سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بسته خبرهای ۱۵ تیرماه دادگستری کرمان ؛

بازدید از زندان های کرمان/ نرخ رسیدگی ۱۰۰درصدی به پرونده های قضایی در انار/انتصاب اژه ای به ریاست قوه قضائیه حکیمانه بود

با خبر‌های دادگستری استان کرمان درتاریخ ۱۵ تیرماه با سایت باشگاه خبرنگاران جوان مرکز کرمان همراه باشید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، معاون دادگستری استان کرمان گفت: با همکاری قضات استان کرمان بالغ بر دو هزار بازدید از زندان‌های استان انجام شد.

رضا طالبی زاده معاون قضایی دادگستری کل استان کرمان گفت: قضات پرتلاش این استان طی سال گذشته ضمن انجام دو هزار و ۴۱ مورد بازدید از زندان‌های استان با ۱۰ هزار و ۲۰۵ مددجو به صورت مستقیم و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ملاقات کرده و درخواست‌های آن‌ها را مورد رسیدگی قرار داده‌اند.

او با گرامیداشت هفته قوه قضاییه و سالروز شهادت آیت الله بهشتی و یاران ایشان از انجام ۷۱۶ بازدید از زندان‌های استان کرمان طی سال جاری نیز خبر داد و افزود: در این رابطه با سه هزار و ۵۸۰ مددجوی زندان ملاقات شده و دستورات قضایی لازم و قانونی برای حل مشکلات آن‌ها صادر شده است.

او بیان کرد: در راستای اجرای طرح پایش زندانیان در استان کرمان؛ قضات این استان ترغیب شده‌اند با خانواده‌های مددجویان به ویژه متهمان و محکومان مواد مخدر ملاقات داشته و وضعیت فردی، فرهنگی و خانوادگی آن‌ها را بررسی کرده و سپس تصمیم مقتضی را اتخاذ کنند.

او از همکاری قضات فعال و خدوم استان کرمان در توسعه عدالت قضایی در این استان قدردانی کرده وگفت: در ماه مبارک رمضان سال ۹۹ تیم‌های قضایی با مسئولیت قضات این استان تشکیل شد که ضمن حضور در منزل خانواده مددجویان کم بضاعت، نسبت به دیدار با این خانواده ها، بررسی مشکلات و درخواست‌های آن‌ها و اهدای بسته‌های معیشتی و کمک‌های نقدی به آن‌ها اقدام کردند.

معاون قضایی دادگستری کل استان کرمان با اشاره به اینکه بر اساس آمار ارائه شده از سوی معاونت قضایی قوه قضاییه، اتقان آرای محاکم استان کرمان مطلوب است، تصریح کرد: در سال گذشته بالغ بر یک هزار و ۳۸۰ درخواست اعمال ماده ۴۷۷ در استان کرمان مطرح شده که از این تعداد پس از ارجاع درخواست به دو نفر از قضات مجرب و بررسی پرونده یک هزار و ۱۱۲ درخواست مطروحه مردد اعلام شده و با دستور رئیس کل دادگستری استان بایگانی شده است.

طالبی زاده  افزود: از مجموع درخواست‌های مربوط به اعمال ماده ۴۷۷ بالغ بر ۸۴ پرونده با پذیرش اعاده دادرسی از سوی رئیس کل به تهران ارسال و پس از بررسی مشاوران معاونت قضایی قوه قضاییه در صورت تشخیص "خلاف شرع بیّن بودن" از طریق ریاست قوه قضاییه به دیوان عالی کشور ارسال خواهد شد.

 
او با اشاره به این مطلب که درخواست اعمال ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری به معنای اعاده دادرسی از حکم قطعی است، تاکید کرد: در این رابطه باید توجه داشت که ارائه درخواست اعمال ماده ۴۷۷ مانعی بر اجرای حکم قطعی محاکم نیست.

طالبی زاده تاکید کرد: براساس قانون در صورتی که ریاست قوه قضاییه رای قطعی صادر شده را خلاف شرع بیّن تشخیص دهند با تجویز اعاده دادرسی پرونده محاکماتی به پیوست نظریه قضات و کارشناسان قوه قضاییه جهت رسیدگی به دیوان عالی کشور ارسال می‌ شود.

معاون دادگستری کل کرمان کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها را از محور‌های اصلی سند تحول قضایی برشمرد و تاکید کرد: در این راستا طی سال گذشته با اقدامات کمیسیون عفو استان و مرکز و براساس پیشنهاد ریاست قوه قضاییه ۴۶۰ نفر در ۴ مناسبت مشمول عفو رهبری قرار گرفتند.

طالبی زاده گفت: در سه ماهه نخست امسال نیز ۳۰۷ نفر از محکومان مزایای عفو رهبری بهره‌مند شده اند و بسیاری از آن‌ها آزادی خود را به دست آورده اند.

او با بیان اینکه در سال گذشته ۳۵۳ نفر با مساعدت خیران و مشارکت مجموعه‌های مختلف از طریق ستاد دیه آزاد شده اند، گفت: در سه ماهه نخست امسال نیز ۴۵ مددجوی جرایم غیرعمد و مالی توسط ستاد دیه استان کرمان آزاد شده اند.

او اظهار داشت: در سال گذشته بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان کمک‌های بلاعوض و تسهیلات بانکی برای آزادی زندانیان مورد استفاده قرار گرفته است و با اجرای سه مرحله از نهضت آزادسازی محکومان مالی و غیرعمد، ۱۴۰ مددجو آزاد شدند.

طالبی زاده گفت: در راستای برنامه‌های ابتکاری در استان کرمان، قضات این استان ترغیب شده اند که قبل از صدور احکام قضایی شخصا از وضعیت خانوادگی خانواده‌های زندانیان بازدید کنند و در این رابطه تیم‌های مورد نیاز تشکیل شده و این اقدام در جریان است که با این اقدام احکام قطعی دادگاه عینی تر، ملموس‌تر و دقیق‌تر خواهد شد، زیرا بسیاری از علل وقوع جرم ریشه در مسائل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و خانوادگی افراد دارد.

او به صدور سه هزار و ۷۱۵ حکم جایگزین حبس نیز اشاره کرد و گفت: طی سال گذشته دو هزار و ۲۰۴ قرار تعلیق تعقیب، ۲۱۵ تعلیق صدور حکم و سایر تصمیمات برای کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها انجام شده است.

او تصریح کرد: طی سال گذشته همچنین ۸۱ نفر از زندانیان تبعه افغانستان به منظور ادامه تحمل محکومیت خود با هماهنگی بین وزارت دادگستری و سفارت افغانستان از زندان‌های استان کرمان به زندان‌های افغانستان منتقل شده اند.

معاون قضایی دادگستری کل استان کرمان انجام یک هزار و ۳۵۱ مورد تقسیط و تعدیل بدهکاری محکومان مالی را اقدام دیگری در راستای اجرای سیاست‌های کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها برشمرد و گفت: با شیوع بیماری کرونا، ۷ لایه قرنطینه‌ای در زندان‌های استان کرمان ایجاد شده است تا از ورود این بیماری به زندان‌ها جلوگیری شود.

نرخ رسیدگی به پرونده‌ها در انار به ۱۰۰ درصد رسیده است

رئیس حوزه قضایی شهرستان انار گفت: نرخ رسیدگی به پرونده‌ها در این حوزه قضایی طی سال گذشته از ۹۵ درصد به ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

جواد طالبیان افزود: طی سال گذشته ابلاغ الکترونیک اوراق قضایی نیز در این شهرستان رشد داشته و از ۸۶ درصد به ۹۳ درصد افزایش یافته است.

او بیان کرد: متوسط زمان رسیدگی پرونده‌ها نیز در سال ۹۸ حدود ۱۰۰ روز بوده است که به ۸۱ روز کاهش یافته است.

رئیس حوزه قضایی شهرستان انار عنوان کرد: ترغیب قضات به صدور تصمیمات قضائی مؤثر بر اصلاح مجرمان با افزودن شاخص‌های نشانگر اصلاح مجرمان تؤام با رویکرد‌های حبس زدایی و استفاده اثربخش از نهاد‌های ارفاقی از جمله مجازات‌های جایگزین حبس، تعویق صدور حکم، تعلیق تعقیب و اجرای مجازات و آزادی تحت نظارت الکترونیک و ضمانت اجرا‌های غیرکیفری نیز در سال گذشته انجام شده است.

طالبیان گفت: به منظور کاهش جمعیت زندانیان محکوم مالی، قاضی اجرای احکام ضمن بازدید از زندان، وضعیت زندانیان را از نظر میزان محکومیت و علت بازداشت و درخواست‌ها و مشکلات حقوقی آنان مورد بررسی قرار داده و اقدامات موثر جهت آزادی آنان نیز انجام می شود.

او بیان کرد: به منظور ساماندهی واحد‌های اجرای احکام مدنی اخرین اقدامات انجام شده در راستای آزادی زندانیان مهریه و بدهکاران مالی تعداد ۴ زندانی مهریه از طریق اعسار، یک زندنای با رضایت شاکی و ۲ زندانی مطالبه وجه با در خواست اعسار از زندان آزاد شده اند.

طالبیان شناسایی عوامل اصلی بروز ۱۰ عنوان اولویت دار جرائم و دعاوی در سطح شهرستان و ارائه راهکار‌های رفع عوامل اصلی بروز جرائم و دعاوی را از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه قضایی انار دانست و تصریح کرد: پیگیری و نصب ۵۶ دوربین مداربسته در جهت کاهش جرائم نیز در سال گذشته انجام شده است.

رئیس حوزه قضایی شهرستان انار به اقدامات انجام شده در حوزه تنظیم بازار نیز اشاره و بیان کرد: ایجاد کارگروه نظارت بر تنظیم بازار متشکل از فرماندار محترم و اتاق اصناف، اداره تعزیرات، شبکه بهداشت شهرستان و دادگستری که جلسات متعددی در این خصوص برگزار شده است.

طالبیان به برنامه‌های اجرا شده وبرنامه‌های مدنظر حوزه قضایی در جهت تحقق سند تحول نیز اشاره کرد و ادامه داد: نظارت بر اهتمام ویژه قضات دادگاه در صدور احکام حبس خارج از زندان و استفاده از حبس‌های تحت نظارت الکترونیکی و نظارت بر رعایت حقوق زندانیان و شناسایی عوامل اصلی بروز ۱۰ عنوان اولویت دار جرائم و دعاوی در سطح شهرستان و ارائه راهکار‌های رفع عوامل اصلی بروز جرائم و دعاوی انجام شده است.

او گفت: به منظور توسعه مشارکت مردم در اعلام جرم نسبت به تضییع حقوق عامه با راه اندازی سامانه جامع ارتباط مردمی (سجام) از سال ۹۸، این دادگستری با جذب ۱۴۷۰ نفر دیده بان و همچنین دریافت گزارشات مردمی بطور مستمر اقدام کرده است و در این رابطه پیگیری از طریق واحد پیشگیری از وقوع جرم دادگستری برای صحت و سقم گزارشات و ادامه روند رسیدگی نیز انجام می شود.

رئیس حوزه قضایی شهرستان انار با اشاره به این مطلب که در خصوص پیگیری راه اندازی گشت‌های محله محور و رضویون جهت ارتقای امنیت عمومی وپیشگیری از وقوع جرم ضمن جلسات تخصصی لازم باید مراجع مربوطه برگزار شده است، اظهار کرد: اجرای مفاد دستورالعمل ساماندهی و تسریع در اجرای احکام مدنی، پیگیری به منظور تسریع در اجرای احکام پرونده‌های معوقه و بازدید مستمر از زندان و بررسی درخواست‌ها و مشکلات حقوقی مددجویان زندان‌ها نیز طی سال گذشته انجام شده است.

طالبیان به انجام ۱۴ بازدید از زندان نیز اشاره و بیان کرد: برنامه اجرای دستورالعمل رسیدگی به پرونده‌های معوقه و تعیین تکلیف فوری آن‌ها که بصورت ماهیانه بررسی و از مسن شدن پرونده‌ها جلوگیری می‌شود.

او افزود: تعداد پرونده‌های مسن دادگستری انار در سال ۹۸، ۳۹ فقره پرونده بوده که در سال ۹۹ به ۸ فقره کاهش پیدا کرده است و بازرسی از شعب دادگستری بصورت ماهیانه یکبار در جهت رسیدگی به مسایل موجود در شعب و پرونده‌ها علی الخصوص با هدف پیگیری پرونده‌های زندانیان مالی و جرائم در جهت کاهش جمعیت کیفری زندان، بررسی پرونده‌های مسن در هر شعبه در جهت اجرای بخشنامه پرونده مسن و تأکید بر این موضوع به قضات و مدیران مربوطه در هر شعبه انجام می‌شود که درسال ۹۹، ده بازدید از شعب با اهداف فوق انجام شد.

رئیس حوزه قضایی شهرستان انار با اشاره به این مطلب که تقویت شناسایی و حمایت از اطفال و نوجوانان در معرض خطر با تشکیل پرونده شخصیت و ارجاع به مشاوره اطفال انجام می‌شود، گفت: تعیین تکلیف و اخذ تصمیم مناسب در خصوص نگهداری دختران و پسران بد سرپرست در مراکز نگهداری تا زمان اشتغال یا ازدواج و تعیین تکلیف و اخذ تصمیم مناسب در خصوص نگهداری با واگذاری اطفال و نوجوانان در معرض خطر قبل از بازداشت یا زندانی شدن سرپرست خانواده نیز در این حوزه قضایی انجام شده است.

دیدار نماینده مردم جیرفت و عنبراباد درمجلس  با کارکنان دادگستری جیرفت

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با مسئولین دادگستری شهرستان جیرفت دیدار و ضمن بازدید و با حضور در شعب دادگستری با همکارانی که در خارج از وقت اداری در حال کار بودند، گفتگو کرد.

 ذبیح الله اعظمی نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی مشکلات کارکنان مجموعه خدوم دادگستری و پیگیری جهت بهره مندی آنان از طرح تسری فوق العاده خاص کارمندان سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور به کارکنان اداری قوه قضاییه با برخی از کارکنان دادگستری شهرستان جیرفت دیدار و گفتگو کرد.

او برای پیگیری مشکلات کارکنان دستگاه قضایی قول مساعد داد و افزود: وظایف و حق نظارت قانونی نمایندگان مجلس محدود به منطقه‌ای خاص نیست و به کل کشور تسری دارد و از این رو تلاش می‌کنیم که مشکلات کارکنان دستگاه قضایی را برطرف کنیم.

انتصاب اژه ای به ریاست قوه قضائیه حکیمانه بود

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: انتصاب حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی و معرفی حجت الاسلام اژه‌ای به عنوان ریاست قوه قضاییه به عنوان نیرویی از درون دستگاه قضایی، یقینا منافع عمومی جامعه و دستگاه قضایی و پیشرفت این دستگاه عدالت گستر را در پی خواهد داشت.
یدالله موحد در نشست شورای آموزشی دادگستری کل استان کرمان افزود: شناخت عمیق، دقیق و کاربردی حجت الاسلام اژه‌ای از دستگاه قضایی، بارقه امیدی در این دستگاه و اقدامی مبارک است و می‌تواند زمینه پیشرفت قوه قضاییه را فراهم آورد.

او با اشاره به این مطلب که شخصیت حجت الاسلام اژه‌ای برای همه جامعه شناخته شده است، تاکید کرد: قاطعیت در کار، پیگیر بودن، بررسی دقیق کارکرد قضات و عملکرد شعب، دقت نظر در آمار مربوط به عملکرد استان‌ها و شناخت دقیق ظرفیت‌ها و خلاهای عملکردی استان‌ها از جمله ویژگی‌های ریاست جدید قوه قضاییه به شمار می‌رود.

رییس شورای قضایی استان برتاکید این مطلب که کار‌ها باید بر مبنای حرکت جمعی در دستگاه قضایی دنبال شود، اظهارداشت: بر مبنای فردگرایی نمی‌توان کار‌ها را به سرانجام رساند و در این رابطه باید از تمامی ظرفیت‌های در اختیار دادگستری استفاده شود.

موحد با تاکید بر این مطلب که اگر اعتقاد به کار جهادی با انگیزه نداشته باشیم، موفق نخواهیم بود، گفت: استان کرمان همواره برنامه محور حرکت می‌کرده است و برنامه‌ها در بسیاری از زمینه‌ها به خوبی پیش رفته است.

او تصریح کرد: در حوزه توسعه فضای فیزیکی در استان کرمان کار‌های خوبی انجام شده و نمونه‌ای از این اقدامات در راه اندازی ۵ مجتمع قضایی تخصصی قابل مشاهده است.

موحدبا اشاره به این مطلب که در حوزه‌های سلامت، فرهنگی و ورزشی نیز کار‌های خوبی در استان کرمان انجام شده است، گفت: استان کرمان باید در حوزه‌های فناوری اطلاعات و اتقان آراء گام‌های اساسی تری بردارد، زیرا در گذشته در این شاخص‌ها نیز سرآمد کشوری بوده است.

رییس کل دادگستری استان کرمان بر ارزیابی دقیق عملکرد کارکنان و قضات در مجموعه قضایی تاکید کرد و گفت: نباید اجازه داد کم کاری و اهمال تعداد معدودی از افراد و کارکنان، بر عملکرد کلی مجموعه تاثیرگذاشته و اقدامات انجام شده را کمرنگ جلوه دهد.

موحد یادآور شد: یکی از شاخص‌های مهم عملکردی میزان نقض آرای بدوی در دادگاه‌های تجدیدنظر است و در سال جاری باید به این شاخص توجه ویژه‌ای صورت گیرد و موضوعاتی که بیشترین نقض آرا را دارند، شناسایی شده و دوره‌های آموزشی مرتبط برنامه ریزی و اجرا شود.

او اظهارداشت: براساس نیازسنجی‌های آموزشی انجام شده لازم است که بازدید‌های آموزشی، دوره‌های آموزشی، تدوین جزوه‌ها و مبانی آموزشی و نشست‌های تخصصی به منظور افزایش اتقان آرای قضایی انجام شود.

رییس کل دادگستری استان کرمان بر برخورد با ترک فعل‌ها بر اساس قانون نیز تاکید کرد و ادامه داد: ترک فعل به معنای عام خود مسائلی است که سازمان‌ها مکلف به اجرای آن‌ها هستند و عدم انجام این اقدامات موج بروز ضرر به جامعه و افراد می‌شود و در قانون نیز برای ترک این اقدامات مجازات کیفری پیش بینی شده است.

موحد به تحلیف دو نفر از کارآموزان قضایی استان کرمان نیز اشاره و بیان کرد: کارآموزان قضایی با ادای سوگند خود پیمان می‌بندند که در زمینه عدالت گستری، احقاق حقوق مردم و اجرای وظایف قانونی یک قاضی با کمال بی طرفی و براساس تقوا اقدام کنند و همواره باید این سوگند خود را مد نظر داشته باشند.

انتهای پیام/ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.