سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عضو اتحادیه املاک استان تهران:

۹۸ درصد از مراجعات مستاجران به شورای حل اختلاف به سازش می رسد

آذری گفت: ۹۸ درصد از مراجعات مالک و مستاجر به شورای حل اختلاف به سازش رسیده و در برخی از موارد هم حکم تخلیه صادر شده است.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، آذری عضو هیئت مدیره اتحادیه املاک تهران در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه در سال گذشته شورای حل اختلاف حکم تخلیه بسیاری از واحدهای مسکونی اجاره ای را با وجود آن که دولت اعلام کرده است که به هیچ عنوان حکم تخلیه صادر نشود، صادر کرد گفت: البته بسیاری از حکم هایی که برای تخلیه ملک صادر شده بود به دلیل آن است که مالک و مستاجر به توافق نرسیده بود و از سوی دیگر بسیاری از مستاجران هم دستورالعمل ها و مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا را رعایت نکرده بودند.

عضو هئیت مدیره اتحادیه املاک با بیان اینکه برخی از مستاجران حاضر به افزایش قیمت اجاره خود نبودند و مصوبات ارائه شده را رعایت نمی کردند از سوی دیگر در برخی از موارد مالک قصد سکونت در ملک خود را داشت بنابراین در این موارد شورای حل اختلاف حکم تخلیه را صادر می کند.

آذری با بیان اینکه آمار ها در شورای حل اختلاف اتحادیه املاک حاکی از آن است که ۹۸ درصد از مشکلات مالک و مستاجر که برای رفع آن به شورای حل اختلاف مراجعه می کنند به سازش می‌رسد گفت: به طور معمول قراردادهایی که در حوزه اجاره منعقد می شود یک سال است اما در برخی از موارد شاهد آن هستیم که خود مستاجر تمایلی ندارد در واحد مسکونی ساکن بماند بنابراین در بسیاری از موارد خود مستاجر جابه جا می شود و مالک نیازی به دریافت حکم تخلیه ندارد .

عضو هئیت مدیره اتحادیه املاک توضیح داد: در یکی دو سال گذشته اتفاقات بسیار مناسبی رخ داده و با ارائه دستورالعمل، کار برای مستاجران ساده شده است اما در برخی از موارد شاهد آن هستیم که این دستور العمل ها رعایت نمی شود.

او با بیان اینکه نرخ اجاره و یا رهن واحدی در عرف یک چهارم قیمت واقعی و خرید ملک است افزود : به طور مثال اگر قیمت یک ملک ۱۱ میلیارد تومان باشد نرخ اجاره آن یک میلیارد تومان است بنابراین مالکان باید با تعیین نرخ مناسب و حجم مجاز تعیین شده اجاره ها را در این بازار برای مستاجران تعیین کنند.

آذری تصریح کرد: در بسیاری از موارد توافق بین مالک و مستاجر صورت می‌گیرد و نیازی به تعیین سقف اجاره در این بازار نیستیم اما در ۲ سال گذشته دولت سقف نرخ اجاره ۲۵ درصدی را برای مالکان و مستاجران تعیین کرده است.

عضو اتحادیه املاک استان تهران گفت: دولت نباید در تعیین سقف نرخ اجاره ورود کند چراکه هیچ ابزار نظارتی در این بخش وجود ندارد و از سوی دیگر بسیاری از مالکان خود به دلیل مشکلاتی که شرایط کرونا ایجاد کرده  قصد افزایش اجاره را ندارند اما تعیین سقف اجاره خود مشکلاتی را برای هردو طرف ایجاد کرده است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.