سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

میراث به‌جا مانده از دولت فعلی برای دولت منتخب/ چالش‌هایی که پیش روی دولت رئیسی قرار دارد

با نگاه به عملکرد دولت دوازدهم شاهد اقداماتی هستیم که با چالش همراه بوده است و حالا هم قرار است این میراث به دولت بعدی برسد.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، روز‌های زیادی از دولت دوازدهم باقی نمانده است و از ۱۴ مرداد ماه دولت منتخب بر سر کار آمده و اجرای برنامه‌های خود را نیز آغاز می‌کند، اما اگر بخواهیم نگاهی به ۴ سال اخیر بیندازیم، با برخی از اقدامات دولت که با چالش همراه بوده روبه رو می‌شویم و حالا هم قرار است این میراث به دولت بعدی برسد و وظیفه رفع این چالش‌ها بر گردن دولت جدید بیفتند.

معیشت مردم نخستین چالش دولت آینده

اولین چالشی که بیش از هرچیزی شاید زندگی مردم را درگیر کرده، معیشت است و این موضوع هر روز زندگی را برای مردم سخت‌تر کرده است، وضعیت معیشت مردم در ۴ سال اخیر با سال‌های پیش تفاوت چشمگیری پیدا کرده است.

شعار تمامی نامزد‌های این دوره از انتخابات ریاست جمهوری در حول همین محور بود. کاهش قیمت ها، ثبات قیمت کالا‌های اساسی، دسترس پذیری هرچه راحت‌تر مردم به کالا‌های اساسی و افزایش قدرت خرید مردم از جمله اقداماتی است که دولت منتخب باید بلافاصله بعد از دست گیری دولت در دستور کار خود قرار دهد تا بار دیگر رنگ آرامش را تمامی قشر‌های مردم تجربه کنند و دغدغه‌ای برای تامین کالا‌های اساسی در خانواده‌ها وجود نداشته باشند.

احسان قاضی زاده هاشمی نماینده مردم فریمان، سرخس و بخش‌های احمدآباد و رضویه در مجلس یازدهم در این باره می‌گوید: از نظر اقتصادی در شرایطی قرار داریم که معیشت و نان تبدیل به دغدغه اصلی مردم شده است. این شرایط لزوم برنامه‌ای عینی و قابل اجرا، را می‌رساند نه برنامه‌های رویایی که قابلیت اجرا ندارند.

قاضی زاده هاشمی در ادامه بیان کرد: رئیس جمهور آینده باید در مورد مسائلی نظیر تامین اجتماعی و بازنشستگان، برنامه‌های مشخص و معینی داشته باشد، مردم تنازع و درگیری رئیس قوه مجریه با سایر قوا را نمی‌پذیرند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر صف‌های مرغ و روغن شکل گرفته که این صف‌ها بازگو کننده ناکارآمدی دولت فعلی بوده است، بنابراین دولت آینده باید بگوید که برای جمع کردن این صف‌ها چه برنامه‌ای دارد.

وی در ادامه می‌گوید: دولت در حال تحویل دولت فعلی به دولت بعد است. دولت فعلی از طریق اوراق هزینه بسیاری از پروژه‌های عمرانی خود را تامین کرد، چنانکه برای سال ۱۴۰۰ تا پایان سال ۱۴۰۳ حدود ۷۰۰هزار میلیارد تومان اوراق به پیمانکاران داده است؛ لذا دولت بعدی باید یک چهارم تا یک پنجم بودجه سالیانه خود را صرف دیون مطالباتی کند که دولت قبلی خرج و هزینه کرده است.

نماینده مردم فریمان، سرخس و بخش‌های احمدآباد و رضویه با تاکید بر مدیر بودن رئیس جمهور آینده اظهار کرد: بر فرض مثال دولت آینده بگوید ویرانه تحویل گرفتم، لذا اگر رئیس جمهور ادعای مدیریت دارد باید به صراحت اعلام کند که دولتی با این مختصات و ویژگی‌ها تحویل می‌گیرم و ضمن اینکه باید دِین‌های دولت قبلی را پرداخت کنم، چنین برنامه‌ای را هم دارم. اگر همین دولت در ادامه بگوید من این ویرانه را تحویل گرفتم، اما نمی‌گذارند کار کنم، مردم این صحبت‌ها را نمی‌پذیرند.


بیشتر بخوانید


تولید و اشتغال گام بعدی دولت منتخب

دومین چالشی که این دولت با آن مواجه بود بحث تولید است، رهبر معظم انقلاب سال هاست که این مسئله را به عنوان موضوع محوری برای طراحی شعار سال جدید مدنظر قرار داده‌اند، اما آنطور که باید شاید در این سال‌ها مورد توجه دولتمردان قرار نگرفته است. کارخانه‌های بزرگ بسیاری در این مدت به تعطیلی کشیده شدند و چرخ تولید به اصطلاح به خوبی نچرخید، همین مشکلات در حوزه تولید باعث معضلات دیگری مانند بیکاری و مشکلات در زمینه اشتغال جوانان شده است.

رونق تولید یکی از موضوعاتی است که مورد توجه نامزد‌های این دوره از انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفته بود، رفع موانع تولید و حمایت از تولیدکنندگان از جمله اقداماتی است که باید در دستور کار دولت منتخب قرار گیرد تا چرخ دستگاه‌های کارخانه‌های تولید کنندگان بار دیگر به خوبی بچرخد و تولیدکنندگان بتوانند با حمایت دولت علاوه بر تولید کالا‌های داخلی، برای جوانان نیز اشتغال ایجاد کنند، چراکه با توسعه تولید معضل بیکاری جوانان نیز حل خواهد شد.

عباسعلی پوربافرانی نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بر اساس نیاز کشورمان برای ایجاد شکوفایی اقتصادی باید تولیدات خود را افزایش دهیم، چرا که اگر تولید رونق بگیرد، بیکاری کم شده و اشتغال ایجاد می‌شود و قطعا شکوفایی اقتصادی در کنار الزامات دیگر رخ می‌دهد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: الزامات «جهش تولید» مشخصا عوامل مختلفی است که باید در بررسی‌ها و نگاه‌هایی که صاحب‌نظران و متخصصان دارند به آن‌ها پرداخت به عنوان مثال بحث کیفیت، دانش بنیان، رقابت، ارتقا در سطوح مختلف می‌تواند جزء این الزامات باشد.

نماینده مردم نایین، خور و بیابانک در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به شرایطی که بعد از بیماری کرونا در کشور به وجود آمد، می‌توانیم یک الگو و مقدمه را برای «جهش تولید» در حوزه الزاماتی که برای مبارزه با بیماری کرونا وجود داشت مثال بزنیم، زیرا تا قبل از بیماری کرونا تولیدات برخی از اقلام مانند دستکش و ماسک در سطح معمولی قرار داشت، اما با شیوع این ویروس وضعیت متفاوتی حاکم شد و عناصر مختلف در کنار هم قرار گرفتند تا بتوانند این مشکل را برطرف کنند.

پوربافرانی تاکید کرد: برای مقابله با کرونا در حوزه دانش بنیان، تولید، خطوط تولید، تولید محتوای علمی، کیت‌های آزمایشی و بررسی‌های حوزه درمان اتفاقات مثبتی صورت گرفت که می‌تواند الگو و مقدمه‌ای برای «جهش تولید» باشد.

تحریم و برجام از دیگر چالش‌های دولت رئیسی

اما تحریم، واژه‌ای که برای ایرانیان آشنا و در این سال‌های اخیر ملموس‌تر شده است. بعد از آن که مذاکرات نتیجه‌ای که پیش بینی می‌شد را نداد و آمریکا از برجام خارج شد، دولت دوازدهم در دوره جدیدی از مشکلات اقتصادی قرار گرفت حالا هم که موضوع مذاکرات وین برای احیای برجام دوباره داغ شده است مشخص نیست چه نتیجه‌ای حاصل شود و در این روز‌های باقی مانده از دولت دوازدهم، شاهد لغو تحریم‌ها هستیم یا خیر، هرچند بسیاری کارشناسان و صاحب نظران در این زمینه خوش بین نیستند. مذاکرات در حال انجام است، اما به نظر می‌رسد که توفیق این گفتگو‌ها به موانع سختی برخورد کرده که می‌تواند احیای برجام را با مشکل مواجه کند.

تحریم ها، احیای دوباره برجام و تعهد طرفین اروپایی به برجام یکی از جمله موضوعاتی است که دولت آینده باید در دستور کار خود قرار دهد چراکه موضوع روابط سیاسی- تجاری و دیپلماتیک ایران با سایر کشور‌های جهان به‌خصوص کشور‌های همسایه می‌تواند مشکلات تجار و فعالان اقتصادی را حل کرده و بازار‌های جدیدی را برای فعالان اقتصادی ایجاد کند.

در خرداد ماه سال امسال هم مجتبی یوسفی عضو هیئت رئیسه مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، در این باره اظهار کرد: دولت، ۸ سال است که در حال مذاکره هستند، اما کماکان مشکلات اقتصادی مردم و تحریم‌ها رفع نشده است.

وی با اشاره به اینکه از بهمن سال گذشته تاکنون چند دور مذاکره میان مسئولان دیپلماسی و کشور‌های طرف برجام انجام شده است، افزود: متاسفانه هیچ اطلاعات مشخصی از خروجی این مذاکرات به ما و مردم اعلام نشده است در حالی که عمل به قانون اقدام راهبردی دست کشور را در چانه زنی بیشتر باز می‌کرد.

یوسفی می‌گوید که اگر به قانون اقدام راهبردی که توسط مجلس به تصویب رسید عمل می‌شد وقت اروپا برای عمل به تعهدات و برداشتن تحریم‌ها نهایتا تا فروردین ماه به پایان می‌رسید.

عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه دولت دائما در حال تمدید فرصت برای اروپاست بیان کرد: ما نباید با دادن امتیاز به اروپایی‌ها دست خودمان را خالی کنیم و بهتر است دولت کمی به ضرب المثل آزموده را آزمودن خطاست، توجه کند مگر کسی برگ برنده خود را در برابر حریف رو می‌کند؟

نماینده مردم اهواز در مجلس تصریح کرد: بنده کاملا با مسئله مذاکره موافقم، اما دولت شفاف بگوید که در این زمان ۸ ساله و مخصوصا دور جدید مذاکرات وین چه داده، چه گرفته و قرار است در واپسین روز‌های باقی مانده از عمر دولت دوازدهم چه اتفاقی بیفتد؟


بیشتر بخوانید


ویروس چموش و مشکلات آن برای دولت آینده

کرونا، چالش این روز‌های نه تنها ایران بلکه در سراسر جهان است. از اسفند ۹۸ ایران هم درگیر این ویروس منحوس شد و به دنبال همه گیری این ویروس چالش‌های زیادی برای دولت ایجاد و معضلات متعددی را به همراه خود آورد، یکی از آن مشکلات، بحث بیکاری و از بین رفتن بسیاری از کسب و کار‌ها بود. برخی از عملکرد دولت برای مدیریت کرونا راضی نبوده و انتقاداتی را دارند؛ عدم اجرای محدودیت‌های به موقع تردد، تعلل دولت برای تهیه واکسن خارجی و حمایت نادرست از اقشار آسیب دیده، از جمله نقد‌هایی است که روانه دولت دوازدهم شده است.

آنچه که باید مورد نظر دولت آینده که قرار گرفته شود این است که با استراتژی مشخص علاوه بر استفاده از ظرفیت‌های واکسن داخلی، واردات واکسن‌های خارجی را برای تسریع روند واکسیناسیون افزایش دهند، چراکه بی توجهی به بحث واکسیناسیون هزینه‌های زیادی را برای کشور به دنبال دارد آن هم در روز‌هایی که انواع سویه‌های این ویروس را شاهد هستیم، پس تسریع در روند واکسیناسیون و حمایت از افرادی که در این مدت شغل خود را از دست دادند می‌تواند از جمله برنامه‌ها و اقدامات دولت آینده در زمینه کرونا باشد.

در همین باره ۱۳ تیر ماه امسال زهرا شیخی سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره عملکرد دولت روحانی در حوزه کنترل ویروس کرونا، اظهار کرد: در ستاد ملی مبارزه با کرونا بعضا شاهد تصمیماتی خلق الساعه، بدون پشتوانه علمی و کارشناسی بوده ایم، به عنوان مثال بازگشایی مدارس در شهریور سال گذشته، برگزاری کنکور سراسر در سال ۹۹ از جمله این تصمیمات بود.

شیخی با بیان اینکه نگرانی‌هایی را در حوزه کرونا داریم چراکه جان مردم و سلامتشان از هر چیز دیگر مهمتر است، تصریح کرد: در مدیریت کرونا به غیر بحث درمان، که باید بر کاهش هزینه درمان و اصلاح زیرساخت بیمه‌ها و جلوگیری از آسیب به مردم اقدامات موثر صورت گیرد، باید توجه ویژه‌ای به حوزه پیشگیری و اصلاح سبک زندگی عملیاتی شود و این توقع و انتظار از دولت انقلابی است که حداقل این موضوع را در اولویت حوزه بهداشت و درمان قرار دهد.

وی می‌گوید که رویکرد وزارت بهداشت متاسفانه بیشتر در حوزه واردات واکسن از سبد کوواکس بود، هشدار‌هایی هم از همان ابتدا به آن‌ها دادیم که به طرف مقابل در معامله اعتماد نکنند چراکه ممکن است به تعهد خودشان در سر موعد عمل نکنند. اگر وزارت بهداشت آن تمرکزی که برای واردات واکسن داشت را برای تولید واکسن داخلی صرف می‌کرد بهتر بود. هرچند که واردات واکسن خارجی مطمئن و تولید واکسن داخلی باید هردو تقویت شوند، اما در تولید واکسن داخلی، وزارت بهداشت اقدام چشمگیری تاکنون انجام نداده و پیش پرداختی انجام نشد، و هرآنچه در زمینه تولید واکسن داخلی کرونا انجام شد بیشتر زحمات دانشمندان و ستاد اجرایی فرمان امام بوده است.

شیخی در پایان گفت: آنچه که از دولت آینده انتظار می‌رود این است که فرصتی را مشخص و اعلام کنند که در آن فرصت پاندمی کرونا را کنترل و این بیماری را مدیریت کنند همچنین اجرای بند بند سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت را در دستور کار خودشان قرار دهند چراکه اجرای اسناد بالادستی از جمله سیاست‌های ابلاغی نظام سلامت قطعا کارآمدی دولت را افزایش خواهد داد.

گزارش از فرناز عبدالمحمدزاده

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹۰
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۵:۲۹ ۱۹ تير ۱۴۰۰
اگه میبینیم تو شعب ابیطالب 3 سال مسلمانان تحریم و گرسنگی را تحمل کردند علتش این بود که پبامبر هم پای مردم گرسنگی را تحمل میکرد
الان هم همین طور باشه نمیشه به مردم بگیم مشکلات را تجمل کنید ولی مسولین در ناز و نعمت زندگی کنند
مهم اینه که مسوولین جهت برداشته شدن ویا بی اثر شدن نحریم ها و رفع مشکلات معیشتی و تمام مشکلات دیگه تمام تلاششان را بکنند و اگه سختی هم باشه مثل مردم تحمل بکنند مردم قبول و قدر دان خواهند بود
ناشناس
۱۱:۳۶ ۱۹ تير ۱۴۰۰
آقای رییسی
شما فرق داشته باش لطفا
ناشناس
۰۸:۵۵ ۱۹ تير ۱۴۰۰
اگر انتظار کارکرد صحیح از دولتها دارید بایستی دولتها را پاسخگو کرد ببینید دولتها برای اتخاذ تصمیمیات بزرگ چندین جلسه و حق مشاوره و حقوق وزرا و.... از بیت المال دریافت میکنند لذا اگر تصمیم غلطی اتخاذ میشود چه بصورت انفرادی (توسط شخص رئیس جمهور ) و چه از طریق تصمیم گروهی و خسارت به مردم وکشور وارد میشود بایستی شخص و گروه تصمیم ساز و تصمیم گیرنده پاسخگو باشند و اگر کوتاهی کرده باشند بایستی مجازات شده و حتی به زندان محکوم شوند فقط دراین صورت میشود امید به بهبودی اوضاع داشت وگرنه در وضعیت کنونی تصمیمات و مصوبات برای رانت خواری عده ای ویژه گرفته میشود و این عده یک شبه ره صد ساله را طی میکنند و مردم عادی کشور در اثر این تصمیات به خاک سیاه می نشینند. وکسی نیز قرار نیست پاسخگو باشد!!
ناشناس
۱۸:۰۸ ۱۸ تير ۱۴۰۰
بیش از چهل سال هست که دولت روی کار اوضاع رو خرابتر کرده و به دولت بعدی تحویل میدهد.
راننده
۱۷:۵۶ ۱۸ تير ۱۴۰۰
ای کاش آقای رییسی سنوات 72تا80راننده گان راحتی باگرفتن بقیه ازخودراننده حل می کردتاهشت سال کامل شودوسختی کارراننده گان راهمینجور راننده واحد بابیست سال سابقه بازنشته می شود ولی راننده بیابان باسی سال چرا عدالت نیست
ناشناس
۱۷:۲۵ ۱۸ تير ۱۴۰۰
رئیسی در قوه قضاییه اثبات کرد با تلاش جهادی تغییر ممکنه
ناشناس
۲۱:۵۷ ۱۸ تير ۱۴۰۰
بله دقیقا
ناشناس
۱۶:۲۷ ۱۸ تير ۱۴۰۰
تو دولت یازده و دوازدهم کاری که برای جوانان دختر و پسران پیدا نشد مثلا فوق لیسانس برای کار می گرده فوقش اگر کاری پیدا بشود یا می گویند سابقه کار باید داشته باشید، آنهم با حقوق 600000 تومان بدون بیمه، روز مزد،سفته، آنوقت جوانی که در دانشگاه درس می خوانده سابفه کارش کجاست، اگر دولت با این شرایط می خواهد کارمند استخدام کند چرا اصرار دارد که جوانان به دانشگاه بروند ونصفی از عمر و وقت خود را تلف کنند بعد هم هرکسی هم حرف زد آدمهای بی درد و بی مشکل می گویند، چرا می گویی تقصیر دولت قبلی است،خدا وکیلی با این حقوق وکلی تعهد و شرایط وسفته چه کسی حا ضره برود سر کار، این ا نصافه، این عدالته، مگر آنکه حقوق نجومی می گیرد چقدر سواد دارد؟؟؟!!!!
پس بنابرین اول امیدمان بخدا است وبعد آقای رئیسی یه فکری برای جوانان به کنند.
ناشناس
۱۶:۲۱ ۱۸ تير ۱۴۰۰
کرونای انگلیسی جای خود را به کرونای هندی می دهد
حسن کاشانی فرد
۱۴:۵۵ ۱۸ تير ۱۴۰۰
سلام خسته نباشید چرا نظر من چاپ نکردید چون بد دولت روحانی کفتم
ناشناس
۰۸:۴۹ ۱۹ تير ۱۴۰۰
بد روحانی رو که رسانه انتشار میده خط قرمز رسانه بدگفتن از رئیسی هست
ناشناس
۱۳:۵۲ ۱۸ تير ۱۴۰۰
آنجه که عیان است چه حاجت به بیان است
مگر همین الآن کم مشکلات داریم واقعأ خدا به فریاد آقای رئیسی برسه ، خدا کمکشون بکند
ناشناس
۱۵:۳۲ ۱۸ تير ۱۴۰۰
چرا باید قیمت خودرو بیشتر از قیمت مسکن تو شهرهای کوچک و متوسط باشه اصلا تناسبی توش نیست از آقای رئیسی تقاضامندیم این دو خودروسازا که دائم ادعای ضرر و ورشکستگی دارند به سپاه واگذار کنند تا مردم نفسی بکشند
ناشناس
۱۳:۴۶ ۱۸ تير ۱۴۰۰
از الان شروع کردن تمام کاستیها گردن قبلیها
ناشناس
۱۵:۰۶ ۱۸ تير ۱۴۰۰
این کار را خود اربابت ، روحانی باب کرد .همه چیز را تقصیر دولت قبل از خودش می انداخت .
ناشناس ایرانی
۱۵:۲۲ ۱۸ تير ۱۴۰۰
اشتباها مثبت دادم
واقعا جمع کردن این همه خرابکاری دولت روحانی خودش سالها طول میکشه
ناشناس
۲۰:۱۴ ۱۸ تير ۱۴۰۰
نکنه گل بلبل تحویل داده؟؟
ناشناس
۱۲:۴۵ ۱۸ تير ۱۴۰۰
مردم میگن ما ارزونی و خونه‌ی مفتکی و شغل حاضر و آماده می‌خواهیم.
دولت‌ها میگن تمام مشکلات تقصیر دولت قبلیه.
اما هیچکس نمیگه ریشه‌ی تمام این مشکلات اینه که جوان ها دارند ۳۰ سال از عمرشون رو بیهوده تلف می‌کنند. و تازه توی ۳۰ سالگی می‌خوان دنبال شغل بگردند.
ناشناس
۱۲:۴۲ ۱۸ تير ۱۴۰۰
شاهنامه آخرش خوشه
ناشناس
۱۲:۴۱ ۱۸ تير ۱۴۰۰
مشکل جوانان نداشتن مهارت و شغل هست.
ریشه‌ی نداشتن مهارت و شغل هم، تلف شدن عمر جوانان در مدرسه و دانشگاهه.
ناشناس
۱۵:۰۹ ۱۸ تير ۱۴۰۰
آموزش فنی و حرفه ای بروید و آموزش ببینید خیلی خوب است من سال 69 آموزش دیدم .بعد سر یک کار رفتم و اکنون بازنشسته شدم .
ناشناس
۲۰:۲۹ ۱۸ تير ۱۴۰۰
سلام بزرگواری که فرمودید فنی حرفه‌ای برو
آخه اگر قرار بود فنی حرفه‌ای برم، دیگه چرا تا ۳۰ سالگی توی دانشگاه درس خوندم؟
می‌دونم از روی دلسوزی اینو گفته اید، اما این حرف‌ها فقط نمک روی زخم ماست.
آخه اگر قرار باشه من شاگردی کنم تا کار فنی یاد بگیرم، دیگه چرا این همه سال مدرسه و دانشگاه رفتم؟ پس وظیفه‌ی مدرسه و دانشگاه چیه؟ چرا هیچکس در جوان‌ها رو درست درک نمی‌کنه؟
ناشناس
۱۲:۳۷ ۱۸ تير ۱۴۰۰
متاسفانه هنوز هم خیلی از مردم انتظار دارند که رئیس جمهور بهشون خونه‌ی مفتکی بده و براشون شغل حاضر و آماده فراهم کنه و ... . در صورتی که اصلاً وظایف رئیس جمهور توی قانون اساسی یه چیزهای دیگه هست. رئیس جمهور می‌تونه از طریق وزیرانش با ایجاد تحول در مدرسه و دانشگاه، مقدمات مهارت‌آموزی دانش‌آموزها و دانشجوها رو فراهم کنه تا اولاً عمر جوان ها الکی هدر نره و ثانیاً با مهارتی که یاد می‌گیرند، برای خودشون شغل و درآمد داشته باشند.
ناشناس
۰۰:۰۳ ۱۹ تير ۱۴۰۰
پسرم برو قانون اساسی رابخوان بعد بیا مزخرف بنویس
ناشناس
۰۰:۱۰ ۱۹ تير ۱۴۰۰
واقعا یا سواد نداری یا نااگاهی لطفا برای معلومات عمومی خودت هم شده برو قانون اساسی مخصوصا اصل28را بخوان
ناشناس
۱۲:۳۳ ۱۸ تير ۱۴۰۰
اینکه بعضی‌ها میگن دولت باید برای ما شغل ایجاد کنه، خونه به ما بده و ... به هیچ وجه حرف منطقی و درستی نیست. سالهاست داره همینجور پیش میره و هیچ مشکلی هم حل نشده. راه اینه که جوان‌ها مهارت کافی داشته باشند تا بتونند خودشون شغل و درامد داشته باشند.
ناشناس
۱۲:۳۰ ۱۸ تير ۱۴۰۰
مشکل اصلی کشور هدر رفتن عمر جوان‌هاست.
ناشناس
۱۲:۳۰ ۱۸ تير ۱۴۰۰
وقتی یه جوانی تا ۳۰ سالگی گرفتار مدرسه و دانشگاه و سربازی هست و توی ۳۰ سالگی تازه میخواد بره شغل پیدا کنه، چه انتظاری باید داشت؟ جوان اگر از همون ۲۰ سالگی بره سر کار، بدون شک تا ۳۰ سالگی، هم میتونه خونه بخره هم ازدواج کنه و مشکلات اقتصادی هم نداشته باشه.
ناشناس
۱۵:۱۸ ۱۸ تير ۱۴۰۰
بهترین حالت :
18سالگی دیپلم
22 سالگی لیسانس
24 سالگی پایان سربازی
شش سال وقت تلف کردی مشکل خودت است .
ناشناس
۲۰:۳۰ ۱۸ تير ۱۴۰۰
ناشناس ۱۵:۱۸
فوق لیسانس و دکتری رو فراموش کردی؟
ناشناس
۲۰:۳۲ ۱۸ تير ۱۴۰۰
خدایا چرا افرادی مثل این ناشناس ۱۵:۱۸ موقع نظر دادن کمی فکر نمی‌کنند؟ چون خودش تا لیسانس درس خونده، فکر می‌کنه تمام آدم‌ها هم باید اینجور باشند.
ناشناس
۱۲:۲۶ ۱۸ تير ۱۴۰۰
چندین ساله وقتی میگن مشکل معیشت مردم منظورشون کارمندان و حقوق بگیران دولت هست و هیچ وقت آحاد مردم رو مردم ندونستن الان خانمهایی هستند که در بازار و مغازهها با حقوق زیر 500 هزار و بدون بیمه بسر میبرند و البته آنها مردم نیستند!!!!!
ناشناس
۱۲:۲۶ ۱۸ تير ۱۴۰۰
یه عده‌ی کمی از نسل جوان برای زندگیشون دقیقاً برنامه ریزی دارند، اما اکثریت نسل جوان، ۳۰ سال از عمرشون رو پی مدرسه و دانشگاه و سربازی و جستجوی شغل و شکست خوردن و دوباره جستجو کردن و ... سپری می‌کنند.
ناشناس
۱۵:۱۹ ۱۸ تير ۱۴۰۰
گشتیم نبود ، نگرد نیست .
ناشناس
۱۲:۲۵ ۱۸ تير ۱۴۰۰
از حالا ترسیدن دارن مشکل رو گردن دورت قبل میندازن، چقدر آشنا...
ناشناس ایرانی
۱۵:۲۷ ۱۸ تير ۱۴۰۰
اولا: رئیسی آزموده است.ثانیا: مردم کور نیستن دارن بدبختیهای دولت قبلی رو لمس میکنن مگه حرف اشتباهی گفتن.ثالثا: هنوز دولت رئیسی روی کار نیومده بعدا خواهی دید دولت مردمی چه میکنه.
ناشناس
۱۲:۲۵ ۱۸ تير ۱۴۰۰
بدبخت ترین دولت، دولت رییسیه. یه گل آباد تو کشور وجود نداره.
ناشناس
۱۶:۴۳ ۱۸ تير ۱۴۰۰
چشم بینا میخواهد که الحمدالله کورید
ناشناس
۱۷:۴۱ ۱۸ تير ۱۴۰۰
هر روز داره طرح عمرانی افتتاح میشه رشد اقتصادی مثبت اونم تو این شرایط جنگ اقتصادی و کرونا یه کم منصف باش
ناشناس
۱۲:۲۱ ۱۸ تير ۱۴۰۰
اگر دلار از مبادلات تجاری حذف بشه قدرت خرید بالا میره.تورم هم پایین می رود
ناشناس
۱۲:۲۱ ۱۸ تير ۱۴۰۰
ای بابا
ناشناس
۱۲:۲۰ ۱۸ تير ۱۴۰۰
اگر واقعاً قصد دارید مشکلات رو حل کنید، به مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها توجه کنید. متاسفانه اکثر مردم فقط چند کلمه یاد گرفته اند: گرونی، بیکاری، مشکل ازدواج و ...
ریشه‌ی تمام این مشکلات بی توجهی به پرورش بچه هاست. اگر فقط یک دوره‌ی کوتاه، به وضع مهارت آموزی بچه‌ها در مدرسه و دانشگاه توجه بشه، بعد از مدت کوتاهی ۹۰ درصد مشکلات کشور از بیکاری و بی پولی و گرونی و مشکل مسکن و ازدواج و ... همگی حل خواهد شد. تمام کشورهایی که پیشرفت کردند، پیشرفتشون نتیجه‌ی اصلاح مدرسه و دانشگاه بود. اگر مدرسه و دانشگاه اصلاح نشه، وضع همین خواهد بود.
ناشناس
۱۲:۱۹ ۱۸ تير ۱۴۰۰
خجالت هم چیز خوبی هست ؟!
ناشناس
۱۲:۱۴ ۱۸ تير ۱۴۰۰
اگر واقعاً قصد بهبود اوضاع دارید، باید ریشه‌ی مشکلات رو حل کنید. اگر بچه ها از همون دوران مدرسه مهارت یاد بگیرند و بعد از مدرسه برای خودشون یه شغل راه بندازن، مشکل بیکاری و بی‌پولی و مسکن و ازدواج و جمعیت و فارغ التحصیلان بیکار هم حل خواهد شد.
اما الآن جوان‌ها مهارت یاد نمی‌گیرند. اکثراً از روی ناچاری وارد دانشگاه میشن و عملاً یک دهه از عمرشون بین ۲۰ تا ۳۰ سالگی رو تلف می‌کنند. ریشه‌ی مشکلات جوان ها اتلاف عمرشون هست.
ناشناس
۱۲:۱۲ ۱۸ تير ۱۴۰۰
لعنت به مسولینی که مردم ازار هستند
ناشناس
۱۲:۱۰ ۱۸ تير ۱۴۰۰
مشخصه که قصد دارید ناکارامدی های دولت بعدی رو گردن دولت قبلی بندازید. نهایتا اگر این کار رو هم نکنید ربطش میدید به تحریم یا میگید عده ای در داخل نمیزارن .
ناشناس
۱۲:۰۸ ۱۸ تير ۱۴۰۰
نمی تواند یک سامانه ثبت نام دانش آموزان را درست کنند
ناشناس
۱۲:۰۷ ۱۸ تير ۱۴۰۰
مشکل سربازی را حل کنید
ناشناس
۱۲:۰۲ ۱۸ تير ۱۴۰۰
میراث کاسبان تحریم و جنگ رییس جمهوری تو ایران کارگزاره و این تورم و بی ارزشی پول ملی با هدف و در اتاق فکر انجام شد پس تخصیر را گردن یکدیگر نیندازید
علیرضا قربانزاده
۰۶:۱۲ ۱۹ تير ۱۴۰۰
تخصیر !!!!!؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
۱۲:۰۱ ۱۸ تير ۱۴۰۰
متاسف به مسولین نظام با این سامانه ثبت نام دانش اموزان
ناشناس
۱۱:۵۵ ۱۸ تير ۱۴۰۰
تمام مشکلات این مملکت هم حل بشه جوانی ما تباه شد رفت
ناشناس
۱۱:۵۳ ۱۸ تير ۱۴۰۰
باز شروع شد همه مشکلات را انداختن گردن دولت قبلی.
ناشناس ایرانی
۱۵:۲۸ ۱۸ تير ۱۴۰۰
برو بالاتر جوابتو گفتم.برو بخون
ناشناس
۱۱:۵۰ ۱۸ تير ۱۴۰۰
یک سر به سامانه ثبت نام دانش آموزان بزنید
ناشناس
۱۱:۴۶ ۱۸ تير ۱۴۰۰
همین میراث را احمدی نژاد به روحانی تحویل داد اون زمان لال بودید؟ مگر نمیگفتید مشکلات کشورراه حل داره وداخلی هست پس چی شد؟ ماازرئیس اشتغال بهبود معیشت میخواهیم وگرنه همین ی ذره ابرویی که بین 17میلیون ایرانی دارید باید بریزید دورررررررررررررررررررررررررر مردم شماهارا دور میریزند
ناشناس
۱۱:۴۵ ۱۸ تير ۱۴۰۰
یواش یواش ترسیدید
ناشناس
۱۱:۴۱ ۱۸ تير ۱۴۰۰
اقایان شماکه تادیروز به مردم پشت تریبون میگفتید همه مشکلات کشورراه حل دارد وبه مدیرجهااااااااااااااااااااادی وانقلابی نیازدارد الان وقتی پیروز انتخابات شده اید جا زدید وبرای خودتان پل فرار درست میکنید؟ نه خیر معیشت مردم برجام وکرونا اشتغال وهمه همه امور بنابرگفته شماها ورئیس جمهور منتخب را ه حل دارد واونم راه حلش درداهل کشورهست نه درخارج این گفته مسئولان وتفکرات شماها بوده وهست اقایان مگر نمیدانستید مردم مشکل معیشت دارند؟ مگر نگفتید الویت مااول خل مشکلات معیشت مردم هست وقابل اجرا؟ پس ساکت مشکل لعدی مگر برجام برای شماها نافرجام نبود؟ مگر نمیگفتید ایران به برجام امتیاز داد باید برجام لغو شود وماباید با توان داخلی امور کشوررا حل کنیم پس قابل حل هست پل فرار برای خودتان درست نکنید درمورد اشتغال مگر اقای رئیسی نگفت 4میلیون شغل ایجاد میکنم؟ مگر نمیدانست کشور با بحران اشتغال همراه هست واگر اینها مشکلات رودرروی رئیس جمهور منتخب هست اولا بااین وجود میدانست نشکلاتی درپیش رو دارد چرا نامزد شد؟ چرا درانتخابات به مردم وعده بهبود اوضاغ بهتر دادید؟ چرا مدیریت فعلی فشل ومدیریت انقلابی وجهادی را تبلیغ کردید؟ حالا که سرکار اومدید وباترفند دروغ همین نصف نیمه رای راازمردم گرفتید دارید شانه خالی میکنید
ناشناس
۱۱:۳۹ ۱۸ تير ۱۴۰۰
تو همه کشورها دولت قبلی برنامه هاشو در اختیار دولت جدید قرار میده و کمکش میکنه
تو کشورما دولت جدید باید گندی که دولت قبلی زده رو جمع کنه
ناشناس
۱۱:۳۲ ۱۸ تير ۱۴۰۰
این دولت به هیچ چیز پایبند نیست.حرف نمایندگان مجلس حرف مردم بود.که متاسفانه دولت باز به دشمنان مردم مهلت داد و با آنها نهایت همکاری را کرد.الان که ویرانه ای از کشور بجا گذاشته طوری که مردم حتی محتاج نان سر سفره هایشان هستند.باز هم به راه خود ادامه میدهند کاش دیگر مسئولان در مقابل تلاش دولت برای بدبخت کردن مردم یک قدم بر میداشتند و این با استیضای دولت جلوی ضرر رساندن به مردم را میگرفتند.
ناشناس
۱۱:۲۷ ۱۸ تير ۱۴۰۰
هنوز شروع نشده،همه چیزو بندازین گردن یکی دیگه. خودتون میدونین چه خبره و مملکت داری بلد نیستین، از الان بازی من نبودم راه انداختین
ناشناس
۱۱:۰۹ ۱۸ تير ۱۴۰۰
مردم خصوصا جوانان نیاز به ۱۰ میلیون مسکن فوری دارن
دولت باید تا بایان سال ۱۴۰۰ ۱ میلیون مسکن ارزان با کیفیت تحویل مردم دهد
ناشناس
۱۱:۴۵ ۱۸ تير ۱۴۰۰
شنبه بیا بگیر خخخ
ناشناس
۱۲:۲۳ ۱۸ تير ۱۴۰۰
خدایا چرا ما اینقدر سطحی فکر می‌کنیم؛ آخه چاه باید از خودش آب داشته باشه. توی هیچ کشوری مردم انتظار ندارند که دولت بیاد خونه ی مفتکی به مردم بده.
مشکل اصلی ما سرگردانی و بی‌مهارتی نسل جوان هست که عمرشون رو پی کنکور و دانشگاه هدر داده‌اند. اگر نسل جوان مهارت بلد باشند، مشکل شغل و پول و مسکن و ازدواج و همه‌ی مشکلات خودبخود حل میشه.
ناشناس
۱۲:۳۹ ۱۸ تير ۱۴۰۰
ای جوان پرتلاش، به نظرت این راه حل مشکلاته؟
این ۱۰ میلیون مسکن فوری هزینه‌ی ساختش چقدر میشه؟
به نظرت مشکل اصلی جوانان، بیکاری و بی‌مهارتی هست یا مسکن فوری؟
ناشناس
۱۱:۰۸ ۱۸ تير ۱۴۰۰
فقط نیاز است همه قوابا دولت همکاری کنند تا بتواند به وعده هایش عمل نمایددرغیراین صورت اعتماد عمومی به کلی ازبین خواهدرفت
ناشناس
۱۰:۴۴ ۱۸ تير ۱۴۰۰
مگه نگفتید همه مشکلات ریشه داخلی داره و ......خب به تحریم و دولت قبل و این حرفها ربطی ندارند بفرما درستش کن
ناشناس
۱۱:۴۱ ۱۸ تير ۱۴۰۰
اقایان شماکه تادیروز به مردم پشت تریبون میگفتید همه مشکلات کشورراه حل دارد وبه مدیرجهااااااااااااااااااااادی وانقلابی نیازدارد الان وقتی پیروز انتخابات شده اید جا زدید وبرای خودتان پل فرار درست میکنید؟ نه خیر معیشت مردم برجام وکرونا اشتغال وهمه همه امور بنابرگفته شماها ورئیس جمهور منتخب را ه حل دارد واونم راه حلش درداهل کشورهست نه درخارج این گفته مسئولان وتفکرات شماها بوده وهست اقایان مگر نمیدانستید مردم مشکل معیشت دارند؟ مگر نگفتید الویت مااول خل مشکلات معیشت مردم هست وقابل اجرا؟ پس ساکت مشکل لعدی مگر برجام برای شماها نافرجام نبود؟ مگر نمیگفتید ایران به برجام امتیاز داد باید برجام لغو شود وماباید با توان داخلی امور کشوررا حل کنیم پس قابل حل هست پل فرار برای خودتان درست نکنید درمورد اشتغال مگر اقای رئیسی نگفت 4میلیون شغل ایجاد میکنم؟ مگر نمیدانست کشور با بحران اشتغال همراه هست واگر اینها مشکلات رودرروی رئیس جمهور منتخب هست اولا بااین وجود میدانست نشکلاتی درپیش رو دارد چرا نامزد شد؟ چرا درانتخابات به مردم وعده بهبود اوضاغ بهتر دادید؟ چرا مدیریت فعلی فشل ومدیریت انقلابی وجهادی را تبلیغ کردید؟ حالا که سرکار اومدید وباترفند دروغ همین نصف نیمه رای راازمردم گرفتید دارید شانه خالی میکنید
ناشناس
۱۳:۴۸ ۱۸ تير ۱۴۰۰
بله از دولت جوان حزب اللهی همین انتظار رو هم داریم و گرنه نشون میده فقط حرف پوچ بوده
H
۱۰:۱۶ ۱۸ تير ۱۴۰۰
۲ تا مطلب هست که اکر انجام بشه بقیه مشکلات به صورت خودکار حل میشن
۱) مهار بیماری کرونا سبب به جریان افتادن مشاغل تعطیل شده می شود .
۲)کاهش نرخ ارز سبب بالارفتن قدرت خرید مردم می شود .
ناشناس
۱۰:۰۵ ۱۸ تير ۱۴۰۰
خوبه منتقدین دولت در مناظرات بیان توی دولت رئیسی ببینیم
چه کار میکنن......
ناشناس
۱۱:۴۲ ۱۸ تير ۱۴۰۰
اقایان شماکه تادیروز به مردم پشت تریبون میگفتید همه مشکلات کشورراه حل دارد وبه مدیرجهااااااااااااااااااااادی وانقلابی نیازدارد الان وقتی پیروز انتخابات شده اید جا زدید وبرای خودتان پل فرار درست میکنید؟ نه خیر معیشت مردم برجام وکرونا اشتغال وهمه همه امور بنابرگفته شماها ورئیس جمهور منتخب را ه حل دارد واونم راه حلش درداهل کشورهست نه درخارج این گفته مسئولان وتفکرات شماها بوده وهست اقایان مگر نمیدانستید مردم مشکل معیشت دارند؟ مگر نگفتید الویت مااول خل مشکلات معیشت مردم هست وقابل اجرا؟ پس ساکت مشکل لعدی مگر برجام برای شماها نافرجام نبود؟ مگر نمیگفتید ایران به برجام امتیاز داد باید برجام لغو شود وماباید با توان داخلی امور کشوررا حل کنیم پس قابل حل هست پل فرار برای خودتان درست نکنید درمورد اشتغال مگر اقای رئیسی نگفت 4میلیون شغل ایجاد میکنم؟ مگر نمیدانست کشور با بحران اشتغال همراه هست واگر اینها مشکلات رودرروی رئیس جمهور منتخب هست اولا بااین وجود میدانست نشکلاتی درپیش رو دارد چرا نامزد شد؟ چرا درانتخابات به مردم وعده بهبود اوضاغ بهتر دادید؟ چرا مدیریت فعلی فشل ومدیریت انقلابی وجهادی را تبلیغ کردید؟ حالا که سرکار اومدید وباترفند دروغ همین نصف نیمه رای راازمردم گرفتید دارید شانه خالی میکنید
ناشناس
۱۲:۵۰ ۱۸ تير ۱۴۰۰
مگه نمیگفتید مشکلات کشور باتوان داخلی حل میشه پس این مزخرفات چیه؟
ناشناس
۱۰:۰۱ ۱۸ تير ۱۴۰۰
500 هزار میلیارد تومن کسری بودجه. بیشترین میراث ماندگار هست.
ناشناس
۰۹:۲۴ ۱۸ تير ۱۴۰۰
واقعا یک گره پیچ در پیچ ومشکل عظیمی در پیش روی دولت اقای رئیسی است .ما مردم میدانیم .اما چرا مجلس وقتی می داند که دارد دولت بیراهه می رود رئیس جمهور را استیضاع نمیکند یا دیگران نمی گذارند .به هر حال فکر اقتصاد و معیشت مردم باشید که این انقلاب در پرتگاه قرار گرفته واگر زبانم لال ورق برگردد با ید فاتحه اسلام در ایران خوانده شود
ناشناس
۱۲:۵۲ ۱۸ تير ۱۴۰۰
مگه رئیسی نمیدانست کشورمشکل عظییییییییییییییمی داره؟ نمیتوانست چرا اومد چرا گفتید با نگاه داخل مشکلات حل میشود؟
ناشناس
۱۳:۵۰ ۱۸ تير ۱۴۰۰
به حافضه خود رجوع کنید در شروع مجلس چه کسی جلوی استیضاح دولت رو گرفت
رضا
۰۹:۲۲ ۱۸ تير ۱۴۰۰
انشالله خداوندتبارک وتعالی خودش به این سیدبزرگواراولادپیامبرکمک میکنه ،خداوندبامومنین هست
ناشناس
۰۹:۲۱ ۱۸ تير ۱۴۰۰
یک راه خیلی سریع به منظور بهبود اقتصاد و کلا خلاص شدن از شرایط کنونی ایجاد اتحادیه ای مشابه اتحادیه اروپایی و ایجاد پول مشترک و بلوک اقتصادی و سیاسی و نظامی مشترک است
ناشناس
۱۲:۲۰ ۱۸ تير ۱۴۰۰
با کدام کشورها؟
ناشناس
۰۹:۲۱ ۱۸ تير ۱۴۰۰
تمام کاندیداهایی که برای ریاست جمهوری نامزد شدند، حتماً توانایی حل مشکلات و بهبود اوضاع رو در خودشون دیده‌اند. اما اکثر رئیس‌جمهورها در تبلیغات انتخاباتی صحبت از برنامه‌ها و راهکارها می‌کنند، وقتی که روی کار اومدند، هیچ کار خاصی نمی‌کنند و فقط تقصیر رو گردن قبلی‌ها می‌اندازند!
ناشناس
۰۸:۵۹ ۱۸ تير ۱۴۰۰
شروع شد الان نمیتونن مشکلات حل کنن میگن تقصیر دولت قبلی بود همه اینو میگن
ناشناس
۰۹:۱۰ ۱۸ تير ۱۴۰۰
واقعا انصاف داشته باشیم دولت 11و12 چیزی هم گذاشته بجز خرابکاری دولت 11 که می گفت خرابی ها مال دولت احمدی نژاد هست دولت 12 هم که می گفت این کارها باید بشه ولی اشاره نمی کرد که متولی این کار خودش هست وووو
ناشناس
۰۹:۲۱ ۱۸ تير ۱۴۰۰
دقیقاً اکثر رئیس جمهورها اینجوری هستند!
ناشناس
۰۹:۲۹ ۱۸ تير ۱۴۰۰
ان شاالله مشکلات توسط رئیسی حل خواهد شد
فقط کمی صبر لازم هست
ناشناس
۰۹:۵۳ ۱۸ تير ۱۴۰۰
خوب واقعانم تقصیر دولت قبله.مگه غیر از اینه؟
ناشناس
۱۱:۴۳ ۱۸ تير ۱۴۰۰
اقایان شماکه تادیروز به مردم پشت تریبون میگفتید همه مشکلات کشورراه حل دارد وبه مدیرجهااااااااااااااااااااادی وانقلابی نیازدارد الان وقتی پیروز انتخابات شده اید جا زدید وبرای خودتان پل فرار درست میکنید؟ نه خیر معیشت مردم برجام وکرونا اشتغال وهمه همه امور بنابرگفته شماها ورئیس جمهور منتخب را ه حل دارد واونم راه حلش درداهل کشورهست نه درخارج این گفته مسئولان وتفکرات شماها بوده وهست اقایان مگر نمیدانستید مردم مشکل معیشت دارند؟ مگر نگفتید الویت مااول خل مشکلات معیشت مردم هست وقابل اجرا؟ پس ساکت مشکل لعدی مگر برجام برای شماها نافرجام نبود؟ مگر نمیگفتید ایران به برجام امتیاز داد باید برجام لغو شود وماباید با توان داخلی امور کشوررا حل کنیم پس قابل حل هست پل فرار برای خودتان درست نکنید درمورد اشتغال مگر اقای رئیسی نگفت 4میلیون شغل ایجاد میکنم؟ مگر نمیدانست کشور با بحران اشتغال همراه هست واگر اینها مشکلات رودرروی رئیس جمهور منتخب هست اولا بااین وجود میدانست نشکلاتی درپیش رو دارد چرا نامزد شد؟ چرا درانتخابات به مردم وعده بهبود اوضاغ بهتر دادید؟ چرا مدیریت فعلی فشل ومدیریت انقلابی وجهادی را تبلیغ کردید؟ حالا که سرکار اومدید وباترفند دروغ همین نصف نیمه رای راازمردم گرفتید دارید شانه خالی میکنید
ناشناس
۱۲:۵۴ ۱۸ تير ۱۴۰۰
پاسخ یه 9»10
مگر دولت روحانی ازاحمدی نژاد کشوراباد تحویل گرفت؟ مگر شماها انصاف داشتید که الان ازمردم انصاف میخواهید؟ مگر شماها نبودید از4سال قبل میگفتید تمام مشکلات کشور قابل حل هست وباید نگاه به داخل باشد؟ چیه هنوز بار مسئولیت را بردوش نگرفتید رجزخوانی شروع شد؟
ناشناس
۱۲:۵۷ ۱۸ تير ۱۴۰۰
کسی نگفته مشکلات حل نمیشه، ولی گفته این مشکلات رو دولت قبل برای دولت بعد به جا گذاشته که همه باید همت مضاعف کنن و برطرفش کنن. گفته کارشون سخت تره، چون مشکلات بیشتری براشون بجا گذاشته شده
ناشناس ایرانی
۱۵:۳۳ ۱۸ تير ۱۴۰۰
نوشدارو بعد از مرگ دلخراش سهراب