سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

از تولید ۵۰ هزار تن محصول صیفی از مزارع جهرم تا برداشت مورینگا برای نخستین بار در بیضاء

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جهرم گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال ۵۰ هزارتن محصول صیفی از مزارع شهرستان جهرم برداشت و روانه بازار شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، علی جوکار مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جهرم از برداشت صیفی جات از هزار و ۳۰۰ هکتار مزارع شهرستان جهرم خبر داد و گفت: برداشت محصولات صیفی در جهرم از خرداد ماه آغاز و تا اوایل مهرماه ادامه دارد.

او افزود: پیش بینی می‌شود امسال ۵۰ هزار تن محصول صیفی از مزارع شهرستان برداشت و روانه بازار مصرف شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جهرم با اشاره به اینکه ۳۰۰ هکتار از مزارع صیفی کشت نشایی بوده است، عنوان کرد: این نوع کشت باعث صرفه جویی در مصرف آب و نهاده‌هایی مانند کود، سم و بذر شده است.

جوکار همچنین به دیگر مزایای کشت نشایی اشاره کرد که مطلوب‌تر شدن کیفیت محصول از جمله آن است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جهرم گفت: با شروع برداشت محصولات صیفی، بیش از هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول کار می‌شوند.

این محصولات شامل گوجه فرنگی، خیار سبز، فلفل، بادمجان، انواع خربزه، سبزی، هندوانه، طالبی، کنجد، بامیه و... است و محصولات برداشتی علاوه بر تأمین نیاز استان به استان‌های همجوار نیز ارسال می‌شود.

آغاز برداشت مورینگا برای نخستین بار در بیضاء

منصور امیریان مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا از برداشت گیاه مورینگا برای نخستین بار در شهرستان بیضاء خبر داد و گفت: گیاه داروئی مورینگا برای نخستین بار در مرداد ماه سال ۱۳۹۹ درگلخانه‌ای به‌مساحت ۲۵۰۰ مترمربع در شهرستان بیضا کشت شد که برای اولین برداشت ۳۰۰ کیلوگرم برگ مورینگا در اردیبهشت ماه امسال، جمع آوری شد.

او بیان کرد: با توجه به اینکه این گیاه دارویی تقریبا هر ۴۵ روز یکبار برداشت می‌شود می‌توان در هر سال ۶ بار برداشت کرد. برگ مورینگا بعد از خشک کردن به شرکت‌های سازنده دمنوش تهران جهت صادرات و مصرف داخلی ارسال می‌شود.

همه اجزای این گیاه اعم از ریشه، ساقه، پوست، گل و میوه دارای خواص دارویی، تغذیه‌ای و بهداشتی است. از خواص مورینگا می‌توان به درمان سرطان، کاهش وزن، دیابت، ضد باکتری، کمک به تقویت مغز، سوزاننده چربی و سلامت استخوان اشاره کرد.

امیریان اظهار کرد: کاشت و توسعه این گونه ارزشمند و فراهم شدن بستر لازم جهت ایجاد صنایع تبدیلی در آینده موجب اشتغال زایی و افزایش راندمان اقتصادی برای جوامع روستایی و عشایری خواهد داشت.

سیر بیضاء به بازار رسید

منصور امیریان مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضاء از برداشت سیر از سطح ۳۲ هکتار از اراضی این شهرستان خبر داد و گفت: سیر سبز در پاییز و سیر خشک در اسفندماه کشت می‌شود و برداشت سیر سبز از در اسفندماه و برداشت سیر خشک از خذدادماه شروع و تا آذرماه ادامه دارد.

او افزود: امسال ۳۲ هکتار سیر کشت شد که از این سطح ۲۴ هکتار سیر سبز برداشت و به‌فروش رسید و کار برداشت از ۸ هکتار سیر خشک شهرستان از خردادماه آغاز و تا پایان آذرماه ادامه دارد. پیش بینی می‌شود ۸۰ تن سیر خشک جمع آوری و به بازار‌های استان فارس و سایر استان‌ها ارسال شود.

امیریان ادامه داد: میانگین تولید سیر سبز در هر هکتار ۴۰ تن و میانگین سیر خشک در هر هکتار ۱۰ تن است و امسال نسبت به پارسال که سطح سیر کشت شده ۲۲ هکتار بود، بیش از ۶۸ درصد افزایش داشت.

سیر به دلیل کوتاهی دوره رشد و مصرف آب مناسب کشت در شهرستان بیضاء است.

پرداخت یارانه نهال به باغداران فسا

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فسا از اختصاص ۸۷۰ میلیون ریال یارانه نهال به باغداران در این شهرستان خبر داد.

ناصر انصاری گفت: این یارانه به نهال‌های خرما و انجیرتعلق گرفته است.

او افزود: این مدیریت ضمن تشویق کشاورزان در راستای تغییر الگوی کشت و بهره وری آب اقدام به توسعه کشت درختان کم آب بر کرده و در این راستا یارانه خرید به تعداد ۴ هزار و ۳۳۲ اصله نهال خرما و انجیر بیه بهره برداران پرداخت شد.

انصاری اظهار داشت: بهره بردارانی که شامل دریافت این یارانه شده اند ۱۳ نفر هستند.

به گفته او؛ برای دریافت یارانه نهال باغداران ابتدا با مدارک آب و زمین مورد نظر به مراکز جهاد کشاورزی مراجعه و پس از تائید کارشناسان از طریق نهالستان‌های مجوز دار اقدام به تهیه نهال می‌کنند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.