سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بازار خودرو کِی از خواب عمیق برمی خیزد؟

روند راکد بازار خودرو برای بسیاری از مردم قابل توجه است و عده ای خریدار سر در گم خرید خودرو هستند.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  این روزها بازار خودرو حال و هوای خوبی ندارد. بازار خودرو، چه داخلی‌ها، چینی‌ها و چه وارداتی‌ها حتی پس از پایان انتخابات ریاست جمهوری از خواب سنگین و شاید سکته شدیدی که کرده بلند نشده و بیرون نیامده است.

قیمت‌ها در بازه‌ای از زمان به دلیل کاهش نرخ ارز (دلار) تا مرز ۲۱ هزار تومان (پیش از برگزاری انتخابات و با قوت گرفتن احتمال امضاء برجامی دیگر) با افت مواجه شد، اما این روز‌ها با رسیدن دلار روی کانال ۲۵ هزار تومان از طرفی برخی فروشندگان بر قیمت‌ها افزوده و مصرف کنندگان نیز از بازار خرید گویی رخت بربسته و شاید منتظر رویداد مثبت اقتصادی سیاسی دیگری برای کاهش و ثبات قطعی قیمت‌ها هستند.

تغییر سلیقه مردم در خرید خودرو

مسیح فرزانه کارشناس صنعت خودرو در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در این خصوص می‌گوید: قیمت خودرو در بازار کشور ما متاثر از فاکتور‌های مختلفی، چون نرخ ارز، میزان تورم، نقدینگی موجود، تیراژ تولید، سیاست‌های پولی، قیمت گذاری دستوری و... دیگر است.

او بیان کرد: ۳ خودرو ساز کشور تا پایان آذر ۹۹ حدود ۴۳ هزار میلیارد تومان دارای زیان انباشه بوده اند و این زیان تا به امروز نیز بیشتر شده و حتی افزایش حدودا ۴ درصدی تیراژ تولید در سال گذشته (به نسبت سال ۹۸) سبب حرکت خاصی در بازار نگردیده است.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: ما همچنان شاهد این هستیم که علیرغم افزایش تولید در برهه‌هایی از زمان، اما فاصله قیمت برخی محصولات داخلی از درب کارخانه تا بازار بعضا حدود ۵۰ تا ۸۰ درصد است. متوجه شدن این امر که مصرف کننده واقعی با کاهش قدرت خرید مواجه شده کار دشواری نیست.

فرزانه تشریح کرد: اولویت خرید مصرف کنندگان نسبت به گذشته تغییر کرده و بدلیل تورم بالا و ضرر بزرگی که دوران کرونا بر کسب‌های گوناگون گذاشته و ... خودرو که به عنوان کالایی سرمایه‌ای در کشورمان مبدل شده از اولویت لیست خرید ضروری مصرف کنندگان خارج و دایره این اولویت‌ها صرفا جهت مدیریت مایتهاج روزانه و هفتگی زندگی محدود شده است.

مسیح فرزانه همچنین می‌گوید: اگریک حساب سرانگشتی انجام دهیم متوجه می‌شویم که متاسفانه قیمت امروزه خودرو‌های وارداتی نیز با دلار بیش از ۴۰ هزار تومان و حتی نزدیک به ۵۰ هزار تومان محاسبه می‌شود.

او ادامه داد: یک هیوندای سانتافه ۲۰۱۸ فول آپشن که در دنیا در حال حاضر با قیمت حدودی و میانگین ۲۰ تا ۲۲ هزار دلار فروخته می‌شود در بازار کنونی کشورمان حدود ۲ میلیارد و نیم برچسب قیمتی خورده که چنانچه شما ماخذ قیمت ارز و محاسبه قیمت خودرو‌های وارداتی را دلار ۲۵ هزار تومانی و عوارض واردات را ۱۰۰ درصد محاسبه کنید به عدد حدودی ۱ تا ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان می‌رسید.

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: چنین قیمت مضحک ۲.۵ میلیاردی این خودرو (که در هیچ کجای دنیا اتومبیل لوکس محسوب نمی‌شود و یک شاسی بلند کلاس متوسط است) یعنی در کشورمان این محصول با دلار ۵۰ هزار تومان و سپس ضرب شدن تعرفه در ۱۰۰ درصد (وحتی گاهی بیشتر) ارزش گذاری شده است.

فرزانه در ادامه می‌افزاید: با رصد کردن بازار این روز‌های خودرو و بررسی افزایش نرخ تورم و رشد نقدینگی که حاصل اخذ سیاست‌های نامناسب پولی بوده است، به نظر می‌آید چنانچه در آینده نیز همچنان همان سیاست‌های نادرست گذشته دنبال شود، نه تنها این رکود ادامه خواهد داشت بلکه سبب افزایش مجدد قیمت خودرو نیز خواهد شد.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: چنانچه افزایش قیمت‌ها تنها در یک کالا یا محصول همچون خودرو رخ داده بود با اصلاح سیاست‌های عرضه و تقاضا و افزایش تولید و... می‌شد کمک به کاهش قیمت‌ها کرد، اما وقتی این افزایش قیمت کالا و محصولات در دایره‌ای بزرگتر روی داده پس مشخص می‌شود سیاست‌های کلان اقتصادی و پولی نیازمند تجدید نظر هستند.

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: به اضافه اینکه رسیدن به توافق جدید برجامی، اصلاح فرمول قیمت گذاری دستوری خودرو و آزاد شدن واردات خودرو خود می‌توانند یک محرک بسیار مثبت در کاهش قیمت خودرو در سبد محصولات گوناگون در آینده باشند. در کل به نظر می‌آید در کوتاه مدت رخداد مثبت خاصی، همانند کاهش قیمت در بازارخودرو روی نخواهد داد.

مدتهاست خریداری نیست!

یکی از نمایشگاه داران خودرو در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به آخرین وضعیت بازار خودرو، گفت: بازار خودروها این روزها در رکود بسیار نامطلوبی به سر می برد. قیمت خودرو رو به افزایش است اما از طرفی هیچ خریداری در بازار حضور ندارد. 

تشدید بیماری کرونا و آغاز پیک پنجم این بیماری عاملی شده تا اصناف امروز تصمیم به تعطیلی بسیاری از واحد‌های صنفی بگیرند. برهمین اساس و مطابق ابلاغیه اتاق اصناف ایران به جز گروه کالایی یک اصناف گروه دو سه و چهار از ۱۳ تیرماه تا رفع تشدید بیماری در شهر تهران تعطیل شده اند.

همین موضوع عاملی شده تا نمایشگاه داران خودرو نیز تعطیل و به نوعی معاملات در بازار خودرو که در رکود قابل توجهی به سر می‌برد متوقف شود. البته در روال گذشته که نمایشگاه‌های خودرو به دلیل بیماری کرونا تعطیل بودند برخی خرید‌های خود را از طریق بازار‌های غیررسمی انجام می‌دادند. ولی این بار ثبات قیمت‌ها رکود در بازار عاملی شده تا خریداران تمایلی به خرید خودرو آن هم در شرایط فعلی نداشته باشند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۹:۱۱ ۲۲ تير ۱۴۰۰
هر وقت چرخه تولید و بازیافت همزمان پیش بره هیچکس مسولیت سروسامان اینهمه خودرو فرسوده خسارت زا برای بازیافت بعهده بگیره
ناشناس
۰۵:۰۱ ۱۹ تير ۱۴۰۰
یک قطعه رو که ۵۰۰ هزار قیمتشه پای شرکت چند برابر حساب می کنن مابه التفاوتش به جیب میزنن
ناشناس
۱۹:۰۵ ۱۷ تير ۱۴۰۰
آقای کارشناس کجا دنیا این خودروهای بی کیفیت را با این قیمت های ناحق کران به خورد مردم می دهند دولت شرکت از یک طرف سوداگران دلال ها نمایشگاه ها دل ها از طرف دیگر مردم را غارت می کنند ظلم بی عدالتی. تا که کشور هم که مسول ندارد اختلاف خودرو با شرکت چقدر بی کنید مصرف کننده افتاده گیر یک مشتی ظالم بی رحم راه آن نخریدن است مردم آگاه باشید نخرید تا دست این بی عدالتی ها کوتاه شود در همه چیزها نه فقط خودرو
ناشناس
۱۶:۵۳ ۱۷ تير ۱۴۰۰
هیچوقت
ناشناس
۱۵:۵۶ ۱۷ تير ۱۴۰۰
تو کشور ایران خودرو سازهاش دزد هستن آن هم از نوع دزدان پدر سوخته وبی شرف تنها راهی که باعث میشود خودرو سازها بیدار شوند به آتش کشیدن این دو خودرو ساز هست که هم خودرو سازها به گفته خودشون ضرر نمیکنند وهم یه ملتی از دست این دو خودرو ساز راحت میشوند
گلی
۱۲:۵۷ ۱۷ تير ۱۴۰۰
خدا را شکر که بازار خودرو خوابه اگه بیدار بود باید پراید راا مردم 500 یا 600 ملییون میخریدند
ایزانلو
۱۲:۳۸ ۱۷ تير ۱۴۰۰
خودروسازان هرچی قیمتو افزایش بدهند بیشتر ضرر میکنند این خاصیت دزدی کردن
احمدی
۱۲:۳۶ ۱۷ تير ۱۴۰۰
واقعا جای تعجب نیست که یه پراید یا پژو بی کیفیت نه اصلیش رو قیمت خودرو باکیفیت کشورهای دیگه به مردم غالب میکنن و تازه پیش پیش پولشا میگیرن و یک سال بعد تحویل میدن و باز میگن زیان میکنیمممممم! واقعا مردم رو چی فرض میکنن ؟! آخه پراید حلبی 120 میلون فروش داره این زیان دارهههههههههه؟؟؟ خدا ازتون نگذره که جیب این دزذها پرشدنی نیست که نیست ! واردات رو آزاد کنن با تعرفه پائین ، اونوقت ببینید اگه دیگه گفتن زیان میدیم و هی قیمت رو بالا ببرن !! آرزوی یه خودرو با کیفیت رو دل بیش از 90 درصد مردم ایران مونده که مونده !! البته اگه حتی بدونن همون خودرهای بی کیفیت با قیمت نجومی رو هم بخرن !!!!!!!
ناشناس
۱۲:۳۲ ۱۷ تير ۱۴۰۰
اگر یک بنگاه اقتصادی دو سال پشت سر هم ضرر کند تعطیل می شود شما دروغ گو هستید اگر زیان ده هستند چرا هر روز گردن کلفت تر می شود
ناشناس
۱۲:۲۲ ۱۷ تير ۱۴۰۰
خودرو رو بدون رقابت با هر قیمتی که کمر یک کارگر خم میشود بتواند یک خودرو ارزان قیمت ان هم دست دوم بخرد شرم بر شما باد
پیمان اشراقی
۱۲:۱۸ ۱۷ تير ۱۴۰۰
سلام ،

هر وقت شیوا دوست داشته باشد .
اسماعیل نوغانچی صالح
۱۲:۰۷ ۱۷ تير ۱۴۰۰
تا زمانیکه قیمت کارخانه و آزاد دست صاحبان دو خودروساز با دلال‌ها هست فقط آنانیکه خودرو دارند میفروشند خودرو جدید میخرند آنانیکه خودرو ندارند در قرعه کشی کشی برنده نمیشوند پول قیمت آزاد را ندارند اگر هم دارند نمی صرفه ۲۷۰ بده پژو سوارشه همان پول می‌گذاره بانک چهار میلیون در ماه میگیره با تاکسی بدون پرداخت بیمه بنزین استهلاک جریمه پلیس استفاده می‌کند بیست بار هم جابجا بشه اگر هر بار مسافرت دور نزدیک بشه یک میلیون باز هم سه میلیون سود برده
ناشناس
۱۱:۳۷ ۱۷ تير ۱۴۰۰
به نظر شما در دوره آقای رئیسی به این وضع خودرو آموزش و پرورش رسیده گی میشه
ناشناس
۱۲:۲۹ ۱۷ تير ۱۴۰۰
اموزش و ‌پرورش خودش یکی از سدهای پیشرفت ایران است
ناشناس
۱۱:۳۰ ۱۷ تير ۱۴۰۰
اقا من ی دونه tu5مدل ۱۴۰۰دارم زیر قیمت میدم ..ولی سندش رهنه ها..تازه همون روز اول هم خاموش شد
ناشناس
۱۱:۲۳ ۱۷ تير ۱۴۰۰
إن شاءالله که ورشکست بشن غول‌ها که روز به روز بی کیفت تر تولید می کنن و قیمت هاشون نجومی تر میشه
ناشناس
۱۱:۲۳ ۱۷ تير ۱۴۰۰
إن شاءالله که ورشکست بشن
روز به روز بی کیفت تر تولید می کنن و قیمت هاشون نجومی تر میشه
ناشناس
۱۱:۲۰ ۱۷ تير ۱۴۰۰
فرغون را به قیمت بنز قالبمی کنند خودروسازها
ناشناس
۱۰:۴۷ ۱۷ تير ۱۴۰۰
فیتیلرو بکشین پایین مشتری پیدا میشه با این قیمتای کذایی انتظار مشتری نداشته باشین
ناشناس
۱۰:۴۶ ۱۷ تير ۱۴۰۰
قیمت خودروها در کارخانه ۵ برابر ارزش واقعی است اگر باور ندارید واردات را آزاد کنید تا باور کنید به مخچه خودتون هم زیاد فشار وارد نکنید
ناشناس
۱۰:۳۷ ۱۷ تير ۱۴۰۰
ملت پول خرید ماشین رو ندارن وگرنه نیاز مصرفی محسوب میشه
حتی یک پراید هم توان خریدش رو نداریم برسه به ماشین های دیگه
محسن نوروزی
۱۰:۲۷ ۱۷ تير ۱۴۰۰
زمانیکه رانت دولتی هست ...چیزی درست نخواهد شد...باید دست مدیران بی وجدان دزد...دولتی قطع گردد...تا کشور ارام شود...با امید به انروز
ناشناس
۱۰:۲۲ ۱۷ تير ۱۴۰۰
چرا خودروسازها بااین همه زیاد انباشته ورشکسته وتعطیل نمی شود تا راحت شویم ما خودروهای شمارا نمی خواهیم
علی
۱۰:۱۲ ۱۷ تير ۱۴۰۰
حلالت کارشناس
درست میگی
ولی این حرفا رو به مسئولان بالادست هم بگو
اگه به دست ما مردم بود درست میشد
یعنی بازاری رو که به عرضه و تقاضا واگذار کنند خودش درست میشه
اما نمیذارن
عمار
۰۹:۲۰ ۱۷ تير ۱۴۰۰
با این وضعیت نابسامان بساز بنداز گرون و نجومی به ملت مستضعفین باید گفت وقت گل نی از خواب غفلت بر می خیزد !!! افتاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااد .
ناشناس
۰۹:۰۳ ۱۷ تير ۱۴۰۰
در قیامت با شیپور دوم اسرافیل از خواب بیدار میشه
ناشناس
۰۸:۴۲ ۱۷ تير ۱۴۰۰
اگرجلوی اختلاس ودزدی گرفته شودواموال اختلاس گران وبدهکاران کلان بانکی مصادره شودوبه چرخه اقتصادبرگرددمشکلات ایران تا۴۹سال بعدحل شده است.
ناشناس
۱۳:۱۸ ۱۷ تير ۱۴۰۰
افرین
ناشناس
۰۸:۱۷ ۱۷ تير ۱۴۰۰
ارزان کنید تا بخرند
رو چه حسابی یه پراید ۱۲۰ میلیون با چه معیاری
زیان انباشته ناشی از دزدی مسئولان ایران خودرو و سایپا هست و بس
جلو جلو پول خودرو میگیرند و یک سال بعد تحویل میدهند چرا زیان کنند در دنیا کلا قسطی میدن سود دارند شما نقد میفروشید و ضرر دارید؟
علی
۱۱:۵۴ ۱۷ تير ۱۴۰۰
هزار لایک
ناشناس
۱۲:۱۷ ۱۷ تير ۱۴۰۰
چون متاسفانه نقدینگی بالا رفته. حتی همن اگر 100 میلیون هم بدن 10 میلیون نفر تو ایران واسه خریدش صف می کشن چون ارزش پول کم شده و 100 میلیون دیگه مبلغ نجومی نیست و خیلیا براحتی دارن.