سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عملکرد مثبت، حاصل چهار سال فعالیت در رادیو زیارت

در طول چهار سال گذشته به طور نسبی رادیو زیارت مسیر خوبی را پیش رفته و توانسته است مخاطبان خوبی را جذب کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سیدجلال فیاضی مشاور عالی مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) با توجه به سالگرد تاسیس رادیو زیارت و برگزاری اختتامیه نخستین جشنواره تولیدات رادیویی زیارت در مشهد گفت: شاید بزرگترین نعمت فکری، اندیشه‌ای و معنوی که ما ملت ایران داریم نعمت بارگاه مقدس امام رضا علیه السلام است.


بیشتر بخوانید


او افزود: با توجه به این اعتقاد که ائمه اطهار و معصومین علیهم السلام نور واحد هستند وقتی این نور در سرزمین خراسان و وجود پربرکت ایشان در سرزمین ایران وجود دارد یعنی این نور امامت و نور معنویت و نور اسلام در سراسر این کشور تابیده است.

مشاور عالی مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) ادامه داد: در این زمین بزرگ‌ترین مولفه‌ای که می‌تواند سرمایه اجتماعی، معنوی، فکری و فرهنگی ما هم به شمار بیاید موضوع زیارت است.

فیاضی بااشاره به تشرف سالانه حدود ۳۰ میلیون نفر زائر به حرم رضوی بیان کرد: امام رضا (ع) می‌فرمایند که اگر مردم محاسن کلام ما را بشناسند از ما تبعیت می‌کنند، همچنین پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) برای زندگی فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، نظامی و همه ابعاد زندگی آموزه‌ها و فرمایشاتی دارند که اگر در جامعه ساری و جاری شود ما محاسن کلام ائمه (ع) را شناخته ایم؛ حال اگر قرار باشد که از یک طرف زمینه ترویج آموزه‌ها و احادیث و اندیشه ائمه اطهار و به ویژه امام رضا (ع) در جامعه را فراهم کنیم؛ با توجه به اینکه جامعه ما یک جامعه دینی است و از طرف دیگر یک زیارت عارفانه و با معرفت را برای زائران امام رضا (ع) فراهم کنیم، باید گفت که خیلی دیر رادیو زیارت را راه اندازی کردیم.

او تصریح کرد: از اول انقلاب این نعمت بزرگ و این سرمایه اجتماعی و معنوی بزرگ در اختیار ما بوده است و ما می‌بایستی از نخستین سال‌های انقلاب از این ظرفیت و سرمایه عظیم و نعمت بزرگ بهره می‌بردیم پس رادیو زیارت بسیار اهمیت دارد و با توجه به اینکه حدود ۳۰ میلیون نفر در سال به مشهد مقدس مشرف می‌شوند به‌طور طبیعی این رادیو‌ها می‌تواند مخاطبان فراگیر هم داشته باشد کما اینکه این مخاطبان را دارد؛ در طول چهار سال گذشته به طور نسبی رادیو زیارت مسیر خوبی را پیش رفته است و توانسته مخاطبان خوبی را جذب کند البته ۲ سال آن را گرفتار ویروس کرونا بودیم و سفر‌های مردم و زیارت مردم به مشهد محدود شده است که قطعا پس از واکسیناسیون عمومی و بهبود شرایط این سفر‌ها بیشتر خواهد شد.

اهمیت توسعه زمانی و مکانی حس معنوی زیارت

مشاور عالی مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) تاکید کرد: درست است که رادیو زیارت یک رادیوی تخصصی است، اما می‌تواند به بسیاری از مسائل عمومی مرتبط با زیارت را هم بپردازد اما این ظرفیت در خبرگزاری‌های تخصصی مکتوب همچون خبرگزاری رضوی کمتر ممکن است چون این خبرگزاری تخصصی بیشتر به سمت آموزه‌های رضوی حرکت می‌کند، رادیو زیارت علاوه بر اینکه به طور خاص و به صورت تخصصی به موضوع زیارت و موضوع آموزه‌های رضوی می‌پردازد، می‌تواند به آنچه که در حواشی زیارت است همچون مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و گردشگری زیارت، مشکلات زائران در زمینه‌های مختلف بپردازد.

فیاضی اظهار کرد: همه ما که در زمینه فرهنگ رضوی کار می‌کنیم چه در رادیو زیارت، چه خبرگزاری رضوی و چه بخش‌های فرهنگی در این زمینه یک وظیفه داریم و آن اینکه این روحیه معنوی که در حرم رضوی برای زائر ایجاد می‌شود از نظر زمانی و مکانی توسعه دهیم.

او افزود: شما وقتی در حرم رضوی هستید حس معنوی، ارادت و عشق خاصی دارید و قرار‌هایی با امام رضا (ع) می‌گذارید اگر ما به عنوان رسانه بتوانیم این حس را از نظر زمانی و مکانی گسترده کنیم یعنی زائر وقتی به شهر ودیار خود بازمی گردد تا چند ماه بعد همین حس را با خودش داشته باشد و آنرا فراموش نکند وظیفه خود را انجام داده ایم؛ توسعه زمانی و مکانی حس زیارت می‌تواند برای تحقق زیارت عارفانه و حل مسائل و مشکلات اجتماعی امروز جامعه ما بسیار موثر باشد.

توسعه فعالیت‌های رادیو زیارت و بنیاد بین المللی امام رضا (ع)

مشاور عالی بنیاد بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) در ادامه با بیان اشتراکات رادیو زیارت و بنیاد بین المللی امام رضا (ع) ادامه داد: در این زمینه می‌توان کار‌های مشترکی انجام داد؛ جشنواره‌ها و برنامه‌های بنیاد فرهنگی امام رضا علیه السلام در کشور دیگر محدودیت زمانی و مکانی ندارد و جشنواره‌ها در طی سال و در کل کشور برگزار می‌شوند، اگر این همگرایی و هدف مشترک را در نظر بگیریم بنیاد امام رضا (ع) و رادیو زیار می‌توانند نقاط مشترک خوبی را با هم دیگر تعریف کنند؛ ما می‌توانیم محتوای خوبی را در اختیار رادیو زیارت قرار داریم و رادیو زیارت نیز می‌تواند در جهت گسترش مخاطبان و فراگیرتر شدن جشنواره‌های امام رضا (ع) همکاری بیشتری با ما داشته باشد و امیدواریم این همکاری مشترک را در آینده گسترش دهیم.

سیمای زیارت؛ جذابتر از بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی فعلی

فیاضی بااشاره به انتشار خبر راه اندازی شبکه تصویری زیارت بیان کرد: ما در دوران گسترش رسانه‌ها به سر می‌بریم و بیشتر رسانه‌های تصویری، جاذبه‌های بیشتری برای مخاطبان دارند؛ هر چقدر این ارتباط تصویری و ارتباط چهره به چهره گردانندگان رادیو زیارت، هنرمندان، فرهیختگان و عالمان و اندیشمندانی که در جهت ترویج فرهنگ رضوی کار می‌کنند با مردم بیشتر باشد می‌تواند این فراگیری را بیشتر کند.

او تصریح کرد: گام اول راه اندازی شبکه تصویری زیارت ایجاد یک شبکه اینترنتی است که حرکت اولیه است اما اگر سیمای زیارت راه اندازی شود این شبکه از بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی که هم اکنون وجود دارد و حتی شبکه‌های تخصصی می‌تواند جذابتر باشد چون ۳۰ میلیون نفر زائر سالانه مشهدمقدس می‌توانند مخاطبان سیمای زیارت یا تلویزیون اینترنتی زیارت باشند.

 

انتهای پیام//ص.ب

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.