سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اجرای طرح‌های آبخیزداری تنها راه نجات از پیامد‌های خشکسالی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری تنها راه نجات استان و کشور از پیامد‌های خشکسالی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، اسماعیل صالحی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری تنها راه نجات استان و کشور از پیامد‌های خشکسالی و همچنین بارش‌های شدید است، اظهار داشت: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ۷۰۰ هزار هکتار از مساحت یک میلیون و ۶۴۳ هزار هکتاری استان را مورد مطالعه آبخیزداری قرار داده است که این میزان ۴۰ درصد مساحت استان را شامل می‌شود.

او افزود: از این سطح ۲۲۳ هزار هکتار عملیات آبخیزداری از جمله عملیات مکانیکی شامل بند‌های خاکی و رسوب‌گیر ملاتی و خشکه‌چین، اقدامات بیولوژیک شامل نهال‌کاری، بذرپاشی و بذرکاری و کپه‌کاری و اقدامات بیومکانیک شامل سکوبندی و تراس‌بندی همراه با تقویت پوشش گیاهی و اقدامات مدیریت شامل حفاظت و قرق و مراقبت و نگهداری اجرا شده است.


بیشتر بخوانید


صالحی اضافه کرد: امسال در راستای شعار سال «تولید، پشتیبانی و مانع‌زدایی» ۱۴ طرح شاخص و ۴۳ زیرپروژه با اعتبار پیشنهادی حدود ۹۹ میلیارد تومان پیش‌بینی شده که اجرای طرح‌های آبخیزداری به عنوان یکی از برنامه‌های شاخص در حوزه تولید است.

او ادامه داد: برای اجرای ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار عملیات آبخیزداری و حفاظت خاک در استان در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است، که با تامین این میزان اعتبار این طرح‌ها اجرایی خواهد شد.

صالحی، به اجرای طرح مطالعه و اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری از محل اعتبارات دولتی در ۱۲۹ هزار هکتار از اراضی استان اشاره کرد و گفت: مطالعه و اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری از طریق سرمایه‌گذاری خیران در ۷۳۰ هکتار هدف‌گذاری شده که با کمک خیران برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در تقویت آبخوان‌ها و تقویت سفر‌های زیرزمینی گام موثری برداشته شود.

او افزود: با اجرای طرح‌های آبخیزداری در حوزه‌های آبخیز نفوذ سالانه آب در مناطق کوهستانی و پرشیب بیش از ۵۳۰ مترمکعب در سال و در دشت‌ها و اراضی کم شیب نیز یک‌هزار متر مکعب در هکتار افزایش خواهد داشت.

صالحی، به بهبود وضعیت ترسیب کربن، افزایش فرصت‌های شغلی و معیشت آبخیزنشینان، حفظ و افزایش تنوع ژنتیکی گیاهی و جانوری و ایجاد تعادل در اکوسیستم، افزایش آب قنات‌ها، چشمه‌ها و چاه‌ها با اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری اشاره و اضافه کرد: با اجرای این طرح‌ها آب قنات‌ها تا سه برابر افزایش و خسارت سیل نیز تا ۷۰ درصد کاهش خواهد یافت.

او اظهار داشت: با اجرای این طرح‌ها نسبت فایده به هزینه نیز ۴.۷ خواهد بود و تولید علوفه سالانه نیز ۱۲۰ کیلوگرم در هکتار افزایش خواهد یافت.

صالحی، به کنترل رسوب تا چهار مترمکعب در هکتار در سال، کنترل فرسایش خاک به طور متوسط ۹ تن در هکتار با اجرای این طرح‌ها اشاره کرد و گفت: تاکنون ۲ هزار و ۹۰۰ سازه آبخیزداری شامل گابیون بندی، عملیات خشکه چین و هلالی آبگیر و عملیات بیولوژیک در استان انجام شده است.

انتهای پیام/ف

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.