سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون محیط زیست خراسان شمالی:

یک قلاده پلنگ با سه توله درخراسان شمالی مشاهده شد

علی تقی زاده گفت : یک قلاده پلنگ ماده به همراه سه قلاده توله در نزدیکی یک آبشخور در روستای تارخه دهستان بام در شهرستان اسفراین در جنوب خراسان شمالی مشاهده شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  علی تقی زاده معاون محیط زیست خراسان شمالی گفت :  این پلنگ به دلیل کاهش طعمه ناشی از خشکسالی براثر گرسنگی توله هایش به دام روستاییان تارخه حمله کرد که توانست یک راس گوسفند دامداران این روستا را تلف کند.


بیشتر بخوانید 


براساس این گزارش امسال این چهارمین باری است که پلنگ به دلیل گرسنگی به دام‌های این روستاییان حمله می‌کند و هر بار یک تا ۲ راس دام روستاییان را تلف کرد.

تشدید حمله پلنگ و نگرانی روستاییان عضو شورای اسلامی روستای تارخه از دهستان بام شهرستان اسفراین نسبت به پرسه آشکار پلنگ در روستا و حمله به دام روستاییان ابراز نگرانی کرد و خواهان مداخله محیط زیست در این ارتباط شد.

علی تقی زاده : گفت امسال این چهارمین باری است که پلنگ به دام‌های این روستا حمله می‌کند و تعداد زیادی از دام‌های سبک دامداران را تلف می‌کند و این کار باعث ترس و وحشت روستاییان شد.

او  اضافه کرد: تکرار حملات پلنگ به دام روستاییان، احتمال واکنش آن‌ها را نیز به دنبال خواهد داشت و باید محیط زیست در این ارتباط تدابیر پیشگیرانه‌ای را انجام دهد تا مشکلی برای روستاییان و پلنگ به عنوان یکی از حیوانات در معرض انقراض پیش نیاید.

پرداخت غرامت به روستاییان معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی با تایید حمله یک قلاده پلنگ ماده دام روستاییان تارخه در دهستان بام در شهرستان اسفراین گرسنگی را دلیل اصلی ورود این حیوان به مناطق مسکونی روستاییان اعلام کرد.

حبیب لشکری افزود: به احتمال زیاد پلنگ به دلیل نبود تغذیه مناسب برای سیر کردن شکم خود و توله هایش به ناچار به دام روستاییان حمله کرد و توانست یک راس دام را تلف و روستا را ترک کند.

او اضافه کرد: محیط زیست میزان خسارت وارده ناشی از حمله یک قلاده پلنگ را به دام بررسی و نسبت به پرداخت غرامت به دامداران روستایی اقدام خواهد کرد.

معاون محیط زیست خراسان شمالی به دامداران روستایی توصیه کرد تا دام‌های خود را در مکان‌های دربسته و دارای حفاظ مناسب نگهداری کنند تا از حمله این جانوران درنده در امان باشند.

پلنگ، گونه قلمرو طلب است و با افزایش جمعیت آن، قلمرو‌های حیوان محدود شده و به همین دلیل شمار طعمه‌ها هم کاهش یافته است بنابراین به ناچار، برای یافتن غذا به مناطق مسکونی نزدیک می‌شوند.

براساس اعلام مسئولان محیط زیست خراسان شمالی، شکار طعمه جانوران گوشت خوار شامل قوچ، میش، کل بز و حتی گراز وحشی از سوی شکارچیان غیر مجاز در سال‌های گذشته باعث شد تا این جانوران با کمبود تغذیه به خصوص در دوران خشکسالی همانند امسال مواجه شوند که به ناچار برای سیر کردن شکم خود و توله هایشان به دام روستاییان در نزدیک سکونتگاه‌های خود حمله می‌کنند.

در خراسان شمالی ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور زیست دارد و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می‌کنند.

منبع : ایرنا 

انتهای پیام/ه 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۹:۰۲ ۲۳ تير ۱۴۰۰
چرا چرت و پرت میگید، تعدادش کجا افزایش یافته!!
همینم منقرض نکنن باید خدارو شکر کرد
بعد دو دهه بلخره یه پلنگ با توله بالای دوتا دیده شده میگن افزایش یافته!
همین ها رو میگید مردم میریزن ب کشتن حیوون

باید هرچه سریع تر برای پرداخت خسارت روستاییان اقدام بشه تا اتفاق بدی نیوفتاده و پلنگ رو هم فکر اصولی و کارشناسی بشه، چون شکار اسان و سهل دام سبک باعث میشه عادت غذایی حیوان تغییر پیدا کند و سراغ شکار های طبیعی خود حتی در وفور نعمت هم نرود، این رفتار را هم فرزندان از مادر یاد گرفته و طبعیت می کنند که این حملات پی در پی به دام ها باعث میشه روستاییان تمدید بدی رو اتخاذ کنند و شاهد یک فاجعه بتشیم


دادن خوراک حاظر و آماده هم کار درستی نیست، چون حیوان ذاتن شکارچی هست و لاشه خوری مکرر در رفتار نسل های بعدی تاثیر بدی داره
فورا باید اقدام کرد
ب عنوان فعال محیط زیست و فعال فرهنگی اجتماعی اعلام آمادگی میکنم برای فرهنگ سازی در بین مردم ساکن تمام چنین جاهای کشور با تمام امکانات موجود
ناشناس
۰۱:۳۷ ۲۳ تير ۱۴۰۰
محیط زیست باید باتمام قدرت ودقت ازانها مواظبت ومراقبت نماید.
ناشناس
۰۱:۰۷ ۲۳ تير ۱۴۰۰
اگه محیط زیست برای پلنگ غذا تهیه کنه نمیان تو روستا وقتی گرسنه هستن میان اگه براشون غذا بزارین سیر باشن نمیان والا ما هم گرسنه باشیم خوب همینه پس زحمت بکشین محیط زیست غذا بزارین اینا هم موجودات خدا هستن حق زندگی دارن
ناشناس
۰۱:۰۷ ۲۳ تير ۱۴۰۰
اگه محیط زیست برای پلنگ غذا تهیه کنه نمیان تو روستا وقتی گرسنه هستن میان اگه براشون غذا بزارین سیر باشن نمیان والا ما هم گرسنه باشیم خوب همینه پس زحمت بکشین محیط زیست غذا بزارین اینا هم موجودات خدا هستن حق زندگی دارن
ناشناس
۱۲:۴۰ ۲۲ تير ۱۴۰۰
باید غذا براشون بریزن
امیر
۱۹:۱۰ ۲۳ تير ۱۴۰۰
حیوانات شکارچی لاشخور نیستند. با غذا دادن خوی رفتاریشون در نسلشون عوض میشه و از بین رفتن مهارت طبیعی تهیه غذا در نسل بعدی، ب تسریع انقراض این گونه ارزشمند کمک می کند
ناشناس
۱۷:۵۵ ۱۶ تير ۱۴۰۰
قیمت یک پلنگ = هزار تا گاو
امیر
۱۹:۰۷ ۲۳ تير ۱۴۰۰
یک گونه در معرض انقراض جهانی اصلا قابل قیاس نیست
ناشناس
۱۰:۵۹ ۱۶ تير ۱۴۰۰
خوب محیط زیست غذای پلنگها رو تامین نماید.
ناشناس
۱۰:۵۰ ۱۶ تير ۱۴۰۰
به جای غرامت به روستائیان که ممکن هست ، در حملات بعدی پلنک به روستا جان یک انسان یا حتی جان پلنگ به خطر بی افته، از همان روستا هر چند روز یکبار دامی خریداری کنید. در قلمرو پلنگ رها کنید تا به این همه مشکل نخورید. همان بار اولی که این اتفاق افتاد. این کار را می کردید. 3 بار بعد پلنگ حمله نمی کرد.
امیر
۱۹:۰۵ ۲۳ تير ۱۴۰۰
دادن دام اهلی ب عنوان غذا اشتباه است و باعث تغییر ذائقه ی غذایی میشود و شاهد این جور حملات تا نسل ها خواهیم بود، باید برای افزایش طعمه های طبیعی اقدام بشود