سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ایجاد ۱۰ هزار شغل با تعیین تکلیف پروژه‌های بافت پیرامونی حرم رضوی

برآورد می‌شود با حجم سرمایه گذاری ۴۰۰ هزار میلیارد تومان در بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی ظرفیت برای ۱۰ هزار شغل ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد مهدی خوش گفتار دبیر باشگاه کارآفرینان سازندگان حریم رضوی در جلسه کمیسیون اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: صنعت گردشگری سومین صنعت پُردرآمد و ارزآور در تمام دنیا به شمار میآید، براساس گزارش‌های رسمی حدود ۱۰ درصد سهم ارزآوری و درآمد در کشورها، متعلق به بخش گردشگری است.

او افزود: براساس آمار یونسکو، ایران جزء ۱۰ کشور نخست دارای جاذبه گردشگری است اما سهم کشور ما از این ظرفیت بسیار ناچیز است، آن هم در حالی که پتانسبل‌های متعددی برای جذب گردشگر در بخش‌های مختلف و به ویژه در حوزه زیارتی و مذهبی داریم. بخشی از سیاستگذاری‌های غلط و عدم حمایتگری از بخش گردشگری را میتوان در روند توسعه بافت پیرامون حرم رضوی مشاهده نمود.

دبیر باشگاه کارآفرینان سازندگان حریم رضوی ادامه داد: متاسفانه علی رغم سفر سالیانه ۳۰ میلیون زائر و گردشگر به مشهد، هنوز اهمیت جذب سرمایه گذاری در بخش گردشگری و توسعه زیرساخت‌های مرتبط با آن، به خوبی درک نشده است علاوه بر این، اگرچه در حمایت از سرمایه گذار شعار‌های مختلفی سر داده می‌شود اما در عمل شاهد اتفاقات دیگری هستیم. صدمات این رویه‌های غلط، آینده شهر، گردشگری و اقتصاد آن را تهدید می‌کند.

خوش گفتار بیان کرد: براساس آمار‌های موجود، حجم سرمایه گذاری در کلانشهر مشهد از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰، ۸۳ میلیارد دلار برآورد شده که از این میان ۵۹ میلیارد دلار در بحث ساخت هتل بوده است اگر این حجم از سرمایه گذاری در صنعت گردشگری به طور کامل محقق شده بود، شاهد حجم وسیعی از اشتغالزایی بودیم.

او تصریح کرد: قطعا پیامد‌ها و مخاطرات سیاست‌هایی که طی سال‌های اخیر در خصوص بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی اتخاذ شده تا دهه‌ها تداوم خواهد یافت. برآورد ما این است که حجم سرمایه گذاری در بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی قریب به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان میباشد، حال اگر سهم بخش خدمات را از این میان ۸ تا ۱۰ درصد در نظر بگیریم و آن را به حداقل حقوق یک کارگر تقسیم کنیم، قطعا ظرفیت ایجاد ۱۰ هزار شغل را با همین میزان سرمایه خواهیم داشت که متاسفانه به دلیل سیاست‌های غلط این شرفیت بلاتکلیف ماند.

دبیر باشگاه کارآفرینان سازندگان حریم رضوی تاکید کرد: ضرورت دارد تا اتاق بازرگانی خراسان رضوی در مقام پارلمان بخش خصوصی به بحث حمایت از سرمایه گذاری‌ها در شهر مشهد ورود داشته باشد. این مبحث باید در این کمیسیون و یا کمیته تخصصی ذیل آن بررسی و ارزیابی شده و پیرامون آن راهکار‌ها و مسیر‌های پیگیری پیشنهاد گردد.

در ادامه محمود پژوم، رئیس هیأت مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی خراسان رضوی گفت: تشکل‌های سرمایه گذار در خصوص منطقه ثامن چندان موفق عمل نکرده اند، به طوری که میزانی از قصور عدم تعیین تکلیف سرمایه گذاری در این منطقه، متوجه عملکرد این تشکل هاست. به منظور برون رفت از شرایط موجود، ضرورت دارد تا کارگروهی تشکیل شود و اقدامات لازم را در مشاوره اتاق بازرگانی تعیین کرده و با همکاری فرمانداری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نهاد‌های مربوطه، استانداری و ... پیگیری نماید. تشکل‌های متولی باید از منظر حقوقی نیز به بحث ورود کنند.

او افزود: آنچه در گذشته تصمیم گیری و اجرا شده و به اتکای آن سرمایه گذاری جذب شده است؛ باید تعیین تکلیف گردد، با توجه به پتانسیل، توانمندی و تفکر سرمایه گذاران خراسان رضوی به راحتی می‌توان مسائل بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی را حل و فصل کرد.


تعیین تکلیف سرمایه گذاری‌های صورت گرفته، حمایت از رونق اقتصادی مشهد


محسن خنداندل رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی مشهد گفت: اگر سرمایه گذاری‌هایی که در سنوات اخیر به دلایل مختلف در بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی، بلاتکلیف باقیمانده اند، تعیین تکلیف شوند، قطعا هم اشتغالزایی مطلوب و هم رونق اقتصادی خوبی برای شهر رقم خواهد خورد.

او افزود: حجم بالای سرمایه گذاری که در سال‌های گذشته در این منطقه رخ داده، نمی‌تواند بلاتکلیف رها شود و زیان آن برای سرمایه گذار، جبران ناپذیر خواهد بود. حتی اگر رویکرد‌ها نیز در این بخش دستخوش تغییر شده، باز باید از سرمایه گذاری‌های قدیمی حمایت شود و مسیر تکمیل و بهره برداری از آن‌ها فراهم گردد. انتفاع این اقدام، قطعا برای اقتصاد و رفاه شهر و زائران مشهدالرضا خواهد بود.

رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی مشهد ادامه داد: امنیت سرمایه گذاری مقوله دیگری است که باید در این جنس طرح‌ها مدنظر باشد و مسئولین و سیاستگذاران نیز این بحث را سرلوحه کار خود بدانند. در چهارچوب امنیت سرمایه گذاری شاهد توسعه، اشتغال و امنیت اجتماعی خواهیم بود و جذب سرمایه گذاری‌های بعدی برای توسعه شهر نیز با نگاهی به امنیت و سرنوشت تلاش‌های موجود، امکان پذیر میشود.


بیشتر بخوانید


خندان‌دل با اشاره به اخذ تصمیمات سیاسی در عرصه‌های اقتصادی و توسعه شهری، بیان کرد: با این حال به حل مشکلات و مسائل بیش از گذشته امیدواریم. رونق دوباره گردشگری در مشهد، اقتضائاتی را رقم خواهد زد که ضرورت تعیین تکلیف پروژه‌های سرمایه گذاری را دوچندان میکند.

او در رابطه با بیمه کارگران ساختمانی نیز که پیشتر از سوی این کمیسیون پیگیری شده بود، تصریح کرد: سازمان تامین اجتماعی بیشترین عایدی را از محل بیمه کارگران ساختمانی دارد، اما در جایی که باید به تعهدات خود عمل کند، تفسیر دیگری ارائه کرده و از ذیل این تعهدات شانه خالی می‌کند. حال اگر اعضای کمیسیون نظر و پیشنهادی در این خصوص دارند می‌توانند آن را در قالب پروپوزال مطرح کنند تا بدین طریق به اطلاع مسئولان ذی ربط برسد.


ابراز نگرانی نسبت به بلاتکلیفی سرمایه گذاری‌های انجام شده در بافت پیرامونی حرم رضوی

محمدحسین روشنک، رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز گفت: در حال حاضر ۴۰۰ سرمایه گذاری که در بافت پیرامونی حرم رضوی فعال بوده و به استناد طرح‌های مصوب پیشین، اقدامات عمرانی انجام داده اند، با تغییر رویه و رویکرد در سطح وزارتخانه مربوطه، در بلاتکلیفی قرار گرفته و سرنوشت مشخصی را برای سرمایه خود متصور نیستند.

او افزود: در حال حاضر از مجموع حدود ۴۰۰ پروژه تنها ۷ پروژه توانستند اسناد خود را کامل کنند و صرفا ۵ پروژه موفق به دریافت پایان کار شدند. قطعا در چنین شرایطی سرمایه‌ها از استان و کلان شهر مشهد خواهد گریخت.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: گزارشی در همین رابطه از رنجنامه سرمایه گذاران این بافت تهیه شده و در اختیار این کمیسیون قرار می‌گیرد. متاسفانه عدم ثبات قوانین و رویه‌ها باعث شده تا سرمایه گذاری در مشهد، مکرر با تهدید مواجه باشد از سوی دیگر، نگرش عد‌ه‌ای به سرمایه گذار و فعال اقتصادی، به دور از انصاف است و او را با القابی ناشایست خطاب می‌کنند، در حالیکه ماحصل تلاش این چنین افراد که عمدتا کارآفرین نیز هستند، رونق اقتصادی و اشتغال را برای شهر می‌باشد.

روشنک بیان کرد: مشهد در سرمایه گذاری و ساخت و ساز مظلوم واقع شده است و لذا ضرورت دارد تا تکلیف این بخش از سرمایه گذاری‌ها مشخص شود. با توجه به شرایط موجود اقتصادی کشور، جذب سرمایه گذاری‌های جدید کار دشواری بوده و بلاتکلیفی سرمایه گذاری‌های قدیمی نیز خطا است.

انتهای پیام//ف. ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.