سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نخست وزیر انگلیس پایان حضور نظامی این کشور در افغانستان را اعلام کرد

نخست‌ وزیر انگلیس به نمایندگان پارلمان این کشور اعلام کرد دولت انگلیس به حضور ۲۰ ساله نیرو‌های این کشور در افغانستان خاتمه داده است.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گاردین، بوریس جانسون، نخست‌ وزیر انگلیس با صدور بیانیه‌ای به نمایندگان پارلمان این کشور اعلام کرد دولت انگلیس به حضور ۲۰ ساله نیرو‌های این کشور در افغانستان خاتمه داده است.

دولت انگلیس پیش از این اذعان کرده بود که ۷۵۰ نیروی باقی مانده این کشور در افغانستان که عمدتا به آموزش نیرو‌های ارتش افغانستان مشغول بودند، این کشور را ترک خواهند کرد، زیرا زمانی که اکثریت دو هزار و ۵۰۰ نیروی رزمی باقی مانده آمریکا این کشور را ترک کنند، محافظت از جان نیرو‌های انگلیسی غیرممکن خواهد بود.

نیرو‌های انگلیسی در سال ۲۰۱۴ به مشارکت در عملیات رزمی در افغانستان خاتمه دادند، اما به عنوان بخشی از هفت هزار و ۵۰۰ نیروی ناتو در این کشور ماندند.

جانسون در پاسخ به پرسش تام توگندهات، رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان انگلیس مدعی شد: ما باید درباره اوضاع افغانستان واقع‌بین باشیم و آنچه که به آن امید داریم این است که خون و پولی که در این چند دهه برای حفاظت از مردم افغانستان هزینه کرده ایم، هدر نرفته باشد.

در کل ۴۵۴ نیروی انگلیسی در افغانستان جان خود را از دست داده اند که بیش از ۴۰۰ نفر آن‌ها در نتیجه اقدامات خصمانه کشته شده اند. در جنگ افغانستان هزاران نفر از جمله بیش از ۵۰ هزار غیرنظامی افغان و دو هزار و ۳۰۰ نیروی آمریکایی نیز کشته شده‌اند.

جانسون گفت: برای دستیابی به صلح نهایی در افغانستان نیرو‌هایی که آمریکا و دیگران با آن‌ها جنگیده اند، باید در توافق مشارکت داشته باشند. ما باید امیدوار باشیم که طرفین در کابل بتوانند برای دستیابی به توافق گردهم آیند و باید امیدوار باشیم که سرانجام سازشی با طالبان حاصل شود. 

وزرای انگلیسی این هفته در نشست شورای امنیت ملی به تصویب رساندند که انگلیس سفارت خود در کابل را باز نگاه دارد. ملاحظاتی وجود دارد که آیا نیرو‌های انگلیسی برای محافظت از این سفارت‌خانه در افغانستان باقی خواهند ماند یا نه، اما به گفته منابع در حال حاضر این وظیفه بر عهده پیمانکاران خواهد بود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
مصمم
۲۳:۴۹ ۱۷ تير ۱۴۰۰
ان شاالله دوران حکمرانی ابر دزدان و ابر جنایتکاران رو به پایان است و دوران جدیدی در سطح جهان آغاز می شود که در این دوران ملت ها خودشان سرنوشت خود را رقم خواهند زد و نقش استثمارگران و استعمارگران در حاکمیت کشورها روز بروز کم رنگ تر خواهد شد . خروج آمریکا از افغانستان شروع خروج نیروهای تروریست آمریکا از تمام منطقه خواهد بود .
ناشناس
۲۱:۲۵ ۱۷ تير ۱۴۰۰
به زودی از منطقه می روید .
ایران اینقدر قوی شده که ضعفا نمی توانند در کنارش باشند.
ناشناس
۱۹:۱۳ ۱۷ تير ۱۴۰۰
میگم بی زحمت شما که دستتون میرسه به این بنده خدا بگید وقت کرد یخته این موهاشو کوتاه کنه.
مهدی
۱۹:۱۰ ۱۷ تير ۱۴۰۰
درود برسپاه که تمام محاسبات آمریکا و انگلیس را بهم ریخت .