده و باعث شوک و خسارت به اقتصاد شدند، بطور قطع با پیاده سازی این برنامه ها باید حربه دو گانه تحریم ومذاکره را ازدشمن گرفت.در غیر این صورت مانند 8 سال اخیر با بدعهدی و شرطی کردن اقتصاد به دشمن توسط دولت تشنه مذاکره وغربگرا، شیرازه اقتصاد مبتنی برتوانمندی و ظرفیت های داخلی و رویکرد اقتصاد مقاومتی ازهم می پاشد و باعث مشکلات عدیده ازجمله تورم غیر متعارف و افسار گسیخته ،نابودی تولید داخلی و تعطیلی کارخانجات و بیکاری فزاینده، جهش عجیب و غیر عادی قیمت ارز، ریزش غیر طبیعی بورس و گرانی بی ضابطه کالا،مسکن و خدمات گردیده ونارضایتی بحق ملت را در پی دارد.